Uno-X vraagt wildcard Tour de France aan

donderdag 13 januari 2022 om 12:28
Uno-X vraagt wildcard Tour de France aan

foto: Cor Vos

Uno-X wil komend jaar naar de Tour de France. Het Noorse ProTeam, dat eerder bekendmaakte dat het in 2023 graag deel zou uitmaken van de WorldTour, heeft een wildcard aangevraagd voor La Grand Boucle. Aangezien Franse ploegen als TotalEnergies en B&B Hotels p/b KTM eveneens in de running zijn voor de laatste twee plekken in de Tour, lijken de kansen op een daadwerkelijke uitverkiezing echter gering.

Dat laatste erkent ook teammanager Jens Haugland. “Het is niet heel waarschijnlijk, dus we hebben lage verwachtingen”, zegt hij realistisch in gesprek met Feltet.dk. “Maar we hebben de droom, en ik denk dat we het verdienen. Een renner als Lasse Norman Hansen verdient het om de proloog in Kopenhagen te rijden. Daarnaast willen alle wielergekke Noren en Denen zoveel mogelijk landgenoten aan het vertrek hebben in Denemarken.”

De ploeg kende een sterk 2021, maar zag – juist daarom – wel de nodige renners vertrekken aan het eind van het seizoen. Markus Hoelgaard (Trek-Segafredo), Julias Johansen (Intermarché-Wanty-Gobert), Johan Price-Pejtersen (Bahrain Victorious), Frederik Rodenberg en Jonas Hvideberg (beiden DSM) maakten de stap naar de WorldTour.

Ondertussen keerden er vanaf dat niveau echter ook drie renners terug: Jonas Gregaard (Astana-Premier Tech), Niklas Eg (Trek-Segafredo) en Lasse Norman Hansen (Qhubeka NextHash). Tegelijkertijd stroomden de tweelingbroers Anders Halland Johannessen en Tobias Halland Johannessen (de winnaar van de Ronde van de Toekomst 2021) door vanuit de opleidingsploeg.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Romerike 13 januari 2022 om 12:59

Lijkt me weinig kans van slagen hebben dit jaar maar goed om eventjes aan de deur te kloppen en te laten weten dat je er bent.

Arie den Blanken 13 januari 2022 om 13:08

Het is niet voor niets de Tour de France ; dus Franse sponsoren dienen altijd voor te gaan.

jappe666 13 januari 2022 om 14:23

Met die logica kan je maar beter meteen alle Proteams die niet uit Spanje, Italië, Frankrijk of België komen schrappen, want die hebben dan 0,0% kans op het rijden van een grote ronde of klassiekers.

De wielersport snakt naar professionalisering, internationalisering en een beter verdienmodel, maar het is door beslissingen zoals diegene die jij nu aanmoedigt dat het kleinschalig en onder de kerktoren blijft. De toewijzing van zo’n plaatsen zou moeten gebeuren op basis van de vertoonde prestaties en niet omwille van het vlaggetje achter het team want dat zegt sowieso niets, behalve dan dat er minstens 1 renner in het team zit die uit dat land komt.

Wat mij betreft komen er aan elke GT 23 ploegen aan de start.
18 daarvan zijn zeker van hun plekje door hun WT-status.
Daarnaast krijgen de 2 beste Proteams van het voorgaande jaar voor alle 3 de GT’s startrecht, waardoor er al 18+2 plaatsen zijn ingevuld (mits de 2 Proteams dus willen deelnemen).
Verder is er 1 plekje gereserveerd voor een wildcard van de organisatie, waardoor elke ronde nog (minstens) 2 vrije plaatsen heeft.

De nummer 3 van de Protour mag zelf 2 GT’s kiezen waaraan hij wil deelnemen en de nummers 4 en 5 om beurten elk 1. Nummer 5 mag echter niet aan een ronde deelnemen mochten nummers 3 en 4 dezelfde ronde al hebben gekozen.

De resterende plaatsen mogen ingevuld worden via wildcards onder de resterende Proteams, waarbij elk Proteam slechts aan max 1 GT mag deelnemen.

5211 13 januari 2022 om 14:50

“De wielersport snakt naar professionalisering, internationalisering en een beter verdienmodel”

Gaat hier over de wegkoers. Die is laatste decennia enorm geëvolueerd en internationaler geworden. Deze opmerking slaat de plank dan ook mis.
Dat er een ander en beter verdienmodel moet komen is al jaren een heet hangijzer en inderdaad erg gewenst.
Het keuze bepaling van welke teams in een GT mogen starten zou anders mogen echter is eerder een non optie. De drie grote rondes bestaan omdat veel nationale sponsoren de buidel trekken. De ASO haalt er zoveel geld mee binnen dat men dit weer steekt in andere minder rendabele koersen. Die positieve balans valt weg zodra aanzienlijk deel van de nationale sponsoren afhaken omdat ze niet meer of minder zichtbaar zijn.

