Veel veranderingen bij Visma | Lease a Bike in 2025
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 15 januari 2025 om 07:15

Veel veranderingen bij Visma | Lease a Bike in 2025

Komende week trapt het wielerseizoen 2025 af met de Tour Down Under. Veel ploegen presenteren zich deze weken aan de pers, veelal in Spanje. Zo ook Visma | Lease a Bike, dat haar plannen dinsdagmiddag ontvouwt in hun hotel te La Nucia. Dat belooft interessant te zijn, want er is veel veranderd binnen de ploeg. WielerFlits zet alles op een rij.

Selectie

Op het gebied van de rennersgroep zijn er zeventien mutaties. Cultuurdrager Robert Gesink (38 jaar) stopte na achttien jaar (!) voor dezelfde ploeg te hebben gereden. Hij maakte de Rabobank-periode mee, het absolute dieptepunt in het Blanco- en Belkin-tijdperk én de opmars tot beste ploeg ter wereld als Jumbo-Visma. Zijn ervaring gaan ze missen, net als de vrolijkheid die Koen Bouwman altijd met zich meebracht. Ook de klimmer uit de Achterhoek was een cultuurdrager. Onder meer de broers Mick en Tim van Dijke en Milan Vader zochten eveneens andere oorden op.

In totaal beginnen zeven vertrekkende renners aan een nieuw hoofdstuk. Daartegenover staat de komst van negen ‘nieuwe’ gezichten. Vijf van de negen aanwinsten komen namelijk uit de eigen opleidingsploeg, terwijl Victor Campenaerts ook al een verleden bij de ploeg heeft. De grootste naam qua aanwinst is Simon Yates, die onder andere de Ronde van Spanje in 2018 won. Met Axel Zingle en Jørgen Nordhagen lijken er nog twee high potential renners bij de inkomende namen. Onlangs hebben we alle negen nieuwe gezichten al gepresenteerd in een overzichtsartikel.

Sportief

Op sportief vlak gaat er ook het nodige veranderen. Zo is de voorjaarskern in ieder geval drie renners kwijt met de broers Van Dijke en Jan Tratnik. Met Zingle en ook wereldkampioen U23 Niklas Behrens krijgen ze daar twee sterke renners voor in de plaats. Ook Dan McLay heeft ervaring in die wedstrijden, maar hij is vooral gehaald als vaste lead out voor Olav Kooij. Victor Campenaerts kan de Vlaamse klassiekers eveneens aan, maar hij krijgt bij de ploeg vooral een rol om tempo te maken op beklimmingen in het rondewerk. Wout van Aert, Dylan van Baarle en Christophe Laporte blijven de voornaamste speerpunten. Een Ardennen-kopman is er niet echt.

In het rondewerk is de ploeg er met de komst van Yates in geslaagd om een opvolger te vinden voor de eind 2023 vertrokken Primož Roglič. De 32-jarige Brit is aangetrokken om kopman te zijn in de rondes van een week. Ook in de grote rondes zal hij zijn partij meeblazen. Yates is in ieder geval naar Visma | Lease a Bike gekomen om meer uit zichzelf te halen, maar zal geen kopmanschap ambiëren in de Tour de France. Die rol blijft weggelegd voor Jonas Vingegaard. In de Tour zal naar verluidt sowieso Van Aert aan het vertrek staan, die in de Giro samen met Kooij op ritwinst mikt. Het maandag gepresenteerde routeschema biedt alvast veel kansen voor hen.

Kooij krijgt in het eerste deel ook in een heel aantal wedstrijden kansen als kopman. In ieder geval in Milaan-San Remo en Gent-Wevelgem is hij de afmaker met dienst. Samen met Van Aert is hij dat in Kuurne-Brussel-Kuurne. Een andere verandering is dat Visma | Lease a Bike weer meer ‘kleinere’ koersen gaat rijden. De Tour of Oman is daar een voorbeeld van. Er rijden veel jonge talenten voor het WorldTeam. Om hen kansen te bieden om ook eens voor eigen succes te rijden in hun ontwikkeling, zal de ploeg in 2025 meer aan dat soort kaliber koersen meedoen.

