Van Aert voor het BK: “Sprankeltje hoop dat ik iets kan betekenen”

zaterdag 19 juni 2021 om 13:20
Van Aert voor het BK: “Sprankeltje hoop dat ik iets kan betekenen”

foto: Cor Vos

Twee maanden na de Amstel Gold Race keert Wout van Aert terug in het peloton. De Belgische renner van Jumbo-Visma stapt op in het BK in Waregem. “Ik start met een sprankeltje hoop dat ik iets kan betekenen.”

Van Aert heeft een moeilijke periode achter de rug door een blindedarmoperatie en de negatieve uitspraak in de zaak met Nick Nuyens. Inmiddels is hij net terug van een hoogtestage in Tignes, waar hij zich met de ploeg op de Tour voorbereidde. “Ik ben blij dat ik weer kan koersen”, zegt hij in Het Laatste Nieuws. “Ik heb wel goesting in het BK en in de Tour die nu ook snel komt. Door omstandigheden is het heel lang geleden. Het was nodig om veel te trainen. Maar ik vind wel dat er nu een uitdaging mag komen, in plaats van een trainingsschema elke dag.”

Zijn titel in het BK tijdrijden verdedigde hij woensdag niet. “Het was nooit de bedoeling dat ik aan het BK zou deelnemen. Het eerste plan was dat ik de Dauphiné zou rijden en daarna de stage in Tignes zou doen. En dan was het nog open of ik wel of niet het BK op de weg zou rijden. Dat was de planning die we in de winter hebben gemaakt. Mijn blindedarmoperatie heeft alles veranderd. Dat de Dauphiné te snel zou komen, wisten we. Misschien was het dan wel goed om het BK tijdrijden te doen.”

“Dat zou dan betekenen dat ik vroeger uit Tignes naar huis moest komen en dat ik daardoor een groot trainingsblok zou missen. Ik moest dat BK ook niet rijden, gewoon om mee te doen. Ik moest dat voorbereiden en proberen mijn titel te verdedigen. Daar zou ik niet klaar voor zijn. Het effect dat ik van training kon hebben, was groter. Daarom heb ik beslist om niet te starten”, aldus de 26-jarige renner.

Vraagteken
“Ik start met een sprakeltje hoop dat ik iets kan betekenen”, zegt Van Aert over zijn ambities voor het BK zondag. “Het is een groot vraagteken waar ik sta. Vergeleken met de rest ben ik in het nadeel. Ik hoop dat ik de finale kan rijden. In een andere koers is dat vaak makkelijker dan op een BK. We zijn maar met twee ploegmaats in de koers. Nathan Van Hooydonck en ik zullen moeten kiezen waar we op reageren en waarop niet. Andere ploegen hebben meer renners. En ik hoop ooit die trui te kunnen pakken.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Thijs E 19 juni 2021 om 13:42

Er zullen weinig collega’s zin hebben om met WvA naar de finish te rijden, enige die dat aankan is Merlier.

7even 19 juni 2021 om 13:45

Ik hoop sprakelend met hem mee!

williams 19 juni 2021 om 13:46

Pidcock durft dat ook…

Zenon J 19 juni 2021 om 13:52

Doet die ook mee aan het BK?

Thijs E 19 juni 2021 om 13:59

Als Pidcock de Belgische nationaliteit aanvraagt, dan heeft hij binnen 10 minuten een akkoord. Dus het kan nog wel.

WernerFranke 19 juni 2021 om 16:51

Alsof er Belgische instanties werken tijdens het weekend…

ProfrondeZevenbergen 19 juni 2021 om 13:52

Wat een raar woord weer. Sprakeltje hoop, is dat Vlaams?

Maillot à Pois 19 juni 2021 om 13:57

Neen, gewoon een typo, moet sprankeltje zijn.

Wel bijzonder dat dezelfde typo zowel in de titel als verderop in het artikel staat. En in de openingsalinea staat het dan weer wel juist.

Barry Batsbak 19 juni 2021 om 13:57

Sprankeltje. En nee, dit is gewoon degelijk Nederlands.

Barry Batsbak 19 juni 2021 om 13:56

Ik vind het toch wel bijzonder met welk gemak Van Aert over de Belgische bondsverplichting heenstapt voor profrenners om aan het BK deel te nemen. De bond zou toch eens moeten overwegen om die verplichting te schrappen als je mondiale uithangbord toch niet van plan is om op te dagen. Was vorig jaar ook al het geval. Wat mij betreft ook een vreemde verplichting trouwens. Nou ja, hij rijdt nu. Zien wat hij ervan terecht brengt. Hopelijk voor hem gelijk scoren, extra zetje in de rug richting de Tour.

adelaarvanantwerpen 19 juni 2021 om 14:28

Vorig jaar was het geen verplichting omdat het twee dagen na de tour was en omdat het WK tijdrijden een dag later was. En dit jaar start hij inderdaad gewoon.

Barry Batsbak 19 juni 2021 om 14:39

Dispensatie voor WK-gangers 2020 was me ontgaan. Laat onverlet dat ik het een vreemde verplichting vind.

Koers 19 juni 2021 om 15:18

Dan komen de toppers wel opdagen, en daarmee ook het publiek. Maar uiteindelijk als je echt kans maakt op het wk laten ze je ws wel gaan. Was bij vdp bijv ook het geval. Wees jij maar degene die de Belgen gaat vertellen dat een kanshebber op de regenboog om regeltjes thuis moet blijven.

assen 19 juni 2021 om 17:51

Ben benieuwd naar WvA morgen. Als ie niet goed is, kan TJV hem beter thuislaten voor de Tour. Dus zet m op Wout!

Westhoek Express 19 juni 2021 om 18:45

Ik denk dat JV dat volledig los van elkaar zien. Die zullen zeggen: ‘Doe wat intensiteit op. En neem vooral geen risico’s.’

Thijs E 20 juni 2021 om 09:45

Bij gebrek aan een BK-topic: eerste serieuze koers weer voor Vermote?

Lalsacien 20 juni 2021 om 10:14

Die is er wel maar alleen op wielerflits.be!

Headlines

Materiaalzone

Populair