Ondanks protest van de Driedaagse De Panne-Koksijde zal de driedaagse rittenkoers vanaf 2018 plaats moeten plaatsmaken voor Dwars door Vlaanderen. Wedstrijdorganisator Flanders Classics heeft laten weten dat de verplaatsing op de kalender een feit is.
Vandenhaute hoopt met de nieuwe plek op de kalender een beter deelnemersveld te strikken: “Ik denk dan aan een scenario zoals bij de Waalse klassiekers, waar de Waalse Pijl op woensdag voor Luik-Bastenaken-Luik georganiseerd wordt.””Misschien is de tijd ook rijp om naar een WorldTour-koers onder de 200 kilometer te gaan. Een kortere koers is een manier om dezelfde renners langer hier te houden in die periode.”
Net als tien andere koersen promoveert Dwars door Vlaanderen vanaf 2017 naar de WorldTour.
23 Reacties
Of de renners zien het als training! (net als vaak in De Panne)
Hallo UCI ? Tijd om wakker te worden… De organisatoren nemen de handel over met beslissingen over de kalender, het aantal renners die mogen meedoen etc..
Flanders Classics begint me iets teveel de ASO na te doen met hun arrogantie en egoïsme. Een koers zijn datum gewoon op die manier willen afnemen.
Dit is een vergissing van ze, de zogeheten kasseikleppers gaan namelijk ‘en masse’ DDV overslaan en maar wat trainen doordeweek ipv lekker in de relaxte 3dvdP mee te peddelen. Op zich niet heel erg want dan wordt het een koers voor de mannen uit de 2e lijn.
Ideaal zou het zijn om van het weekend voor de ronde een tweeluik combi E3/DdV (maak er 1 van, toch vergelijkbare meuk) – GW op de zaterdag en zondag te rijden (net zoals Omloop/KBK), de 3-daagse doordeweek en dan de ronde op zondag te doen.
Denk dat de Panne er geen windeieren mee legt. Ik zou alleen dagje naar voren gaan en op mandag beginnen. Toppers doen dan ma-wo de Panne, vr E3, zo GW en dan enkel rusten en voorbereiden op de hoogmis. Trekt DdV aan het kortste eind….
Heeft de organisatie van de 3-daagse de vrijheid om op dezelfde dagen hun koers te organiseren als voorheen? Of kunnen ze gedwongen worden om op een andere dag te moeten rijden?
Goede vraag KT. Ik zou hen zijnde hem er lekker recht tegenover zetten, misschien krijg je dan nog iets kolderieks dat ze in het verste punt vh parcours op een stek weg moeten gaan bekvechten.
Flanders Classic zou beter ipv de UCI te betalen voor de plaats op de kalender, de Driedaagse vergoeden.
Het voorstel van Plaggie lijkt mij niet verkeerd. Milaan Sanremo wordt op zaterdag gereden, veel kasseirenners rijden die wedstrijd voor de wedstrijdkilometers, als ze het alternatief (of aanvulling) hebben van de Driedaagse die start op maandag, kunnen ze daar 2-3 dagen warm draaien.
Opvallend ook dat in hetzelfde interview VDH verklaart dat het verminderen van het aantal renners ‘een brevet van onbekwaamheid’ is, terwijl Flanders Classics daar zelf samen met ASO mee naar buiten gekomen is, qua communicatie kan dat tellen.
Steeds minder specialisten voor dit werk of andere mannen die er zin in hebben over kasseien te klepperen. Nog een paar jaar en deze koersen, muv de RvV, zijn compleet gelijk aan een willekeurig veldritje in Vlaanderen waar alleen alle Vlaamse A-, B- en C-ploegen aan meedoen.
@debarreman, wat zeg je nu? Het deelnemersveld was de laatste jaren breder dan ooit met mannen zoals Cancellara, Sagan, Kristoff, Boasson Hagen, Stannard, Degenkolb, Kwiatkowski, Stybar, Boom, etc. Vul dit dan nog eens aan met de Belgen zoals Boonen, Vanmarcke, Bennoot, Stuyven, Van Avermaet, etc.
Vergeet je Thomas nog te noemen. Grote kans dat de WT-status van veel van die koersen er voor zorgt dat het deelnemersveld juist sterker wordt. Genoeg renners die zullen zien, geïnspireerd door Erviti, hoe snel je hier een subtopper kunt worden.
De Panne was de laatste jaren toch regelmatig een farce. Toppers gaven er halverwege de brui aan of kozen één etappe uit en lieten zich verder op achterstand rijden.
Dan kun je misschien beter verhuizen en voorafgaand aan de Ronde een eendags koers plaatsen. Misschien is dit wel win-win, al is het een breuk met de traditie.
Vooralsnog kan het een versterking zijn voor de 3 daagse, maar is ook de eerste op het hakblok mochten Engeland en/of Duitsland ooit een world-tour voorjaars wedstrijd op belgische leest gaan organiseren..
Een goede zaak vind ik, ondanks het tiranieke van de ingreep. DDV is veel minder hectisch dan sprinten in de straatjes aan de Belgische kust, dus ik ben er zeker van dat het deelnemersveld “interessanter” gaat zijn, dan in de driedaagse en dan in DDV op woensdag voor de E3. Ik vind de vgl met waalse pijl overigens opgaan.
ps : weet iemand wie die sagan-look-alike is (bmc, achter quinziato) op de foto bij het artikel ?
Dat is gewoon Phinney volgens mij.
Dat is Phinney… maar look-a-like van Sagan ? Hij is 2 keer groter, zijn palmares daarentegen…;(
Opzouten. E3 is HET voorgerecht voor de Ronde. Alle argumenten die vóór deze verandering pleiten, zijn compleet irrelevant.
En die Wouter VDH wens ik carrièregewijs de meest verschrikkelijke dingen toe. Niet persoonlijk. Dus hiermee zeg ik niks verkeerd toch.
@delgado, jij mag mij de winnaar van Vlaanderen noemen die alleen de E3 in voorbereiding rijdt. Deze discussie gaat over de gehele kalender van het Vlaamse voorjaar. Bijzondere reactie van jou mijn inziens.
dat wordt dus wel heel veel van hetzelfde in een kort tijdsbestek.
Jammer dat dit nieuws over potentaatje Vandenhoutenklaas bij WF primeert op de interessante parcourswijziging voor de editie 2017:
http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161201_02603426
Laat gewoon de 3daagse van De Panne in de week tussen Gent-Wevelgem en Ronde van Vlaanderen blijven. Ze noemen het niet voor niks de Heilige week in het voorjaar. Hele domme beslissing van Flanders Classics.
@Plaggie
Dat weet ik wel, maar DDV verplaatsen heeft dan ook een serieuze impact op het gehele Vlaamse voorjaar.
En ja, ik heb een hekel aan ventjes die zich alles denken te kunnen veroorloven met geld en schijt hebben aan tradities.
Ik zal nog eens een stok gooien. Ze zouden beter tirreno en parijs-nice samen laten vallen en strade bianchi op woensdag zetten als aanloop naar Milaan-San-remo, die dan op zondag moet gereden worden.