Van der Poel: “Podiumplaats was het hoogst haalbare”

vrijdag 26 maart 2021 om 18:22
Van der Poel: “Podiumplaats was het hoogst haalbare”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel kwam in de E3 Saxo Bank Classic als derde over de streep achter winnaar Kasper Asgreen en diens ploeggenoot bij Deceuninck-Quick-Step, Florian Sénéchal. “Dit was het hoogst haalbare”, zei de Nederlandse kampioen naderhand.

“Ik denk dat de sterkste man in de wedstrijd heeft gewonnen”, zei Van der Poel na afloop van de koers over Asgreen. “Eerst reed hij er al heel lang voor en dan nog eens, en dan hield hij het ook nog eens tot aan de meet vol. Uiteraard gesteund door een heel sterk blok. Maar dat doet denk ik niet heel veel af van zijn prestatie.”

De Nederlandse kampioen had niet verwacht dat de Deen nog veel in de benen had na zijn lange solo van meer dan vijftig kilometer. “Hij heeft vorig jaar in Kuurne-Brussel-Kuurne ook al wel een heel straffe stoot gedaan. Maar wat moet je doen met zoveel mannen van Deceuninck? Als je de een gaat halen, dan gaat de ander achter je rug demarreren. Dat weet je gewoon.”

‘Van Aert en ik knapten het meeste werk op’
Wat dat betreft vond Van der Poel het jammer dat Van Aert moest passen op de Tiegemberg. “Ik denk dat ik samen met hem de koers wel gedraaid heb in de achtervolging. We hebben samen het meeste werk moeten opknappen. Je weet dat als je de hele tijd op kop rijdt met tien man in het wiel, dat je ook op de Tiegem die frisse mannen niet gaat lossen.”

Eerder in de koers, op de Taaienberg, zorgde Deceuninck-Quick-Step voor de eerste schifting. De renner van Alpecin-Fenix zat daar ‘veel te ver’, zei hij. “Dat was een enorme inspanning. Ik moest daar echt heel diep gaan. Ineens trokken ze alles op een lint, een kilometer voor de Taaienberg, en eigenlijk heb ik tot aan de voet gesprint om het wiel te houden.”

‘Italiaans blok hakte er wel in’
Van der Poel gaf toe dat zijn Italiaanse blok met Strade Bianche, de Tirreno en Milaan-San Remo er wel had ingehakt. “Meer dan ik dacht. Ik heb hier ook de verkenning overgeslagen, omdat ik me niet fris genoeg voelde. In die koersen zelf is het allemaal heel leuk, maar je merkt pas als je terugkomt hoe zwaar dat is geweest. Ik was wel goed vandaag, maar niet super.”

Dit artikel delen:

72 Reacties

Murcia 26 maart 2021 om 18:28

Zoals elke topper is hij duidelijk, zelf bij de eerste schifting te ver wat veel krachten kostte en een goede vorm maar niet super. Zal dus misschien wat rust moeten inbouwen. Rijdt hij eigenlijk G-W?

adelaarvanantwerpen 26 maart 2021 om 18:28

Nee hij past voor GW

Erik33 26 maart 2021 om 19:37

Verstandig, weekje gamen.

bartp25 26 maart 2021 om 18:29

Geldt denk ik voor beide goudhaantje. Goed maar niet super. Te veel werk gedaan en zich laten pakken door het blok van quickstep. Hopelijk hebben beide hiervan geleerd voor de komende dagen. In de ronde moeten ze het toch anders aanpakken al lijken ze beide niet de versnelling te hebben van vorig jaar.

Asje Menou 26 maart 2021 om 18:36

Mathieu moest zonodig zichzelf helemaal opblazen in de Tirreno en daar betaalt hij nu de prijs voor. Vorig jaar deed hij precies hetzelfde in de Binckbank tour, en hij lijkt niet te leren van zijn fouten. Let op de cruciale momenten ook niet op, waardoor hij extra energie kwijt is aan het herstellen van zijn fouten.

skylimit 26 maart 2021 om 18:41

@bart hoe moeten ze het anders aanpakken ? Als het blok van DQS niet zwak, ziek of misselijk is, dan is het heel moeilijk om daar los van te komen.

