Uran: “De Giro winnen is een droom”
Foto: Ansa/uca Zennaro
woensdag 20 januari 2016 om 16:38

Uran: “De Giro winnen is een droom”

De Giro d’Italia is voor Cannondale dit seizoen de belangrijkste afspraak. Teammanager Jonathan Vaughters verkondigde op de teampresentatie dat de Italiaanse rittenkoers de primary objective is. En daarin speelt Rigoberto Urán de hoofdrol.

Sterk team
De Colombiaan werd al twee keer tweede in de Giro, maar hoopt dit jaar op het hoogste schavotje te staan in Milaan. “De Giro winnen is een droom. Dit jaar ga ik dat zeker proberen”, citeert Cyclingnews. “Dit is een nieuw team, maar als ik eerlijk ben ook een hele sterke ploeg met jonge renners die een sterke mentaliteit hebben. Het mag duidelijk zijn dat er meerdere sterke klimmers in de ploeg zitten, zoals Davide Formolo. De teams waar ik voorheen deel van uit maakte had ik goede hulp, maar niet genoeg. En dat heb je juist wel nodig. Daarom zijn we nu al begonnen met de voorbereiding op de Giro. We doen ons uiterste best om op iedere manier klaar te zijn, zodat er niets mis kan gaan tijdens de koers zelf. Als alles volgens plan gaat, moet het hele team in staat zijn om samen de Giro te winnen.”

RIDE Magazine
24 Reacties
Sorteer op:
20 januari 2016 16:42
Dat zal denk ik ook een droom blijven voor Uran. Want hij is echt niet sterker dan Nibali of Valverde..
20 januari 2016 16:46
Of Landa en vele anderen. Ben bang voor hem dat hij pas kans maakt als er door omstandigheden weinig toppers aan de start staan en alles voor Uran heel erg meezit.
20 januari 2016 16:54
In 2014 had hij echt een buitenkans maar daar liet hij het liggen door die malle rode vlaggetjes in de Stelvio-afdaling. Misschien dat het in de Vuelta nog een keer kan mits fris aan de start, de Giro zie ik hem niet meer winnen.

Gezien Quebec zou ik hem trouwens ook graag in vorm Bastogne zien rijden. Daar maakt hij wel serieus kans op iets moois.
20 januari 2016 16:54
In 2008 dacht ik echt dit is de man van de toekomst, deze jongen gaat het wielrennen de komende jaren domineren. Later dacht ik dat ook van Betancur, Henao en nu van Quintana. Eigenlijk is alleen die laatste diegene waar dat gevoel misschien de waarheid gaat worden. Natuurlijk hebben die andere 3 prima gepresteerd maar dominant zijn ze nooit geworden. De Columbianen bulken van het talent, maar op een of andere manier wilt het maar niet echt lukken. Of dit mentaal is of dat het ergens anders aan ligt dat weet ik niet. Kijken of Uran de stijgende lijn van het laatste deel van vorig jaar kan blijven volgen, dan is hij een grote kanshebber voor de Giro.
20 januari 2016 16:57
Dit is toch een Giro met behoorlijk wat tijdrit kilometers? Dat is alvast in zijn voordeel. Ik zie hem wel als outsider voor de zege.
20 januari 2016 17:03
Wat een gelul dat hij nooit meerdere goede klimmers heeft mee gehad om hem bij te staan.
Ik zie met de huidige bezetting van cannondale geen sterker team voor de giro dan het opqs team van 2014.
20 januari 2016 17:06
@rahimns
Het wil maar nooit echt lukken... man, als het met de Nederlanders zo lukte als met de Colombianen de afgelopen jaren stond je juichend op de bank ;)
20 januari 2016 17:22
Het zou wel super zijn als hij hem wint. Wat zal Lefevere zuur zijn....
Maar ik geloof er niet in.
20 januari 2016 17:28
In 2014 had 'ie bijvoorbeeld Poels als knecht. Die reed best een knappe Giro toen (met uiteraard 1 slechte dag).

