Van der Poel tankt vertrouwen met zege in thuiscross, Aerts wint Wereldbeker

zondag 27 januari 2019 om 16:04
Van der Poel tankt vertrouwen met zege in thuiscross, Aerts wint Wereldbeker

Foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft zijn generale repetitie voor het wereldkampioenschap succesvol afgerond. De Europese kampioen nam pas in de voorlaatste ronde afstand van Belgisch kampioen Toon Aerts, die wel de eindzege in de Wereldbeker op zak steekt.


Dubbele strijd
De slotmanche van de Wereldbeker in Hoogerheide had vanmiddag een dubbele strijd in petto. Enerzijds die om de dagzege, waarbij alle druk op de schouders van thuisrijder Mathieu van der Poel lag, maar anderzijds lag ook de strijd om de eindzege in de Wereldbeker nog volledig open. Wout van Aert telde vooraf amper drie punten voorsprong op Belgisch kampioen Toon Aerts.

Toen Aerts zag dat zijn grootste opponent Wout van Aert zijn start gemist had en tot overmaat van ramp binnen moest rijden in de materiaalpost, twijfelde hij dus geen seconde om vol door te gaan. Zelfs al moest hij dan wel Europees kampioen Mathieu van der Poel mee nemen in zijn wiel.

Van der Poel komt zich zelf even tegen
Na een kwartier koers kregen we een klein wonder te zien. Van der Poel kwam zowaar zichzelf tegen en moest Aerts gewoonweg laten rijden. Heel even kregen we een flashback naar de Koppenberg. Van der Poel straalde bizar weinig kracht uit en werd zelfs voorbijgereden door Wout van Aert, die zich nog altijd niet gewonnen had gegeven.

Van Aert hield het verschil met leider Aerts steeds beperkt tot een vijftien- á twintigtal seconden en hield zo ook Van der Poel, die zich vastbeet in het spoor van de wereldkampioen, in koers. Iets na halfweg straalde Van der Poel weer wat meer kracht uit en maakte hij zelfs weer aanstalten om de kloof met Aerts kleiner te maken. De Europese kampioen vlamde Van Aert weer uit het wiel en reed in één ruk weer naar de leider.

Comeback Van der Poel, eindzege Aerts
Aerts wist niet wat hij zag, maar liet zich toch niet uit zijn lood slaan. Zelfs met Van der Poel in het wiel bleef Aerts maar op één doel gefocust: Van Aert op achterstand houden en dus de eindzege in de Wereldbeker op zak steken. Bij het ingaan van de slotronde begonnen de inspanningen wel door te wegen voor Aerts. Van der Poel gaf er nog een extra lap op en gunde zijn thuispubliek zo de overwinning. Aerts hield daarachter stand ten opzichte van Van Aert en won zo de Wereldbeker.

Wereldbeker veldrijden 2018-2019
Uitslag manche 8: flag-nl Hoogerheide

1. flag-nl Mathieu van der Poel (Corendon-Circus)
2. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea) op 13s
3. flag-be Wout van Aert (Cibel-Cebon) op 32s
4. flag-nl Corne van Kessel (Telenet-Fidea) op 2m29s
5. flag-be Gianni Vermeersch (Steylaerts-777) op 2m38s
6. flag-nl Joris Nieuwenhuis (Sunweb) op 2m51
7. flag-be Quinten Hermans (Telenet-Fidea) op 3m01s
8. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea) op 3m07s
9. flag-fr Francis Mourey (S1Neo Connect) op 4m07s
10. flag-be Tom Meeusen (Corendon-Circus) op 4m09s

Dit artikel delen:

41 Reacties

jessevdalen 27 januari 2019 om 16:06

Geweldige cross. Van Aert bekoopt het door aan het begin niet met vd poel en aerts mee te zijn

Emergo 27 januari 2019 om 16:09

Dat lijkt mij niet de hoofdoorzaak want in het begin zat hij behoorlijk dicht.

vanSpringel 27 januari 2019 om 16:09

Van Aert ging vanuit de start al direct de materiaalpost in, en kon niet zien of ie inderdaad van fiets gewisseld had. In ieder geval had Wout er geen plaatsen mee gewonnen, zelf een paar verloren volgens mij.