HSV 26 maart 2021 om 18:46

Alsjemenou, ik ben fan van Mathieu maar ik deel je mening. Hij moet meer met zijn verstand gaan koersen zoals hij deed in de Strade. Die uitputtingsslag in de vijfde etappe Tirenno was niet slim. Denk dat hij daardoor ook te ver zat op de Poggio. Hij bulkt van de klasse maar moet gewoon zuiniger gaan rijden. En beter opletten oftewel toch meer van voren rijden.

hansiehansie 26 maart 2021 om 18:54

Hij moet helemaal niet meer met zijn verstand koersen.
Wint de ronde van Vlaanderen en de Strade. Hoe kan je dan zeggen dat hij anders moet koersen. Die is zoals hij zijn wedstrijden rijdt, en dus wint. Voor de kijker is dat toch ook heerlijk om te zien. En renner die aanvalt wanneer hij vindt dat het moet of kan. Geweldig toch!

Asje Menou 26 maart 2021 om 18:58

@hansiehansie

Hij had dit seizoen veel meer wedstrijden kunnen winnen, als hij iets minder met zijn krachten smijt. Dan wint hij niet alleen de Strade, maar ook nog een rits semi-klassiekers. Die uitspatting in de Tirreno kost hem gewoon San Remo. Hij kan zelf wel het idee hebben dat hij daarna heeft kunnen herstellen, maar feit is dat hij na die etappe nog drie dagen moest koersen, en niet thuis kon uitrusten van die inspanning.

Renners die in principe net iets minder goed zijn profiteren regelmatig van zijn inspanningen, en dat vind ik heel erg jammer.

Gitan 26 maart 2021 om 18:59

Daar noem je net 2 koersen waar hij wel goed nadacht i.p.v. dat blinde spierballengerol…

Thijs E 26 maart 2021 om 21:08

Matje kan natuurlijk gaan koersen als Van Avermaet, wint ie misschien nog meer, maar dan gaat de lol er wel hard af.

Vóór de Ronde ff bellen met WvA en Sagan om een gelegenheidsblokje te vormen

tetedelacourse 26 maart 2021 om 23:49

@asje menou:

Er zijn zat renners die de inspanning van vdP in Tirreno niet deden en ook niet wonnen in MSR (én niet in Tirreno trouwens). Die logica dat VdP zomaar wint waar die wil en alleen van zijn eigen overbodige inspanningen of stommiteiten kan verliezen volg ik totaal niet.

Het zijn juist deze inspanningen die de man bijzonder maken. Als een semi klassieker meer of minder over 10 jaar het verschil nog moet maken op de erelijst is er iets mis gegaan.

Hans Baas 27 maart 2021 om 16:21

Ik hoop dat ze blijven koersen zoals ze nu doen. Ik word als fan gelukkiger van mooie wedstrijden dan van aaneengeregen overwinningen. Bovendien biedt ‘verstandiger’ koersen helemaal geen garantie voor succes, want hoe langer je wacht, hoe meer tegenstand er over is. Laat ze maar lekker koers voor koers bekijken wat ze gaan doen en wij genieten. Vrijdag was het genieten van een fantastisch teamplan en daar moeten Wout en Matthieu een antwoord op zien te vinden zonder hun sterke punten op te offeren.

sjoerdtjen 26 maart 2021 om 18:36

Goed en terecht dat hij aangeeft dat de beste man hier heeft gewonnen.

Of het t hoogst haalbare was hier, betwijfel ik.
Maar dat geldt ook voor WVA. 2e had gekund met deze vertoonde sprint.
Echter de 2e plek telt niet voor MVP of WVA ;)

Hoop dat ze er lering uit trekken, dat ze DQS meer de koers moeten laten maken als ze met dergelijke sterkte blokken de (vroege) finale ingaan. Niet te vroeg proeven en voelen of de rest goede benen heeft, en zelf op kop sleuren. Vertrouw maar op de sprint of op een echte finale pukkel waar je wél met die paar seconden verschil boven op de top, samen op de finish kunt afstormen.

En wat was Stybar trouwens ook super sterk…. Die rijden ze ook niet zomaar los in RVV. Gaan ze met 4 man op de finish af komende editie.

