Van Vleuten teleurgesteld: “La Course is nu niets meer dan een criterium”

woensdag 16 oktober 2019 om 18:52
Van Vleuten teleurgesteld: “La Course is nu niets meer dan een criterium”

foto: Cor Vos

Annemiek van Vleuten is teleurgesteld dat La Course by Le Tour de France weer terugkeert naar de Champs-Élysées komend jaar. Volgens de wereldkampioene is dit een stap terug. “Het is nu weer niets meer dan een criterium.”


Gisteren werd bekend dat La Course by Le Tour de France voor het eerst sinds 2016 voorafgaand aan de slotrit van de Tour de France in Parijs wordt gehouden. De vrouwenwedstrijd vindt plaats op zondag 19 juli, hoewel eerst 10 juli was aangekondigd. De afstand die de wielrensters moeten afleggen is negentig kilometer. Annemiek van Vleuten, in 2017 en 2018 winnares, is teleurgesteld en zal niet in actie komen. Ook andere Nederlandse rensters later mogelijk verstek gaan.

“Of ik het gehoord heb dat La Course in Parijs is? Tot mijn teleurstelling wel ja”, reageert ze bij de NOS. “Dit is een stap terug. Het is nu weer niets meer dan een criterium. Terwijl het nog steeds als WorldTour-wedstrijd te boek staat. Nou, bij de mannen worden criteriums niet opgenomen in de WorldTour. Ik wil ook niet volledig voor eigen parochie preken, er zijn sprinters die dit een leuke wedstrijd vinden, maar ik ga ‘m niet rijden.”

Olympische Spelen
Van Vleuten had al rekening gehouden met 10 juli als datum, maar met de nieuwe datum begint ook de tijd te dringen voor de Olympische Spelen. Op zondag 26 juli staat namelijk de titelstrijd voor de vrouwen op het programma, amper zeven dagen na La Course. Wellicht laten de rensters die in Tokio rijden La Course dan ook links liggen, verwacht bondscoach Loes Gunnewijk. Haar rensters zijn vermoedelijk dan al in Japan om zich aan te passen aan de omstandigheden.

Dit artikel delen:

13 Reacties

BW52 16 oktober 2019 om 18:59

Idd flinke stap terug. De tour moet veel beter kunnen

Groningen 16 oktober 2019 om 19:14

Op zich heeft ze gelijk, het wordt zo ook een soort afwachtingsrace/voorprogramma (wat ongetwijfeld wel vermakelijker zal zijn dan de champagne drinkende mannen).
Maar ik denk wel dat dit meer aandacht voor het dameswielrennen genereert dan een tweedaagse door de Alpen.

Romāns Vainšteins 16 oktober 2019 om 19:20

Op een gegeven moment moet je het aandacht-stadium verlaten en zelf iets doen.

Een nieuwe 10 daagse in de USA/Canada met daardoor dus hier in de avond te bekijken ritten lijkt me wel iets. Geen conflicterende programmas en iets anders qua strijdtoneel. Ik hup eerder v e onafhankelijk vrouwenwielrennen dan gelijkheidsstreving.

Brabander 16 oktober 2019 om 21:28

Dat zou wel top zijn, Romans. Ik hup mee

Maillot à Pois 16 oktober 2019 om 21:57

Vind ik ook een top idee, dit criterium is idd een aanfluiting.
Ik kijk ook uit naar de 10-daagse Battle of the North die ze vanaf 2021 in Scandinavië gaan organiseren.

Btw, ook wel eens iets anders om Romans vóór een koers in Canada te horen pleiten ;-)

Titaantje 16 oktober 2019 om 20:10

Het parcours wordt minder interessant, maar qua exposure is het toch juist prachtig dat ze een direct onderdeel kunnen worden van het grootste wielerevenemnt ter wereld, en dat podium krijgen?

Romāns Vainšteins 16 oktober 2019 om 20:45

Ik vind het onderhand betuttelend worden.

john 17 oktober 2019 om 09:14

Dus als ze in de Alpen of Pyreneeën rijden dan is het geen onderdeel van het grootste evenement van de Wereld

Derierre de la course 16 oktober 2019 om 20:21

Mooiste was beide geweest of 3 dagen voor de mannen uit.

gsmeken 16 oktober 2019 om 21:25

Flauwe reactie. Enkele jaren was het een parcours voor klimmers, het mag nu zeker ook nog eens voor spurters zijn. Al zou een meerdaagse waarbij alle kwaliteiten aan bod komen natuurlijk nog beter zijn.

Dolledriesoldebroek 16 oktober 2019 om 22:46

Goed bekeken annemiek en de andere dames, in frankrijk word de dameskoers dus nog lang niet serieus genomen

Panache 17 oktober 2019 om 09:51

Blijkbaar hebben de dames een hoge gunfactor. Maar is die gunfactor niet zo groot om als gunst twee uur voor de tv te zitten en als gunst producten te kopen van de sponsoren. Dus ja, je houdt dan liefdadigheid over.

Alexander 17 oktober 2019 om 10:44

Maak er dan meer een klassieker van. Dit was qua publiciteit een van de grootste vrouwenwedstrijden. Om daar een ongetwijfeld vrij saai criterium van te maken vind ik ook niet slim. Vrouwenwielrennen is vaak veel attractiever dan het mannenwielrennen doordat er stuk minder controle is.