De Giro winnen wordt misschien lastig, maar onmogelijk is het niet. Moet wel (bijna) alles meezitten.
20 januari 2016 17:35
@Janjanssen98765

Eens, zoveel goede klimknechten heeft Cannondale momenteel inderdaad niet. Volgens mij zijn Formolo en Dombrowski zijn belangrijkste klimknechten. Zij zijn niet slecht, maar ik verwacht niet dat zij tot diep in de finale mee zullen spelen. Al hoop ik wel dat Formolo weer een stap zet.
20 januari 2016 17:59
Prima all-round ronderenner die gewoon bij de allerbesten hoort, podium tot aan zelfs winst (als alles meezit) is gewoon een mogelijkheid. Nagenoeg iedereen vergeet dat er elke ronde genoeg kanshebbers op verschillende manieren afvallen, dit kan Uran overkomen maar ook de gehele concurrentie.

Het enige wat ik betwijfel is zijn sportieve honger, hij neigt naar een broodrenner nu en dan, wat trouwens zijn volste recht is.
20 januari 2016 18:00
Dan zal ie toch mannen als Nibali er af moeten rijden. En dat zie ik niet gebeuren
20 januari 2016 18:44
@ Rahimns De Columbianen bulken van het talent, maar op een of andere manier wilt het maar niet echt lukken.

Ik ben daar ook al een tijdje verbaasd over. Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of die talent-factor er wel echt is. Zijn ze op jonge leeftijd niet gewoon verder dan de renners uit de andere landen? Ze zitten al dichter tegen hun top en er zit niet zoveel rek meer in. De talenten uit de andere landen ontwikkelen zich langer door en trekken dat dan later bij.

Ooit was het verhaal bij Rabo dat de jeugd daar zulke goede faciliteiten had en zo goed verzorgd werd dat ze veel beter leken dan ze uiteindelijk werden. Dat zal in Colombia nou niet direct het geval zijn verwacht ik, maar wie weet. De sport is wel immens populair natuurlijk. Een verschil in training(sintensiteit), zwaardere wedstrijdprogramma's, die unieke kans een goed bestaan voor jezelf en je familie bij elkaar te fietsen, .......

De meer dan ik Colombia specialisten op WF zouden daar misschien eens een uitspraak over kunnen doen.
20 januari 2016 18:47
@rahimns
Uit jouw mond klinkt dit toch wel erg grappig.
20 januari 2016 19:00
Betancur is een geval apart. Die jongen rijdt op talent, niet op training noch op wilskracht. Dat heeft niks met "te vroeg te goed zijn" te maken maar niet gepassioneerd zijn door wat je doet. Een echte ambtenaars-coureur: zijn uurtjes draaien, en daarna lekker frietjes eten. Prima hoor, maar geen topsportmentaliteit. Laat dan een plaatsje voor iemand met een pak minder talent, maar die er als jochie wel van droomde om profwielrenner te worden. Er zijn er genoeg die dit jaar gedwongen werden om te stoppen. Henao is volledig verkeerd gebracht, werken, werken, werken, uren op kop sleuren voor de kopman met alle gevolgen van dien. Dodelijk voor elk jong klimtalent. Uran en Quintana, toch twee toppers, halen er volgens mij wel echt alles uit dat er in zit. Misschien heb je gewoon de neiging om nogal snel te denken dat een jong talent later de hele boel kapot fietst.
20 januari 2016 19:25
@tendam in verhouding klopt het wel wat ik zeg. Hadden wij maar renners met het talent van een Uran of een Betancur. Ik ben heel trots op wat Nederland aan talent heeft, maar renners van die klasse op hun gebied hebben we niet. En in dat opzicht viel de ontwikkeling van deze renners me wat tegen. Ik had echt verwacht dat het Columbiaanse wielrennen de sport zou gaan domineren. Maar het is tot nu toe meegevallen, maar er komt nog meer aan, dus het zou best nog kunnen gaan gebeuren. Nu er ook al een topsprinter aan gaat komen.