Asje Menou 26 maart 2021 om 18:38

Of ze moeten de koers hard maken door een ploeggenoot vroeg op pad te sturen, zodat anderen in de achtervolging moeten.

limburgia 26 maart 2021 om 19:25

Er zijn meer ploegen als Quickstep maar die willen alleen maar meerijden zonder zicht teveel in te spannen om zodoende een prijs(je ) te bemachtigen . Van veel ploegen een laf strijdplan .

Wim Kruithof 27 maart 2021 om 03:50

Sjoerd, tweede is evengoed podium toch (niet winnen) en dat is wat hij zegt. Reeel en waar, lijkt me.

platteprijs 26 maart 2021 om 18:55

Zijn ploeg was vandaag weer zwak. Vermeersch zat dan wel mee, maar die heeft toch maar weinig zien meedraaien. De Bondt, Meurisse en De Tier rijden tot nu toe een zwak seizoen. Van der Poel rijdt vaak moederziel alleen in het peloton, terwijl Van Aert bijvoorbeeld keurig voorin wordt gehouden. Net als in Milaan-San Remo moet Van der Poel van ver op de aanval reageren. Ik vraag me ook af of een ervaren ploegleider in de auto in plaats van broertje Roodhooft niet helpt.

Asje Menou 26 maart 2021 om 19:00

Dit is gewoon het gevolg van zijn keuze om vol in te zetten op een medaille op de olympische spelen. Hij neemt een enorm risico, want er kan van alles misgaan op het moment dat die wedstrijd wordt gereden, terwijl hij op de weg elke veertien dagen kans heeft op een mooie overwinning.

Westfalen 26 maart 2021 om 19:04

Alpecin-Fenix is pro-continentaal, dus juist goed dat ze met 2 man bij de 1e 10 zitten.

platteprijs 26 maart 2021 om 19:07

@Westfalen, als 2 man bij de eerste 10 inderdaad is wat Roodhooft wil, moet Van der Poel snel weg bij die ploeg. Volgens mij moet een ploeg op de eerste plaats zijn kopman helpen. En daar waren ze vandaag, opnieuw, niet toe in staat. Vorig jaar deden ze dat met een mindere selectie stukken beter.

Verweggistan 26 maart 2021 om 19:19

Vorig jaar hadden ze het voordeel dat de concurrentie hen liet anticiperen. Als er nu een Alpecin weg rijdt op een vreemd in de koers dan krijgt 'ie geen ruimte meer.

nickdt 26 maart 2021 om 19:00

Zeker met die 2 AGR2 idioten in je groep die geen poot uitsteken in de achtervolging.

Pedalo 26 maart 2021 om 19:03

Gewoon reageren op Asgreen….niet afwachten en zoals hij zelf aangeeft denken dat Asgreen moe is. Beetje dom. En als dan Ag2R of van Baarle aanvallen in het wiel gaan zitten.

madeinstars 26 maart 2021 om 19:09

Tja, als hij reageert op Asgreen, dan gaat daarna meteen Stybar, dan ben je ook gezien. Logisch dat hij gokte op een iets kloekere reactie van AG2R, maar ja… met sleper Greg had je dan precies de verkeerde.

Hij zat in een no-win situatie en dan is het eigenlijk gewoon reteknap dat ‘ie nog 3e wordt ook.

flores 26 maart 2021 om 19:04

Mathieu en Wout hebben elkaar nodig,dat zie je hier maar weer. Zij weten dat ook,en als Wout nog had mee kunnen rijden met Mathieu dan was het een andere koers gelopen. Mathieu zij toch na afloop dat het jammer was dat Wout niet mee kon.
In de ronde van Vlaanderen gaan ze weer samen op de patersberg weg,en dan wint Wout of Mathieu. En zo moet het. Overigens Mathieu heeft een heel sterke koers gereden.

S. Morgenstern 26 maart 2021 om 19:18

Richting de Taaienberg zag het er inderdaad niet goed uit. Daar zit echt nog heel veel winst.

Daarnaast geen woord over Vermeersch. Je zou denken dat dat veelzeggend is..

Peter Lippens 26 maart 2021 om 19:20

Knappe en duidelijke reactie en zoals steeds zonder franjes of uitvluchten.

