Vegni buigt zich over Giro-wildcards
woensdag 11 november 2015 om 10:53

Vegni buigt zich over Giro-wildcards

Voor Mauro Vegni breken lastige tijden aan. De Italiaanse directeur van RCS, de organisator van de Giro, moet bekijken welke teams hij een wildcard verleent voor de editie van 2016. Afgelopen jaar waren het er vijf, omdat er maar zeventien WorldTour-ploegen waren. Dit seizoen zijn dat er waarschijnlijk weer achttien.

Enkel Italiaanse ploegen geen zekerheid
De voorbije vijf edities werden slechts aan vier buitenlandse ploegen wildcards uitgedeeld: Geox-TMC (2011), NetApp-Endura (2012), Colombia-Coldeportes (2013 en 2014) en het voorbije seizoen aan CCC Sprandi Polkowice. “Op dit moment is alleen Southeast zeker van haar plaats, omdat zij de Coppa Italia heeft gewonnen. De rest van de ploegen liggen allemaal op de weegschaal”, aldus Vegni tegenover TuttobiciWeb. Andere Italiaanse ploegen die aan Grande Partenza hopen te staan zijn Androni-Sidermec, Nippo-Vini Fantini en Bardiani-CSF.

Roompot gaat voor Giro
Er liggen echter meerdere buitenlandse ploegen op de loer. Zo zou ook Roompot Oranje Peloton graag de Ronde van Italië rijden, die komend seizoen start in Apeldoorn. Ook van MTN-Qhubeka, Wanty-Groupe Gobert en Caja Rural-RGA Seguros is bekend dat ze graag deelnemen aan de Giro. “Het is nog te vroeg om er iets over te zeggen. We verzamelen op dit moment veel verzoeken die we allemaal bespreken. We kijken naar de technische waarde, waar een ploeg vandaan komt en wat de uitstraling naar de fans is van elk team en haar renners. Halverwege januari maken we bekend welke ploegen het zijn.”

RIDE Magazine
8 Reacties
Sorteer op:
11 november 2015 11:26
Ik verwacht dat de 4 itiliaanse ploegen, en MTN/Dimension Data de Giro gaan rijden. MTN of als wildcard, of als 18e WT-team.
11 november 2015 12:17
Ik zou inderdaad eerst maar eens wachten op de verstrekkingen van de licenties (wat trouwens veel te lang duurt, hoe lang van te voren moet je bijvoorbeeld visa aanvragen voor Australië om mee te doen aan de Tour Down Under? En dan niet als Europeaan, dat moet wel snel kunnen, maar als Colombiaan, Eritreër, Ethiopiër of Chinees).
11 november 2015 12:35
@Hakkie is het bij jou ook komkommertijd? De licenties worden nooit eerder uitgereikt aan ploegen en er is nog nooit een probleem met een visum van een renner Down Under geweest. Dus ik snap je hele opmerking niet.
11 november 2015 12:46
@LG: het klopt inderdaad dat het vorig jaar ook pas begin december was. Wat mij betreft inderdaad veel te laat. En er zijn vaak genoeg visa-problemen geweest in het wielrennen.

En daarnaast inderdaad dit probleem, wat hier speelt. Zo lang er geen licenties zijn kun je geen wild cards uitdelen. Nu hebben ze het geluk dat Down Under geen 4/5 wild cards uit wil delen, maar de Giro wil dus wel graag al beslissen.

Als UCI kun je deze hele zaak toch veel beter 2 maanden eerder doen? Als een ploeg dan geen licentie krijgt hebben de renners ook nog de tijd een andere ploeg te zoeken. En dan kunnen organisatoren en ploegen nu aan de wild cards gaan werken.
11 november 2015 12:49
@hakkie ik snap je punt hoor,

Maar even puur op de details: heb je wel eens een visum voor australie aangevraagd? Gaat behoorlijk snel
11 november 2015 13:01
@wouter: nee, daarom stel ik het ook vragend. Ik heb wel eens van een jongen die een dubbel paspoort had (de andere uit het midden oosten) dat het voor hem wel lastiger was. Maar ik heb geen idee hoe lang het duurt.

Maar goed: voor dit topic is het dus veel belangrijker dat de UCI blijkbaar voor de Giro ook al te laat is. De Giro wil al wild cards uit delen en moet dus weten hoeveel WT teams er zijn en of alle ploegen de PCT licentie krijgen die ze hebben aangevraagd (in theorie kunnen ze nu een wild card willen geven aan een ploeg die helemaal geen licentie gaat krijgen).
11 november 2015 13:04
@Hakkie2 volgens mij zegt Vegni dat het nog veel te vroeg is en dat ze er rustig de tijd voor nemen. Vind dit persoonlijk ook een komkommertijdbericht waarin weinig nieuws verteld wordt.
11 november 2015 19:46
níelsboy +1

Reacties zijn gesloten.