Van Avermaet: “Ik moet minstens tot de ploegentijdrit blijven”

donderdag 25 juni 2015 om 10:09
Van Avermaet: “Ik moet minstens tot de ploegentijdrit blijven”

Foto: Sirotti

Greg Van Avermaet moet van zijn ploeg tot en met de ploegentijdrit op 12 juli in de Tour de France blijven. Ook als zijn zwangere vriendin, die uitgerekend is op 26 juli, eerder bevalt. Dat heeft de Belg volgens TV Oost met BMC afgesproken.

Van Avermaet wil graag bij de bevalling zijn. “Als mijn vriendin bevalt op de datum die is voorspeld, dan is er geen probleem”, zegt hij. “Als de baby wat vroeger komt, zit ik wel met een klein probleem, maar ik kan nog altijd naar huis komen. Ik moet van de ploeg in de Tour blijven tot en met de ploegentijdrit op zondag 12 juli. Daarna zijn er nog veertien dagen tot de bevalling. Dat is een klein risico dat ik neem en hopelijk komt de baby niet te vroeg.”

De 30-jarige renner kijkt uit naar La Grand Boucle. “Er zijn een aantal ritten die me wel liggen. Ik kijk uit naar de rit naar Hoei, de kassei-etappe en er zijn nog een aantal andere kansen in de eerste week. Ik ben blij dat ik er opnieuw bij ben.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

Javier 25 juni 2015 om 10:11

Wat zal Gilbert zich genaaid voelen.

NumberSeventeen 25 juni 2015 om 10:13

Ondertussen moet er iemand die heel graag de tour had willen uitrijden thuisblijven.

xavier 25 juni 2015 om 10:21

Volgens mij kan Van Avermaet zich beter richten op etappe 6 dan Hoei….lijkt me toch wat aan de steile kant.

GreenDay 25 juni 2015 om 10:29

17: So what? Ik wil ook graag de Tour uitrijden, maar ik zou ook Van Avermaet in mijn plaats meenemen. Hij maakt een goeie kans op een ritzege. Als hij die felbegeerde ritzege vroeg pakt, hoeft uitrijden ook niet meer.

zomaareens 25 juni 2015 om 10:32

Tja. Avermaetje had eerder al aangegeven dan Huy te steil was voor m.. maar misschien heeft ie getraind..

Turtlehead 25 juni 2015 om 10:35

Heel apart dit. Gilbert niet mee, want Van Garderen moet gesteund, en dan dit. Als t ff meezit heeft Van Garderen misschien wel geel na de ploegentijdrit en dan gaat er eentje ‘geprogrammeerd’ naar huis.
Als ik Ben Hermans was, werd ik helemaal gek.

Henki 25 juni 2015 om 10:44

Ja idd apart dat Gilbert niet mee kan, maar er toch wel een risico wordt genomen door van Avermaet mee te nemen. Misschien dat ze Gilbert gewoon niet in dienst zien rijden van iemand? Moet zeggen dat ik dat ook niet vaak heb zien gebeuren.

snoep de hond 25 juni 2015 om 10:47

@NumberSeventeen,
Dan had die iemand maar even goed moeten zijn als Van Avermaet of bij een andere ploeg moeten gaan rijden. Professioneel wielrennen is geen liefdadigheid. Als de ploeg zelf voor deze optie kiest dan is dat hun goed recht.

Raafje 25 juni 2015 om 10:48

Gilbert is toch geblesseerd?

snoep de hond 25 juni 2015 om 10:56

@Turtlehead & Henki,
Zoals Raafje opmerkt gaat Gilbert niet mee omdat hij geblesseerd is. Zover ik heb begrepen was er best een kans dat hij meegenomen zou worden als zijn vorm goed genoeg was geweest.

Gilbert was echter verontwaardigd dat hij naar Zwitserland moest om dat aan te tonen. Begrijpelijk voor een renner met zijn palmares, maar ook begrijpelijk dat BMC twijfelde om zowel Van Avermaet als Gilbert mee te nemen want dan schrap je dus al 2 helpers voor TJ.

