Vanthourenhout zoekt vervanger voor Benoot op WK: “Denk aan twee à drie namen”

woensdag 10 augustus 2022 om 12:08
Vanthourenhout zoekt vervanger voor Benoot op WK: “Denk aan twee à drie namen”

foto: Cor Vos

Tiesj Benoot komt dit seizoen niet meer in actie na zijn zware val op hoogtestage in Italië. Voor Sven Vanthourenhout, de bondscoach van België, betekent dit ook dat hij moet schuiven in zijn selectie de WK in Wollongong, want Benoot kon rekenen op een plekje voor de wegrit. “We gaan Tiesj erg missen op het WK in Australië.”

“Hij is een intelligent persoon en heeft koersinzicht”, zegt Vanthourenhout tegen Het Laatste Nieuws over Benoot. “Tiesj is eigenlijk onvervangbaar.” En toch zal hij vervangen moet worden, want de bondscoach heeft door het wegvallen van de renner van Jumbo-Visma één vrije plek in de selectie. Wout van Aert, Remco Evenepoel en Yves Lampaert zijn zekerheden. En mits ze in topvorm zijn, zijn Jasper Stuyven, Dylan Teuns en Nathan Van Hooydonck dat ook, aldus HLN.

Devenyns, Bakelants en De Plus
Wie vult dan de laatste plek in? “Ik denk aan twee à drie namen”, zegt Vanthourenhout zonder te expliceren om wie het gaat. Het zou alvast niet gaan om Greg Van Avermaet en Philippe Gilbert, schrijft HLN. De Belgische krant meldt dat Dries Devenyns, Jan Bakelants en Laurens De Plus op de shortlist staan. Devenyns kent niet zijn allerbeste seizoen, terwijl Bakelants onlangs de slotrit van de Tour de Wallonie won. Laurens De Plus is dit jaar weer belangrijk als helper bij INEOS Grenadiers.

Dit artikel delen:

26 Reacties

ivo001 10 augustus 2022 om 12:33

Ben/Quinten Hermans of Wellens?

0
Reutemeteut 10 augustus 2022 om 12:42

Quinten lijkt mij ook het beste alternatief.

0
Thoin 10 augustus 2022 om 12:49

Ben Hermans rijdt al bijna het hele jaar geen koers uit door Long-Covid en Wellens gaat niet naar het WK omdat hij punten moet scoren voor Lotto. Geldt ook voor de andere renners van Lotto trouwens. De Lie laat het WK U23 schieten voor de punten.

Quinten Hermans zou ik ook meenemen en dan Stuyven aanduiden als wegkapitein. Omloop lijkt mij net iets te zwaar om Stuyven als beschermde renner te gebruiken.

Teuns zou ik ook thuis laten, die gaat nog veel moeten koersen voor de punten van IPT. In zijn plaats zou ik De Plus selecteren.

WVA
REV
Q. Hermans
De Plus-Van Hooydonck-Stuyven-Lampaert

0
Steven_E 10 augustus 2022 om 13:10

De Lie laat het EK (!) schieten, over het WK was nog geen uitsluitsel. Ik zou toch meer dan 3 namen overwegen.
De Plus, Bakelants, Q.Hermans, Serry, Vervaecke, Devenyns, Wellens lijken me niet onlogisch. Maar allicht moet het ook een WVA-maatje zijn (Stuyven & Van Hooijdonck gaan al?) en dan kom je sneller bij Bakelants uit.

0
Thoin 10 augustus 2022 om 13:19

@steven: https://sporza.be/nl/2022/07/25/arnaud-de-lie-verkiest-uci-wedstrijden-boven-wk-daar-kan-ik-meer-punten-sprokkelen~1658770825743/

Ook de reden dat de naam van Wellens niet valt btw. Lotto wil hun puntenpakkers, punten laten pakken.

0
Steven_E 10 augustus 2022 om 13:21

Ah ja dank!
Hij zegt wel “Ik ben niet 100 procent zeker of ik zal meegaan.”, en eerder las ik ook al dat hij graag zou gaan, maar enkel als Lotto safe was. En dat laatste zal niet meteen gebeuren.

0
Boomie1 10 augustus 2022 om 13:56

Wel chique van Wellens indien ie dat nog doet voor hij naar UAE verkast.

0
Massimo Bataille 10 augustus 2022 om 14:36

Teuns zal wel zekerheidje zijn. Behoort tot de betere renners en is nog waals (ja dat is ook een ding).

Ik zou persoonlijk ook gaan voor Van Aert – Evenepoel als kopmannen
D.Teuns en Q.Hermans als bliksemafleiders en ‘luxe’knechten
Lampaert en Van Hooydonck als ‘vlakke’ knechten en teamgenoten (en Lampie voor TT)
Stuyven, Wellens en X. Meurisse als allrounders.

Als kijkt naar het parcours en de hoogtemeters kom je al vergelijkbaar uit met LBL. Daar hadden de belgen toch wel heel het podium.