De Siepel 26 maart 2021 om 19:25

MvdP is oprecht en duidelijk in zijn commentaar. Beste man heeft gewonnen. Ook geeft hij nu toe dat de moordende etappe in Tirreno wellicht iets teveel van het goede was. Nu rust nemen en opbouwen naar RVV. Met dit ijzersterke blok van QS wordt het al lastig genoeg….Schrijf Asgreen ook maar op voor P-Roubaix ( als deze doorgaat).

madeinstars 26 maart 2021 om 19:27

Ik vraag me altijd af of mensen die blijven roepen dat VdP ‘verstandiger’ moet koersen, überhaupt fan van wielrennen zijn. Waarom zou je dat in godsnaam willen? Nog afgezien van het feit dat Van der Poel daar duidelijk zelf geen enkele noodzaak toe ziet.

FFD 26 maart 2021 om 19:31

Plus ik denk dat hij dan ook vaak zat achter de feiten aan zou lopen. Neem nou het NK vorig jaar. Als hij daar niet gaat, gaat Jumbo Visma omstebeurt en moet hij alsnog op kop, maar dan in de achtervolging. En vandaag rijden hij en van Aert ook al vanaf 80 km van de streep praktisch alles op kop, maar anders komen ze gewoon simpelweg niet in koers. Ze zijn zo extreem goed, dat iedereen naar hun kijkt. Zonder superteam kan je dan maar beter zelf het initiatief nemen.

HSV 26 maart 2021 om 19:59

Verstandig koersen was niet die solo in tirenno met beesten weer. Dat heeft hem zijn hoogvorm gekost en Milaan San Remo. En eindelijk geeft hij dat ook toe nu.

Asje Menou 26 maart 2021 om 20:03

Waarom zou je geen fan van wielrennen zijn, als je van mening bent dat Mathieu slimmer moet zijn in het kiezen van zijn momenten? Juist het feit dat ik een enorme grote fan van hem ben, is de oorzaak dat ik reageer zoals ik nu reageer. Hij doet zichzelf tekort, en dat vind ik vervelend om aan te moeten zien. Ik snap dat je niet altijd in de positie bent om je plan te trekken vanwege het koersverloop, maar ik vind dat hij smijt met zijn krachten en op cruciale momenten niet bij de les is, waardoor hij energie moet steken in het herstellen van zijn fouten. Energie die hij dan later in de wedstrijd niet meer heeft als het er echt om gaat. Het is leuk om de koers te kleuren, maar er is maar een ding wat telt en dat is de eerste plaats.

La Primavera 26 maart 2021 om 20:43

@Asje Menou Het mooie aan mannen als VDP is dat ze juist niet zo verstandig koersen. Verstandig koersen is namelijk saai. VDP gooit er lange solo's uit. Dat is leuk om naar te kijken. Verstandig niet. Maar ik kijk wielrennen voor heroïsche sportmomenten. Niet voor berekende last minute poefers. Gewoon koersen met het hart en zien waar het schip strand. Heerlijk. Vandaag was dus ook weer een mooie koers met Asgreen.

Lekker zo door blijven fietsen VDP.

F4L 26 maart 2021 om 21:53

@La Primavera, je hebt helemaal gelijk. Ik weet de lange solo van Kruijswijk in de Tour nog vrij goed voor de geest te halen, maar ik heb totaal geen idee wie de etappe won.

Hopelijk blijft VDP zo koersen als hij nu doet.

Wel een hele leuke en mooie wedstrijd gezien vandaag!!

FFD 26 maart 2021 om 19:29

Toch vind ik dat plaatsen wel een dingetje hoor. In Milaan san Remo kost het hem de koers (of iig top 2, misschien dat van Aert meekon op de Poggio). Vandaag kost het hem heel veel energie bij de Taaienberg. Misschien net dat beetje waardoor ie wel Stybar en/Senechal zou lossen..

Verder duidelijk verhaal inderdaad. Het is wel duidelijk dat iedereen heeft besloten om alles tegen van Aert en van der Poel te rijden. Niet onlogisch, maar speel Quickstep wel enorm in de kaart.

cubie 26 maart 2021 om 19:46

Met Wout em Mathieu gebeurd er tenminste nog wat in de koers. Ze vallen aan en gaan dan een keer op hun plaat. Sowhat? Beter dat dan koersen als Greg v A. Alleen maar meerijden

HSV 26 maart 2021 om 20:01

Als ze winnen is het nog leuker wat ze doen…

Michelangelo 26 maart 2021 om 20:17

Jammer dat Olli en Greg tussendoor te laffe beurtjes deden. Daarmee deden ze zichzelf de das om. Draaien ze eerder mee, dan krijgen ze het gat naar Asgreen eerder dicht en halen ze de andere blauwe mannen uit hun zetel.

