Marc Madiot haalt uit na gevaarlijke finale: “Als we niets veranderen, gaan er doden vallen”

maandag 28 juni 2021 om 20:01
Marc Madiot haalt uit na gevaarlijke finale: “Als we niets veranderen, gaan er doden vallen”

foto: Cor Vos (archief)

Marc Madiot is furieus na de chaotische finale van de derde etappe in de Tour de France. De ploegbaas van Groupama-FDJ reageerde kort na de finish in Pontivy, waar Tim Merlier de zege pakte, emotioneel op de Franse tv. “We moeten iets veranderen, dit gaat niet goed zo”, roept hij op.

“Er zijn gezinnen die naar de Tour de France kijken, er zijn kinderen die de Tour de France zien op televisie en er kijken moeders naar de Tour de France… Ik begrijp heel goed dat ze niet willen dat hun kinderen gaan wielrennen. Ik ben zelf ook vader en ik wil dat mijn kind geen profwielrenner wordt, nadat ik dit gezien heb”, is Madiot fel voor de camera’s van France Télévision.

De finale op weg naar Pontivy was smal en enkele kilometers in dalende lijn. Dat zorgde voor de nodige nervositeit en valpartijen, met Primož Roglič (blessures en tijdverlies), Jack Haig (opgave) en Caleb Ewan (opgave) als grootste slachtoffers.

“Dit is geen wielrennen meer”, oordeelt Madiot. “Op deze manier kunnen we niet doorgaan. We moeten dingen gaan veranderen. Of het nu gaat om materiaal, trainingen, de oortjes… Er moet iets veranderen, wat dit gaat niet goed zo. Als we dat niet doen, gaan er doden vallen. Het is wielrennen onwaardig. Ik heb geen zin om dat nieuws straks aan de families te gaan vertellen. En dat is de schuld van iedereen.” Daarmee doelt Madiot op de renners, de organisatoren en alle andere betrokkenen.

Dit artikel delen:

34 Reacties

Savojor 28 juni 2021 om 20:08

Typerend dat uitgerekend Madiot dat zegt, aangezien hij zelf de de reputatie heeft om als een idioot te schreeuwen naar zijn renners en ze gigantisch op te fokken in de finales..

Ik vind het zo schrijnend dat ik nog niet één reactie uit het peloton heb gezien die ook maar enigszins de hand in eigen boezem steekt.

Sammysosa 28 juni 2021 om 20:11

Ik weet niet precies wat jouw probleem is, maar je loopt 38 keer hetzelfde te roepen zonder ook maar ergens een oplossing aan te dragen. En maar ontkennen dat dit parkoers iets met de valpartijen te maken heeft, nee de renners moeten het maar verbeteren.

Savojor 28 juni 2021 om 20:17

Mijn probleem is dat de sport al jaren voor je ogen wordt vernietigd door de renners en ploegen zelf. Ik wil graag over 10/20 jaar ook nog naar profwielrennen kunnen kijken, maar dat wordt op deze manier vrij lastig. Want het enige waar Madiot wel gelijk in heeft is dat geen enkele ouder zijn kind nog op wielrennen wil. Je ziet het nu al in het teruglopende aantal licentiehouders in Nederland.

En de oplossing heb ik ook al tig keer genoemd: een totale verandering van de koersmentaliteit in het peloton is heel, heel hard nodig.

LyndaLid 28 juni 2021 om 20:19

Volgens mij kan je rustig naar bed, je hebt je punt gemaakt.

Overigens sla je de plank onder dit artikel nog mis ook. Niet gelezen? Madiot zegt dit is de schuld van iedereen, en hij heeft gelijk.

Als er iemand een oplossing heeft, graag… Want dit is inderdaad niet meer leuk om naar te kijken en ik zal zelf ook de laatste zijn die mijn kind gaat laten wielrennen. Weinig beloning, belachelijk veel risico, tenminste voor de helft van het peloton die voor een boterham met kaas rondrijden en hun leven riskeren.

Romerike 28 juni 2021 om 20:20

Ook makkelijk gezegd, de renners moeten rustiger doen. Hoe win je? Door goed geplaatst te zitten. Hoe doe je dat, door iets harder te rijden dan de rest. Iedereen wil winnen, iedereen rijd dus hard. Op zich ben ik het gedeeltelijk eens dat de renners ook verantwoordelijk zijn, maar wat is de oplossing vanuit de renners hun kant dan. En ironisch gezien steekt Madiot dus wel een halve hand in eigen boezem.

John Bidon 28 juni 2021 om 20:22

Savojor heeft wel een punt. Madiot maar ook andere ploegleiders zijn grote debielen in ophitsen van hun renners. Iedereen moet bij de eerste 20 zitten. Als de weg 5 of 25 meter breed is, dat past niet.

Oplossing is er niet. Wielrennen is vallen. Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven. Zet 200 man bij elkaar en ongelukken gebeuren, helemaal als vermoeidheid toeslaat. Is ook in andere sporten waar ze op een kluitje zitten: auto en motorsport, shorttrack, midden tot lange afstand rennen, langlaufen, zeilen/surfen, en ga maar door

Lalsacien 28 juni 2021 om 20:29

@John Bidon Madiot is een voorstander om zonder oortjes te rijden.

John Bidon 28 juni 2021 om 20:32

Snap ik, oortjes heeft die beste man ook niet nodig –>

https://youtu.be/NMmyyEOeVTs

Chippen 28 juni 2021 om 21:07

allemaal begonnen met us postal, die moesten plots met klassementsrenners vooraan gaan zitten, want ze moesten zo maar eens tijd verliezen, wat toen zelden tot nooit gebeurde.

waardoor de rest dat ging imiteren en het plots een self fulfilling prophecy werd, want er werd plots meer gevallen en vaker tijd verloren in finales, dus ze hadden gelijk dat ze gingen wringen, right? terwijl er alleen maar werd gevallen door de klassementstreintjes die niet kunnen wringen

ze probeerden een probleem te vermijden dat niet bestond en creëren daardoor een probleem dan nu onvermijdelijk is geworden.

als al die renners van ineos, jumbo, uae, movistar en andere ploegen die niets in een sprint te zoeken hebben gewoon rustig achteraan blijven, dan is het grotendeels opgelost.

sporadisch zal er dan eens eentje pech hebben en toch achter een valpartij sukkelen, maar er zullen geen handvol klassementsrenners meer worden uitgeschakeld voor ze de eerste berg hebben gezien

maar blijkbaar is men anno 2021 niet bereid om personen en een mentaliteit aan te pakken en wil men alles oplossen met reglementjes.

Sammysosa 28 juni 2021 om 20:13

Reëel verhaal van Madiot, die zeer betrokken is en van goede standing in de Franse wielerwereld. Laten we hopen dat er eindelijk een keer geluisterd wordt. Want Madiot heeft natuurlijk volstrekt gelijk, sterker, er vallen al (voorkombaar) doden en nog veel vaker net niet.

Panache 28 juni 2021 om 20:21

De Isle of Man TT (Isle of Man Tourist Trophy) is een wegrace voor motorfietsen op het eiland Man. De race wordt sinds 1907 gehouden. De Snaefell Mountain Course, het stratencircuit op de openbare wegen van het eiland, is meer dan 60 kilometer lang en voert onder meer door dorpen en over de flanken van de berg Snaefell. De vele obstakels (rotondes, trottoirbanden, stenen muren, heggen en gebouwen) maken het een gevaarlijke race. Toch was de Isle of Man TT tot in de jaren zestig een van de meest prestigieuze wedstrijden ter wereld en nu nog steeds. Sinds 1907 ligt het gemiddelde slachtofferaantal alleen op de Mountain Course per jaar op ruim 2,4. Al snel werd de Isle of Man TT zó omstreden, dat in 1953 de Solituderennen werden geboycot door een groot aantal coureurs, maar de veel gevaarlijker TT niet. Er vallen niet alleen slachtoffers onder coureurs; in 2012 stond de teller bij marshals, politiefunctionarissen, omstanders en toeschouwers op acht en tijdens onofficiële trainingen en "paradelaps" op vijf. In 2012 was het totaal aantal slachtoffers tijdens de Manx Grand Prix en de Isle of Man TT 253 en daar ben ik gestopt met tellen.

Ik zie (buiten de doden) veel parallellen. Een hele prestigieuze race, de ratio die zegt dat er iets moet veranderen, een organisator die bang is om prestige/geld te verliezen, sporters die over hun eigen grenzen heen gaan om winstkansen intact te houden… Feit is dat er een probleem is en dat er serieus moet worden nagedacht over zaken die de kans op sportief inferno wat kleiner maken.

dit is mijn achterwiel 28 juni 2021 om 20:25

Amen…

John Bidon 28 juni 2021 om 20:28

Je begint aardig met een vergelijk te maken, maar helaas als zo vaak wordt ook hier over gedramatiseerd, in dit geval met woorden zoals inferno. Dit is toch geen hel? Stalingrad in WW2 was pas hel.

Lalsacien 28 juni 2021 om 20:22

Madiot voegde ook nog toe dat er meer geluisterd moet worden naar oud-renners.

Lance4eva 28 juni 2021 om 20:25

Lekker op snelwegen gaan koersen, net als in de Giro.

Bah.

xistnc 28 juni 2021 om 20:27

Morgen als peloton pas starten al Lappartient op zijn knieën heeft beloofd dat dit soort finales tot het verleden behoren.

skylimit 28 juni 2021 om 20:47

nee!! dan kan je net zo goed op de zwift gaan koersen en naar stomme animatiebeelden op tv gaan zitten kijken.

xistnc 28 juni 2021 om 21:10

Daar zit niets tussen?

Panache 28 juni 2021 om 21:37

Morgen dalen ze af tot in de laatste kilometer, morgen is het uiteraard weer raak op hoge snelheid.

Eddy93 28 juni 2021 om 20:29

Begrijpelijk. Wat ik wel bijzonder vind, is dat er altijd achteraf veel commentaar komt. Het parcours en aankomsten zijn al maanden bekend. Waarom hoor je hier van te voren niets over? Of zijn er wel al protesten vooraf geweest van de ploegen?

Groetjesaandevoetjes 29 juni 2021 om 04:34

Jij leest achteraf het commentaar. O.a. Jumbo Visma, Groupama FDJ en Quick Step hebben allemaal gevraagd om herziening of om een klassements tijdsopname verder van de finish af.

Dikke vrouw 28 juni 2021 om 20:49

Eerlijk het verschil tussen wielrennen en kooivechten wordt vaag.. walgelijk. Hoog tijd dat ze flink gaan staken!!

skylimit 28 juni 2021 om 20:52

Valpartijen worden veel te veel en snel op de organisatie en het parkoers geschoven.
Het zijn echter de renners die stuurfouten maken, niet opletten, gevaarlijke capriolen uithalen etc.

Murcia 28 juni 2021 om 21:02

Madiot is een emotioneel mens die wel eens uitbarstingen heeft waar ik mijn wenkbrauwen bij frons maar hij heeft hier een terecht punt. Iedereen binnen het wielrennen heeft de dure plicht om de veiligheid te vergroten. Boudewijn de Groot zong vroeger over zijn zoon dat hij maar geen voetballer moest worden maar ik zou mijn kroost ook voor geen goud aan de gevaren van het wielrennen willen blootstellen. Het is net als Madiot zegt wachten op meer doden omdat de sportieve/commerciële belangen de veiligheid overtroeven op dit ogenblik.

Zijn er pasklare oplossingen? Ik zou om te beginnen bij de sprintetappes al gaan werken bij het opmaken van het AK op 10 km van de finish. Zijn we in elk geval verlost van die klassementsrenners met hun treinen en kunnen de sprintersploegen hun ding doen maar ja die schakelen dan weer hun verstand uit bij het zien van de vod dus weer extra veilgheidsmaatregelen daar en consequent en direct straffen bij overtredingen
Wat ik wel weet is dat mijn afschuw over vandaag groter was dan de bewondering voor de sport en dat het helaas niet de eerste keer was en niet de laatste. De steeds kortere tussenpozen van rust voordat de waanzin begint gaat mij meer en meer tegenstaan.

Sammysosa 28 juni 2021 om 21:21

Hear hear. Neem daarbij dat de Franse wegen door de rotonde waanzin in de provincies daar en de vele smalle weggetjes (icm het aandoen van finishplaatsen voor het hoogst biedende gehucht) zorgt voor onveiligheid. Zet er suppoosten neer, zorg voor stootkussens, vermijdt haakse bochten en afdalingen in sprintfinales. Het is allemaal ingewikkeld en veel werk maar het is allemaal uitvoerbaar.

Pannenkoek 28 juni 2021 om 21:08

Uiteindelijk begint het bij jezelf. Als de klassementsmannen gewoon relaxed achterin gaan zitten is er niks aan de hand. Als er dan gevallen wordt dan zitten ze er allemaal achter en rijd je gewoon het gat dicht.
Omdat er veel minder stress is zal er veel minder gevallen worden en daarmee kan je zelf het probleem oplossen.
Ja ik koers zelf ook, ik zit bij wedstrijdjes gewoon te chillen en schuif op als de koers begint, bij een meerdaagse zou ik rustig hangen tot de momenten die er toe doen als sprinter dus bij de sprintetappes in de laatste 20 a 30km en als klassementsman alleen in dat soort etappes.
Deel doen de renners en ploegleiders zelf door elkaar continue op te naaien, kap met elkaar opnaaien want lekker boeiend als Caleb Ewan 4minuten voor heeft voordat de bergen beginnen.

nickdt 28 juni 2021 om 22:43

EN rijdt je gewoon het gat dicht. Lekker makkelijk als het in volle finale gebeurt en de sprintersploegen met klassementsmannen gewoon keihard 60 KM/H blijven doorkachelen dan ga je het echt niet dichtkrijgen hoor.

Groetjesaandevoetjes 29 juni 2021 om 04:35

Ik snap ook niet dat Pogacar vorig jaar in de waaier etappe niet gewoon even het gat dicht heeft gereden.

Jeszon 28 juni 2021 om 21:52

Alle valpartijen vandaag kwamen door toedoen van de renners zelf, wellicht met uitzondering van die belachelijke bocht 150 meter voor de finish. In de Giro vond ik het al weerzinwekkend dat in de laatste kilometer vijf of meer bochten zaten. Zo’n finale met 70-80 km/h moet minstens in de laatste kilometer gewoon een rechte lijn zijn. Alle partijen zijn inderdaad te verwijten. Het is een hele cultuur die een omslag moet hebben. Maar hoe krijg je dat voor elkaar… met elkaar…

Rondje 25 28 juni 2021 om 21:58

Wat er ook allemaal wordt gezegd. Dit parcours over de laatste 20 km is niet geschikt om op volle snelheid van 60, 70 soms wel 80 km per uur 175 renners overheen te sturen.
Dat is vragen om problemen. En die zijn er dus ook gekomen.
Hier zou de ASO moeten ingrijpen. Het heeft niets met wielrennen te maken. Soms moet je iemand wel eens in bescherming nemen. In dit geval moeten de renners in bescherming worden genomen, want die gaan gewoon door en dat moet je voorkomen.

boody 28 juni 2021 om 22:27

UCI moet nu echt wakker worden. Onverntwoord parcours. Als dit zo door gaat voorzie ik grote problemen voor de wielersport. Helemasl eens met Madiot. Je last je kinderen op deze manier niet meer naar wielrenjen kijken.

Jean Dumas 29 juni 2021 om 00:59

Als het teveel gebeurt, bv iedere dag, krijg je hopelijk een omslagpunt. Niet omdat de ziekenhuizen vol liggen, maar omdat ASO en lakeien hun eigenbelang vrezen. Dat duurt heel lang, want de UCI-voorzitter wacht op ASO en ASO verdient geld met televisierechten, en de kijkcijfers gaan omhoog als ze in het rond vliegen.

Baukema Tomoulin 29 juni 2021 om 07:53

Alle (semi) vlakke etappes de laatste 10 km op grote wegen en finishen op een snelweg. Geen aankomstplaatsen meer maar gewoon op een willekeurige plek. Standaard afmeting van finishboog ook met 10m verbreden. Fiets allemaal dan maar bij de eerste 20