Van der Poel wint ondanks botsing met steward in Diegem

zondag 30 december 2018 om 21:04
Van der Poel wint ondanks botsing met steward in Diegem

Foto: Photopress.be

Mathieu van der Poel heeft een incidentrijke Superprestigecross in Diegem op zijn naam geschreven. De Europese kampioen botste iets voor halfweg op een onoplettende steward, maar wist toch zonder al te veel problemen te winnen. Michael Vanthourenhout was een knappe tweede, Toon Aerts ging aan de haal met de derde podiumplaats.


Slechte start van zowel VDP als WVA
Opvallend beeld vanavond in Loenhout. Europees kampioen Mathieu van der Poel miste voor het eerst in weken zijn start en kwam zo zelfs buiten de top 15 van de wedstrijd terecht. Een ideale opportuniteit voor zijn uitdager Wout van Aert, zou je denken, maar de wereldkampioen was er zowaar nog erger aan toe. Van Aert vond bij de start niet meteen zijn klikpedalen terug en verzeilde op een bepaald moment rond de dertigste positie.

Maar Van der Poel zou Van der Poel niet zijn als hij zich niet zo snel mogelijk naar de leiding zou proberen te knokken. Na een kwartier koers schoof hij mee met een aanval van Michael Vanthourenhout, maar de Europese kampioen was absoluut niet van plan om de explosieve West-Vlaming lang met zich mee te nemen. Op de eerstvolgende strook bergop knalde Van der Poel Vanthourenhout zonder medelijden uit het wiel. Maar lang duurde dat liedje niet.

Van der Poel knalt op steward
Van der Poel knalde immers los op een onoplettende steward, die een bril van een andere renner wilde oprapen. Van der Poel bezeerde daarbij zijn nek, maar kon al bij al snel weer verder. In geen tijd reed hij weer tot bij Vanthourenhout, en nam ook snel weer afstand van de West-Vlaming.

In de tweede koershelft bleef Vanthourenhout wel constant op een vijftiental seconden hangen van de eenzame Europese kampioen, maar hem bedreigen zat er niet meer in. Van der Poel blijft zo ongeslagen in Diegem.

Superprestige veldrijden 2018-2019
Uitslag manche 6: Diegem

1. flag-nl Mathieu van der Poel (Corendon-Circus)
2. flag-be Michael Vanthourenhout (Marlux-Bingoal) op 14s
3. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea) op 39s
4. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea) op 43s
5. flag-be Wout van Aert (Cibel-Cebon) op 56s
6. flag-be Kevin Pauwels (Marlux-Bingoal) op 1m05s
7. flag-be Quinten Hermans (Telenet-Fidea) op 1m12s
8. flag-nl Joris Nieuwenhuis (Sunweb Development Team) op 1m22s
9. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 1m29s
10. flag-be Jens Adams (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 1m34s

Dit artikel delen:

27 Reacties

HSV 30 december 2018 om 21:08

Bizar hoe vaak officials betrokken zijn bij of zelfs veroorzakers zijn van ongelukken!

Joachim 30 december 2018 om 22:43

Ja? Ik kan me geen geval herinneren dat een veldrijder tegen een steward reed.

Thijs E 30 december 2018 om 21:10

Zeer volwassen reactie van Mathieu op die botsing, goed gereden. Sterk ook van VDH en Nieuwenhuis, die laatste rijdt een goede laatste helft.

de nieuweMerckx 30 december 2018 om 21:13

Alweer schitterend! Leuke kerel ook. Hoeveel overwinningen voor het kalenderjaar 2018?

52voor11achter 30 december 2018 om 21:31

30 keer eerste, 1 keer 3de en 1 keer 21ste.

Pol 30 december 2018 om 21:58

Weten ze dat bij de NOS ook, of kunnen ze daar alleen maar ronde tijden in een hal.

Dolfy 30 december 2018 om 21:16

Prachtig parkoers, en dat levert veel op in beeld. Van der Poel duidelijk weer de sterkste. Die val oef. Maar niet zo erg lijkt als die van Merlier.. Dat was echt auts! Mooi Vanthourenhout sterk gereden..

Joseba 30 december 2018 om 21:21

Dacht even dat de Gele Hesjes waren opgerukt en het op Mathieu hadden voorzien…

Hensie 30 december 2018 om 22:14

Helaas de koers niet kunnen volgen, maar Van Aert is vast weer dichterbij Van der Poel gekomen. Toch?

Hensie 30 december 2018 om 22:17

@redactie, wat staat hier in godsnaam?

“Van der Poel knalde immers los op een onoplettende steward, die een bril van een andere renner wilde oprapen.”

LucasR 30 december 2018 om 22:27

Als ik niet beter zou weten, zou ik inderdaad denken dat het om een bokspartij zou gaan… Maar de laatste tijd neemt de redactie het volgens mij niet meer zo nauw als het om de Nederlandse taal gaat. (-:

Thijs E 30 december 2018 om 22:48

Los ergens op knallen is een Vlamisme. Volgens mij is het een flauwe vertaling van het Brabantse “keihard”

Romāns Vainšteins 30 december 2018 om 23:03

Die vlamismen hier beginnen mij steeds meer te vermaken, taalverrijking.

Rendo 31 december 2018 om 00:52

Waar ligt het probleem juist? “Ik knal er met mijn hoofd eerst op.” Zijn de woorden van Mathieu

Stijn ... 30 december 2018 om 22:25

Om terug te komen op de discussie rond op tijd starten van podium, vandaag nu Van Aert er niet bij was leek het juist nog langer te duren dan normaal of ben ik nu verkeerd?

yo-eddy 30 december 2018 om 22:42

denk dat Mathieu zijn hoofd eerst even rechtgezet moest worden :p

Pantani77 30 december 2018 om 22:51

Wout was zn rollers kwijt

Thijs E 30 december 2018 om 23:11

Het leek langer te duren omdat je niks had om naar uit te kijken?

Taliesin 31 december 2018 om 15:32

Wat vond je van de prestatie van Wout, Stijn?

Pelsluis 31 december 2018 om 01:52

Waar werd dit uitgezonden?

Lalsacien 31 december 2018 om 07:29

Ziggo sport.

Verweggistan 31 december 2018 om 10:10

Wat een Rod Steward, zou Sierd de Vos gezegd hebben.

skylimit 31 december 2018 om 12:15

Bewegende obstakels in het veldrijden, misschien is dat de vernieuwing voor 2019 om de hegemonie va VDP proberen te kraken. Of zijn de Belgen nu al stiekum begonnen het pad voor WVA te effenen voor een nieuwe wereldtitel ?

Ben Geerts 31 december 2018 om 18:09

Mooie sport, en de klasbak VDP staat op en gaat verder…..zie je dat 90%van de verwende voetballers doen….nee dus. Genieten…

UrbanSteel 31 december 2018 om 20:15

Ben dat klopt en klopt dan vreemd genoeg ook weer niet. Voetballers hebben met hun toneelspel tijd te winnen en het spel te ontregelen, wielrenners hebben alleen maar tijd en hun wedstrijd te verliezen als ze niet gelijk op staan.

kielabokki 31 december 2018 om 20:36

Bert Trautmann (keeper) brak zijn nek in de WK finale van 1956 en speelde die wedstrijd uit.

hanske 31 december 2018 om 21:55

Uitzonderingen bevestigen de regel.