Van der Poel kijkt uit naar eerste WK gravel: “Aanpassing op de gravelfiets viel mee”

maandag 3 oktober 2022 om 15:57
Van der Poel kijkt uit naar eerste WK gravel: “Aanpassing op de gravelfiets viel mee”

foto: Cor Vos (archief)

Mathieu van der Poel zal dit seizoen geen wegwedstrijden meer betwisten, maar komt aanstaande zondag wel weer in actie in wedstrijdverband. De renner van Alpecin-Deceuninck doet namelijk mee aan het allereerste WK gravel in de Italiaanse regio Veneto. Van der Poel kijkt uit naar het gloednieuwe evenement.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Van der Poel liet eind 2021 al weten een deelname aan het WK gravel te overwegen. In Veneto zal hij het opnemen tegen onder anderen Greg Van AvermaetGianni Vermeersch, Zdeněk Štybar, Peter Sagan, Daniel Oss, en landgenoten als Piotr Havik, Jasper Ockeloen en Ivar Slik, de winnaar van Unbound Gravel. “We schrijven zondag een stukje geschiedenis”, blikt Van der Poel al kort vooruit op het WK.

“De aanpassing op de gravelfiets viel me mee”
“Het zal de allereerste gravelrace in mijn carrière worden, al is het ook niet helemaal nieuw voor mij. Ik heb vandaag voor het eerst op de gravelbike getraind en het voelt als iets tussen wegracen en veldrijden. De aanpassing op de fiets viel me mee.” We kunnen de Nederlander voorlopig nog niet op grootspraak betrappen. “Het is vooral leuk om er bij te zijn. En als het gevoel zondag goed is, gaan we uiteraard ons best doen om het best mogelijke resultaat te behalen.”

De WK gravel vinden plaats op 8 en 9 oktober, in de regio Veneto in het noordoosten van Italië. De elitemannen krijgen op zondag een wedstrijd van goed 190 kilometer voor de wielen geschoven. Vincenza is de startplaats, terwijl de finish in Cittadella ligt. Het parcours bestaat voor zo’n 75 procent uit gravelwegen. In de openingsfase staan er meerdere steile hellingen op het programma, in het tweede gedeelte worden de wat meer vlakkere wegen opgezocht.

Serenissima Gravel als tweede gravelkoers 
Van der Poel is overigens niet de enige renner van Alpecin-Deceuninck die zijn opwachting zal maken in Veneto. Ook Gianni Vermeersch neemt zondag deel aan het allereerste WK gravel. Voor Van der Poel en Vermeersch blijft het dit jaar overigens niet bij het WK. Beide renners starten op vrijdag 14 oktober ook in de Serenissima Gravel (14 oktober), een gravelkoers in de regio Veneto. Vorig jaar werd de eerste editie verreden en ging de zege naar Alexey Lutsenko.

Na de Serenissima Gravel volgt een rustperiode, waarna Van der Poel en Vermeersch op een nader te bepalen datum aan hun veldritseizoen beginnen.

Dit artikel delen:

51 Reacties

Theo Vaessen 3 oktober 2022 om 21:38

@ Lars Het Belgische bier, de mosselen, de frieten en de garnalenkroketten zijn ook niet te versmaden. En ze hebben ook een aantal heel goede filmmakers.

4
Sander van der Sluis 3 oktober 2022 om 22:12

Die zijn allemaal hier in de supermarkt te vinden in NL. Die stream werkt alleen met een vpn ;-)

1
Herwig Dergent 4 oktober 2022 om 06:37

Ge vergeet het belangrijkste nog.
Chocolade, pralines en de wafels !

1
Klootje Kriekeljon 4 oktober 2022 om 07:06

Er is zoveel wat beter en fijner in Belgie is dan in NL. NLers hebben er vaak geen idee van. En v.v.

0
biggy 3 oktober 2022 om 16:47

Opzich een logische keuze als je nog in topvorm verkeerd. Flink getrained voor het WK op de weg dus de vorm zit vast en zeker nog goed. Ook direct gebombardeerd tot topfavoriet.

2
DeGroteMolen 3 oktober 2022 om 18:33

Commercieel wel goed voor Canyon dit. Is een enorme groei markt het gravel gebeuren.

3
Westfalen 3 oktober 2022 om 17:46

Mee eens. Een renner als Van der Poel zou toch de uitdaging met de beste renners van de wereld moeten zoeken. Niet dit soort spielerei.

2
kutcoureur 3 oktober 2022 om 22:18

MTB een c-sport noemen……

2
Ornor 3 oktober 2022 om 19:19

Exact. Uiteindelijk is Mathieu een Canyon-verkoper

1
Monsieur Bendy 3 oktober 2022 om 17:12

Dat ben ik niet met je eens. Hij is al erg veel bezig met c-sporten (cross en MTB ) en nu gaat hij zijn goede vorm ook nog eens misbruiken voor een d-sport. Volgens mij staan er komend weekend nog twee (zeer) gerenommeerde eendagskoersen op het programma. Ik kan me zo voorstellen dat de fans en met name de sponsors, hem daar liever aan het werk zien ipv dat amateuristische gedraai in de blubber.

-10
Ouwe Taaie Bask 3 oktober 2022 om 18:43

Met alle respect…
Hier was een paar week geleden een UCI GRAVEL 150k wedstrijd… dat is echt nivo (sub)top amateur… een jongen bij mij uit de wijk (goede atb-er), fietst zo mee met Slik en Ockeloen… (de jongens die de door LTD gehypte races in Amerika winnen). Canyon heeft hier natuurlijk een heel groot commercieel belang, wellicht dat dat mee speelt…

2
Richard Kobus 3 oktober 2022 om 21:08

Thom is zeker een bovengemiddelde.

1
Richard Kobus 3 oktober 2022 om 21:08

Thom is zeker een bovengemiddelde.

0
Het Luipaard van Lent 4 oktober 2022 om 07:26

Oef, bij jou uit de wijk. Goede renners komen inderdaad niet bij iemand uit een wijk..

Thom is gewoon MTB-prof trouwens.

0
Bontempi1962 3 oktober 2022 om 21:53

Wordt vdp nog wel begeleid? Dit lijkt de zoveelste zijstap in zijn carrière die afleidt van zijn wegcarriere.

2
Staf V 4 oktober 2022 om 01:22

Die plotselinge verlenging met 5j van zijn contract tijdens een zware onzekere rug revalidatie vertelde veel, ‘eieren voor uw geld kiezen’, noemen ze dat.

-2
Posterix 3 oktober 2022 om 16:04

Strive 4 4? WK cyclocross, wk op de weg, wk gravel, wk XC-mtb?

1
Mooie Sjors 3 oktober 2022 om 17:03

De wereldtitel op de weg pak je nooit ‘met gemak’ denk ik persoonlijk. ;)

5
Mooie Sjors 3 oktober 2022 om 16:21

Laat ons misschien eerst van eentje twee proberen te maken. ;)

3
roeleur 3 oktober 2022 om 17:56

Strive 4 5: WK-wheely’s er nog bij.

1
debarreman 3 oktober 2022 om 20:59

En natuurlijk WK combinatie a la Rooks in de TdF.

0
Wheely 3 oktober 2022 om 21:31

WK totaal wielrennen is dat.

0
BoemBoemWvA 4 oktober 2022 om 07:57

Gaat nog 1, misg 2 kansen krijgen op de weg. En hoe hij met professioneel wielrennen omgaat, tov de concurrentie, acht ik die kans nihil.

0
ken dcq 3 oktober 2022 om 16:31

Als hij wil pakt hij volgens mij met gemak die vier wereldtitels, enkel moet hij wel wat plannen dat hij niet op één jaar er twee of zo wil. Dit jaar is het WK-gravel wel al sowieso voor hem denk ik, dus dan schieten de twee lastigere nog over en daar heeft hij nog wel wat jaren voor :-)

-1
Beer 3 oktober 2022 om 18:07

WK TT zit er ook in. Met gemak. En gewoon doen waar hij zin heeft. Gewoon leuk.

-1
Viktrodriguez 4 oktober 2022 om 10:04

@ ken dcq

Die op de weg gaat ie sowieso niet ”op zijn gemak” pakken, als ie hem al ooit gaat winnen met de jaarlijkse concurrentie. Daarnaast loopt het al vast op de manier hoe VdP jaarlijks zijn seizoenen afraffelt. Je gaat dat WK op de weg en die van de MTB alvast nooit winnen met dat constante geswitch tussen beide disciplines en zijn algehele laconieke houding, gezien het plankje in Tokio en de weinig imposante voorbereiding op dit afgelopen WK + late afreizen.

-1
Zwarte panter 4 oktober 2022 om 07:26

Met alle respect voor Ivar Slick en oeckeloen maar dat is toch geen partij voor vdp

1
BoemBoemWvA 4 oktober 2022 om 07:59

Geweldig idee met zijn rug en dit jaar. Wanneer is de speeltuin voorbij?

1
girardengo 3 oktober 2022 om 16:55

Hopelijk een rustig hotel.

0
re-cycle 3 oktober 2022 om 20:27

Camper of tentje past beter in de gravelbeleving.

1
DeGroteMolen 3 oktober 2022 om 18:36

Of een paar fietssokjes in zijn oren proppen dit keer.

0
EricV 3 oktober 2022 om 17:06

Dan kan ivar met z’n ligstuurtje eens goed kijken hoe het wel moet

0
Eroba 3 oktober 2022 om 18:37

Nog geen uitgemaakte zaak denk ik

0
timmerzaag 3 oktober 2022 om 19:23

Wordt het nog uitgezonden ergens.

0
Bonifatius 3 oktober 2022 om 19:25

Wordt het nog uitgezonden op ES 1 of Sporza?

0
Lars Maden 3 oktober 2022 om 20:27

Dat is dan ook gelijk het enige voordeel van het wonen in België. De Sporza-stream.

3
Donny B 3 oktober 2022 om 19:47

Livestream op Sporza. Volgens mij moet je daarvoor wel in België wonen alleen.

0
Bonifatius 3 oktober 2022 om 20:19

Jammer, das niet het geval Donny, evengoed bedankt

0
Laura 3 oktober 2022 om 23:03

Commercie van canyon

0
makkelijk 4 oktober 2022 om 06:34

Eindelijk gaat hij echt fietsen

0
Limal 4 oktober 2022 om 07:21

Zou wel leuk zijn als ook Van Aert nog beslist om mee te doen :-)

0
Maillot à Pois 4 oktober 2022 om 09:31

Dat zit er niet in, lijkt me, aangezien Wout gisteren nog aan het whale spotten was in Australië ;-)

0
Limal 4 oktober 2022 om 10:15

Boohoo! Als een ‘entitled millenial’ vind ik dat Wout veel te weinig rekening houdt met zijn fans! :-D

0
DunJay 4 oktober 2022 om 09:06

Correctie: als Van Aert nog beslist om te komen winnen

-3
Taurus 4 oktober 2022 om 07:46

Aanpassing op een volgende fiets? Lijkt me voor de rug niet ideaal. Of gewoon de Inflite met dikke banden?

0
Har77 4 oktober 2022 om 08:40

In plaats van 2 artikelen over vdp zou ik graag lezen welke andere NLse worldtour pro's hier ook deelnemen.
Rijden Terpstra en Sinkeldam hier bv ook? Wellicht zelfs een voorbeschouwinkje? Mooie gelegenheid voor WF om die op de weg gefixeerde conservatieve dino's hier wat bij te brengen over andere takken vd sport en een jonger publiek bij de site te betrekken.

-1
Maillot à Pois 4 oktober 2022 om 10:18

@sjors
jazeker, renners konden zich kwalificeren in de events uit de UCI Gravel World Series
https://www.uci.org/pressrelease/the-uci-launches-worldwide-series-of-gravel-events/6nXXXY2SoWbc5rKLnjmQW5
(de site waarop je kan zien wie zich in welk event gekwalificeerd heeft ligt vandaag er vandaag ironisch genoeg wel uit blijkbaar – https://ucigravelworldseries.com/en/ )
Daarnaast kunnen nationale federaties nog elk 20 renners inschrijven, over alle categorieën heen, wat dus de manier is waarop Mathieu hier aan de start komt.

1
Maillot à Pois 4 oktober 2022 om 09:38

Terpstra alvast wel, die heeft zich gekwalificeerd in één van de qualifier events, net als Puck Moonen. Ook Riejanne Markus is aangekondigd.

0
Mooie Sjors 4 oktober 2022 om 09:43

Werkt dit met qualifier events? :)

0
Het Luipaard van Lent 4 oktober 2022 om 11:11

Die qualifiers zijn overigens voor iedereen toegankelijk, dus als je ambitie hebt kan je naast MvdP starten!

0
limburgia 3 oktober 2022 om 16:12

Waar blijft die superwegkampioen ?

-6

Net binnen

Populair

Materiaalzone