Als je al kunt spreken van een tactische fout van Mathieu, dan is het dat hij nog mee reed toen Asgreen was teruggepakt. Hij had daar kunnen zeggen: “goh, jullie zijn met 3 en nog fris, los het maar op. En anders laten we gewoon de rest terug komen, ik heb daar nog een ploegmaat zittten.”

Ik zou daar als ploegleider van Mathieu toch echt op de rem gestaan hebben, en de blauwe mannen laten werken.

vocsnor 26 maart 2021 om 21:51

Maar is Matje niet juist zo populair omdat hij niet voortdurend dit soort tactische afwegingen maakt?
En als ie nou nooit eens iets zou winnen met zijn stijl van wielrennen, dan zou het nodig zijn om tactisch te gaan denken. Maar ik zie geen groot probleem.

Wildebert 26 maart 2021 om 20:29

Helemaal eens.Vroeg me dat ook af. Ongelofelijk. Laat die Fevreboys het fijn zelf oplossen. Leek haast wel of hij niet wilde dat Van Aert nog terugkwam. Verre van clever. Zie je bij hem helaas wel vaker. Daar kan nog veel verbeterd worden m.i.

Michelangelo 26 maart 2021 om 20:33

Natuurlijk wilde hij niet dat Van Aert nog terug kwam. Maar ik had denk ik gewoon gebluft. Zeker als je hem er al eens hebt afgepoeft op de Tiegemberg.

Frank V 26 maart 2021 om 23:13

Na heel de Pater, den bergop van de kwaremont, 800m van den uitloper van de kwaremont, den bergop van de karnemelkbeek en den helft van de Tiegem in zijn wiel te plakken. Moet je eens terugkijken. Best frappant.

Marik 26 maart 2021 om 21:28

De reacties op dit forum tonen aan hoe groot Wout en Mathieu zijn. Als ze meedoen aan een wedstrijd en ze winnen niet dan is dat meteen voer voor discussie. Dan ben je een hele grote. Bij normale stervelingen worden deze discussies nooit gevoerd.
Verder heb ik 1 tip voor Mathieu: leer ook te verliezen, als iedereen naar jou kijkt en je kunt het verschil niet maken, dan zij het maar zo.

Merlinappa 27 maart 2021 om 07:15

Volgens mij kan hij prima verliezen, alleen velen hier op Wielerflits hebben er moeite mee.. ;)

Romāns Vainšteins 27 maart 2021 om 07:38

Waar hij bijvoorbeeld fraai verloor van Flip in de Tirreno was het gisteren een wat treurig verlies omdat hij simpelweg vleugellam tegen een overtal zat in de diepe finale.
Achteraf gezien heeft juist het overboord slaan van van Aert wellicht zijn kansen verkleind ipv doen toenemen, ook met de instelling van de Citroën-langs -het-kanaal zoef guys die kennelijk niet wisten voor wie de finale te rijden had hij weinig mazzel.

Denk wel dat ie er een stuk wijzer van geworden is, de vraag is of het snugger is zelfdelakenpakkoers ddv nog aan te doen.

LyndaLid 26 maart 2021 om 23:19

Dit was geen super Mathieu…

En hij knalt iedereen uit het wiel op het Vossenhol, behalve een op z'n tanden bijtende frisse Stybar.

In een zwaardere afvalrace als Vlaanderen speelt dat blok van die blauwe brigade een mindere rol, en komen gewoon weer Alaphilippe, Van Aert en Mathieu op kop. En hij zou mij niet verbazen als ie met Alaphilippe overblijft na de Paterberg.

(Oh, en die bullshit dat ie in Italië zich te veel heeft uitgesloofd is ook lekker captain hindsight. Als ie daar had gezegd zich te sparen en vandaag net zo goed door de overmacht van Quickstep had verloren, hadden precies dezelfde mensen dáár kritiek op gehad.)