Arie den Blanken 13 januari 2022 om 18:01

Het is m.i. helemaal terecht dat het bij commerciële evenementen zoals het profwielrennen op de eerste plaats gaat om de belangen van de sponsoren in samenhang met de publicitaire markt die ze op het oog hebben. De sportieve prestaties hangen daar een beetje nee samen maar komen terecht op de tweede plaats. Het is eigenlijk al van de zotte dat bijvoorbeeld alle WT ploegen moeten worden toegelaten. Het zou eerder normaal zijn dat alle ploegen op uitnodiging van de organisatie kunnen deelnemen. Als iemand een feest organiseert dan bepaalt die toch ook wie hij/zij uitnodigt en niet de horecabond.

jappe666 14 januari 2022 om 00:13

@5211: Het slaat de plank volledig mis? 73% van alle WT-renners komt uit amper 10 verschillende landen. Kan aan mij liggen, maar dat lijkt me dan toch niet echt representatief voor de wereldbevolking…

In de Tour de France kwam de volle 15% van de renners niet uit Europa. Frankrijk had 33 landgenoten aan de start, waarvan er 8 bij B&B reden. Met alle respect voor die jongens, maar ik denk dat het aantal Fransen dat speciaal naar de Tour zapt of voor hen langs het parcours gaat staan verwaarloosbaar is. Met of zonder hen zal de TV-uitzending ook geen seconde langer of korter zijn, dus de visibiliteit voor de Franse sponsor blijft exact gelijk.

Als ze echter een exotischere ploeg hadden uitgenodigd met andere nationaliteiten, dan wordt de kans echter een stuk groter dat ook in die landen de Tour wordt uitgezonden of dat er op z’n minst aandacht aan geschonken wordt. Hun visibiliteit zou dus gelijk blijven op nationaal niveau en verhogen op internationaal niveau.

Om diezelfde reden wordt de koers ook pakken aantrekkelijker voor multinationals (zowel het sponsoren van de koers zelf als van deelnemende wielerploegen), waarbij je meteen over heel andere budgetten spreekt, wat de koers in het algemeen en de renners in het bijzonder ten goede komt.

thomasjaarsma 13 januari 2022 om 13:09

Zou heel mooie zijn. Zeker doordat het in Denemarken start. Zie hun veel liever dan zo nutteloos Frans ploegje als B&B hotel, die niks presteren

bswinkelss 13 januari 2022 om 13:21

Daar ben ik het niet geheel mee eens. Heb je bonnamour gezien afgelopen tour?

thomasjaarsma 13 januari 2022 om 13:33

Dat is hun enige renner die der nog iets van kan

Lalsacien 14 januari 2022 om 15:10

Quentin Pacher niet vergeten.

Shinzawai 13 januari 2022 om 13:15

Prima om de relatie met ASO op te bouwen en te leren hoe zo’n proces verloopt. Helaas wel weinig kans van slagen. Ook al is B&B behoorlijk zwak, zij zullen als Franse ploeg altijd een streepje voor hebben. Of zou de organisatie het Franse gehalte voldoende vinden met Ag2r, Groupama, Cofidis, Arkea en Total?

Mystery Rider 13 januari 2022 om 13:37

Goh, daar heb je wel gelijk in, met al die Franse ploegen aan de start heb je eigenlijk niks aan B&B, dan is Uno-X wel een verrijking voor het deelnemersveld en dan kan je er toch van op aan dat ze elke dag zullen proberen mee in de aanval te zijn!

Fausto Roest 14 januari 2022 om 14:53

Aardig wat Franse ploegen inderdaad, maar goed dat zullen ze enkel fijn vinden denk ik. Acht de kans dat ze Uno-X uitnodigen echt nihil ondanks start in Denemarken. Er is niks zo chauvinistisch als een Fransman.

thorsen 13 januari 2022 om 13:26

Zou natuurlijk wel leuk zijn om de winnaar van de Ronde van de Toekomst in de Ronde van het Heden te zien.

dit is mijn voorwiel 13 januari 2022 om 16:24

Om nou te zeggen dat de Fransen bij de tijd zijn…

Dikke Vrouw 13 januari 2022 om 13:28

Leuke team!

koos1 13 januari 2022 om 15:04

Iemand een idee hoeveel wildcards er dit jaar zijn voor de grote rondes?
Weer gewoon 2 of zoals vorig jaar 3?

Alleen als er 3 wildcard mogen worden uitgedeeld maken ze een kans, anders zijn ze kansloos en gaan de wildcards voor 99% zeker naar Total en B&B.

Verweggistan 13 januari 2022 om 15:09

Normaal gezien twee, tenzij de giro en de vuelta weer een lobby voor elkaar krijgen. Maar meestal duurt het even voordat die koersen in actie schieten. Pas als Androni weer misgrijpt meestal.

mocca 13 januari 2022 om 15:18

Mischien wel ruimte voor 3 door wegvallen van Qhubeka

De Cabybara van de Conradkade 13 januari 2022 om 15:27

Is niet met het wegvallen van Qhubeka, Arkea niet start zeker?

Verweggistan 13 januari 2022 om 15:43

Ja Arkea mag ook starten als ze willen en waarschijnlijk pas als die aangeven te willen starten zal de giro organisatie in actie komen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair