Veel coureurs leven nog in onzekerheid: “Tientallen renners zullen buiten de boot vallen”
Fernando Gaviria heeft nog altijd geen ploeg voor 2026 - foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 6 november 2025 om 19:29

Veel coureurs leven nog in onzekerheid: “Tientallen renners zullen buiten de boot vallen”

Het is november en de meeste ploegen zijn inmiddels wel klaar op de transfermarkt, maar veel renners tasten nog in het duister. Volgens de bekende wielermakelaar Dries Smets gaat het om 60 à 70 coureurs. “Terwijl er nog maximaal acht à tien vacatures zijn”, schetst hij in gesprek met Sporza.

“We zijn begin november, de vakantie zit er zo goed als op en renners beginnen aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Maar meerdere renners leven nog in onzekerheid en hopen snel duidelijkheid te krijgen. De onzekerheid knaagt”, aldus Smets. “Ze wachten vol ongeduld op een oplossing.”

Door de fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty vallen de nodige renners buiten de boot, maar er speelt meer. “Er is niet alleen de fusieploeg, ook een team als Arkéa-B&B Hotels houdt ermee op. Van de 18 WorldTour-teams vallen er dus al twee weg. Dat betekent dat er 60 plaatsen minder beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt en dat verhoogt de druk serieus.”

“Momenteel zijn nog zo’n 60 à 70 renners op zoek naar een plaats, terwijl er nog maximaal acht à tien vacatures zijn. Er zullen dus tientallen renners buiten de boot vallen.” Kunnen we dan spreken van een wielerkerkhof? “Dat klinkt dramatisch, want de situatie doet zich elk jaar voor. Maar het zijn er inderdaad meer dan anders.”

Wielersport op twee snelheden
Maar heeft Smets ook een verklaring? “Er is een discrepantie tussen de teams: het verschil tussen de topteams met grote budgetten en de ploegen van het tweede segment is erg groot. Die laatste categorie wil sportief bijblijven, maar vindt niet altijd de juiste sponsor. Of er dan sprake is van een wielersport op twee snelheden? Zo lijkt het wel op dit moment.”

“Ik wil het ook niet dramatiseren, want ook een renner van een kleinere ploeg maakt nog kans op een overwinning. Het is niet altijd een verhaal van David tegen Goliath, maar voor de ploegen van dat tweede segment wordt concurreren wel moeilijker.”

RIDE Magazine
3 Reacties
06-11-2025 19:59
Hoezo en bij Alpecin staan er maar 18 plaatsen ingevuld voor volgend jaar?
    06-11-2025 22:39
    Neem aan dat je op PCS aan het kijken bent? Daar staan nu 19 namen op, maar Sente Sentjens, Jonas Geens en Lindsay De Vylder hebben ook al getekend, is gewoon nog niet officieel gecommuniceerd en daarom zet PCS die er nog niet bij, dus dat zijn er al 22. En zo zijn er nog heel wat transfers bij andere ploegen die daar ook nog niet op ingevuld staan.

    Er staan bij Alpecin ook nog 6 renners met een vraagteken achter hun naam omwille van een 'aflopend contract', maar ik vermoed dat die wielermanager tijdens zijn onderhandelingen al wel zal meegekregen hebben hoeveel plekken er in elke ploeg écht nog zijn (en hoeveel plekken er dus eigenlijk al ingevuld zijn zonder dat het gecommuniceerd werd). Als Alpecin stilzwijgend van minstens 5 hun contract heeft verlengd, hebben ze met 27 renners het vereiste minimum voor de WT en zou het kunnen dat ze niemand meer aantrekken (zeker als ze met het verlies van hun sponsor budget hebben moeten terugschroeven).
06-11-2025 20:29
Van Arkea zijn ze bijna allemaal al onderdak. Fusie bij Lotto helpt niet mee qua tijd. Verder is het ook een keuze, want genoeg ploegen vullen hun plekken met andere renners.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.