Valkenburg toont interesse in organisatie NK wielrennen

zaterdag 29 juni 2019 om 07:00
Valkenburg toont interesse in organisatie NK wielrennen

Klim van de Cauberg tijdens de Gold Race 2019 - foto: Cor Vos

Valkenburg heeft zich bij de Provincie Limburg gemeld, want de stad heeft wel oren naar de organisatie van het Nederlands kampioenschap wielrennen. “Of dat op de Cauberg is, moeten we nog bekijken. Het zou in elk geval heel mooi zijn als we in 2021 weer een NK in de Limburgse heuvels kunnen verrijden”, zegt KNWU-directeur Thorwald Veneberg tegen De Limburger.

In het verleden werd meer dan eens het NK gehouden in Limburg, maar de laatste jaren niet meer. In 2013 waren Kerkrade Johnny Hoogerland en Lucinda Brand de laatste winnaars in de zuidelijke provincie. “Limburg heeft zich de afgelopen jaren duidelijk gericht op het binnenhalen van grote evenementen en daar valt het NK niet onder”, aldus Veneberg. De voorkeur ging onder meer naar het  het WK wielrennen (2012) en het WK veldrijden (2018).

De sportgedeputeerde van de provincie geeft aan dat Limburg samen met gemeentes en de stichting Limburg Cycling de mogelijkheden onderzoekt voor een terugkeer van het NK naar zuidelijk Nederland. De directeur van de KNWU kan daar meer over kwijt. “Valkenburg heeft zich gemeld bij de provincie. Als daar het NK wordt gehouden, gebeurt dat in samenwerking met de provincie”, zegt Veneberg. Mogelijk dus voor 2021.

Naast Tirol ook contact met Zwitserland
Eerder gaf Veneberg al aan dat de KNWU in gesprek is met het Oostenrijkse Tirol om een klim-NK te organiseren, waarbij ook de Nederlandse toprenners in dat werk kans maken op winst. Veel toppers ontbreken dit jaar op het vlakke parcours in Ede. Veneberg laat weten dat naast Tirol ook gesproken wordt met een regio in Zwitserland om een eventueel ‘alternatief NK’ te organiseren.

Dit artikel delen:

22 Reacties

FDJ 29 juni 2019 om 07:20

Als Valkenburg interesse heeft nooit naar Tirol. Elke NL’se gemeente die het evenement wil moet je koesteren. Door dan naar Oostenrijk te gaan ontmoedig je NL’se gemeenten. Want ook bij het kandidaat stellen maken zij al kosten.

Daarnaast een NK in Oostenrijk is natuurlijk iets onbegrijpelijks. Reken alleen al even de kosten voor de kleinere ploegen/ dames ploegen etc met kleinere budgetten. reisje Oostenrijk kost dan heel wat.

Merlinappa 29 juni 2019 om 07:27

We kunnen beter het geld wat een NK in Oostenrijk zou kosten uitgeven aan zelf een enorme berg maken, zoals Zonneveld al eens opperde.
NK in Limburg ja, maar niet buiten de landsgrenzen.

betonmolen 29 juni 2019 om 07:44

NK hoort in heel Nederland. Het is tenslotte geen LK. Bovendien horen ook sprinters en waaierspecialisten de kans te krijgen

Gladiool 29 juni 2019 om 09:18

Ik snap je reactie, maar niet waarom je hem hier maakt. Het aantal klimmers dat NK werd de afgelopen jaren is volgens mij op 1 vinger te tellen. Boogerd. In Limburg werden vooral Boom en Terpstra kampioen. Ga je iets verder terug in de tijd, dan waren het zelfs renners als Kemna en Van Dijk. Van mij mag je het 3 jaar in Limburg leggen en dan 1 jaar een vlakke rit. Dan krijg je een mooie afwisseling in NK. Het zijn nu namelijk de echte klimmers die nooit een kans maken. 98% is sprinters en waaierrijders.

Groningen 29 juni 2019 om 09:20

Juist. Nederland heeft dan geen echte bergen, maar op de Limburgse heuvels kunnen de klimmers zeker kampioen worden. Maar dan genoeg afwisseling mogelijk binnen NL, geen enkele reden het buitenland op te zoeken

Pol 29 juni 2019 om 08:09

Als ze maar genoeg seingevers op de been kunnen brengen, en de auto s van het parcours halen. Zelf bij de Amstel heel veel auto s op het parcours. De laatste koersen in Limburg geen seingever gezien.

ti-raleigh 29 juni 2019 om 08:50

Garantie dat de klimmers daadwerkelijk meedoen heb je niet, want TdF. En in dat geval wotdt het sowieso een flop. Ik zou lekker in NL blijven.

west 29 juni 2019 om 09:02

Zeker ineen jaar dat het wk biljartvlak is, en dan Groenewegen verplichten voor de kat haar k*t dertig keer de cauberg over te prutsen.

krypton 29 juni 2019 om 09:41

Volgens mij gaat het om een verplichting om te starten, niet om te finishen… Dus daar is als renner ook wel een mouw aan te passen met een beetje fantasie.

west 29 juni 2019 om 10:15

Dan is het toch een nutteloze en kansloze verplichting en dat is nog erger. Dan kan je net zo goed alle profs verplichten op de dag van het NK hun auto op de oprit minimaal twee uur stationair te laten draaien.

