Van Aert over Olympische tijdrit: “In het voordeel van klassementsrenners met een goede tijdrit”

zondag 18 juli 2021 om 11:10
Van Aert over Olympische tijdrit: “In het voordeel van klassementsrenners met een goede tijdrit”

foto: Cor Vos

Wout van Aert wist gisteren heel wat vertrouwen op te doen richting de Olympische Spelen van Tokio door met verve de laatste tijdrit in de Tour de France te winnen. De Belg gaat ook in Japan voor het allerhoogste, maar blijft wel realistisch. “Ik denk dat de tijdrit in het voordeel is van heel goede klassementsrenners die een goede tijdrit hebben.”

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Van Aert keek zaterdagvond, na alle plichtplegingen en een verplaatsing met de bus, in de wielertalkshow Vive le Vélo terug op zijn winnende tijdrit. “Dit was natuurlijk het resultaat waarop ik gehoopt had. Dit geeft veel vertrouwen om naar de Olympische tijdrit toe te werken. In Tokio zullen de omstandigheden nog zwaarder zijn. Het was vandaag warm, maar in Tokio is het ook heel vochtig.”

“Het is ook een veel lastigere tijdrit”, kijkt de renner van Jumbo-Visma alvast vooruit. “Het is enerzijds moeilijk te vergelijken, maar anderzijds was dit natuurlijk een prachtige generale repetitie.” Met Filippo Ganna, Tom Dumoulin, Remco Evenepoel, Rohan Dennis, Primož Roglič, Kasper Asgreen en Stefan Küng eveneens aan de start, is de concurrentie echter hevig in Tokio.

De deelnemers krijgen in Tokio een relatief lastige tijdrit voorgeschoteld, met behoorlijk wat hoogtemeters. Van Aert: “Ik denk dat het in het voordeel is van heel goede klassementsrenners die een goede tijdrit hebben.” De Kempenaar denkt dan aan Evenepoel en Roglič. “Maar het blijft een tijdrit en er zullen ook veel snelle stukken zijn. Ik geef me natuurlijk niet gewonnen, maar ik denk dat zij een streep voor hebben.”

Maar eerst: sprinten in Parijs 
Maar vooraleer Van Aert de reis naar Japan zal maken, moet hij eerst nog de slotetappe van de Tour afwerken. Van Aert hoopt mee te doen in de sprint op de Champs-Elysées. Angst voor een valpartij heeft hij niet, maar hij verwacht niet meteen sprintkoning Mark Cavendish te vloeren. “De kans is niet zo heel groot dat ik win, ik zal de inspanningen wel voelen na de tijdrit.”

“De concurrenten zijn toch al veel langer gefocust op die laatste rit. Bovendien is Cavendish heel moeilijk te kloppen in deze Tour. Het zal al een opgave zijn om de juiste plek te verwerven in de sprint.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Turtlehead 18 juli 2021 om 11:24

Als je tweede wordt in TA en top 20 rijdt in de Tour en in beide rondjes de slottijdrit wint, ben je dan een ‘klassementsrenner met een tijdrit’?

xistnc 18 juli 2021 om 11:32

Nee, dan ben je een tijdrijder met een klassementje.

Poeksel 18 juli 2021 om 11:44

Ik zou Van Aert toch eerder een klassiekerrenner noemen met een klassement, tijdrit, sprint en veldrit, die als aanvaller bergritten kan winnen. En een goeie knecht. Vergeet ik dan nog iets?

tvm 18 juli 2021 om 11:52

WvA is absoluut geen klassementsrenner voor een grote ronde. Gaat never nooit top 5 laat staan podium rijden.

Poeksel 18 juli 2021 om 12:53

Hij zou het wel kunnen, maar gaat het waarschijnlijk niet doen.

Reiger 18 juli 2021 om 16:03

Om top 5 in een grote ronde te rijden zullen er kilo’s af moeten. Dat zal het probleem niet zijn maar het is de vraag of het niet ten koste gaat van iets anders. En wat voegt een 5de plaats toe aan de erelijst van Wout? Niemand zal er extra warm of koud van worden vermoed ik.

S'mon 18 juli 2021 om 11:32

Weet iemand of Vingegaard de OS rijdt?

xistnc 18 juli 2021 om 11:33

Ja. En neen.

dit is mijn achterwiel 18 juli 2021 om 11:34

Op eigen verzoek niet

zacht 18 juli 2021 om 11:41

Ja dat weet ik.

Wheely 18 juli 2021 om 12:45

Ik nu ook.

FlecheWallonne 18 juli 2021 om 11:46

Aërokogel Evenepoel gaat iedereen vermorzelen.

xistnc 18 juli 2021 om 11:48

Nee, die mist een bocht in een afdaling.

