Veel schaafwonden Dylan Groenewegen: “Hij is oké op het eerste gezicht”

zaterdag 6 juli 2019 om 18:01

Dylan Groenewegen heeft veel schaafwonden over gehouden aan zijn valpartij in de openingsrit van de Tour de France. Dat zegt ploegleider Grischa Niermann na afloop van de etappe in Brussel. “Het gaat geen probleem zijn dat hij niet verder kan”, zegt Niermann.


“Hij is oké op het eerste gezicht”, vervolgt de Duitse ploegleider. “Hij wil niet praten omdat hij behandeld wordt in de bus. Dat is ook wel meer dan begrijpelijk na zo’n val. We moeten hem opknappen zodat hij morgen weer ertegenaan kan.”

Naar het hotel
“Dit was voor Dylan een heel groot doel, dus dat is wel een teleurstelling. Hij is op zijn fiets naar de finish gereden, maar meer weet ik ook niet. Ik denk dat hij gewoon terug naar het hotel gaat”, aldus Niermann.

Groenewegen kwam uiteindelijk als 175ste (een-na-laatste) over de finish, maar hij werd in dezelfde tijd geplaatst als zijn winnende ploegmaat Mike Teunissen. Die wist na de val de knop om te zetten en voor eigen kansen te gaan. In Brussel versloeg Teunissen, als eigenlijke lead-out, vervolgens Peter Sagan en Caleb Ewan.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Kelderman Rules 6 juli 2019 om 18:04

Geweldige overwinning voor de ploeg en Teunissen natuurlijk, maar geloof maar dat Groenewegen niet een klein beetje teleurgesteld is. Hopen dat de schaafwonden niet teveel hinder geven voor het vervolg van de tour!

mattje123 6 juli 2019 om 18:06

Een getergde Groenewegen is de beste Groenewegen. Schrijf hem maar op voor een paar etappes

ChefSpijker 6 juli 2019 om 18:13

Getergd of niet, het lichaam moet nog wel willen. Vorig jaar in de kasseienrit brak ie ook niets bij z’n val, maar was ’t wel het begin van ’t einde.

sooike 6 juli 2019 om 18:26

Wel eens schaafwonden gehad ?

mattje123 6 juli 2019 om 18:39

In de ZLM won hij ook na een valpartij… En hij heeft 3 weken om te herstellen van zijn schaafwonden. Die gaat zich echt nog wel laten zien hoor je

luckyloek 6 juli 2019 om 19:22

Ben het niet vaak met Sooike eens, maar schaafwonden zijn echt verschrikkelijk weet ik sinds kort ook uit eigen ervaring. Getergd of niet, dat gaat echt wel energie kosten.

debarreman 6 juli 2019 om 18:08

Bijzonder jammer voor Groenewegen.

Eerlijk gezegd vond ik het JV- treintje tamelijk ver zitten toen de valpartij plaats vond.

Iemand een duidelijk verhaal wat de oorzaak van de valpartij was? Ik vermoed een uitwijk voor een afzakkende renner.

The Whaler 6 juli 2019 om 19:04

Iemand 2 plaatsen voor hem in de rem midden in peloton. Levens gevaarlijk eigenlijk.

hugenholz 6 juli 2019 om 19:18

Quickstep-renner remt, laat zich in het midden van het peloton afzakken een paar plekken voor Dylan, Bahrain-renner (die achter de Quickstep-renner zit) schrikt, verliest het evenwicht en neemt Dylan mee in z'n val.

kelderfan 6 juli 2019 om 18:09

Dylan moet eerst maar goed herstellen van de schaafwonden. Morgen zal al moeilijk genoeg worden om de focus te houden.

Jean Dumas 6 juli 2019 om 18:10

Die wordt erafgereden morgen.

Random wielerliefhebber. 6 juli 2019 om 18:12

Dat werd hij sowieso wel

Fort 6 juli 2019 om 18:20

Vergis je niet Random. Meen me toch te herinneren dat Dylan er regelmatig nog verrassend bij zat op de finish,.

Merlinappa 6 juli 2019 om 18:35

Sprinters zijn vaak goed voor ploegentijdritten. Korte inspanningen op kop en om aan te sluiten kunnen ze vanzelfsprekend heel goed aan, en ze kunnen ook heel goed op het wiel rijden.

Turtlehead 6 juli 2019 om 18:37

Dat wordt een Bertje Pronk….

Dr. Corné 't Glansarm 6 juli 2019 om 18:23

edit wf: niet doen

Muldriaen 6 juli 2019 om 18:33

Hopelijk zijn ze met 7 man (tel Groenewegen voor het gemak maar even niet mee) sterk genoeg voor behoud van het geel! Maar met dat mannetje minder vrees ik ervoor. Wel echt een beresterke ploeg. Dus kansloos is het ook weer niet! We gaan er weer voor zitten!

Wheely 6 juli 2019 om 18:34

Niet te veel janken om Dylan nu met z’n allen. Dat Mikey hier wint moet alles meer dan goed maken, de hele ploeg doet al jaren zijn stinkende best voor Groenewegen en ik ben er van overtuigd dat hijzelf het Teunissen als geen ander gunt.

Persoonlijk vind ik deze overwinning van het kaliber MvdP in de AGR en dus stiekem mooier dan als Groenewegen het met twee vingers in de neus had afgemaakt, zijn overwinningen komen wel weer.