André Hilgersom 29 juni 2019 om 09:44

Hoeft van mij niet elk jaar en ook de Cauberg is voor mij niet heilig, maar ‘Valkenburg’ wij komen er aan hoor. Het idee voor een Nederlands kampioenschap in Oostenrijk of Zwitserland, of waar dan ook in het buitenland, is zo onzinnig dat ik daar niet eens een mening over heb.

josemanuelfuente 29 juni 2019 om 10:15

Terug naar de Slingerberg!!

Sunrider 29 juni 2019 om 10:24

Op naar een andere datum. Wat gedacht van een week voor het WK? Voordeel is ook dat een Kampioen bijna het hele jaar in de nationale trui kan rijden.

freirefreire 29 juni 2019 om 10:26

Twee dingen:
1) we roepen wel dat klimmers kunnen winnen in Limburg, maar dan moeten ze wel eerst mvdp lossen. Daarvoor is het heuvelland weer net niet selectief genoeg. Maakt mij op zich niet uit, Matje is een mooie kampioen.
2) Ieder jaar in Limburg, zoals de poll voorstelt, is flauwekul. Het gaat om de afwisseling. Bovendien woon ik bij Nijmegen, daar is ook een loodzwaar rondje te leggen met Van Randwijckweg en Oude Holleweg. Eens in de zoveel tijd mag een koninklijke sprint best. Het punt is alleen dat het de afgelopen jaren te vaak op vlakke wegen was.

Viktrodriguez 29 juni 2019 om 11:03

Laten we nou niet gaan overdrijven met loodzwaar buiten Limburg. Het zijn profs, die hebben andere eisen. Die heuveltjes stellen voor hun niks voor. Giro werd toen ook uit elkaar gereden op die KoM daar. Dat het NK vaak eindigt op vlak parcours, is ook niet verwonderlijk.

Verder verwacht ik dat de beste (Nederlandse) eendagsrenner meer kan dan wat sprinten. Daarnaast, welke koninklijke sprint? Die twee of drie, waarvan een met trein, maakt geen koninklijke sprinter.

rosencrantz 29 juni 2019 om 10:36

En als Nederland af en toe eens samen organiseerde met de buurlanden? In Tsjechië en Slowakije doen ze dat toch ook? De echte Alpen heb je dan ook niet, maar er is op zijn minst een kans op wat meer variatie.

Viktrodriguez 29 juni 2019 om 10:53

Duitsland heeft gewoon de Alpen in het Zuiden.

Viktrodriguez 29 juni 2019 om 10:52

Wat een gezeur zeg dat het niet buiten Nederland zou mogen. Het is de strijd van de beste Nederlander, niet de strijd van de beste renner in Nederland. Als je niks adequaats in dit land kan vinden, dan moet het buiten Nederland gewoon kunnen. Feit blijft dat buiten het Zuiden van Limburg er eigenlijk niets mogelijk is qua variatie in moeilijkheidsgraad. In andere sporten doen ze gelukkig minder moeilijk.,

rahimns 29 juni 2019 om 10:55

Davos in Zwitserland heeft al veel Nederlandse ondernemers en een link vanwege het astmacentrum daar. Ben een paar jaar terug als eens benaderd toen ik plannen had om een toertocht te organiseren voor het longfonds. Denk dat daar zeker mogelijkheden liggen.

girardengo 29 juni 2019 om 12:27

Valkenburg, Geulle, Camerig of Simpelveld zijn plaatsen waar het NK eens in de 3 jaren kan worden georganiseerd. In de andere twee jaren kun je dan een geheel vlak parcours kiezen en een glooiend parcours (Nijmegen, Arnhem, Posbank, VAMberg e.d.). Probleem van de diversiteit opgelost. Niet jaren achtereen hetzelfde type parcours.

Munnichs 29 juni 2019 om 14:56

Dhr. Veneberg heeft wel eens vaker rare ideeën, maar niet uitvoerbaar.

Beetje te weinig kwaliteit voor deze functie lijkt mij. ?

Martijn Stoop 29 juni 2019 om 23:12

Start en finish op de Camerig met een lus door de Ardennen over oa de Baraque Michel en La Redoute. Komen de klimmers wel aan bod

Headlines

Materiaalzone

Populair