Snuf 007 27 januari 2019 om 16:22

Je moet toch sowieso van de fiets af als je de post in gaat? Lijkt me dan dat hij iets met zn fiets had anders gekke actie.

Verder echt mooie cross! Aerts sterk maar toch Matje weer. Heb nog geen interview gezien dus ben benieuwd wat er de 3e ronde was

Joachim 27 januari 2019 om 18:08

Er scheelde niets met Van Aert zijn fiets. Van Aert kwam te ver aan de buitenkant de bocht door, waardoor hij de materiaalzone inreed en moest wisselen.

Martin Bergstra 27 januari 2019 om 16:09

Mooi wedstrijd
Gefeliciteerd mathieu.

Grobbel 27 januari 2019 om 16:09

De NOS kapt de stream wel heel snel af. Geen huldiging…

Dolfy 27 januari 2019 om 16:17

Groenedaal moest zich haasten naar de Telenet-studio… :)

Merlinappa 27 januari 2019 om 16:19

Eurosport!

de nieuweMerckx 27 januari 2019 om 16:26

Hij is terug! Heb hem toch wel een beetje gemist. Gefeliciteerd, Mathieu!

Thijs E 27 januari 2019 om 16:34

Goede wedstrijd voor Matje, met een flinke stage in de benen toch een prima resultaat. Het zag er de eerste ronden technisch wat roestig uit, maar daarna alles rechtgetrokken.

Aerts doet het ook goed en behaalt hier zijn doel, maar moet wel diep in de buidel tasten de laatste weken. Met 2 dikke prijzen is de druk er bij hem af en is hij wellicht toch de aanvoerder van team Vlaanderen.

Het gezicht van Van Aert sprak boekdelen, verloren op alle fronten en nog maar 1 mogelijkheid om dat recht te zetten. Maar hij heeft geen idee hoe.

Verder een goed resultaat voor Van Kessel, Nieuwenhuis en in mindere mate Van Der Haar, die hier niet zijn omstandigheden trof.

vanSpringel 27 januari 2019 om 16:46

Wout heeft momenteel andere zaken om zich op voor te bereiden, denk ik.
Het klassiekerseizoen komt er voor hem aan, en volgens mij is ie daar meer mee bezig dan de blubber op zijn trui.

Thijs E 27 januari 2019 om 17:07

Dat denk ik ook, zijn stage met Jumbo spreekt boekdelen. Al zou een WK-titel de druk wat van het voorjaar afhalen.

aardappeljager 27 januari 2019 om 17:10

Kan Wout zijn maatje meenemen naar het wk

delgado 27 januari 2019 om 17:32

Tja, kijk naar de trainingen van Wout deze week en dan was het al duidelijk dat het héél moeilijk ging worden tegen een Aerts in topvorm én voor wie de Wereldbeker winnen zowat de waarde heeft van een wereldkampioenschap.

Mooie wedstrijd gezien in elk geval. Het wordt natuurlijk echt een eitje volgende week voor Mathieu. Als ie dat op één of andere manier verliest (behoudens pech), kan ie voortaan door het leven als de choker.

Martin Bergstra 27 januari 2019 om 18:24

Edit redactie: Niet op de man aub

teunster 27 januari 2019 om 18:38

Tja Martin dat zou kunnen. Maar het wordt dan wel een trauma. Ik durf niet aan een scenario te denken als vorig jaar! MVDP heeft recht op die titel op basis van zijn seizoen maar zo werkt het niet. Is ook wel weer leuk.

Pol 27 januari 2019 om 18:33

Net terug uit Hoogerheide van de cross.Was weer een geweldige dag, met Brandje en Poelleke. Op het parcours waren onze zuiderburen het er al over eens met de gemakkelijke overwinning van Toon Aerts. Mathieu krijgt dit gat niet meer toe en ze namen nog een biertje op de overwinning van Toon. Wie is nu de beste crosser ????

teunster 27 januari 2019 om 18:39

Ik denk dat het antwoord op die vraag in zowel Nederland als België/Vlaanderen grosso modo hetzelfde luidt.

EddyB1958 27 januari 2019 om 18:42

Dan sta jij toch ook kort bij die bier- en frietkraampjes en niet echt aan de kant van het parcours.

