Vanmarcke niet naar Etixx-Quick-Step

maandag 25 juli 2016 om 08:19
Vanmarcke niet naar Etixx-Quick-Step

foto: Sirotti

Etixx-Quick-Step zal niet de nieuwe ploeg worden van Sep Vanmarcke. De Belg van LottoNL-Jumbo heeft dat laten weten in Vive le Vélo, waar hij gisteren te gast was. Zijn ploeg voor volgend seizoen wil hij nog niet onthullen.

“We hebben een gesprek gehad maar het werd nooit echt concreet”, zegt Vanmarcke. “Het was ook maar voor één jaar en ik heb liever voor een langere termijn. Ik heb gewacht tot al mijn opties duidelijk zijn. Binnenkort ga ik beslissen.”

Vanmarcke sloot de Tour de France af als 104e.

Dit artikel delen:

54 Reacties

Wheelerfan 25 juli 2016 om 08:26

Toch wel frappant dat Lefevere maar eenjarig contract kan aanbieden.. Zorgt voor veel transfers naar andere ploegen. Vb Wisniowski naar team sky.. toch goede renner!

0
marius 25 juli 2016 om 08:31

zal het dan bmc worden? of de belgische lotto.
hoop nog steeds dat die blijft is toch een belangrijke renner.
ook nu weer in de toer voor groenewegen

0
achtpuntzes 25 juli 2016 om 08:44

@ wheelerfan:
Etixx heeft geen sponsorcontract voor 2018 dus lefevre kan alleen maar eenjarige contracten aanbieden.

0
josi 25 juli 2016 om 08:47

Kan me wel voorstellen dat je liever een langere zekerheid hebt. Wat dat betreft kan hij beter bij TLJ blijven, waar hij ook de zekerheid van het absolute kopmanschap heeft, maar andere ploegen zullen wellicht meer betalen. Wel frappant dat Lefevere het onlangs nog had over de moeilijke keuze die hij moet maken tussen Boonen en Vanmarcke blah blah, en dat Vanmarcke nu aangeeft dat de interesse nooit echt concreet werd.

0
achtpuntzes 25 juli 2016 om 08:55

@ Josi:
dat is niet frappant, Lefevre onderhandelt wel vaker via de media. daarmee zei hij dus tegen Boonen: ‘zet maar niet te hoog in want er zijn genoeg alternatieven’

verder natuurlijk nog benieuwd of Gilbert zijn prestatiecontract rond krijgt bij Etixx.

0
Chaba 25 juli 2016 om 08:55

Alles doen om Vanmarcke te houden plz! Attractieve renner die altijd meedoet om de prijzen in het voorjaar. En zijn klasse gaat er een keer uitkomen en dan rijgt hij de overwinningen aan elkaar.

0
denise 25 juli 2016 om 08:56

Blijkbaar is Vanmarcke toch geen grote coureur anders zou hij een lange termijncontract krijgen maar ook het niet al te grote budget van 18 miljoen zal een rol spelen.

0
achtpuntzes 25 juli 2016 om 08:58

@ denise:
nogmaals: Etixx heeft geen sponsorcontract voor 2018 en kan geen meerjarige contracten aanbieden.

0
Koersmaniak 25 juli 2016 om 09:23

@8.6: in het verleden hadden renners toch een langer contract dan het sponsorcontract, bv de renners van Vacansoleil en Tinkoff.

0
Jandepandaman 25 juli 2016 om 09:24

Mijn vermoeden dat hij toch gaat verlengen groeit met de minuut. Blijven nog weinig ploegen over waar hij echt het absolute kopmanschap kan krijgen.

0
Komi 25 juli 2016 om 09:25

Denk dat die tlj blijft. Enige ploeg waar hij goed bij past met een plekje vrij. Of misschien nog de Belgische lotto?

0
maurizio 25 juli 2016 om 09:46

Een kopman die nooit wint…..gewoon laten gaan….voor hem zat anderen. Hij teert nog steeds op die ene overwinning in de omloop…

0
TrekFactory 25 juli 2016 om 09:48

Trek!

0
snoep de hond 25 juli 2016 om 10:09

@maurizio,
Oja, welke kopman die wel regelmatig wint zou TLJ zich dan kunnen veroorloven i.p.v. Vanmarcke?

Vanmarcke wint dan niet (vaak) maar is wel iemand die in de Vlaamse wedstrijden bij de wereldtop hoort. Daardoor wel een renner die, mijn inziens, een grote koers voor de ploeg kan winnen. En van dat soort renners heeft TLJ er erg weinig.

0
Sem2016 25 juli 2016 om 10:18

@maurizio
Ik denk dat Vanmarcke meer kans heeft op een Vlaamse klassieker dan Boom of Boonen volgend jaar. Maar het is ook maar de vraag of Team LottoNL veel geld wil neerleggen voor Vanmarcke, dan zou Boom een goede keus zijn, want ze moeten ook al klimknechten betalen + salarisverhoging van Kruijswijk

0
Thailand 25 juli 2016 om 10:32

@ Koersmaniak, Tinkoff is een bijzondere situatie. Daar heb je een eigenaar/sponsor die zelf contracten afsluit, en dan vervolgens halverwege besluit te stoppen. Het opzeggen van de contracten zal in de basis niet gratis zijn ga ik vanuit. Dat kan je niet vergelijken met Etixx, Lefevere kan geen dure doorlopende contracten afsluiten met het risico dat hij deze na een jaar uit eigen zak moet financieren danwel afkopen.