Marco 18 juli 2021 om 12:05

Waar heb ik dit eerder gelezen… ik ben het al zeker een keer of 25 tegengekomen.. ohja het waren reacties van FlecheWallonne

Pole Pole 18 juli 2021 om 12:23

FlecheWallone is een Evenepoel hater. Hij schrijft of negatief of zwaar overroepen reacties om te spotten.

En X voelt weer de nood om te counteren. Of er een extra schepje haat bovenop te doen. Een van de twee is mogelijk met deze anti supporters.

tvm 18 juli 2021 om 11:50

Belangrijkste voor van Aert is dat Pogacar de tijdrit niet doet. Alles behalve goud is toch een kleine ontgoocheling nu.

Marco 18 juli 2021 om 12:06

Alleen Roglic doet die voor Slovenië

Fortuin 18 juli 2021 om 12:41

Dat weten we Marco

Marco 18 juli 2021 om 12:48

Super knap Fortuin

S.t.B 18 juli 2021 om 14:46

Slovenië schijnt over nog een redelijk goede wielrenner te beschikken tvm.
Doet het volgens ingewijden niet zo slecht op een TT fiets.
Heeft hier en daar ook nog wel eens tijdritje gewonnen op parcoursen die vergelijkbaar zijn met Tokio.
Ploeggenoot van Wout, maar zijn naam schiet me nu even niet te binnen. Is ook niet belangrijk.

pirazzi 18 juli 2021 om 11:52

Van Aert voelt zich lekker in de positie van underdog.

Pole Pole 18 juli 2021 om 12:24

Met 800hm op 40km is Roglic gewoon in het voordeel, klaar.

Daniel17 18 juli 2021 om 12:28

Ik denk oprecht dat Evenepoel grote kans maakt om te winnen. Je moet niet vergeten dat hij op zijn 19e!!! gewoon 2e werd op het WK tijdrijden voor profs. En het parcours in Tokio moet hem nog vele malen beter liggen in theorie.

Robbiebier 18 juli 2021 om 13:27

Hij had in theorie ook de giro kunnen(moeten)winnen.

Daniel17 18 juli 2021 om 13:34

De verwachtingen waren wat hoger dan het resultaat ja. Maar dat betekent niet dat hij nu moet worden onderschat voor de olympische tijdrit.

Ik vond de voorbereid op de giro sowieso al heel gebrekkig, als hij goed was had hij wel een rittenkoers ervoor gedaan.

O59 18 juli 2021 om 13:38

Wat een zure reactie over Remco alweer @xistnc
Zullen we lachen met iedere renner die gevallen is in een afdaling (e.g. Fabio Casartelli) neen tot dat niveau ga ik me niet verlagen.

Cochise 18 juli 2021 om 13:43

Hij haalde ook aan dat hij het vreemd vond dat Ganna nog de Italiaanse wielerweek reed en nog niet in Tokio zat om te acclimatiseren.
Misschien teken dat hij (nog) meer inzet op de piste (pas helemaal aan het eind van de Spelen)? Of gewoon zo berekend door de begeleiding, aangezien ze met de hele Italiaanse ploeg nog die wielerweek rijden?

Murcia 18 juli 2021 om 14:04

Ganna hoeft niet de wegrit te doen wat hem een paar dagen extra geeft om te acclimatiseren. Wout had verder gelijk volgens mij, 4 keer zoveel hoogtemeters als gisteren en in hitte met hoge luchtvochtigheid. Dan zijn inderdaad de lichtere AK jongens in het voordeel. Roglic, Evenepoel, Dennis, Dumoulin staan er bij mij goed op. Ganna is onvoorspelbaar, in zijn beste dagen in de Giro meer dan behoorlijk omhoog maar de lengte is niet zijn vriend. Outsider voor mij is Foss die in het tijdrijden enorme progressie maakt ook dit jaar weer. Maar dat laat onverlet dat de klimmende Wout van eerder deze week en op de Ventoux zichzelf niet hoeft weg te steken.

S.t.B 18 juli 2021 om 15:33

@Murcia
Een compleet JV podium zou zomaar kunnen.
Poga en Roglic zijn in onderling overleg tot het besluit gekomen dat het parcours Roglic beter ligt, en dat Primoz momenteel (natuurlijk) meer in de tank heeft.
Toch houdt ik mijn twijfels over de naweeën van zijn val. Podium wel, maar het hoogste treetje… Primoz op 2.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, en geloof dan ook niet dat Wout zichzelf aan het downplayen is. Wout op 3.
Ik ga mee met je dark horse en maak er zelfs een mini sensatie van. Foss op 4.
Remco 5. Zal te gretig zijn en technische fouten maken.
Tom met opgeheven hoofd op 6.
Ganna verliest teveel op het hellende. 7

Oh ja… Bijna vergeten. Die maffe Aussie zet ik op 1.

Jan 18 juli 2021 om 14:24

Whats in the name? Xistnc met Remco

Headlines

Materiaalzone

Populair