Materiaal

Ook op het gebied van materiaal zijn er een aantal zaken nieuw. De belangrijkste verandering is de kledingsponsor. Het Nederlandse AGU zit in zwaar weer en aan de samenwerking met Visma | Lease a Bike komt een eind. De Nederlandse ploeg onderhandelde met Rapha en Adidas als nieuwe kledingsponsor, maar beide deals gingen uiteindelijk niet door. Nu heeft Visma | Lease a Bike helemaal geen shirtsponsor. Het voordeel daaraan is dat merchandise-gelden in de eigen kassa belanden. De productie besteden ze uit aan Sportconfex, met wie ze eerder samenwerkten.

Wout van Aert – foto: Cor Vos

Voor de handschoenen en overschoenen hebben ze respectievelijk GribGrab en DeFeet als nieuwe sponsor aangetrokken. Ook zal Visma | Lease a Bike van zadelsponsor verwisselen. Ze werkten samen met Fizik, maar gaan dit jaar koersen op Prologo. Saillant detail: vorig jaar was dat de sponsor van UAE Emirates en Tadej Pogačar, dat op haar beurt die zadels nu inruilt voor… Fizik. Ook gaan ze de samenwerking aan met Rouvy, waarvan ze de virtuele trainingsapp gebruiken voor wedstrijdvoorbereiding, onder meer door er virtuele verkenningen van koersen te doen.

Staff

De grootste aderlatingen zitten echter in de begeleidingstaf. Met name het vertrek van sportief directeur Merijn Zeeman zal een harde klap geweest zijn, die de ploeg nog wel even gaat navoelen. De Noord-Hollander stond aan de wieg van het project dat van het lachertje in de WorldTour de beste ploeg ter wereld maakte. Hij is bij de ploeg vervangen door in totaal vijf mensen: Head of Coaching en zwemcoach Jacco Verhaeren, de nieuwe sportief directeur Grischa Niermann, Head of Performance Mathieu Heijboer, Head of Strategy Patrick Broe en Head of Development Robbert de Groot. Samen met ploegeigenaar Richard Plugge zetten zij de lijnen uit.

Ook op het gebied van voeding – een van de belangrijkste aspecten in het hedendaagse wielrennen – is er het nodige veranderd. Zo is dé wereldwijde autoriteit op dit gebied Asker Jeukendrup. De Nederlandse wetenschapper kreeg een beter aanbod bij Red Bull-BORA-hansgrohe en besloot daar naartoe te gaan. Wie zijn rol overneemt, is vooralsnog niet duidelijk. Ook vertrok Head of Nutrition Martijn Redegeld. Hij gaat aan de slag bij voetbalclub Ajax, waar hij Hoofd Topsport zal zijn. Zijn positie is overgenomen door de Portugees Gabriel Martins. Hij is al sinds 1 januari in dienst, nadat hij eerder als voedingsdeskundige werkte voor Israel-Premier Tech.

Ook binnen de sportieve staff zijn er wat verschuivingen links en rechts. Zo zijn onder meer de ploegleiders Jesper Mørkøv (die overkwam van Uno-X) en Robbe Cobbaert (die tot voor deze rol actief was in het veld bij Pauwels Sauzen) nieuw. Ook kwam de Belgische trainer Jasper Vaeck over van Arkéa-B&B Hotels, vervangt Johanna Sytema ex-renner Paul Martens als de nieuwe Head of Rider and Staff Apparel en is oud-renner Nathan Van Hooydonck de laatste maanden toegetreden tot de commerciële afdeling van de ploeg. Ook Luuk Schoenmakers is nog relatief nieuw. Hij begon in 2024 als COO als opvolger van de naar SafeR vertrokken Jaap van Hulten.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
32 Reacties
14-01-2025 07:30
Toch vreemd dat één van de beste renners van vorig jaar, Jorgenson, niet of nauwelijks genoemd wordt hier.

Lijkt me toch dat hij een serieuze rol gaat krijgen in het voorjaar en ook in het kleinere ronde werk.

