La Course keert terug naar Champs-Élysées

dinsdag 15 oktober 2019 om 12:50
La Course keert terug naar Champs-Élysées

Marianne Vos won de eerste La Course - foto: Cor Vos

La Course by le Tour de France weer terug naar haar roots. Voor het eerst sinds 2016 wordt de prestigieuze vrouwenkoers namelijk weer voorafgaand aan de slotrit van de Tour de France in Parijs gehouden. Dit maakte koersorganisator ASO bekend tijdens de presentatie van het Tourparcours.


In 2014 werd La Course voor het eerst georganiseerd. Marianne Vos was een van de initiatiefneemsters van de wedstrijd en zij kroonde zich op de Champs-Élysées tot de eerste winnares. In de jaren daarna zegevierden Chloé Hosking en Anna van der Breggen in de Franse hoofdstad.

Dit artikel delen:

13 Reacties

HoofdIsVrij 15 oktober 2019 om 12:54

Tja… wat moet je hier nou van zeggen. Een criterium van 90km.

Scibby 15 oktober 2019 om 15:33

Dat het volstrekt beleachelijk is. De vrouwen kunnen zoveel meer dan een lullig rondje als dit. Echt tijd dat het ondertussen een weekkoers wordt.

Oblomov 15 oktober 2019 om 12:54

Lorena Wiebes knikt ongetwijfeld goedkeurend bij het lezen van dit bericht…

Cyclinglife 15 oktober 2019 om 13:14

waarom niet starten vanaf dinsdag 14 juli? dan heb je al een koers van een week. En het is niet zo dat de dames het niet aankunnen zowel de afstanden als de beklimmingen. laat de dames eerder starten en plan hun finish 1,5 tot 2 uur voor de heren in. Als je de aankomst van de heren dan verlaat met een 3 kwartier dan zie je in plaats van de aanloop van de mannen, de strijd van de vrouwen. Dan heb je bergen, tijdrit en sprintettape. (Al zou dat ook kunnen als ze enkel de laatste 3 meerijden.) De wegen zijn al afgesloten, de seingevers zijn er al. Er staat al publiek langs de kant die ook meer te zien krijgt dan enkel de mannen. ze hebben alle infrastructuur voor het uitzenden ook al. De Tour zal wel roepen dat het niet gaat qua hotels etc.. maar als je de regel schrapt dat je verplicht in een hotel moet slapen geregeld door de organisatie, kunnen er ook campers en slaapbussen meerijden om dit op te lossen.

Koers 15 oktober 2019 om 13:39

normaliter zou je in de eerste week (die gewoonlijk vlak is) best de vrouwen eerst kunnen laten rijden om daarna de sprint van de heren te bekijken maar waarschijnlijk zullen de extra kosten niet opwegen tegen de extra verdiensten ofzo. Of wellicht komen de sponsers dan niet genoeg in beeld.

Een mooie 8-daagse van rustdag tm rustdag kan ook ideaal zijn, de beide rustdagen bij de heren opvullen met 2 mooie bergetappes en mocht er die week een belangrijke etappe gepland staan bij de heren dan plan je bij de dames een “saaie” itt/ttt, die eventueel direct nadien wordt uitgezonden. Zullen de sponsers bij de dames ook blij van worden.

Vrijwel alles is beter dan 1 dag van het grootste wielerevenement.

john 15 oktober 2019 om 13:16

Ja wat denken die Aso,s geen bergen dan wint er toch Un Femme Holandaise, maar nou is het geschikt voor Lorena Wiebes

west 15 oktober 2019 om 13:47

De ASO geeft geen ene zak om vrouwenwielrennen. Dit is de goedkoopste optie. Een afstand van niks rondtrutten terwijl het parcours toch al is afgezet voor de mannen.

Guushovd 15 oktober 2019 om 15:34

Pijnlijk dat de rijkste organisatie hier zo incompetent blijkt te zijn. Eind augustus een Tour de France Feminin van 10 dagen (met Etappes die lijken op de laatste 10 etappes van de tour voor de mannen) lijkt mij het mooiste. Zou toch moeten kunnen?

Franco Ballerini 15 oktober 2019 om 16:01

Eens met meeste bovenstaande reactie, maar dit is beter dan niets.

Guushovd 15 oktober 2019 om 16:21

Mijn eerste reactie was dat ik het met ‘beter dan niets’ eens was. Maar toen ik het typte realiseerde ik me dat ik dat niet vind. Ik vind het een belediging. De mannen doorkruisen Frankrijk 3 weken lang, met alle dramatiek, heroïek (en alle woorden die je verder kan bedenken) die daar bij hoort.

Dan sluiten de mannen af met het bal op de Champs. Champagne, formaliteiten en een sprint aan het einde. Mooi slot als je die drie weken gereden hebt.

Wat krijgen de vrouwen? Zij mogen in het voorprogramma van dat bal op komen draven voor een criterium.

Buiten het feit dat de vrouwen meer verdienen doen ASO en Frankrijk zich tekort door niet meer aandacht naar zich toe te trekken door middel van een mooie ronde voor de vrouwen.

Franco Ballerini 15 oktober 2019 om 16:49

Ik vind het nog steeds beter dan niets, maar ben het voor de rest volledig met je eens. Maar ik kan me voorstellen dat deze koers met massa’s publiek voor vele vrouwen een geweldige ervaring is. En aangezien jij ook duidelijk een liefhebber van het dameswielrennen bent hoef ik je niet uit te leggen dat de dames van wat voor mannen een pure sprinterskoers is een spektakel kunnen maken.

Guushovd 15 oktober 2019 om 17:15

@Franco
Ik denk dat we het helemaal met elkaar eens zijn. Verfrissend op een forum. :)

Guushovd 15 oktober 2019 om 16:45

@redactie
De opties voor de poll zijn nogal slecht (zoals regelmatig in de polls). Wat vinden reageerders nu als ze een vakje kiezen? Zijn ze tegen omdat het te weinig is, of vanwege de champs elysees zelf, of willen ze überhaupt geen vrouwenkoers. Of willen ze een bergettape of een ploegentijdrit?

En als iemand het ermee eens is. Is dat omdat hij/zij blij is dat er tenminste iets is. Of omdat dit acceptabel is? Of omdat dit het aller geniaalste aller tijde is?

Zo heb je helemaal niks aan een poll. Doe het beter of doe het niet.