Van Garderen: “Barguil nam een groot risico”

dinsdag 21 juli 2015 om 13:27
Van Garderen: “Barguil nam een groot risico”

foto: Sirotti

De valpartij van Geraint Thomas in de afdaling van de Col de Manse. Het was het gesprek van de dag na de etappe. Warren Barguil reed tegen de Brit aan, die daardoor tegen een paal knalde en viel. Barguil gaf de schuld aan Tejay van Garderen, die hem een duwtje zou hebben gegeven, waardoor hij niet meer kon remmen. De kopman van BMC reageert: “Barguil heeft een groot risico genomen.”

“Warren probeerde mij in te halen”, tekent Radsport-News op uit de mond van de Amerikaan. “Ik heb alleen geprobeerd mijn positie van voren te behouden en zeker te blijven.” Hierbij raakten beide renners elkaar wel, bleek later uit de beelden.

“Hij stelde zich de vraag, wie remt het laatst? En hij was bereid een groot risico op zich te nemen”, aldus Van Garderen. “En daardoor Geraint Thomas, maar ook zichzelf in gevaar te brengen.” Uiteindelijk kwam Geraint Thomas er zonder kleerscheuren vanaf.

Dit artikel delen:

26 Reacties

wiebipedia 21 juli 2015 om 13:33

Sneu dat die jonge fransman de schuld op tjvg afschuift. Barguil was de enige die een totaal andere lijn neemt dan de rest op een punt waar dot duidelijk niet kon. Vervolgens deed hij het twee bochten later weer nadat hij Thomas al de afgrond had gereden.

Dit soort dingen gebeuren in de koers, maar een beetje nederigheid is wel zo gepast als je iemand bijna uit de koers rijdt

Parijs is nog ver 21 juli 2015 om 13:50

Hij hoeft niet per se nederig te zijn, maar wel realistisch. Als hij niet onder ogen wil/kan zien dat hij fout zit, zegt dat wat over zijn karakter. Te egocentrisch, een “dikke-ik”. Als je na zo’n incident geen sorry kunt zeggen, maar de schuld bij een ander legt….

Justin Case 21 juli 2015 om 13:55

@pinv Barquil heeft wel degelijk sorry gezegd.

nic92 21 juli 2015 om 14:04

@parijs is nog ver

Barguil is alles behalve egocentrisch, hij was erg aangedaan door het hele gebeuren en heeft ook zijn excuses aangeboden aan Sky en Thomas.
Daarnaast praat TJ ook wel erg makkelijk. Als je de beelden ziet vind ik persoonlijk dat hij zichzelf ook mag afvragen of hij wel zo slim bezig was.

wiebipedia 21 juli 2015 om 14:26

Hij heeft idd gewoon z’n excuses aangeboden aan Thomas, niets minder dan terecht lijkt me. Persoonlijk vind ik het bijzonder ongepast om na een dusdanig incident de schuld af te schuiven op van Garderen . Terwijl die in mijn ogen gewoon op z’n eigen lijn rijd en niet te vroeg remt.
Het incident an sich vind ik nog niet eens zo’n ramp. Dit soort dingen gebeuren zo vaak in koers en gaan vaak wel en soms niet goed. Zijn reactie achteraf getuigd niet va veel realiteitszin

Jowinho 21 juli 2015 om 14:29

Van Garderen hoeft ook niet te duwen natuurlijk.

John Bidon 21 juli 2015 om 14:34

Die inhaalactie van een paar bochten later was gewoon een strakke, nette move. Het kan toch niet zo zijn dat er in een afdaling niet meer ingehaald mag worden. En dat is het makkelijkst in de bochten als er bijvoorbeeld een Mollema voor je rijdt die niet goed kan dalen en bochten kan inschatten.

Vind alle ophef maar overtrokken. Een race incident. Niets meer of niets minder. Excuses is netjes van Barguil. Daarmee moet de kous af zijn.

AndriesW 21 juli 2015 om 14:48

@John Bidon
Helemaal mee eens.