Daarnaast had ook Hagenes na een prima debuutjaar misschien wel een kleine passage verdient. Of gaan ze helemaal niet op hem inzetten nog dit jaar?
    14-01-2025 08:05
    Inderdaad. Wellicht nog een kleine, prestigieuze ronde winnen en dan is Jorgensson klaar voor het grote rondewerk.
    14-01-2025 08:07
    ‘Leuk zo’n Parijs-Nice, maar ga eerst maar eens een kleine, prestigieuze ronde te winnen’ :-)
    14-01-2025 09:33
    En wat dacht je van Benoot, de afgelopen jaren op z'n zachtst gezegd ook geen verkeerde uitslagen in het voorjaar
    14-01-2025 15:57
    @Ronellenfitsch

    Ik schreef duidelijk "nog", als in "nogmaals".
14-01-2025 08:45
Mooi overzicht, krijgen we dit per ploeg?
    14-01-2025 14:05
    Jumbo: "We houden vast aan het tenue, om zo de identiteit te onderstrepen. Cool hè?"
    Also Jumbo: "Oh we konden trouwens ook geen shirtsponsor vinden."

    De wegvallende, legale dopingspecialisten zullen met node gemist worden zou je zeggen. Nadat we de afgelopen 2 jaar elke podcastprevelaar, oud-renner (en dus dopeur, red.) en journalist hebben horen brabbelen dat alles om voeding is gaan draaien.

    Fuentes en Ferrari die hem er vanonder muizen en ter vervanging halen ze een Cornelis Moerman van de Gaza Invasie Academy. Ze mogen volgend jaar blij zijn met een ritzege in de Ronde van Hongarije en de blauwe schubbentrui in Noorwegen voor de strijdlustigste tijdens de neutralisatie.

    Hup Benoot, Van Belle, Valter en Lemmen!
14-01-2025 09:57
Deze ‘Nederlandse’ ploeg veegt de ‘Ollaanders buiten, dat is er veranderd.
    14-01-2025 12:06
    Ik vind het ook jammer, hoor, maar de vertrekkende Nederlanders zijn er natuurlijk niet uitgeveegd, maar kozen zelf voor vertrek. M.u.v. Vader.
    14-01-2025 13:51
    Ze zijn geen Roompot en hebben nooit gezegd dat te zijn. Deal with it.
14-01-2025 07:08
Goed overzicht van de begeleiding. Is Martens stil door de zijdeur verdwenen? Toch ook typisch een man van deze ploeg.
14-01-2025 10:57
17 mutaties.... 8 eruit en 9 erin. Dat zijn dan toch 9 mutaties. Als er bij voetbal een wissel inkomt spreken we toch ook niet van 2 mutaties?
    14-01-2025 12:03
    Mutaties zijn wijzigingen, dus technisch gezien klopt het aantal wel.
    14-01-2025 12:10
    Sterker nog: wanneer van Aert iets raars tot zich neemt en er ineens een oor op zijn hoofd groeit komt er nog eentje bij.
14-01-2025 11:41
Je hoort ook maar weinig wat ze na een minder jaar met Uijtdebroeks van plan zijn vind ik?
14-01-2025 07:32
Denk dat ze qua begeleiding er toch iets op achteruit zijn gegaan maar laat me graag verrassen.
14-01-2025 07:37
Eens. Die verdienen meer aandacht. Ik ben heel benieuwd naar Nordhagen dit seizoen.
14-01-2025 08:51
Adidas, dat had ik vet gevonden. Opgegroeid met het roze van T-Mobile was dit weer een leuke terugkeer.
14-01-2025 09:18
Wat betreft materiaal gaan ze mogelijk ook op Continental banden rijden, al is dat nog niet bevestigd door de ploeg. Hebben jullie daar navraag voor gedaan @redactie?
    14-01-2025 09:20
    Ja, dat hebben we. Het zou kunnen dat ze dat zo dadelijk of een de komende dagen aankondigen, maar op basis van onze informatie is de kans groter dat ze op Vittoria blijven rijden.
    14-01-2025 09:52
    @youriijnsen: Waar kunnen we de ploegpresentatie volgen? Kan er nergens iets over vinden ...
14-01-2025 10:10
Ik lees dat er vijf renners uit de eigen opleidingsploeg komen, maar ik tel er met Brennan, Graat, Huising en Nordhagen slechts vier. Mis ik iets of is Behrens per abuis meegeteld?
14-01-2025 10:21
Bijna meer Belgen dan Nederlanders...
14-01-2025 12:04
Terwijl WF mijmert of MvdP de zak geld van Vegni accepteertmaakt Vingy bekend dat alle ballen op de tour, stylo Jean Baptiste Grenouille, gaan.

