UCI-voorzitter Lappartient wuift kritiek weg: “Wielrennen is nu eenmaal wielrennen”

dinsdag 29 juni 2021 om 09:09
UCI-voorzitter Lappartient wuift kritiek weg: “Wielrennen is nu eenmaal wielrennen”

foto: Cor Vos

Er heerst veel onvrede in het Tourpeloton na de talloze valpartijen in de finale van de derde etappe met aankomst in Pontivy. Zo was teammanager Marc Madiot na afloop furieus over het parcours, maar UCI-voorzitter David Lappartient wuift de kritiek weg. “Wielrennen is nu eenmaal wielrennen”, klinkt het.

Volgens Lappartient was er niks mis met het parcours naar zijn geboortestad. “De wegen waren fantastisch en er waren geen verkeerseilanden. Het was gewoon een technisch parcours, maar de renners kregen aan het einde wel een mooie rechte lijn voorgeschoteld. Het ging bijzonder snel omdat Pontivy nu eenmaal wat lager ligt. Er was vooral veel nervositeit in het peloton”, citeert Ouest-France.

“Primož Roglič en Caleb Ewan vallen zelf… De meeste valpartijen ontstaan door een gebrek aan waakzaamheid, concentratieverlies”, gaat Lappartient verder. “Ik kan het echter wel begrijpen, aangezien de renners de hele dag zo gestresseerd zijn. Op een gegeven moment gaat het dan mis. Iedereen wil van voren rijden, maar dat is niet mogelijk. Ik denk alleen niet dat we het kunnen afsteken op het parcours.”

Stadscentra 
Lappartient kan naar eigen zeggen niks met de kritiek van Madiot. “Madiot laat zich altijd meeslepen. Het wielrennen is nu eenmaal zo, al doet het mij ook pijn om zoveel renners te zien vallen. Madiot zegt vaak dat hij niet houdt van wedstrijden in de woestijn, maar als hij nog steeds wedstrijden wil laten aankomen in stadscentra, moet hij ook accepteren dat het parcours iets technischer is.”

Eerder dit jaar spraken we nog met de UCI-voorzitter over de veiligheid van renners in het wielrennen. “Veiligheid heeft momenteel de topprioriteit bij de UCI”, klonk het in februari. “We gaan er alles aan doen om de veiligheid van de renners in alle koersen te verbeteren. Ieder ongeluk dat voorkomen had kunnen worden, is er een te veel. Daarom gaan we flink in de veiligheid investeren.”


Lees ook:

Dit artikel delen:

78 Reacties

kristofdd 29 juni 2021 om 09:18

Als dat de reactie is, dan weet je dat veiligheid echt niet hoog op het lijstje staat. Zeker nu het in zijn streek was. It’s all bout the money

Groetjesaandevoetjes 29 juni 2021 om 11:54

Haha, deze reactie had ook van de speld kunnen zijn, maar het is helaas geen satire.

Aart van Woud 29 juni 2021 om 11:59

Ik sta hier echt paf van… Dat is dan de man die het wielrennen vertegenwoordigt…

AWestie 29 juni 2021 om 09:19

Iedereen die iets zegt in de trant van ‘zo is wielrennen’ zet zichzelf buiten de discussie.

Miko1983 29 juni 2021 om 09:21

Zo is wielrennen, ze vielen zelf.
Wat mij betreft exit voor Davide!! Aan deze leider hebben we nou juist helemaal niets.

platteprijs 29 juni 2021 om 09:27

@Miko, deze man staat al met een been buiten. Het is wachten op de volgende voorzitter, die dan waarschijnlijk ook niks voor mekaar krijgt.

Miko1983 29 juni 2021 om 09:28

Op 1 staande voet per direct eruit dan!!

wheeliewillie 29 juni 2021 om 09:22

what the f*ck

evelineroos 29 juni 2021 om 09:22

Lijkt mij dat renners beter kunnen oordelen over de veiligheid van een parcours dan een bobo in pak.