Dat Barguil na de finish de schuld min of meer bij Van Garderen wilde leggen komt niet goed over. Ik denk dat het een afweerreactie was omdat hij wel door had dat hij als zondebok werd aangewezen.
In realiteit is het volgens mij bovenal een ongelukkig voorval. Het is dan prima om excuses te maken omdat je baalt dat het zo is gelopen.

Sephiroth 21 juli 2015 om 14:48

Wat ik nog aparter vind is dat ik ergens heb gelezen dat Barguil het erover had dat hij problemen met zn remmen had… ben benieuwd wat de juiste variant is.
Edit: toch nog gevonden. Reactie komt van de ploegleider Reef..http://www.nu.nl/tour-2015/4091777/poels-schrok-van-botsing-tussen-thomas-en-barguil-in-afdaling.html

AndriesW 21 juli 2015 om 15:00

@Sephiroth
Misschien wordt het moment bedoeld kort nadat Barguil in aanraking was gekomen met Van Garderen. Hij had zijn hand toen vermoedelijk niet goed bij de rem kon deze daardoor niet meteen goed laten werken.

Als ik de uitleg van Van Garderen hierboven lees dan lijkt hij de aanraking niet in verband te brengen met het late remmen van Barguil. Of hij moet het moment vóór de aanraking bedoelen maar toen was Van Garderen volgens mij ook nog niet echt met remmen bezig aangezien hij juist toen terug voorbij Barguil schoof.

Bertvd 21 juli 2015 om 15:09

@ AndriesW: zou kunnen, van die remmen. Tot het moment dat hij Thomas raakt, lijkt hij niet tot nauwelijks vaart te minderen. Wel raar dat je in zo’n gevaarlijke afdaling vervolgens met remproblemen gewoon doorrijdt. Dat doet toch niemand?…

Overigens moet Barguil uitkijken niet de brokkenpiloot van het peloton te worden. Bij wie reed William Bonnet in het wiel in etappe 3, toen hij knetterhard onderuit ging…

https://www.youtube.com/watch?v=K-TAX4cb6Aw

WIe o wie

Hein-Jan 21 juli 2015 om 15:16

@Bertvd
Dat was Degenkolb.
@John Bidon
Jouw verweer is tenenkrommend. 'Het kan toch niet zo zijn dat er in een afdaling niet meer ingehaald mag worden.'
Dat is onzin. Dat wordt nergens beweerd en is totaal niet in lijn met wat Barguil deed. Natuurlijk mag er ingehaald worden, maar behoudens ieder zijn verantwoordelijkheid. Grote risico's ten koste van een ander zijn daarbij uit den boze. Afdalen zoals Barguil is prachtig, als je daarmee anderen niet in gevaar brengt. Hij neemt te veel risico en dat kan desastreus aflopen. Daar moet men zich goed van doordrongen zijn. In een val tijdens een sprint aan 60 a 70 km/u is nog nooit iemand overleden, bij een val in een afdaling eens te meer. Natuurlijk mag je inhalen in een afdaling, maar daarmee neem je altijd een risico. Als dat risico intreedt ben je ook verantwoordelijk voor de gevolgen. Barguil mag z'n handjes dichtknijpen dat Thomas niet tientallen meters naar beneden viel.
Als je, zijnde Barguil, zo'n beslissing neemt moet-ie juist zijn en dat was zijn beslissing niet.

Koel 21 juli 2015 om 15:23

Bertvd – 21 juli 2015 om 15:09
"Brokkenpiloot" Barquil werd notabene door een stomme actie van T. Martin getorpedeerd en iedereen maar jammeren dat die arme Martin naar huis moest….

AndriesW 21 juli 2015 om 15:26

@Bertvd
Ik bedoel juist te zeggen dat het geen technisch remprobleem was en dat hij zijn hand niet snel genoeg terug in de juiste positie kreeg om meteen goed te remmen. Dat is een mogelijke uitleg.