Turtlehead 6 juli 2019 om 19:05

Ik denk niet dat t hem vrolijk maakt als ie morgen die gele trui ziet hangen.

fietsvriend 6 juli 2019 om 18:49

Poeh, die zal ontgoocheld zijn. Zijn hele seizoen afgestemd op deze sprint en dan op je kloten gaan. Bitter.

Turtlehead 6 juli 2019 om 19:04

Weten we al hoe zijn val gebeurde? Leek me de eerste die viel.

The Whaler 6 juli 2019 om 20:48

Even boven lezen. Vraag al gesteld.

Turtlehead 6 juli 2019 om 21:13

Dank u!

freirefreire 6 juli 2019 om 19:08

Naar mijn mening ligt de nadruk toch wel erg op de teleurstelling bij Groenewegen. Ik snap zijn chagrijn niet zo goed, ik zou extatisch zijn als mijn teamgenoot tegen alle verwachtingen in het geel en de rit pakt. Dat hij ergens teleurgesteld is, daar kan ik wel inkomen, maar dat je uit kwaadheid niet voor de camera wilt verschijnen is een nogal egoïstisch signaal. Als ik Niermann was zou ik ook superblij zijn. ‘Gemengd gevoel’ vind ik echt te negatief uitgedrukt.

yo-eddy 6 juli 2019 om 19:34

…. je snapt ’t niet? Starten als torenhoog favoriet en dan hard vallen met alle gevolgen van dien … en jij snapt niet dat hij niet gewoon in extase is voor zijn ploeggenoot …… tsja

user17531 6 juli 2019 om 19:42

Volgens mij snap je het niet helemaal. Hij reageert juist niet voor de camera omdat hij de euforie van Theunissen niet wilt verpesten. Focus op zijn eigen herstel (fysiek en mentaal) is sowieso het beste wat je kunt doen.

freirefreire 6 juli 2019 om 19:53

Nu spreekt de NOS opnieuw over een “enorme deceptie” voor Groenewegen. Ik vind dat echt flauwekul.

katerkop 6 juli 2019 om 20:53

Kijk eens naar het interview met Dylan op d NOS. Geen sprake van kwaadheid of chagrijn. Zorg voortaan dat je eerst de feiten kent voordat je oordeelt @freire

assen 6 juli 2019 om 19:24

Winnen na een valpartij in een topveld is geen sinecure. Het zou weleens afgelopen kunnen zijn voor Dylan na vandaag, maar ik hoop het niet.
ALS het afgelopen is voor Dylan deze Tour, dan is dat geen grote ramp. Wout en Teun kunnen ook nog voor ritwinst gaan.

Hopelijk gaat het morgen voor de TTT wel goed, want deze valpartij kost TJV toch wel iets aan vermogen en tijd, lijkt me. Optimist tot in de kist zou zeggen dat ze zonder Dylan misschien harder gaan rijden…

Ach, alles in deze post is speculatie, eerst maar eens afwachten hoe het met Dylan zal gaan. Ik ben DOLBLIJ met de winst en gele trui van Teun. :-)

Jungle Man 6 juli 2019 om 20:16

Hij zou blij moeten zijn. Een renner uit zijn ploeg wint immers

Lord Melchett 6 juli 2019 om 20:43

Volgende keer een beetje meer respect voor Dylan Groenewegen. Als hij vraagt niet te filmen en toch doen. Een beetje te media geil wielerflits.

nickdt 6 juli 2019 om 21:59

Zou ze sieren als ze het artikel weghalen nu.

The Whaler 6 juli 2019 om 20:54

Snap prima dat Dylan eerst even teleurstelling wil verwerken en feestje Mike niet bederven dus even in bus blijft. Ook en misschien vooral wel om even echt de wonden verzorgen want ging echt wel hard op het asfalt.

Trouwens als ie door kan komen er best nog mooie kansen. Op de Champs in Parijs bijvoorbeeld. Zou toch mooi zijn. 1e en laatste rit winnen met team (en nog wat ertussenin) en gele trui voor Steven in Parijs. Ach dromen mag toch?

hugenholz 6 juli 2019 om 22:10

He Wielerflits verwijder dit artikel ff.

Angedelamontagne 6 juli 2019 om 23:28

Die sprint leek mij enorm zwaar. Sagan en Matthews durven op minder dan 250 meter van de finish niet aanzetten. Het is maar om de opkomende Colbrelli op te vangen, dat Sagan zijn sprint aanzet, om nog voor de finish gedeeltelijk stil te vallen. Ik wil maar zeggen, hier wint niet per se de snelste (ie. Groenewegen). Ik denk eerlijkgezegd niet dat Groenewegen vandaag had gewonnen zonder die val.

Jean Dumas 7 juli 2019 om 07:08

Sagan ging hier voluit in de laatste 300, maar wordt overpowered door Teunissen, die van ver komt en net op tijd.

Merlinappa 7 juli 2019 om 08:46

Groenewegen heeft juist een lange sprint. Meerdere malen al bewezen.

LB108 7 juli 2019 om 00:12

Zo gisteren nog roepen dat ie van niemand bang is maar had hij dus beter wel geweest

Amio1998 7 juli 2019 om 02:05

Wielerflits heeft moeite met de ethiek van de journalistiek zo te begrijpen… Heel laag om tegen afspraken in tóch iets te plaatsen.

krypton 7 juli 2019 om 09:25

Iets vragen aan de pers is iets anders dan een afspraak met ze maken hè…