Martin Bergstra 27 januari 2019 om 18:38

Mooi dat ze hun bier opdrinken dit keer inplaats van het over de Nederlandsers te gooien..

EddyB1958 27 januari 2019 om 18:47

Of bietensap,waar blijft Jeff met zijn reactie? Verdiende overwinning van van der Poel. Ik verwacht dat van der Poel over de 80% scoort in de poll die Sporza één van de volgende dagen zal houden met oog op de wereldtitel.

Jeff 27 januari 2019 om 20:21

Mooi dat de Nederlandse supporters dit keer niet in de Belgische renners hun maag sloegen; zoals bij Liboton op het WK in Oss. Of is dat niet zo erg/te lang geleden; Belgenhater?

titanio82 27 januari 2019 om 20:52

@Jeff, zullen we het dan maar niet over het spuug, diergooi en scheld publiek in Hooglede-Gits en Heusden-Zolder hebben?

Jeff 27 januari 2019 om 21:30

Daar had Martin het al over titanio. En ik hou jullie de spiegel voor.

Patrick 27 januari 2019 om 19:45

Maar veldrijden leeft toch niet in NL? En het was toch heel logisch dat het niet uitgezonden werd? Ha ha ha. Wat een feest was het weer! Veldrijden leeft enorm in NL.

Martin Bergstra 27 januari 2019 om 20:12

Dat is gek genoeg inhoudelijk meneer Delgado
Misschien niet in jou ogen maar toch

Jeff 27 januari 2019 om 20:22

In mijn ogen ook niet Mart.

Martin Bergstra 27 januari 2019 om 20:49

Geeft niks Jeff

Martin Bergstra 27 januari 2019 om 21:03

Ik ben geen belgenhater maar een nuchtere man die kritisch durft te zijn en daarom zit ik op deze site.
Niet alleen op de Belgen maar in het algemeen.

Jeff 27 januari 2019 om 21:32

99% van je posts zijn anti-België. Vreemd dat wielerflits je semi-racistische discours blijft pikken.

Martin Bergstra 27 januari 2019 om 21:55

Ik durf te wedden dat jij meer een hekel aan Nederlanders hebt dan ik aan belgen Jeff.
Anders voel je niet zo aangevallen en reageer je nogal overdreven.
Ik probeer gewoon ontopic te blijven.
Jij ook?

Jeff 27 januari 2019 om 22:09

Ik reageer op jou belgvriendelijke posts. On topic zou ik dat niet durven noemen.

Martin Bergstra 27 januari 2019 om 22:22

Precies Jeff
Je hebt geen idee waar het over ging en reageert er voor het vaderland maar op los.
Nog bedankt voor de spiegel trouwens en veel succes en plezier toegewenst.

EddyB1958 28 januari 2019 om 07:51

Martijntje je bent wel enorm anti Belgisch in je reacties hoor, en Jokke (Leuvens voor Jeff) jij bent gewoon anti iedereen, die niet voor Woutje is.

Jeff 28 januari 2019 om 08:15

En Edje (hollands voor eddy), jij bent een VDP-fanboy’tje met van die schattige oranje oogklepjes op. Wel jammer dat je me verkeerd in schat. Ik ben enkel ‘anti’ mensen die te pas en te onpas ongefundeerde, onterechte en leugenachtige commentaar posten. Vooral over Woutje.

Martin, dit noem jij on topic blijven?
-> ‘Mooi dat ze hun bier opdrinken dit keer ipv het over de Nederlanders te gooien’
Voor een nuchtere, kritische man zie je het toch vrij wazig dan vrees ik.

Groeten uit België!!

EddyB1958 28 januari 2019 om 11:44

Sorry Jokke ik woon in Leuven en ben Vlaams Brabander maar ik als voor een Nederlander of zelfs een Inuit wil supporteren is dat mijn goed recht. Of niet?

kielabokki 28 januari 2019 om 08:26

Wat een treurnis dit. Eddy, jij bent de enige die wat toevoegt. Die andere 2 moeten naar eens een middag in de zandbak gaan spelen.

MoonChild 28 januari 2019 om 12:10

Ha Belgen zijn een apart ras. Weer wat geleerd

EddyB1958 28 januari 2019 om 12:40

Dat wisten Asterix en Obelix al.