Bertvd 21 juli 2015 om 15:31

@ AndriesW: +1. ik reageerde eigenlijk meer op Marc Reef

AndriesW 21 juli 2015 om 15:32

@Hein-Jan
Kijk nog eens naar de hele afdaling en wat er aan het incident voorafging (vanaf 40:20):
http://www.steephill.tv/players/youtube3/?title=Last+20+Km+of+Stage+16&dashboard=tour-de-france&id=Hu_XKWH4VFg&yr=2015

Bijna allemaal zijn ze bezig elkaar in te halen. Let bijv. eens op Van Garderen tussen 41:20 en 41:45.

Parijs is nog ver 21 juli 2015 om 15:33

Dat Barguil sorry heeft gezegd, heb ik dan gemist. Als dat zo is, neem ik dat stuk terug.
Blijft staan dat hij fout zat. Dat kan gebeuren in de race. Hoop wel dat hij ervan leert.

AndriesW 21 juli 2015 om 15:36

@Bertvd
Reef heeft de uitleg van Barguil allicht verkeerd begrepen. Vol doorrijden met een haperende rem zou zeker niet aan te bevelen zijn.

xistnc 21 juli 2015 om 15:36

Barguil heeft sorry gezegd tegen Thomas, onderwijl verwijzend naar de duw van Van Garderen. Die duw was evenwel geen oorzaak, hooguit een aanleiding. De oorzaak zat en zit in het daalgedrag van Barguil. Dan kun je wachten op een aanleiding.

wielrenner 21 juli 2015 om 15:46

Iedereen die koerservaring heeft zag dat Barguil de verkeerde lijn volgde. Langs binnenkant inhalen net voor een bocht is zinloos en gevaarlijk, hij had netjes achteraan moeten aansluiten, zo groot was de kopgroep niet!!

AndriesW 21 juli 2015 om 15:54

@wielrenner
Datzelfde kun je van Van Garderen zeggen.

Ik vind het vreemd dat nog steeds velen doen alsof Barguil doelbewust extreem laat remmend de binnenbocht induikt en/of de enige is die aan het inhalen was in de afdaling.

Sephiroth 21 juli 2015 om 16:03

Heb nog een paar gekeken, en ik geloof dat Barguil inderdaad die lijn heeft door een beuk van TvG, maar dat was nog ver genoeg van de bocht om te rennen. Tis zoals wel vaker een beetje van beiden geloof ik.

TvG is in ieder geval niet vies van wat duwtjes inderdaad.

Lalsacien 21 juli 2015 om 17:31

De reactie van TVG komt bij mij over als, had hij mij maar niet moeten inhalen.

Hein-Jan 21 juli 2015 om 17:51

@AndriesW
Je wilt toch niet zeggen dat de schuld bij TJ ligt? Dat zou pas idioot zijn.
Het is niet zo dat TJ hem een enorme duw geeft, er is sprake van contact, hooguit van licht duwtje. Maar dat doet eigenlijk niet eens ter zake. Een ander voorbeeld:
Als iemand mij een knal wil verkopen en ik ontwijk deze, waardoor de persoon achter mij geraakt wordt, is het toch ook niet mijn schuld dat diegene achter mij een knal krijgt? Dat is de schuld van degene die de knal uitdeelt. Hetzelfde geldt hier met Barguil.
Hij wil koste wat kost dat plekje van TJ hebben, TJ staat het niet toe en Barguil verliest de controle over zijn fiets, waardoor Thomas er de dupe van wordt.
Jij beargumenteert dus niet dat inhalen mag, maar dat degene die ingehaald wordt, of dreigt te worden, per definitie zijn plaats af moet staan. Dat is de omgekeerde wereld.

Danny81 21 juli 2015 om 23:18

Wat ik eigenlijk het meest vreemde vind is dat hij zich geen moment heeft bekommerd om Thomas. Hij heeft nog niet eens gekeken hoe het met hem was afgelopen. Verder komen excuses in combinatie met de fout bij TvG neerleggen niet echt gemeend over.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.