Qua tacktiek zal het niet zo heel moeilijk zijn. Zoveel mogelijk controleren.
Hermans/Teuns mee laten glippen bij ontsnappingen voor de finale
REV laten aanvallen in de finale en Van Aert laten volgen/sprinten.

0
Alfons Haavers 10 augustus 2022 om 14:56

Teuns een Waal?

Qua hoogtemeters is het ongeveer hetzelfde als Bergen en Yorkshire. LBL is toch nog wel wat zwaarder, denk ik.

En proberen controleren is in Leuven, Tokio en Imola wel niet helemaal gelukt. :-)

0
Massimo Bataille 10 augustus 2022 om 15:19

excuses, ben ng mis ook =D

0
Romāns Vainšteins 10 augustus 2022 om 16:28

Wellens is wel een halve Waal, btw.

0
theking 10 augustus 2022 om 12:50

Dat de Plus belangrijk is geweest voor Ineos heb ik dan weer gemist. Die teert nog altijd op 2 a 3 maanden topvorm in 2019. Heeft dat niveau bij lange na nooit meer gehaald. Ik zou altijd van Avermaet eerder meenemen.

0
Thoin 10 augustus 2022 om 13:20

Oh want Van Avermaet heeft de laatste twee jaar echt een hoog niveau gehaald… Dan heeft Gilbert nog meer laten zien..

0
Mystery Rider 10 augustus 2022 om 13:00

Kan Alpecin Bjorn Leukemans niet uit pensioen halen en een contractje van een jaar geven en dan de bondscoach warm te maken om hem naar het WK te sturen – hij kan dan zowel knechten voor Matje en Wout – of gaat MVDP niet naar het WK?

0
Shinzawai 10 augustus 2022 om 13:50

Ik zou dan voor Hermans en Campenaerts gaan of moet die laatste ook punten pakken voor Lotto in C-koersen?

0
Maillot à Pois 10 augustus 2022 om 13:55

Je mag geen twee vervangers meesturen voor Tiesj, ook al is die er zeker twee waard ;-)

0
Boomie1 10 augustus 2022 om 13:57

Is Dries de Bondt geen optie?

0
Gijsbert Van Beers 10 augustus 2022 om 14:00

Selectie in Belgie blijft gevoelig. Benoot is voor zover ik weet iemand die betrouwbaar en loyaal is richting welke kopman dan ook. Terwijl tweespalt in Belgie op de loer ligt vanwege QS/Wolfpack, Lefevere en zijn wens dat er beter iemand van QS kampioen wordt dan een Belg.

Dát is m.i. voor de bondscoach het grootste vraagstuk om goed te managen. Er zijn genoeg renners te vinden die een plek in de selectie “verdienen”, maar te veel vriendjes van Wout en het ene kamp wordt boos, te veel vriendjes van Remco en het andere kamp is niet happy.

Afgezien van zijn kwaliteiten als renner maakte dat Benoot m.i. tot een zekerheidje…

0
Alfons Haavers 10 augustus 2022 om 15:49

Het probleem is in België vooral vaak dat de verwachtingen niet helemaal realistisch zijn over het WK.

Zo'n van Aert is een steengoede renner, maar een WK blijft een wedstrijd van enorm hoog niveau en met een onbekend parcours waarbij ijkpunten vaak ontbreken om te zien hoe je de koers best aanpakt.

Ondertussen is het 10 jaar geleden dat we als Belgen het WK hebben gewonnen, en daarvoor was het 7 jaar geleden met Boonen in Madrid. Vóór Alaphilippe zijn zeges, was het bv. ook 23 jaar geleden dat groot wielerland Frankrijk het WK had gewonnen. De Nederlanders wachten er al op sinds '85. Een Italiaan is ook alweer 14 jaar geleden. De kans dat je zo'n WK wint blijft vrij klein, terwijl we als Belgen wel zowat elk jaar enorm ontgoocheld zijn als het niet lukt.

Ook nu voel ik aan dat er niks minder dan een regenboogtrui wordt verwacht van Wout of Remco, of anders is het 1 grote teleurstelling. Van Aert won tot dusver in zijn carrière 1 monument, dus dat is verre van een zekerheid op winst in een grote eendagswedstrijd. Evenepoel moet al solo aankomen om een kans te hebben. In de breedte is het straks vast een sterke selectie maar dat kunnen andere landen ook zeggen, en zoveel echte afmakers zitten er niet bij.

Ik zou zeggen: manage eens de verwachtingen. Ook in koers: rij niet een hele wedstrijd blind op kop met alle andere favorieten in je wiel om dan in de laatste 2 ronden overspoeld te worden door aanvallen. Besef dat er nog heel veel sterke landen en renners zijn, en probeer het eens wat sluwer aan te pakken door op het juiste moment te prikken. Vanthourenhout die om de haverklap in de media komt om alles uit de doeken te doen, zou beter zelf ook wat meer vanuit de luwte werken lijkt me.