Leuk! Het zal zo moeten om een kans te maken tegen fenomeen Pogacar, laten we gezamelijk bidden voor een tweestrijd die tot het einde duurt zonder Im gone Im dead of andere 7:00 klappers onderweg. Wij verdienen dat.
14-01-2025 13:10
Al 4.5 jaar geen overwinning in een monument of wk! 4.5 jaar dat betekent dat Visma van de laatste 27 belangrijkste eendagskoersen, 22 monumenten en 5 wks, er 0 heeft gewonnen. Toch wat meer kleine kutkoersen, zoals visma ze noemt, rijden!? ANdere tactiek misschien? Andere ploegleiders misschien?
    14-01-2025 18:14
    Laten we het nu eens zo zeggen in de laatste 5 jaar hebben ze 2x gewonnen met Van Aert (sanremo 20) en Roglic (LBL 20), dus een 'magere' 2/29
    Maar mogen we toch niet vergeten dat er in deze periode ene Pogacar er 8 wint, Van der poel 7, Evenepoel 3 en Alaphilippe 2.
    Vanaf dan zijn het eenzaten met Stuyven, Mohoric, Philipsen, Asgreen, Colbrelli, Van Baarle en Fuglsang.

    Laten we eens beginnen met het feit dat ze weinig kans hebben in LBL en Lombardije. Daarmee hebben ze gewoon geen specialisten voor het 1-dagse klimwerk.
    Naar de voorjaarsklassiekers en WK dan, waarin vooral Van Aert het moet doen.
    Deze heeft (door pech en keuzes) al 5 van deze koersen gemist. Maar vooral hij is al 8x op het podium geëindigd. Reken daarbij nog 2x roglic en laporte 1x, en behalen ze toch al een degelijke 13/29 qua podiums.

    Ernaast mogen we toch ook eens naar de andere klassiekers kijken zekers: Met daarbij in laatste 5j:
    3x omloop + 2x E3, G-Wevelgem, Dwars d Vl en KBK +1x Strade en Amstel.
    Sommigen mogen dit als troostprijzen beschouwen, maar dit zijn ook gewoon mooie koersen om te winnen.
    14-01-2025 20:05
    @Massimo: Haal je van die eerste vier er eentje af.. Pogacer 7, van der Poel 6, Evenepoel 2 en Alaphilippe 1

    Edit: excuus, ik lees nu dat je de WK's ook meetelt. Da klopt het inderdaad!
14-01-2025 15:20
Patrick Broe from the pod; Laterne Rouge?? Aside from being an attorney what qualifications does this punter have to be a consultant on one of the largest and most successful teams in the world??
Who does he have pictures of with a goat to blackmail his way in?
14-01-2025 12:55
Ondanks veel wijzigingen, blijven ze een super sterke ploeg. Samen met lidl-trek enige ploeg waar renners altijd voor elkaar door het vuur gaan. Alle renners die vertrekken willen terecht meer vrijheid en mogelijk geld. Op een uitzondering ( bijv. Theunissen) na, rijden ze allemaal geen betere uitslagen. De vervangers zijn beter. Kooij wil zelf meer aanvallend rijden en daar zijn perfecte helpers aanwezig, ook voor de sprint wereld toppers met Laporte en Wout. Jorgensen en Hagenes inderdaad meer aandacht geven. Voor Uijtderbroeks en Tulett had ik al leerjaar voorspelt, dat ze een jaar nodig hadden om te acclimatiseren
14-01-2025 13:53
Leuk artikel!

Hopelijk kan WF nog wat meer achterhalen over doelen en races van de nieuwe talenten, de Nederlanders (van Baarle, Kelderman, Kruijswijk, Lemmen bijv.).
14-01-2025 13:56
Mooi is ook om te zien dat de focus weer iets meer naar talenten/ritoverwinningen gaat. Jarenlang hebben ze alles gedaan om die Tour te winnen en uiteindelijk zelfs historisch 3 grote rondes. Vorig jaar was wat dat betreft een beetje een tussenjaar met vertrek Roglic en wat nieuwe instroom. Kleinere koersen voor de jonge talenten is weer een mooie stap, zeker nu niet elke grote ronde gewonnen hoeft te worden.
14-01-2025 17:52
Lekker met 8 Nederlanders naar de giro gaan.

Reacties zijn gesloten.