Van der Poel krijgt kritiek op eigen sportvoedingmerk
Afgelopen week werd bekend dat Mathieu van der Poel met zijn eigen bedrijf sportvoeding gaat leveren aan zijn ploeg Alpecin-Fenix. Het bedrijf 4Gold (eigendom van Van der Poel en enkele vrienden) claimt met behulp van een DNA-test een advies op maat te kunnen geven. Experts zijn echter sceptisch over de methode.
In Het Nieuwsblad uiten zij hun twijfels. “Het basisidee is niet uit de lucht gegrepen”, stelt Wim Derave, professor inspanningsfysiologie en sportvoeding aan de Universiteit van Gent. “Er is wel degelijk onderzoek naar hoe je op basis van je DNA kan zien of bepaalde voedingsstoffen je prestaties kunnen bevorderen. Maar dat onderzoek staat in zijn kinderschoenen. Dit is marketing en pure verkooppraat, in de plaats van wetenschap.”
Sander Kersten (hoogleraar voeding, metabolisme en genomica van de Wageningen Universiteit) vult hem aan. “Vandaag is het wetenschappelijk gezien nog onmogelijk om, los van enkele uitzonderingen zoals lactose-intolerantie, persoonlijk voedingsadvies te geven op basis van je DNA”, klinkt het. “Veel meer dan algemene adviezen kunnen we niet geven.” Kersten geeft bovendien aan dat amper een procent van het genoom geanalyseerd wordt. “Ook daar is dus weinig wetenschappelijk houvast.”
Van der Poel blijft in een reactie achter zijn product staan en neemt de kritiek voor kennisgeving aan. “Ik wist dat die er zou komen. We zijn redelijk innovatief in wat we doen en in België worden innovatieve plannen nu eenmaal graag afgeschoten. Ik weet dat het voor mezelf alvast vrij specifiek werkt. Ik ben onder de indruk van de resultaten en ontdekte dat ik bijvoorbeeld een tekort heb aan ijzer en aan vitamine D. Ik voel me hier wel goed bij. Net zoals bij masseren trouwens. En daarvan is ook nooit bewezen dat het prestaties bevordert.”
Cruijf was met een oplichter in zee gegaan. Net even anders. Overigens zijn sportmerk Cruijf liep wel goed en heeft hem veel centjes opgeleverd.
van der Poel, wie niet waagt wie niet wint, 'Nunc aut Nunquam'
In Engeland hanteren ze al langer de DNA analyse hoewel die altijd relatief summier is. Voorheen op bais van de bloedgroep wat absoluut functie heeft omdat uit wetenschap gebleken is dat bepaalde voedingsstoffen door de één wel goed worden benut en de ander juist niet, om het even simpel te houden.
Er zijn analyses op basis van DNA, RNA verhouding wat veel invloed heeft ivm met de verschillende proteïenen acids. Sommigen zeggen er verschil mee te creëren, wetenschappers ontkennen dit.
Wetenschappers ontkennen normaliter alles totdat het wetenschappelijk is aangetoond. Daarom duurt het ook zo lang wanneer een nieuw medicijn gereed is maar nog door de "testfase" moet. Hetgeen niet wil zeggen dat het niet werkt gezien de vraag van patiënten naar medicijnen die in testfase ( vaak 5 tot 8 jaar) blijken te werken. Alleen wetenschappelijk moet er een norm gehaald worden. Ofwel werkt mogelijk voor 2:10 maar niet voor 8:10. Werkt dan dus wel maar niet voor iedereen.
Mogelijk dan het met het DNA verhaal ook in fase zit.
Van de SNP's kan men ivm genetische afwijking etc. nog maar een aantal ervan analyseren en de meeste niet. En toch maakt toepassing op dit klein gedeelte al een verschil. Tenmimste beweren bepaalde onderzoekers.
Kortom, deze methode is nog vol op in ontwikkeling maar levert ook volgens aantal wetenschappers en sporters wel resultaat op. Maar niet bij iedereen.....
Volgens mij is het prima dat een sporter investeerd ipv oppotten of Ferrari's en boten kopen. BALR, Demy de Zeeuw. Onroerend goed, Marc Overmars. Max V. Magazijnen vol prularia. Shirts van 60-70 euro. Autootje €199,00.
Gemiddeld kost een voetbalshirt van een Champions League team 93,03 euro. AS Roma en Inter Milan hebben de duurste shirts (beide 141 euro).
Er zitten erg veel (ex)sporters in de sportvoeding etc. Dus je moet je onderscheiden en dat probeert MvdP en gelijk heeft hij.
Er is altijd veel marketing in het spel, ook hier, en wie meent dat het voor hem kan werken kan het zeker proberen. Dat noemen ze een vrije markt.
Oplichting is het niet daar dit veelvuldig wordt toegepast. Het internet staat er vol mee, plus sporters die beweren dat het een marginal gain of juist meer opleverd en die dat aantonen. De vraag of het dan aan de methode ligt of gewoon wind in de rug, beter getraind.....wie het weet mag het zeggen.
Dan werkt het dus niet. Of wil je ook zeggen dat iets werkt als het voor 1 op de 6 miljard werkt?