0
maurizio 25 juli 2016 om 10:33

Ben het eens dat een echte veelwinnaar moeilijk zal zijn….maar denk dat je van het salaris van Sepp ook Clement, Boom, van Baarle enz. kan halen. Ook renners die niet veel winnen maar in de breedte kan je mss ook een keer winnen

0
rvb 25 juli 2016 om 10:42

sep moet vertrekken. dan gaat hij pas winnen door de opleiding in nederland. dat is vaker gebeurt.

0
Sephiroth 25 juli 2016 om 10:48

jup rvb dat voelt altijd zo suf, alhoewel dat natuurlijk niet altijd klopt.

Lotto soudal lijkt me sterk met wat ze nu al hebben voor het klassieker werk. Daar zou hij geen absolute kopman zijn. BMC is ook twijfelachtig met van aevermaat. Giant kan nog als degenkolb weg gaat. Bij de italiaanse ploegen zie ik hem niet echt gedijen. Misschien Astana of katoeshja voor het geld? Sky heeft ook genoeg kleppers (hoop ik dan maar).

Misschien orica, DDD of AG2R?

0
mollemarijden 25 juli 2016 om 10:52

Sep wegdoen en dan de oh zo zichzelf overschattende Boom halen. Is echt een groot verlies voor TLJ, maar helaas valt niks aan te doen.

0
Othello 25 juli 2016 om 11:00

Bahrain Cycling Team, Astana? Brrr… Blijf dan maar bij LTJ.

@Sephirot: DDD lijkt mij geen optie, die hebben geen ondersteuning te bieden. Orica lijkt mij ook niet logisch. Met het budget dat ze hebben, zetten ze in op de sprint, heuvelklassiekers en grote rondes. Keukeleire mag ook de kasseien zijn gang gaan. AG2R zou kunnen, maar waarom niet bij LTJ blijven dan?

Andere logische opties zou ik niet weten.

0
snoep de hond 25 juli 2016 om 11:21

@maurizio,
In de breedte winnen? Hoe doe je dat?

Het lijkt mij al onwaarschijnlijk dat je de 3 door jouw genoemde namen aan kan trekken voor evenveel geld als er anders naar Vanmarcke was gegaan. Maar los daarvan hebben deze 3 heren de afgelopen 1,5 jaar welgeteld 1 zege behaald (Lars Boom in de Tour of Denmark), terwijl niet winnaar Sep op 2 staat (etappe en eindwinst Ster ZLM Toer).

En ook qua behaalde punten heeft Sep de afgelopen 1,5 jaar in zijn eentje ongeveer net zoveel bij elkaar gesprokkeld als de 3 heren samen.

0
Team Spaak 25 juli 2016 om 11:25

@ mollemarijden

Waarom is Sep zoveel beter dan Boom dan?
Allebeide horen ze bij de kanshebbers in het voorjaar, maar geen van beiden weet te winnen. Boom reed ook sterk in Vlaanderen dit jaar. Voor Roubaix was hij ook een belangrijke kanshebber maar was hij ziek. Sep heeft het daar gewoon goed gedaan, alleen niet gewonnen

Als je verder kijkt wint Boom hier en daar nog wel eens wat (etappe Tour, Vuelta, Winst Eneco), maar is dan ook wat ouder dan Sep. Ik zeg niet dat Boom beter is dan Sep, maar waarom TLJ er nu zo op achteruit gaat zie ik niet helemaal…

0
Orakel 25 juli 2016 om 11:44

“Oja, welke kopman die wel regelmatig wint zou TLJ zich dan kunnen veroorloven i.p.v. Vanmarcke? Vanmarcke wint dan niet (vaak) maar is wel iemand die in de Vlaamse wedstrijden bij de wereldtop hoort. Daardoor wel een renner die, mijn inziens, een grote koers voor de ploeg kan winnen. En van dat soort renners heeft TLJ er erg weinig”.

Denk dat de discussie niet is of Vanmarcke een goede renner is voor het Belgisch voorjaar, maar of TLJ moet investeren in drie verschillende wegen naar succes (sprinttrein, Vlaams voorjaar en eindklassementen grote rondes). Denk dat het financieel al een heel gepuzzel is om twee van deze wegen goed in te vullen (lees: voldoende ondersteuning voor zowel Kruijswijk als Groenewegen). Aangezien dit een Nederlands team betreft met Nederlandse kopmannen, zal Vanmarcke alleen behouden worden als het een niet ten koste gaat van het ander. De kans daarop is ontzettend klein, dus afscheid nemen van Vanmarcke en investeren in Groenewegen/Kruiswijk wordt de koers voor 2017. In het voorjaar neemt TLJ dan genoegen met een bijrol (of heel veel mazzel met een uitschieter, maar dat is geen beleid).

0
Geurt Harm 25 juli 2016 om 12:19

Als je als Lotto-Jumbo Vanmarcke laat gaan is meteen je voorjaarsploeg onthoofd. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Dan moet je toch minstens een Gilbert en Boom of zo terughalen, maar Vanmarcke schat ik hoger in momenteel. Ook interessant: kijk of je een Stannard en Rowe kunt weghalen bij Sky. Zijn goede voorjaarsrenners.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone