Van der Poel: “Even ingehouden in de sprint, maar dat maakte niet het verschil”

zondag 12 augustus 2018 om 18:27

foto: Orange Pictures / Simon Wilkinson

Volgens Mathieu van der Poel heeft de beste vandaag gewonnen tijdens het EK Wielrennen. De Nederlander van Corendon-Circus eindigde op de tweede plaats achter Matteo Trentin. “Ik moest nog even inhouden in de sprint, maar ik denk niet dat dit het verschil had gemaakt. Ik moet vooral blij zijn met zilver”, zei hij na afloop bij de NOS.


“Ik had het goede wiel te pakken, ik wist dat Trentin wellicht de snelste en de sterkste was. Het was een enorm slopende koers, we reden de hele dag op een lint”, blikte hij terug. Hij denkt niet dat de val in de slotfase van de rit van Maurits Lammertink het verschil had gemaakt voor de uitslag. “Het is voor hem natuurlijk wel enorm balen.”

Van der Poel gaf toe dat hij geen moment rust heeft gehad: “Het was vanaf het begin koers met het gas open. Ik heb geen moment verveling gehad vandaag, het was volop koers.” Toch geeft het hem een goed gevoel dat hij tot de finale mee kon spelen. “Ik denk dat als je het aan anderen vraagt, dat iedereen zegt dat het heel lastig was – zeker met die afstand en het weer.”

16 Reacties

Pat McQuaid 12 augustus 2018 om 18:33

Klasbak HC

JaBo 12 augustus 2018 om 18:43

Quote; Geen moment verveling gehad vandaag. Hij heeft vandaag misschien een ander beeld gekregen van koersen op de weg. Alleen dat al is een medaille waard.

Borsje 12 augustus 2018 om 18:44

Proficiat!

hugenholz 12 augustus 2018 om 19:17

Er komt een dag dat die toch echt de keuze moet gaan maken om zich volledig te gaan richten op het wegwielrennen. Als die dat doet dan zie ik hem talrijke klassiekers gaan winnen.

petoi 12 augustus 2018 om 19:28

Als Mathieu zich ooit op (deels) de weg gaat focussen dan zal hij bij elke keer dat hij niet wint wel moeten gaan verklaren waarom hij zoveel kopwerk deed.
Vandaag ook weer 2 Italianen mee maar ik denk dat Mathieu 50% van de tijd op kop reed met een goed tempo, als Cimolai dan overnam ging het tempo er weer uit.
Denk dat veel mensen dat gaan interpreteren als “niet slim”.

JaBo 12 augustus 2018 om 19:36

@petoi
Ach laat die jongen er zijn al genoeg linkenballen in het peleton. Koerinzicht komt met de jaren. Komt best goed.

leegloper 12 augustus 2018 om 19:44

Ik had het wel willen zien als VDP en Van Aert hadden aangevallen op dat bergje. Misschien waren ze met z’n tweeen los gekomen? Nu reden ze in de laatste 10km min of meer naar zilver en brons.

Borsje 12 augustus 2018 om 19:57

Het blijven inschattingen maar ik denk niet dat ze opdat laatste klimmetje Trentin er af gereden zouden hebben. Nu beide gegokt op de sprint ( en jammer genoeg ‘verloren’).

Romāns Vainšteins 12 augustus 2018 om 20:12

Toen Cimolai er even af moest vanwege die klappert hebben de heren veldrijders het nadrukkelijk nagelaten om mr Trentin meteen te isoleren en bestoken. Goed leermoment.
En ook beiden reden ze teveel mee want helpers er bij en een totaal dood peloton erachter.

teunster 12 augustus 2018 om 22:00

Denk het ook Borsje, het klimmetje was totaal betekenisloos om er wat te proberen. Daarnaast krijg je een goede Trentin er zeker niet af daar. Of het slimmer was om het toch te proberen: who knows.

sooike 12 augustus 2018 om 22:39

De vanzelfsprekendheid druipt er weer vanaf hier. Alsof twee jonkies in de stromende regen en na 230 kilometer eventjes ene Trentin het vuur aan de schenen kunnen leggen en hem kunnen “isoleren”. Wat ik hier in de meeste reacties mis is bewondering voor Van Aert en Van der Poel. Twee mannen die straks in het veld weer gaan domineren en nu in alle wegkoersen waar ze starten voor spektakel en aanvallend wielrennen zorgen. Respect voor deze twee, op hun waarde geklopt vandaag door een meer geroutineerde maar vooral een snellere sprinter. Niks mis mee, met dat zilver en brons. Chapeau !

Mwielerfan 12 augustus 2018 om 23:26

@teunster nou ik. En jij kunt ook zien dat dit niet werkte dus als je even nadenkt weet jij het ook.
Trentin had net als teuns vorig jaar 5 goede weken. De jaren en maanden daarvoor en dit jaar tot nu toe werden beiden er vaak opgelegd in finales ed. Zo onklopbaar zijn ze ook weer niet.

MDKIDW 12 augustus 2018 om 23:46

Coredon gaat met quickstep samen ;)

WielerFlitser 13 augustus 2018 om 00:00

Helemaal eens met Sooike. Dit zijn 2 hele grote talenten