Omhoog73 25 juni 2015 om 11:05

Gilbert heeft toch een breukje in zijn knie wielerflitsertjes? (korte termijn geheugen)

billi 25 juni 2015 om 11:17

v Avermaet zal ook wel mee gaan door zijn ervaring op de kasseien ….

blanco 25 juni 2015 om 11:26

Super slechte instelling. En erg zwak van de ploeg BMC. Prima dat je een renner in een klein rondje eerder laat afstappen omdat er een afsluitende tijdrit is ofzo. Maar bij de tour de France iemand meenemen die sowieso weg is na de ttt is slecht gewoon. Neem een fitte jongen mee die dienend kan zijn voor V Garderen. Die Belg zou zelf ook beter moeten weten,2x een 2de plek is leuk hoor maar niet een doel

blanco 25 juni 2015 om 11:28

In de tour de France ga je niet afstappen als je gewoon verder kan. Het moet je eerste doel zijn om Parijs te bereiken met je ploeg.

BarbaStok 25 juni 2015 om 11:33

Ik lees niet dat Greg zegt dat hij ook direct na de TTT opstapt. Hij heeft het erover dat dat op zijn vroegst is. Als er nog niks aan het handje is, kan hij toch nog van dag tot dag een etappe meepakken en knechten?

bart12 25 juni 2015 om 11:37

Hij zegt toch ook niet dat die meteen afstapt? Hij zegt dat die afstapt als z’n vriendin gaat bevallen, tenzij dit voor de ploegentijdrit is, omdat die dan nog niet weg mag van BMC

DerPantzerwagen 25 juni 2015 om 11:37

@Blanco
Wat een overdreven reactie zeg, hij geeft gewoon aan dat hij vanaf dan weg mag. Het gaathier over een KANS dat hij vroeger weggaat ALS de baby vroeger zou komen en die kans is niet zo groot en niet over een feit dat hij weggaat na de ttt. Van Avermaet gaat zeker weten knechten als hij zijn ritjes heeft kunnenn rijden. Wat een haat tegen zo’n toprenner.

snoep de hond 25 juni 2015 om 12:16

@blanco,
En een 6de plek in het klassement voldoet voor jou wel als doel? En blijkbaar dan ook nog 1 waar heel de ploeg op afgestemd moet worden?

Als het Van Avermaet lukt om in de eerste week een etappe te winnen (niet makkelijk, maar hij heeft de kwaliteiten ervoor) dan is hij misschien nog wel van meer waarde voor TJ dan een 8ste helper kan zijn (een dagzege neemt een klein beetje druk weg en is goed voor de stemming binnen de ploeg)

Waar staat trouwens in de reglementen dat Parijs bereiken het eerste doel moet zijn?

spins 25 juni 2015 om 12:32

Weet iemand overigens wat er met De Marchi is gebeurd?

achtpuntzes 25 juni 2015 om 12:35

benieuwd of de moedermelk van zijn vrouw naar de baby gaat of naar hemzelf. ;)

Bazzz 25 juni 2015 om 12:38

@Raafje

Is ook zo. Mensen roepen hier regelmatig maar wat, maar zijn totaal niet op de hoogte

Marakus 25 juni 2015 om 12:41

Man man man gelukkig zijn er nog een paar wakker hier! De kans is best groot dat van Avermaet de tour uitrijdt. Ze is uitgerekend op zondag 26 juli de laatste dag van de tour. Kan net zo goed zijn dat ze later is dan eerder. van Avermaet gaat op zijn VROEGST weg na de TTT.

Ik vind het een goeie keuze van BMC hem mee te nemen. Aantrekkelijke renner die zeker kansen heeft en van meerwaarde is voor de TTT. Daarnaast is Greg niet te beroerd om te werken voor een ander en gevoelsmatig ligt hij lekker in de groep.

Romāns Vainšteins 25 juni 2015 om 12:41

Lachwekkend. Had dan Hermans meegenomen.

Sagan=hulk 25 juni 2015 om 12:43

@spins
Vraag het me ook af. Hij heeft al sinds Milaan-Sanremo geen koers meer gereden?

achtpuntzes 25 juni 2015 om 12:49

@ RV:
hoe is het eigenlijk om de hele dag in een deuk te liggen?