@Purito af en toe kan ik dus nog verrassen ;)
20 januari 2016 19:26
@ Romans
Interessant dat je hem als broodrenner ziet. Dat gevoel heb ik namelijk ook een beetje bij hem, zonder dat ik het direct kan plaatsen.
20 januari 2016 20:04
Dromen mag...
20 januari 2016 20:09
Over drie weken gemeten is hij bergop niet constant genoeg, vaak is het aanklampen en wurmen. In de tijdrit sloopt hij wel een hoop van z'n concurrenten maar niet hard genoeg ben ik bang, hopelijk bewijst ie het tegendeel want ik ben wel fan van 'm.
20 januari 2016 21:55
@Rahimns
A. Het is Colombia. Columbia is de naam van allerlei steden in Amerika, en een ruimteveer van Nasa..
B. "Columbianen bulken van het talent, maar op de een of andere manier wil het maar niet echt lukken"... PARDON?
-> Quintana werd op 23-jarige leeftijd nummer 2 in de Tour (podium)
-> Quintana won op 24-jarige leeftijd de Giro d'Italia
-> Quintana werd op 25-jarige leeftijd weer nummer 2 in de Tour (podium)
En is dus nog jong en heeft nog doorgroeimogelijkheden
-> Uran werd tweemaal 2e (!) in de Giro d'Italia
-> Uran werd 2e op de (door hemzelf verkochte) Olympische Spelen
Los van etappezeges en supertalenten die er nog aan komen of zijn (o.a. Gaviria).

En wat hebben jouw nederlandse talenten in diezelfde periode eruit gehaald wat daaraan kan tippen? :6

Edit: ik zou eerder bezorgd zijn als een land plotseling alles gaat domineren, a la Jamaica in de atletiek.... ;)
20 januari 2016 22:03
@RV
Je kent ongetwijfeld het levensverhaal van Uran. Hij werd kostwinner in het gezin op 14-jarige leeftijd; had drie maand voordien pas zijn eerste wielerwedstrijd gereden. Zijn vader werd neergeschoten in de straten van Urrao. Een onschuldig slachtoffer bij een schietincident tussen lokale bendes.
Van die dag moest Rigoberto instaan voor het onderhoud van zijn moeder en zus. Zo verkocht hij loterijbriefjes op straat om geld in het laatje te krijgen. Toch verwaarloosde hij school, training en de wielerwedstrijden niet. Dat Laatste resulteerde op zijn 16 (!) jaar in een profcontract bij een lokaal team. Omdat Uran nog minderjarig was, was het zijn moeder die het contract moest ondertekenen.

Broodrenner? Ja. Vreemd? Nee. De jongen komt uit een heel andere achtergrond dan het gemiddelde nederlandse wielrennertje. Dat hij zijn Olympische titel verpatste aan Vino, past daarin.
20 januari 2016 22:36
@rahimns
Ja, als je het zo zegt heb je op zich wel gelijk. Je jaagt wel de Colombia-fetisjisten tegen je in het harnas ;)
20 januari 2016 22:38
@Coldeportes
Rahim geeft zelf ook al aan dat Quintana de positieve uitzondering is. Er zijn zat voorbeelden van Colombiaanse wielrenners die het niet hebben gemaakt. Qua Nederlands talent zat er toen nauwelijks iets. Geen reden om te vergelijken.
20 januari 2016 23:43
@chrys
Alle reden om te vergelijken! Hier reden ook al in de WT leeftijdsgenoten als Kelderman, Dumoulin en Kruijswijk mee. Dan noem ik niet eens Mollema (winnaar Tour de L'avenir) en Gesink.
De feiten zijn de feiten. Colombia kicks ass. En dat is lastig voor Rahims en andere TLJ fanboys ;)

Reacties zijn gesloten.