0
Gijsbert Van Beers 10 augustus 2022 om 16:10

“Luwte, bondscoach, Belgie, WK, verwachtingen temperen”. Dat gaat hem gewoon niet worden.

Waar Nederland al jarenlang relatief nuchter naar dit soort wedstrijden kijken, is er in Belgie een soort ongezonde heldenverering. Of je nu verwachtingen gaat managen en temperen of niet (juist vanwege de statistieken die jij noemt), in de Belgische media zal er altijd geschreven worden over een Belgische zege.

Met VdPoel en Mollema/Van Baarle hebben we op papier / obv hun erelijsten net zulke sterke kopmannen als Van Aert en Evenepoel. Maar in Nederland is het vooral hopen op een nieuwe wereldkampioen, in Belgie wordt het verwacht. Waarom? Zeg jij het maar, jij bent Belg…

Terwijl de door jou aangehaalde statistieken eigenlijk gewoon alles zeggen over hoe moeilijk het is om een WK binnen te hengelen. Er zijn 199 verliezers in de koers, en slechts 1 winnaar.

0
Alfons Haavers 10 augustus 2022 om 16:49

Wellicht omdat wielrennen in België (of in Vlaanderen dan toch) een veel grotere sport is dan in bv. Nederland?

Qua sport-belangstelling moeten de grote koersen enkel onderdoen voor de WK- of EK-wedstrijden van de Rode Duivels. Wielrennen is ook een sport die nog veel meer op TV te zien is zonder allerlei abonnementen op betaalzenders zoals het voetbal. Hierdoor lijkt de interesse van 'het volk' voor de koers alleen nog maar toe te nemen de laatste jaren. Wielrenners staan ook nog veel dichter bij de mensen(/journalisten) en de persoonlijkheden zijn ook meer herkenbaar voor de gewone man in de straat dan de grote voetbalvedetten die hun bed niet meer uitkomen als ze geen 1.000 euro per minuut kunnen verdienen.

De populariteit van de sport is eigenlijk veel groter dan ons aandeel in het internationale wielrennen. Vlamingen 'claimen' het wielrennen een beetje, terwijl we in de sport zelf gewoon 1 van de vele goeie landen zijn. Dat zorgt soms voor onrealistische verwachtingen.

Hierdoor is er ook meer media-aandacht voor alles dat gebeurt in de wielerwereld (het opgeblazen WvA/Evenepoel-relletje) en wordt Vanthourenhout wellicht ook druk gesolliciteerd bij alles dat gebeurt zoals nu de valpartij van Benoot.

Maar de bondscoach zelf klust ook graag bij als analist op bv. de site van HLN en wellicht daardoor vindt hij het ook belangrijk om een goeie relatie te behouden met de redactie. Terwijl het als bondscoach misschien beter is om wat uit de media te blijven en te zeggen: jullie zullen het allemaal wel zien in de koers. Anderzijds kan je de journalisten wellicht ook maar beter te vriend houden, of ze zouden je wel eens durven af te branden als het dan toch blijkt mis te gaan.

Wellicht goed te vergelijken met wat er in grotere sporten gebeurt in Nederland, zoals het voetbal. Ik kan mij nog wel tijden herinneren waarin er ook telkens een enorme ontnuchtering volgde als Oranje weer eens naast een titel had gegrepen.

0
SoloSlim 12 augustus 2022 om 10:09

Als er gesprint wordt met een uitgedund peloton is WVA de snelste van het pak.. Logisch toch dat er iets verwacht wordt! Laat REv de koers opebreken en wat zwaarder maken zodat Ewen/Groenewegen/Jakobsen/.. er af moeten, en voor de rest moeten de belgen enkel controleren. Vorig jaar lag het probleem niet bij Rev, maar bij hun werk op kop van het peloton. Tiesj/Victor/Teuns hebben zich kapot gereden zodat ze bij de latere schifting niet meer mee waren, terwijl ze er normaal zeker 2 extra belgen moesten bijgeweest zijn.

0
Alfons Haavers 10 augustus 2022 om 14:21

Devenyns, de meesterknecht van Alaphilippe? Gezien die een tijdje terug niet wilde uitkomen voor België op het WK omdat hij dan eventueel zijn maatje moet gaan terughalen, zal dat nu wel niet anders zijn zeker? Of doet hij het wel als Remco er nog bij zit?

0
Fact Based Comments 10 augustus 2022 om 16:16

Devenyns of all people die vorig jaar voor de Olympische spelen nog selecties weigerde met als reden dat hij enkel en alleen voor iemand van zijn merkenploeg wilde werken

0
Romāns Vainšteins 10 augustus 2022 om 16:29

Die gaat dan gewoon puur in dienst van Evenepoel, van Aert krijgt ook vriendjes mee.

0
Gelei 10 augustus 2022 om 17:11

Vocsnor natuurlijk.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone