Van der Poel en Worst gaan strijd met concurrenten aan in Slag om Balenberg

zaterdag 20 juni 2020 om 18:33
Van der Poel en Worst gaan strijd met concurrenten aan in Slag om Balenberg

foto: Cor Vos

In juni al cross op de tv? Het lijkt een utopische gedachte, maar is toch werkelijkheid. Zondag zendt Sporza de Slag om Balenberg vanaf 17.05 uur uit. Een concept waarin elf veldrijders, waaronder Annemarie Worst en Mathieu van der Poel, de strijd met elkaar aan gaan op drie onderdelen. 

Op elk onderdeel zijn er punten te verdienen. De veldrijder met de meeste punten wint uiteindelijk de Slag om Balenberg. Het eerste is een trialparcours, waarin een technisch parcours van 400 meter zo snel mogelijk moet worden afgelegd. Daarna volgt een zandstrook, waarbij men zo hoog mogelijk moet zien te geraken. Er wordt afgesloten met een tijdrit van 1,68 kilometer. Op dit onderdeel zijn er dubbele punten te verdienen.

Bij de mannen staan Mathieu van der Poel, Eli Iserbyt, Laurens Sweeck, Thibau Nys en Toon Aerts aan de start. Bij de vrouwen geven Annemarie Worst, Sanne Cant, Laura Verdonschot, Ellen Van Loy, Denise Betsema en Shirin van Anrooij acte de présence.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Michelangelo 20 juni 2020 om 18:49

Zou dit al de eerste keer zijn dit seizoen dat de Vlamingen “op hun doos” krijgen in het veld?

Hoe dan ook een leuk concept, ik ga morgen zeker kijken!

Wielervolger 20 juni 2020 om 18:50

Was er geen zesde mannelijke crosser die hier zin in had?

Rawolf 20 juni 2020 om 18:57

Merlier had autopech tijdens de reis naar dit evenement

rahimns 20 juni 2020 om 19:24

interessant concept… een soort Hammerseries voor veldrijders, ben benieuwd

Romāns Vainšteins 20 juni 2020 om 19:52

Iedereen natuurlijk zijn ding en over smaak kun je twisten.

Lachwekkende kul dit.

Limal 20 juni 2020 om 21:57

Je had beter je eerste zin achter de tweede geplakt, met ertussen de woorden "…vind ik persoonlijk, maar…".

Pol 21 juni 2020 om 11:39

@RV
Altijd en overal commentaar op leveren, je hebt overal verstand van, maar van de wielersport weet je helemaal niets. Heb je ooit ook wel eens wat gepresteerd ??????

Arie den Blanken 20 juni 2020 om 21:05

Ik zal zeker morgen om 17 uur op Sporza afstemmen. Alleen al omdat het een concept van Sven Nys. Lijkt me heel leuk en ieder geval veel amusanter dan bijvoorbeeld die virtuele Ronde van Vlaanderen.

Limal 20 juni 2020 om 22:02

Ik herinner mij nog dat clipje van enkele maanden geleden waarin Thibeau Nys net wel en Toon Aerts net niet een zandhelling opreed (bijna) vanuit stand. Benieuwd dus wat Nys Jr gaat doen tegen de toppers in zijn eigen speeltuin.

Michelangelo 20 juni 2020 om 22:12

+1
Ik denk dat dit kereltje met zijn jeugd, techniek en terreinkennis zal verbazen.
Als t van de Vlamingen komt, dan is het van hem denk ik ;-)

Voor de overstap naar de echte cross bij de profs geef ik hem nog wat jaartjes tijd… Goeie kop, goeie begeleiding, plezier in zijn sport. Nu moet blijken of zijn motor straks ook groot genoeg is als hij volgroeid is, en aan moet treden tegen de rest van de volgroeide wereld. Zou mooi zijn, een nieuwe Nys.

Limal 20 juni 2020 om 23:23

Jep, helemaal mee eens.

boenk 21 juni 2020 om 01:01

Ik heb op Sporza ook op mini Nys gestemd. Het zijn korte proeven, dus de grootte van zijn motor gaat amper een beperking zijn. Langs de andere kant, dit is zijn persoonlijke speeltuin. Hij is technisch enorm sterk, mogelijk wat dit soort proeven betreft dat hij niet moet onderdoen voor Mathieu. Hij is daar ook maniakaal mee bezig, en als er ééntje gaat bij zijn die dit NIET als een spelletje zal opvatten, zal hij het wel zijn.

Baik-Baik 21 juni 2020 om 11:21

Hmm… zo jong er al zo mee bezig zijn. Dan hoop ik niet dat hij een carrière tegemoet gaat als die andere Sven.

Limal 21 juni 2020 om 13:04

Ik zie dat Thibeau met 23% van de stemmen de andere belgen decimeert in de Sporza-poll. Welliswaar ver achter de 70% van MvdP, maar de Nys-fans zijn duidelijk geen uitgestorven ras ;-)

@Baik: het kan goed zijn dat Thibeau in zijn ontwikkeling als veldrijder al verder staat dan zijn leeftijdsgenoten vanwege zijn unieke thuissituatie en er minder doorgroeimarge op zit. Maar op vlak van fysieke (over)belasting valt crosstraining beter mee dan de duurtrainingen van wegrenners. Zijn pa weet ook wat het is om al op juigdige leeftijd tot de top te behoren (eerst 8x belgisch kampioen bmx en op zijn 18e BK veldrijden) én is op sportpsychologisch vlak van goudwaarde.

Ligthning 21 juni 2020 om 14:39

Ik geloof ook in Thibeau Nys. Maar het is inderdaad de vraag of zijn motor zwaar genoeg zal zijn om later in de buurt te komen van een VdP, of zelfs Van Aert en Aerts. Techniek en explosiviteit heeft hij alvast. De eerste paar jaar zal hij wel als belofte ook vrij goed meedraaien bij de profs, op technische en snelle omlopen. Zand en loopwerk kan hij ook aan. Een uur lang door de modder ploeteren, afgewisseld met lange fietsstroken op vermogen, daarin zal hij nog tekort schieten. Hij wordt er in november ook nog maar 18.