Tja, de sporter hanteert, baat het niet dan schaadt het niet. Vanuit een bepaalde onzekerheid die de meeste topsporters hebben zoekt men naar zaken die een verschil kunnen maken al is het nog zo klein.
Lekker geruststellend
OT > MvdP gaat uiteraard aan alle mogelijke kanten leeggezogen worden en het is maar de vraag of hij dat allemaal gaat kunnen bijbenen. Niet een kwaliteit die idereen heeft. Ik gok zo dat het dit heerschap de geestelijke vermogens van een Lance Armstrong ontbeert om meerdere van dit type pistes in de lucht te houden, maar wie weet kunnen de geniale roodkopbroeders hem ontlasten in deze.
Weet jij wie zijn zakenpartners zijn?
Weet jij hoe kundig of onkundig ze zijn?
Weet jij of ze wel/geen extern top marketing, branding bedrijf hebben ingehuurd?
Ken jij zijn IQ, doortastendheid, zakelijk inzicht, analyse vermogen?
Ondernemen is altijd risico nemen. In USA wordt je gelauterd ga je een keer op je bek. Dan heb je gedurfd en geleerd omdat een tweede keer statistisch erg weinig voor komt.
Maar ach, omdat ik even 2 uur in een wachthal zit niets anders te doen heb, men kent de pappenheimers alhier. Vooral veel negatiefs insinueren, ondoordacht reageren, verdacht maken, ophef creëren schijnt een hobby te zijn voor enkelen. Lijkt wel of er een -like- knop bij zit. Alles voor aandacht
VdP moest een paar jaar terug alle uitingen van 4Gold van zijn sociale media halen omdat de ploegsponsor van voedingsproducten dat wou.
Geen driedubbel versneden en door elkaar geklutst labpoeder.
Hij verbindt er net zijn gezicht aan zodat wij zouden denken: "Oh als hij het neemt... dan zal het wel top zijn."
Anders was het voorgoudje allang ter ziele gegaan. Hoeveel merken zijn er zo tegenwoordig?
Omdat hij een bekend gezicht is, zou hij daar geen gebruik van mogen maken? Cynisch en hypocriet geneuzel dat wel iets weg heeft van afgunst Sammeke..
Ik wist ook niet dat VDP zoveel wetenschappelijke kennis had in zake voeding.
Ik wist ook niet dat tekort aan zout en vitamines via het DNA kon worden opgespoord.
85 jaar vandaag.
Hij gaat zich op een markt bewegen die al behoorlijk voorzien is en vraag mij af of hij nog iets toevoegt.
Overigens denk ik niet dat Van der Poel zich met de dagelijkse gang van zaken gaat bemoeien. Hij heeft er een paar centen ingestoken en is het uithangbord. Dat is het en niet meer.
Je gaat nu raaskallen.
Ik ga je even corrigeren:
De hoofdgroep is “SPORTDIETIEK”. Daaronder valt grofweg gezegd:
-sportdranken, powerbars, gels en supplementen voor de actieve fase. Deze kenmerken zich aanwezigheid van suikers en mineralen. Vooral geen eiwitten. Weet je nog waarom?
Het verbranden van een eiwit molecuul kost meer energie dan hij oplevert. Das niet handig tijdens de finale hè gekkie! Wel opletten hoor.
Aminozuren, eiwitten en vitaminen komen we ook tegen, maar dan in de passieve fase van sport. Dit wordt dan aangeboden aan de sporter via:
-herstel shakes, salades, supplementen en reguliere voeding.
Nu weer scherp blijven hoor. Het wordt zo triest anders.
Ik heb het over diverse voeding en voedingstoffen in het algemeen. Niet over voor, tijdens en na de inspanning specifiek.
Vroeger at men nog een grote biefstuk wat uiteraard meer kostte om te verbranden dan het opleverde. Tenzij men de biefstuk in de broek als veredelde zeem gebruikte.
SPORTDIETIEK is geen hoofdgroep, zoals koolhydraten of proteïnen maar een vak, een studierichintg. En als je dan toch specifiek wil zijn eiwitten worden ook regelmatig ingenomen tijdens lange inspanning om de katabole fase te beperken.
Toegeven is best moeilijk of niet?
OT > Vieze jungle is het die voedinggoeroeindustrie, met een beetje pech zet je jezelf volledig voor lul of ga je grof de boot in. Sowieso is het zeker dat je er dubbel mee om de oren gerateld wordt op momenten dat het allemaal net niet lukt.
Of hij zo z'n reputatie en poen te grabbel gooit, valt te bezien. Ligt er ook aan met hoeveel geld hij er in zit en of hij er zelf reclame voor maakt, blijft maken.
Iig, bijna elk aanbod creëert tegenwoordig z'n eigen vraag. Als het maar goed 'verpakt' is dan doet inhoud er niet toe. Lekker bezig Matje.....Met dreft krijg je ook je haar gewassen :-)
Ik weet niet of het helemaal past in het plaatje van een ideale schoonzoon, maar het is gewoon een zakelijke overeenkomst die twee partijen aangaan en dat mag neem ik aan gewoon.
Zéker een goed idee om een dubbelinterview met hem een een erkend expert op dit gebied eens aan de tand te voelen.