UCI-voorzitter over baanhervormingen: “We lanceren een commercieel circuit”

zondag 7 juli 2019 om 11:00
UCI-voorzitter over baanhervormingen: “We lanceren een commercieel circuit”

foto: BEAT Cycling Club

Er is veel te doen over de hervormingen die de UCI wil doorvoeren in het baanwielrennen. Volgens de commerciële baanploeg BEAT Cycling Club dreigt het baanwielrennen te devalueren tot amateursport. “We moeten juist erkennen dat het baanwielrennen er nu slecht voor staat”, countert voorzitter David Lappartient in gesprek met de NOS.


De plannen 
De internationale wielerunie heeft besloten dat het vanaf 2021 niet meer mogelijk is voor commerciële baanploegen als BEAT om mee te doen aan de Wereldbeker baanwielrennen. Over twee jaar mogen alleen nog nationale selecties deelnemen aan de UCI Track Cycling Nation’s Cup, de nieuwe naam van het regelmatigheidsklassement.

Daarnaast snoeit de UCI in het aantal wereldbekers, waardoor er vanaf 2021 nog maar drie manches op het programma staan. Volgens BEAT dreigt het baanwielrennen op die manier te devalueren tot amateursport, verliest het zo haar zichtbaarheid en blijven er minder kansen over voor renners.

“Al deze maatregelen resulteren in een dramatisch verslechterde zichtbaarheid en verminderde economische aantrekkelijkheid”, zo reageert de ploeg in een open brief. UCI-voorzitter Lappartient ziet het anders. “Het aantal commerciële teams is gedaald van veertig naar tien, en zal verder dalen naar nul.”

Lappartient: “Er moet iets gebeuren”
“Er moet kortom iets gebeuren. Deze status quo kan niet voortduren. Het baanwielrennen is onze belangrijkste troef op de Olympische Spelen, maar tussen twee Spelen hebben we het lastig”, aldus de Fransman. “In het verleden deden grote namen als Mark Cavendish en Bradley Wiggins mee aan het WK baanwielrennen, maar dat is nu niet meer zo.”

“Niet alle landen kunnen zich een WK veroorloven, het publiek is niet wat we zouden willen en het aantal landen dat meedoet neemt af”, somt Lappartient op. De UCI heeft dan ook besloten om het zwaartepunt van het baanseizoen te verplaatsen van het voorjaar naar de zomer en het najaar, met het WK in oktober. “Dan doen de beste sprinters mee, maar wellicht ook de duursporters.”

‘UCI Track World League’
Maar wat gaat er nu precies gebeuren met commerciële baanploegen als BEAT, die straks niet meer kunnen deelnemen aan wereldbekermanches? Lappartient probeert de ploegen gerust te stellen. “We komen met een commerciële reeks wedstrijden, iets als de UCI Track World League.”

“Dit zal een kort format worden wat live op televisie te zien is. Er zullen overal volle stadions zijn. Wij denken dat dit wielrenners meer kansen geeft om hun brood te verdienen met de sport. Maar ook om het baanwielrennen wereldwijd te laten groeien.”

Dit artikel delen:

6 Reacties

Merlinappa 7 juli 2019 om 11:11

Dus in een sport waar al weinig geld, publiek, en mogelijkheden zijn ga je ook nog een verdeling maken tussen landenteams en commerciele ploegen, en het zwaartepunt verleggen naar het hoogseizoen van wegwielrennen. Iets zegt me dat dit absoluut geen extra publiek op gaat leveren.

Fast Freddy 7 juli 2019 om 11:15

UCI wekt de indruk dat de nieuwe reeks wedstrijden een reactie is op de kritiek van oa Beat. Of zat dit al in de eerdere aankondiging? Lijkt me essentiële informatie.

Sagan=hulk 7 juli 2019 om 11:18

Wat ik vooral niet begreep is het snoeien in de wereldbekers. Drie wereldbekers op een jaar is helemaal belachelijk. Maar veel hangt nu natuurlijk af van die fameuze UCI Track World League. Als je dit concept echt kan laten werken tot een tiental commerciële piste weekends die op TV komen dan kan het uiteraard werken. Dan heb je nog die drie wereldbekers om de charme van het rijden in landenteams niet te verliezen.

Ik hoop vooral dat dit niet de ondergang van het baanwielrennen is, want dit is een hele mooie discipline. We mogen niet vergeten dat dit op de OS de wieler discipline bij uitstek is.

west 7 juli 2019 om 11:36

Wereldbekers is een onzinformat. Alles moet commercieel en dan 1 keer in het jaar een WK. En er is helemaal niks op tegen als een nationale bond een commerciële ploeg sponsort.

SolitaryShell 7 juli 2019 om 13:14
Quote:
De UCI heeft dan ook besloten om het zwaartepunt van het baanseizoen te verplaatsen van het voorjaar naar de zomer en het najaar, met het WK in oktober. “Dan doen de beste sprinters mee, maar wellicht ook de duursporters.”

Ja, denk ik ook ja, de duursporters en beste sprinters van de wereld gaan de Tour de France, de Vuelta a España en het WK op de weg skippen om een onbeduidend wedstrijdje baanwielrennen te gaan doen in een periode waarin niemand daar naar kijkt. Goed plan van Lappartient, en goed over nagedacht.

Mistertct 7 juli 2019 om 13:39

Tja, zo zie je maar weer wat een Franse voorzitter allemaal doet om Franse fietsers van dienst te zijn. Ook al wordt de rest van de wereld er veel slechter van, die onzalige plannen moeten vanwege het Franse belang koste wat kost doorgaan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.