Savojor 29 juni 2021 om 09:22

Lappartient zal wel weer verguisd worden maar hij heeft volkomen gelijk in deze.

De verandering moet uit de renners en het peloton zelf komen, zolang dat niet gebeurd blijft is “wielrennen nu eenmaal wielrennen” en zullen ze altijd en overal blijven vallen in de Tour. Of ze nou door een dorpje rijden of over een snelweg.

Ik krijg als ik de reacties hier en op andere plekken lees trouwens ook wel een beetje dat indruk dat veel mensen zich laten leiden door een ietwat xenofobe, anti-Franse sentimenten..

platteprijs 29 juni 2021 om 09:25

@ Je plaat blijft hangen. En je laatste opmerking ben ik nog in geen commentaar tegengekomen.

evelineroos 29 juni 2021 om 09:27

Wat een onzin. Of hebben we hier ook last van anti-Poolse sentimenten?

Savojor 29 juni 2021 om 09:28

Dus mensen mogen wel constant blijven haten op de UCI en de ASO, maar blijven herhalen dat de renners de schuldige zijn mag niet van jou. Duidelijk.

jooprioolpijp 29 juni 2021 om 09:30

Dit is niet de eerste keer dat ik je deze lekker tegendraadse mening zie verkondigen. Zou je eens in kunnen gaan op de vraag hoe dat verantwoord koersen door de renners er dan uit zou moeten zien? Snelheidsbegrenzers? Geordend op rugnummer langs gevaarlijke punten? Allemaal een geel hesje en niet meer dan twee naast elkaar? Het is een wedstrijd hè. “Na u” gaat ‘m niet worden.

platteprijs 29 juni 2021 om 09:32

@ savajor belachelijk dat je hier het woord ‘haten’ gebruikt. Zoek eens op wat dat betekent

YogiBear 29 juni 2021 om 09:33

Vraag me toch af hoe je dat op je eigen werkplek ziet. Dan hebben volgens jou de organiserende instantie (je werkgever) en de regelende instantie (de overheid) ook geen enkele rol? Iets als een RisicoInventarisatie & Evaluatie is ook maar onzin? Werknemers hoeven niet beschermd te worden?

madeinstars 29 juni 2021 om 09:46

Het idee dat verandering uit de renners zelf moet komen, is werkelijk waar het meest idiote dat ik kan bedenken. Hoe kom je op zoiets? Verplicht een helmpje dragen slaat natuurlijk ook nergens op, want de heren coureurs kunnen toch gewoon wat langzamer afdalen? In de tijd dat er in de formule 1 nog jaarlijks doden vielen, moesten ze zeker ook maar gewoon wat rustigerdoor de bochtjes? Onzin dat ze die sport via allerlei maatregelen veel veiliger hebben gemaakt. In het American Football is het invoeren en reguleren van de helmen en het soort contact dat je kan hebben ook complete onzin. Die spelers moeten zelf maar zorgen dat ze het een beetje veilig houden. Nu we het er toch over hebben, waarom hebben we überhaupt rode kaarten in het voetbal? Die spelers kunnen het onderling toch wel een beetje sportief houden?

debarreman 29 juni 2021 om 10:08

Vandaag of binnenkort dan maar een dode renner. Top!

horsm 29 juni 2021 om 10:21

Hahaha. Bedoel je: ‘dan moeten ze maar niet zo hard fietsen!’?

mocca 29 juni 2021 om 10:35

@Savojor,
Alsof je zegt, we zetten een kaars midden in de plas olie en die moet je aansteken. Maar als de olie vlam vat is het je eigen schuld. Want wij zijn niet van plan om die kaars naar een veiliger plek te verplaatsen.

Als een TRA (taak risico analyse) doet bij een bedrijf, is het eerste wat aanpakt de bron. oftewel in dit geval het parcours.
En wel positief op de fiets verbieden omdat het tot vallen kan leiden, maar waneer men aangeeft dat het parcour niet veilig is, dan hoort vallen er ineens bij.

CechRepublic 29 juni 2021 om 10:46

@Madeinstars, er zijn nog wel wat oud NFL spelers die denken dat de helmen bij American Football de blessures alleen maar erger hebben gemaakt omdat er daardoor veel harder wordt getackeld door het gevoel van extra veiligheid. Idem bij de NHL waar spelers nu veel hardere checks uitvoeren omdat ze door alle bescherming de impact als dader veel minder voelen. Er zijn vrij veel kenners did denken dat de blessures in de NHL afnemen als er minder beschermende kleding wordt gedragen. Ik ben het deels wel met Lappartient eens. Met name in sprinten worden af en toe zulke lompe risico’s genomen dat je je echt afvraagt of die mannen hersenen in hun schedel hebben. De bodycheck van Colbrelli verdiende ook de schoonheidsprijs miet en Mohoric gaat zo idioot naar beneden dat hij zijn eigen kopman erop legt. Maar dat alles ontslaat de UCI en ASO er niet van zo veilig mogelijke parcoursen aan te leggen. Even lekker een afdalinkje zo in de laatste kilometer hoort daar bijvoorbeeld niet bij. Een vrij gênante poging om de aandacht van de UCI af te leiden. Zie ook Polen.

RLM 29 juni 2021 om 11:20

Ik wijs even naar een moment in Nascar, waar bij de eerste race op het circuit Talladega de banden de hoge snelheden niet aankonden. De banden gingen slechts 4 tot 5 ronden mee in het beste geval, en de race duurde 200 ronden. Toen de racers gingen klagen over de omstandigheden, zei de grote baas van NAscar (en eigenaar van Talladega) :
“Rij dan wat trager”
De man werd vervolgens knock-out geslagen en de racers (met uitzondering van 3) gingen in staking.

Suggereren dat atleten in een sport die draait om ergens zo snel mogelijk te zijn trager moeten rijden lijkt me redelijk beledigend. Goed, de valpartijen van Lopez en Roglic, daar kan de UCI niet veel aan doen. Net zoals de valpartijen op dag 1. Maar de val van Haig… Die bocht zo dicht bij de finish is om problemen vragen.

madeinstars 29 juni 2021 om 11:42

@Czech: “Met name in sprinten worden af en toe zulke lompe risico’s genomen dat je je echt afvraagt of die mannen hersenen in hun schedel hebben. ”

Hier ben ik het wel mee eens, maar wat doet de UCI hieraan dan? Behalve die symbolisch lange schorsing voor Groenewegen zien we hier ook 0,0 actie op de UCI. Ja de renners moeten normaal doen, maar dat kan je alleen afdwingen door degenen die dat niet doen te bestraffen.

CechRepublic 29 juni 2021 om 13:23

@Madeinstars, niets. En dat is bizar. We zijn het grotendeels met elkaar eens hoor, maar ik ben iets kritischer op het gedrag van de renners zelf. Zij hebben zelf ook een verantwoordelijk voor hun veiligheid door geen onzinnige capriolen uit te halen. Maar dat ontslaat UCI/ASO op geen enkele wijze van de verantwoordelijkheid om parcoursen zo veilig mogelijk te maken. En daar falen ze m.i. regelmatig.

Derallleur 29 juni 2021 om 09:23

Lijkt erop dat deze man ook gevallen is. Heel hard op z’n achterhoofd.

Roman Koenald 29 juni 2021 om 09:23

Put your money where your mouth is, mon ami

ZwartebroekengeIetrui 29 juni 2021 om 09:24

Op deze manier veranderd er dus nooit iets.

skylimit 29 juni 2021 om 09:26

In wezen heeft hij wel gelijk, al zijn zijn uitspraken wel zeer cru momenteel en gooit dit waarschijnlijk meer olie op het vuur bij dat deel van de renners/ploegleiders die schreeuwen om meer veiligheid etc.

Wielrennen is wielrennen. En ja, het is gevaarlijk, want het is op de openbare weg.
Het gevaar loert overal, bij de start, in de neutrale zone, onderweg als de wind plots de kop op steek, als het regent etc.etc.
Denk niet dat je omwille van de veiligheid alleen nog op circuits of op vierbaansautowegen moet gaan koersen/finishen. Dan is wielrennen snel ten dode opgeschreven en op circuits/vierbaansautowegen zijn valpartijen ook niet uit te sluiten.
Misschien dat renners toch eerst wat meer de hand in eigen boezem moeten steken.
Bij de formule 1 kan je ook niet met zijn allen door de eerste bocht, gebeurd dat wel dan heb je een flinke crash, bij wielrennen is dat in principe hetzelfde. Het is dus aan de renners zelf.

debarreman 29 juni 2021 om 10:10

Skylimit
Zie de twitter van Kwiatkowski: in de F1 houden ze kwalificaties om te voorkomen dat iedereen vanaf P1 tegelijk op de eerste bocht afknalt. Nog meer suggesties?

DunJay 29 juni 2021 om 14:15

Beginnen met een proloog bij wijze van kwalificatie is een goede optie, maar hadden de valpartijen van gisteren daarmee voorkomen kunnen worden..? Het begint ermee dat renners hun verstand enigszins gaan gebruiken en niet met 6 ploegen op de eerste rij willen zitten.

kaas 29 juni 2021 om 09:27

Het probleem is dat er teveel renners tegelijk van voren willen rijden volgens Davide.

Voor de etappe geven de renners aan dat de finale té gevaarlijk is om met alle klassementsploegen en sprintersploegen vooraan naar de finish te rijden en doen het voorstel om de tijd op te nemen op 8 kilometer van de finish. Een oplossing voor dat probleem. De ASO is het er zelfs mee eens. Maar het clubje van Davide wuift het weg.

Met de grote belangen van de Tour is het logisch dat iedereen vooraan wil rijden, je kunt wel zeggen dat de klassementsrenners niet zo zenuwachtig moeten doen, maar als ze dat niet doen zitten ze snel op een gaatje en is het doel waar een heel jaar naartoe gewerkt is en waar de sponsoren resultaat verlangen is dan meteen al onbereikbaar, dus denken dat dat zomaar gaat veranderen is ook een utopie.

Neem gewoon lekker die tijdsverschillen een paar kilometer eerder op in een rit waarbij maximale groene truipunten te verdienen zijn. Gooi er bij die tijdswaarneming eventueel nog wat bonificatieseconden bij, zodat de sprintende klassementsrenners ook nog wat hebben aan hun sprintvermogen, maar ga niet zeggen dat dit nu eenmaal wielrennen is.

YogiBear 29 juni 2021 om 09:29

Deze man lijkt redelijk het spoor bijster. Natuurlijk is het niet zo dat alleen de UCI of alleen de ASO moet veranderen, maar op deze manier alle verantwoordelijkheid wegwuiven betekent dat veiligheid helemaal geen topprioriteit is. Je zou als UCI juist het voortouw moeten nemen om samen met de andere belanghebbenden concrete stappen te zetten naar meer veiligheid. Wat je nu ziet is dat de UCI schijnstappen zet en zichzelf op dit onderwerp volledig buitenspel zet. Vraag me wel eens af wat überhaupt het doel/de rol is van bonden als UCI (maar ook bv FIFA en UEFA) anders dan zoveel mogelijk geld binnen harken. Commentaar dat het alleen aan de renners ligt of alleen aan de ploegen is grote onzin. Als je verantwoordelijk bent voor het organiseren van wedstrijden en het bepalen van regels, dan ben je ook verantwoordelijk voor het creëren van een veilig parcours en het creëren van regels die deze veiligheid bevorderen.

Zino89 29 juni 2021 om 09:30

“Het ging bijzonder snel omdat Pontivy nu eenmaal wat lager ligt” Als veiligheid topprioriteit heeft valt zo’n dorp dus af als finishplaats. Maar het is natuurlijk veel belangrijker dat de tour in meneer zijn geboortedorp finisht

S. Morgenstern 29 juni 2021 om 09:33

Mooi verweer voor een renner die dreigt te worden gediskwalificeerd voor een actie die niet door de beugel kan: ´ja maar, wielrennen is nu eenmaal wielrennen..´

Wanneer je een parcours neer hebt gelegd dat ongeschikt bleek voor de koers die je er overheen wil organiseren, dan zou er iets meer zelfreflectie mogen zijn. Wielrennen is nu eenmaal wielrennen en de UCI zou dat zo goed mogelijk moeten willen organiseren. Wat dat laatste betreft waren er gisteren toch heel wat verbeterpunten.

Titaantje 29 juni 2021 om 09:34

hij zegt het inderdaad cru, maar bv Roglic viel gewoon op een brede, vlakke weg. De val van Haig en co vond ik wel parcours gerelateerd. Thomas viel hetzelfde als vorig jaar in de giro en leek me vooral “een beetje dom”. De val van Ewan leek me een mechanisch defect oid. Sommigen wezen naar Sagan, maar dat zag ik er niet in. Die was wel bruusk aan het rijden, maar dat was voor Ewan viel. Lag iig zeker niet aan het parcours.

Wat hij wel zou kunnen zeggen is iets in de tran tvan: voor ritten die als een sprint zijn aangeduid, gaan we onderzoeken of we een nieuwe regel kunnen instellen waarbij in het geval van een copact peloton op 20km van de streep, de klok daar wordt stil gezet. Je moet daar wat voorwaardes aan koppelen om waaiers etc toe te laten en de vroege vluchters geen bonusminuut te geven.

Het is toch vooral een mentaliteitskwestie. Het leek een tijdje alsof de nieuwe 3km regel hielp, maar nu geeft het enkel maar meer gedoe. Er moet iets gevonden worden waardoor klassementsmannen niet langer voorin willen zitten in vlakke ritten. Ze hebben daar, met een omkadeirn gvan 4-5 man uit de ploeg, niks te zoeken als we gaan sprinten.

The Whaler 29 juni 2021 om 11:34

Ewan lag wel degelijk aan parcours. Wie bedenk om een dubbele bocht 150m voor een finish te leggen na een korte afdaling? Mooie analyse gezien van Theo Bos om finish eerder in die straat te leggen waarbij finish dus op top van dat heuveltje was na 500 meter rechtdoor. Perfecte finish geweest. Nee er staat een of ander stom kasteeltje waar de heer Lapertien zo nodig de finish wilde hebben voor het mooie beeld.

The Whaler 29 juni 2021 om 11:36

Die 3km regel help alleen als je ook de tijd daar standaard opneemt maar dat is alleen bij valpartijen dat er wat mee gedaan wordt dus ook als je daar langs bent moeten de klassementsmannen mee blijven rijden. Beter is gewoon standaard tijd eerder te nemen en dan afhankelijk van parcours een afstand bepalen. Zoals gisteren op 8km op top van die klim was prima geweest. Had er ook veel minder stress hoeven zijn want tot daar kan iedereen gewoon in peloton mee blijven rijden.

De Condor van Echt 29 juni 2021 om 10:39

Interessant, bedankt voor het delen.

CechRepublic 29 juni 2021 om 10:52

De suggesties zijn sterk op de sprint gericht waar volgens mij de meest effectieve maatregel, harder en eenduidiger straffen bij gevaarlijk spinten, niet wordt vermeld. En een andere suggestie is natuurlijk om een peloton van 200 opgefokte wielrenners niet over wegen van 3 meter breed te sturen.En tot slot wat valium voor de ploegleiders zodat ze niet als malle Jopie de hele dag die renners in hun oortje zitten te tetteren.

VengaVengaVenga 29 juni 2021 om 12:35

Dank voor dit artikel en wat goede suggesties ipv geroeptoeter. Uiteraard is Lappartient hier fout door de simpelweg naar de renners te wijzen. Waarom moet er via die zijde naar Pontivy gereden worden? Terwijl er een prachtig, brede D weg ligt langs de stad (verbinding Lorient/Saint-Brieuc) die uitbreid naar een ‘dual carrageway’ waarna je via een afslag en twee rotondes 3/4 naar de stad kunt. Rechtdoor aankomen, peloton op een lint door de twee rotondes, kasteeltje in beeld nemen na de finish. Niks aan de hand.

Daarnaast de andere vraag die volgens mij wel terecht is. Waarom willen we met 130 man bij de beste 30 rijden? Ik zou een risico-analyse willen doen wat het risico is per sé vooraan zitten met daarbij de kans op vallen en tijd verliezen en hoeveel tijd je dan verliest (plus tijd die je verliest in volgende etappes, omdat je schade hebt aan je lichaam) en wat het risico is op tijdverlies en hoeveel tijdverlies als je achteraan gaat zitten met de ploeg waarbij je normaal gesproken niet valt.

Het is ieder jaar hetzelfde liedje in de Tour en ieder jaar worden er klassementen om zeep geholpen van renners die er een half jaar naar toe werken. Ik hoorde daar Jumbo gisteren over klagen. Ik snap dat je teleurgesteld bent. Maar probeer dat om te zetten in er iets aan doen en niet allemaal met het vingertje naar anderen wijzen.

jooprioolpijp 29 juni 2021 om 09:36

Om ook mijn stokpaardje in deze discussie nog eens te berijden: (volgens mij is) het enige dat werkt een parcours tekenen dat in de eerste dagen flink selectief is, zodat er helemaal geen groepen groter dan 20 man voor de winst strijden. Dat kan best, en hoeft echt niet per se op een enorme berg te eindigen – denk itt, ttt, klassieker-profiel. Met die laatste optie is het ook niet zo dat de ronde meteen in de plooi ligt. Maar deze tegen verandering ingeënte %&§$%&$ (= rioolpijps voor $"§$$%!) werpt alle kritiek verre van zich zodat alles kan blijven als het is. Bwerk!

Panache 29 juni 2021 om 12:30

“Om ook mijn stokpaardje in deze discussie nog eens te berijden: (volgens mij is) het enige dat werkt een parcours tekenen dat in de eerste dagen flink selectief is, zodat er helemaal geen groepen groter dan 20 man voor de winst strijden.”

Klinkt logisch, maar… denk eens terug aan afgelopen zaterdag.

Massimo Bataille 29 juni 2021 om 09:38

Bij die gozer moet toch ook wel wat los zitten…
Wielrennen is wielrennen, en ze gaan idd altijd blijven vallen wat je ook doet.
Maar het is je verdomde plicht als UCI (en ASO/organisator) om het toch zo veilig mogelijk te maken en het risico zo klein mogelijk te maken.
En dat je dan doodleuk zegt dat er niets mis was met de finale, dan heb je gewoon stront in je ogen…

Doe dan tenminste nog wat bobo’s goed in zijn en leg een waardeloze verklaring af dat de valpartijen jammer zijn en maak ergens een vage belofte om eens in de toekomst te bekijken wat onveilig is qua wegen en wat niet.
Maar gewoon zo je kop in de grond steken is gewoon schandalig

Pannenkoek 29 juni 2021 om 09:39

Wielrennen is wielrennen
Bestuurders blijven bestuurders..

Henk van Bouw 29 juni 2021 om 09:40

Met andere woorden: Oja veiligheid, whatever..

madeinstars 29 juni 2021 om 09:40

Formule 1 was nu eenmaal Formule 1 in de tijd dat er nog jaarlijks doden vielen.

Je kan niet een race organiseren met prijzengeld en eer en glorie aan de ene kant en aan de andere kant verlangen dat de deelnemers solidair zijn met elkaar. Een race is een race en daar is ieders belang zo snel mogelijk aan de finish zijn. Het is aan de organisatie om de omstandigheden waarin de race plaatsvindt zo veilig mogelijk te maken.

Ja, dan gaan ze nog steeds vallen. Dan gebeuren er nog steeds ongelukken. Maar dan heb je er als organisatie alles aan gedaan. Bovendien is het aan de organisatie constant te evalueren en te evolueren om de veiligheid te waarborgen. Het peloton van 2021 is niet meer te vergelijken met het peloton van 1990. Het gaat steeds sneller, materiaal wordt steeds lichter en bovendien zijn renners en ploegen steeds meer aan elkaar gewaagd. Vroeger had je gewoon al de helft van de ploegen die konden niet eens vooraan zitten al zouden ze het willen, want daar waren ze niet goed genoeg voor. Tegenwoordig is iedere prof- en procontiploeg goed genoeg om mee te spelen in de finales van etappes. Op die ontwikkelingen moet je je parcoursen en je maatregelen aanpassen. Punt.

Als je als organisatie op deze manier je kop in het zand steekt (net als in Polen overigens) dan ben je gewoon compleet ongeschikt om in deze tijd wedstrijden te organiseren. Naar de renners (die overigens afhankelijk zijn, qua salaris, van deze sport en dus in eerste instantie altijd door zullen gaan ook al is het onveilig) blijven wijzen, is het lafste wat je, niet alleen als UCI, maar ook als fan, commentator of journalist kan doen.

Polleke 29 juni 2021 om 10:16

Knap verwoord…ook een knip in het max. aantal dagen per GT is te overwegen, dan gaan er vanzelf minder van dit soort etappes in zitten..

De Condor van Echt 29 juni 2021 om 10:40

Mooie analyse, sluit ik me bij aan.

Wheely 29 juni 2021 om 09:51

We kunnen schreeuwen wat we willen vanaf de zijlijn maar het wielrennen zit duidelijk in een impasse wat veiligheid betreft. Vandaag stappen ze weer op en volgende week zijn we het allemaal weer vergeten.

Yenssen 29 juni 2021 om 09:55

Volgens mij heeft meneer Lapartient ze niet allemaal meer op een rijtje…
Roglic valt niet zelf, maar wordt van de weg gebeukt door een nerveuze sprinter.
De laatste lijn was verre van recht, maar liep naar beneden met een aantal rare slingers in de weg.
Het parcours was inderdaad technisch, maar je moet je afvragen of dat verstandig is in de eerste echte sprintetappe van de tour.
Sommige renners hebben inderdaad de motoriek van een kameel (o.a. Thomas), waardoor anderen de dupe zijn van hun slechte stuurkunsten.
En ik weet niet welke bcaa’s met cafeïne de renners in hun bidon hebben zitten, maar het lijken wel een stelletje op hol geslagen vikingen.

Lendilonus 29 juni 2021 om 09:56

Waarom hebben alle sportbobo’s zo’n enorme plaat voor hun kop. Ik kan me daadwerkelijk geen enkele voorzitter van een grote sportbond(op Adam Silver van de NBA na maar dat is geen internationale sportbond) herinneren of bedenken die ook maar enigszins capabel is.

madeinstars 29 juni 2021 om 10:03

Omdat hun belangen stuk voor stuk PUUR financieel zijn. En ook nog eens op de korte termijn. Of de sport er over 10 jaar, als zij het bijltje er al bij neer hebben gegooid, boeit ze letterlijk de kloten.

Al Phila 29 juni 2021 om 11:13

Narcisme ???

Al Phila 29 juni 2021 om 11:13

Narcisme ???

SprintMaster 29 juni 2021 om 10:00

Ik hoop dat ze de boel platgooien. Wat een [email protected]#$ viool met zo’n uitspraak.

Headlines

Materiaalzone

Populair