Michelangelo 26 maart 2021 om 23:28

Sterker nog: ik denk dat als Mathieu eerder gezien had in welke staat Stybar verkeerde in zijn wiel, dan had hij hem er misschien nog uitgerammeld. Want die zag er niet jofel uit…

Kortom, vorm van Mathieu lijkt me niks mis mee op dit moment. ik ben wel benieuwd hoe de tactiek gaat zijn van quickstep met Alaphillipe erbij. Want dan krijg je toch meer een “uitgesproken kopman”, een 3 sterren favoriet ipv vijf renners met 1 ster.

Wheely 26 maart 2021 om 23:29

Ja ik denk ook dat de E3 bij uitstek een koers is waar de wolfen hun team tactiek kunnen uitvoeren omdat het net niet selectief genoeg is en dat dat in de Ronde al een heel stuk lastiger wordt alhoewel ze daar wel Alaphilippe er bij hebben.

Of een super Mathieu ze vandaag had kunnen pakken laat ik in het midden…

Gitan 26 maart 2021 om 23:30

Het was ook maar 1 rit eigenlijk dat ‘ie heel diep is gegaan, heeft genoeg andere dagen laten lopen. Mag toch een dag of 10 later geen probleem meer zijn? Het is niet alsof hij 3 weken Tour heeft meegereden voor de winst.

HSV 27 maart 2021 om 06:23

Gitan, bij sporza zegt hij zelf dat hij bij thuiskomst voelde hoe het Italiaanse blok erin had gehakt. Hij was zelfs niet fit genoeg voor de recon van de E3. Die solo voor een etappezege heeft hem volgens mij zijn hoogvorm gekost. En Milan San Remo..

tetedelacourse 27 maart 2021 om 13:19

@HSV (en anderen) hij heeft toch alleen toe dat het Italiaanse blok erin gehakt heeft? Dat een aantal hier dat op die ene Tirreno etappe betrekken vind ik echt horen wat je wil horen. Het is iig niet wat hij zegt.

Van Aert is een weekje later pas aan de weg begonnen. flipke doseert ook en slaat de E3 over. MvdP heeft na het veldrit seizoen amper rust genomen, misschien lag bij gevolg zijn vormpiek wel meer in strade/Tirreno.

Blackcanyon 27 maart 2021 om 06:43

Eerst Asgreen weg laten rijden, dan het gat bijna dicht rijden om vervolgens het weet fors op te laten lopen, dat doet zelfs wat met jouw benen Mathieu.

Toen Vermeersch er nog bij zat had die wat meer moeten doen.
Optie was op Wout wachten toen die op 50m zat. Dan heb je er een geduchte concurrent bij, maar ook een bondgenoot tegen overtal DQS. En tot slot: in de laatste 7 km bij alles en iedereen die demareert ONMIDDELLIJK op het wiel. Paar seconden twijffelen en er achteraan kost veel meer. Bovendien kan Asgreen na er een uur vooruit te hebben gereden ook niet meer de sterkste demarage neerzetten die hij ooit heeft gereden.

Merlinappa 27 maart 2021 om 07:17

Tsja, zo klinkt het bijna alsof het een computerspelletje is.
Tip: het is geen computerspelletje ;)

Sjaak P 27 maart 2021 om 11:27

Het is geen computerspelletje, maar je kunt wel ’s wat pokeren als je bij de Taaienberg je beste benen al hebt verschoten.
Toen ze Asgreen hadden achterhaald was het natuurlijk een optie geweest voor vdP om de benen stil te houden. Laat de overtalploegen maar rijden. Die hadden zeker geen zin in Turgis of WvA. Blijf je weg, dan heb je kunnen sparen. Komen ze terug, dan heeft iedereen moeten werken, en DQS wat meer puzzelstukjes om te leggen.
Het blijft pokeren, dus je weet de uitslag niet. Maar in een koers als de E3 kun je daarmee spelen.
Of misschien pokerde vdP hier juist heel goed, met het oog op RVV. Aanvallers verwachten nu dat’ie altijd meerijdt. En dan op 25km de benen stilhouden.

