‘UCI wil minimaal gewicht fiets aanpassen’
Foto: Marcel Koch
donderdag 10 december 2015 om 16:34

‘UCI wil minimaal gewicht fiets aanpassen’

Als het aan de technisch manager van de UCI ligt, gaan de regels voor het minimale gewicht van een racefiets op de schop. Nu mag een fiets op z’n minst nog maar 6,8 kilogram wegen. “Er is een verlangen om dat te veranderen”, vertelt Mark Barfield aan Cyclingtips.

Regel haar doel voorbij geschoten
Het minimum aantal kilo van 6,8 werd in 2000 ingevoerd, omdat een fiets die minder zwaar zou zijn, onveilig was. “De gewichtsregel houdt ons bezig”, vertelt technisch manager Barfield. “We weten bij de UCI dat deze regel hoort bij het verleden. Dat willen we veranderen. Dat komt omdat het een overblijfsel van vroeger is en het nu nergens meer op slaat omdat het haar doel voorbij schiet. Tegenwoordig plakken we geen veiligheid meer op aan 6,8 kilo. Als een fiets tien kilo weegt betekent het niet dat hij veiliger is, noch dat vijf kilo de fiets onveilig maakt. Er staat een project gepland om dit te veranderen.”

Fietsindustrie evolueert
Om een verandering te bewerkstelligen is er volgens Barfield een nauwe samenwerking nodig met de fietsindustrie, al blijft de veiligheid van de renners prioriteit nummer één. “We kijken op dit moment naar de normen die nu gelden, of ze nog altijd van toepassing zijn. Als ze dat nog altijd zo is, dan zou er een hele simpele en elegante oplossing kunnen zijn. Zo niet, dan moeten we gaan bekijken wat we moeten toevoegen aan de fietsen om toch de veiligheid te waarborgen.”

RIDE Magazine
10 Reacties
Sorteer op:
10 december 2015 16:38
Eindelijk!
10 december 2015 16:41
Dat is toch weer in het voordeel van lichtgewichten als Quintana en Chaves, maar goed: Het brengt (hopelijk) weer meer spanning mee.
10 december 2015 17:02
Ik zat eens te denken.

Ze zeggen altijd dat een zwaarder persoon beter over de kasseien kan. Heeft dat met gewicht te maken of met vet..?

want dan zou je kunnen zeggen dat Valverde bijvoorbeeld een extra zware fiets neemt om niet zoveel weg te stuiteren. zeg ik dan iets gek of?
10 december 2015 17:23
@LutsenkoFan
Het gaat om spiermassa, en puur vermogen dat een renner kan leveren. Valverde heeft per lichaamsgewicht meer kracht dan een Cancellara waardoor hij harder bergop rijdt, maar op het vlakke en op keien trapt hij een paar tandjes minder. Hoger vetpercentage of een zwaardere fiets zouden geen enorm verschil moeten maken, als relatief pluimgewicht zul je altijd meer stuiteren.
10 december 2015 17:31
Uci kiest weer voor de commerce, lichtere fiets, dus lichter en nog duurder materiaal. Zouden ze nog niet inzien dat de balans zoek is als renners op fietsen van 5 kg stappen?
Is het niet de taak vd renners om te ageren tegen zoveel onkunde of wordt het weer de put dempen na de nodige slachtoffers?
10 december 2015 17:37
@schipperaar
Ik begrijp wel dat gewicht geen goede maatstaf is. Het is beter om andere veiligheidseisen te formuleren.
10 december 2015 18:11
Fiets van 2 kilo en dan gek opkijken als je wegwaait..
10 december 2015 19:57
Ben hier niet zo'n voorstander van. Ga je op die manier de teams niet bevoordelen waar een grote sponsor/fabrikant achter staat?
10 december 2015 20:37
Zonder 'flankerend beleid' (strenge constructietest) wordt dit een race to the bottom en kun je wachten op op fietsen die in de afdaling in stukken breken. Op het vlakke maakt gewicht vooral psychologisch verschil, je kunt beter een meer aerodynamische fiets hebben. In een klim bespaar je, voor renner+fiets=70 kg, ca. een seconde per minuut per bespaarde kg. Dus een minuut voor een klim van een half uur op een 2 kg lichtere fiets. Daarmee had Tom de Vuelta wel gewonnen...
10 december 2015 22:44
Zal heus niet meteen vrijgegeven worden. Maar een verlaging naar 6kg oid zou al wat meer meegaan met de tijd.

Reacties zijn gesloten.