Michelangelo 27 maart 2021 om 11:43

Ben het met Sjaak eens. Ik denk dat Mathieu 2/3 “grote” tactische fouten gemaakt heeft gisteren:
– Te ver zitten bij het opdraaien van de Taaienberg (dat was vooral energieverlies, heeft tactisch niet echt iets veranderd aan de koers)
– Op de Oude Kwaremont niet even “all-in” gaan om Asgreen terug te pakken en DQS uit hun zetel te halen (dat was daar m.i. zeker haalbaar)
– Meedraaien in de laatste paar km, ipv DQS en AG2R de kastanjes uit het vuur te laten halen

Of hij het daarmee gewonnen had weet ik niet. Maar dat vond ik tactisch gezien vanaf mijn comfortabele bank in de woonkamer voor verbetering vatbaar. Of hij op dat moment de benen had, dat kan alleen hij zelf inschatten.

josemanuelfuente 27 maart 2021 om 07:14

Dat geklaag over die solo in TA, ik geniet er nog van als ik er aan denk!

Wheely 27 maart 2021 om 07:40

+1 Die solo en de Strade wegen voor mij meer dan MSR en E3.

tetedelacourse 27 maart 2021 om 13:23

+1. Het is natuurlijk wel moeilijk als je fan bent en vdP wint eens ergens niet op achterlijk onverwacht sterke wijze. Maar juist het achterlijk onverwachte maakt de man speciaal. Er zijn al nietszeggende winnaars en wieltjes plakkers genoeg.

assen 27 maart 2021 om 09:08

Ben allerminst een fan van DQS, maar hulde en respect voor hoe ze het vandaag hebben geklaard.

Kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat MvdP en WvA minder sterk zijn dan vorig seizoen, in vergelijking met de concurrentie.

williams 27 maart 2021 om 09:42

Ik denk dat de rest gewoon veel slimmer is geworden…

Cochise 27 maart 2021 om 09:47

DQS pakt het gewoon perfect aan. Hier werd erg lacherig gedaan over Lefevre zijn uitspraak dat je Wout en Mathieu enkel kan kloppen door ze te isoleren en dan collectief te bestoken met de “wolfpack”. Maar ze bewijzen hier dat het wel werkt op die manier. Ze waren Wout en Mathieu altijd een stap voor waardoor die constant in het verweer moesten met een sliert aasgieren op het wiel. Dat doe je geen 80km zonder gevolgen.

Sterke zet ook dat ze met DQS het zwakke punt van Mathieu (zijn mindere plaatsing in het peloton op belangrijke momenten) perfect bespelen door 1km voor de Taaienberg alles op het lint te trekken met spurtlocomotief Van Lerberghe zodat Mathieu daar al een enorme inspanning moest doen.

Michelangelo 27 maart 2021 om 09:55

Ik denk dat vorig jaar bij Wout alles de goede kant op viel. Sterk zijn is 1 ding, maar het keer op keer ook afmaken, daarbij komt ook een stukje geluk kijken. Mathieu is wel sterker aan het seizoen begonnen dan vorig jaar. Maar in je eentje kun je geen heel peloton oprollen. Bevestigen is dan ook moeilijker dan aan de top komen, aangezien steeds vaker de koers wordt afgestemd op jou.

Wat je DQS moet nageven is dat ze goede renners hebben, gecombineerd met tactisch goede ploegleiders. Ze laten zelden kansen liggen (wat niet wil zeggen dat ze alles winnen). Ze proberen de koers naar zich toe te halen, ipv te wachten tot de koers naar hen toe komt.

Dit jaar in E3 rijden ze heel sterk, en ik denk dat Wout en Mathieu daarvan moeten leren. En de les is dat je je niet in het DQS pak moet laten naaien. Laat nooit zomaar een DQS renner wegrijden zodat de rest in een zetel zit. Zeker als het een type Asgreen is, die niet stil valt. Gat moet zo snel mogelijk dicht (ik hoop dat andere ploegen dit ook een keer gaan snappen). Want dat is vaak de Wolfpack tactiek: 1 hardrijdende lone wolf vooruit (vroeger Jungels, Gilbert, nu Asgreen), en de rest in de wielen om af te stoppen.

En de tweede les: als DQS in overtal is, laat ze dan ook de koers dragen. Laat ze maar voorop fietsen om hun overtal te behouden (en niet vol meedraaien zoals gisteren in de laatste 15 km). Want elk voordeel heeft zijn nadeel: ben je in de meerderheid, dan moet je de koers dragen.

Da’s het mooie van koers. Soms wint de sterkste, soms de slimste. Maar zelden of nooit de domste…

tetedelacourse 27 maart 2021 om 13:26

Ik heb vooral het idee dat Wout nog wat minder is. Mathieu was tot nu toe overal beter dan vorig jaar. Van Aert is wel wat later aan het seizoen begonnen, de Italiaanse klassiekers had hij vorig jaar natuurlijk al gewonnen. Maar tot nu toe hobbelt ie qua vorm iets achter Tjeu en Flip aan lijkt het

Sjaak P 27 maart 2021 om 18:10

In de TA was Wout prima, hij ging met de besten omhoog en won de tijdrit in een sterk veld. Het lijkt of’ie dit jaar anders voorbereid is, minder op de eendaagskoersen. We gaan het zien, de komende weken.

tetedelacourse 27 maart 2021 om 20:29

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat Wout slecht is. Maar hij heeft in direct gevecht zowel Tjeu als Flip steeds net niet gepakt. Het kan inderdaad andere richting zijn. Ik denk dat ie er qua vormpiek net achter zit en die Tirreno ook nog nodig had om (nog) beter te worden. Gezien z’n klassement, rit en tijdrit daar een compliment IPV een diskwalificatie.

Cochise 27 maart 2021 om 09:53

Kleine kanttekening: of die tactiek ook in RVV of PR werkt is een andere vraag, zeker als Alaphilippe er dan ook bij is en ze toch iets minder collectief zullen denken. En buiten de kasseikoersen is hun spoeling natuurlijk ook dunner.

Tenslotte ook groot respect voor Wout en Mathieu dat ze het mekaar wel gunnen nu. Ze rijden allesbehalve om mekaar te doen verliezen. Hoe Mathieu meedraait met Wout hoewel hij zich zou kunnen verstoppen achter Vermeersch in de vlucht en hoe Wout alles of niets speelt met Mathieu in z’n wiel zonder te vrezen op die counter te lopen… Chapeau!

Michelangelo 27 maart 2021 om 09:58

Ik denk ook dat daar wel eens de sleutel kan liggen. Ik vraag me af of DQS collectief sterker wordt door een duidelijk speerpunt. Je zou denken van wel (het geeft tactisch een extra mogelijkheid), maar wie weet ondermijnt het ook de kracht van het collectief.

Want gaan ze het spel nog spelen als net als vorig jaar Alaphillipe met Wout en Mathieu mee is? Of is het dan gewoon kopman tegen kopman?

Beer 27 maart 2021 om 09:58

Ze rijden niet om mekaar te doen verliezen? Op het het moment dat van Aert gaat sprinten om na zijn lekke band terug te komen, gaat VDP vooraan vol in de aanval, puur om van Aert af te maken. Idem na de Tiegem, en maar rijden om van Aert af te houden. Maar daarvoor 3 à 4 hellingen lang in van Aert zijn wiel gaan zitten en profiteren, dat dan weer wel. Dringend wat slimmer gaan rijden Wout!

Wheely 27 maart 2021 om 10:07

Of de tactiek in de Ronde ook werkt zal er van af hangen of ze weer zo sterk vertegenwoordigd zijn in de finale. De Ronde is toch een zwaardere en langere koers en de kans is ook groot dat Alaphilippe zelf zijn ploeggenoten er af demareert al maken ze wel een hele sterke indruk nu.

Sjaak P 27 maart 2021 om 11:43

Tja, als je twee, drie man hebt die sterk genoeg zijn om vdP en WvA te volgen cq voor te blijven op de Kapelberg, Paterberg, Kwaremont en Karnemelk, dan zou het ook wel erg matig zijn als je níet wint. Dat is niet zozeer goede tactiek, maar vooral overmacht.

williams 27 maart 2021 om 15:15

Achteraf bekeken zal mdvp zich moeten afvragen wat het nut was van zijn “exploot” in de Tirreno. Wegrijden op 50km uit een groep klassementsrenners die de vorige dag alles gegeven hebben in de koninginnerit waarin ie zelf op 20 min. binnenkwam. Zeer onnodig en zeker niet bovenaards zoals velen zeggen.

Headlines

Materiaalzone

Populair