UCI Team Ranking: Alpecin-Fenix moet twee plaatsen inleveren

dinsdag 15 juni 2021 om 12:48
UCI Team Ranking: Alpecin-Fenix moet twee plaatsen inleveren

foto: Cor Vos

De UCI heeft deze week weer een nieuwe update doorgevoerd in de Team Ranking van 2021. Als we kijken naar de top-10, zien we dat Alpecin-Fenix twee plekken moet inleveren en nu achtste staat. Het Spaanse Movistar is de grootste stijger.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Alpecin-Fenix kende een succesvolle Ronde van Zwitserland, aangezien Mathieu van der Poel twee etappes wist te winnen in de WorldTour-koers. Toch zakt de Belgische formatie in de Team Ranking: BORA-hansgrohe (van zeven naar zes) en Astana-Premier Tech (van acht naar zeven) profiteren. Ook Movistar doet uitstekende zaken. De Spaanse ploeg, vorige week nog elfde, komt met stip de top-10 binnen.

In het rechterrijtje zien we ook nog enkele wijzigingen. Zo stijgt Israel Start-Up Nation van veertien naar dertien en dit gaat ten koste van Groupama-FDJ. Ook AG2R Citroën zakt iets verder weg en staat nu elfde. Een nieuwkomer in het rechterrijtje is, na enkele goede prestaties in de Ronde van Zwitserland, EF Education-Nippo. De Amerikaanse equipe is nu de nieuwe nummer negentien.

INEOS Grenadiers gaat overigens nog altijd fier aan kop in de UCI Team Ranking. De Britse formatie loopt, na de eindzege van Richard Carapaz in de Ronde van Zwitserland, alleen maar verder uit op Deceuninck-Quick-Step en Jumbo-Visma.

UCI Team Ranking (op 15 juni 2021)
1. flag-gb INEOS Grenadiers – 9.366 punten
2. flag-be Deceuninck-Quick-Step – 7.474 punten
3. flag-nl Jumbo-Visma – 5.647 punten
4. flag-ae UAE Emirates – 5.257 punten
5. flag-bh Bahrain Victorious – 4.789 punten
6. flag-de BORA-hansgrohe – 4.702 punten
7. flag-kz Astana-Premier Tech – 4.529 punten
8. flag-be Alpecin-Fenix – 4.483 punten
9. flag-es Movistar – 3.924 punten
10. flag-au Team BikeExchange – 3.876 punten

11. flag-fr AG2R Citroën – 3.721 punten
12. flag-us Trek-Segafredo – 3.486 punten
13. flag-il Israel Start-Up Nation – 3.417 punten
14. flag-fr Groupama-FDJ – 3.328 punten
15. flag-fr Cofidis – 2.689 punten
16. flag-fr Arkéa-Samsic – 2.595 punten
17. flag-za Qhubeka ASSOS – 2.554 punten
18. flag-be Lotto Soudal – 2.408 punten
19. flag-us EF Education-Nippo – 2.178 punten
20. flag-fr Total Direct Energie – 2.080 punten

21. flag-de Team DSM – 1.832 punten
22. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert – 1.461 punten

Alpecin-Fenix is al lange tijd het beste ProTeam in de UCI Team Ranking. De Belgische ploeg staat nu op 4.483 punten. Het verschil met nummer twee Arkéa-Samsic is nog altijd meer dan 1.700 punten. Total Direct Energie, Bingoal Pauwels Sauces-WB en Caja Rural-Seguros RGA zijn de volgende ProTeams in de stand.

De posities van de ProTeams zijn interessant om in de gaten te houden. Het beste ProTeam op de UCI Team Ranking 2021 moet volgens de UCI-regels voor elke WorldTour-wedstrijd in 2022 een wildcard aangeboden krijgen, inclusief de drie grote rondes. De ploeg die als tweede eindigt, krijgt voor alle eendagskoersen uit de WorldTour een uitnodiging.

Beste vijf ProTeams op de UCI Team Ranking (op 15 juni 2021)
8. flag-be Alpecin-Fenix – 4.483 punten
16. flag-fr Arkéa-Samsic – 2.595 punten
20. flag-fr Total Direct Energie – 2.080 punten
23. flag-be Bingoal Pauwels Sauces WB – 1.307 punten
24. flag-es Caja Rural-Seguros RGA – 1.260 punten


Volledige UCI Team Ranking
UCI Team Ranking van 8 juni

Dit artikel delen:

20 Reacties

MartinMartin 15 juni 2021 om 12:57

Sunweb beschamend laag, die mogen terug naar de ProTeams, wat een flets clubje.

FritsvanHoefelen 15 juni 2021 om 13:09

Die ploeg heeft vorig jaar voor het laatst gescoord inderdaad…

Koers 15 juni 2021 om 13:24

Is toch wel echt de sweetspot waar Alpecin zit. Overal aan mee mogen doen, maar niet hoeven en volgens mij zijn de minimumsalarissen ook lager.

RidderSchwobin 15 juni 2021 om 14:17

Lagere salarissen, minder staf etc.

Maar goed, als MvdP een blessure heeft aan het begin van het seizoen heb je kans dat je helemaal niks hebt. Hij is nu grofweg verantwoordelijk voor 2500 van de 4400 punten. Praktisch evenveel als Arkea met vijf man samen.

Zeker als straks een Uno-X ook World Tour wilt worden…

chiller87 15 juni 2021 om 14:28

@ridder 1546 om precies te zijn. Merlier zit ook op +1000 punten.

Massimo Bataille 15 juni 2021 om 14:31

Vind ik ook wel.
Vroeger was er natuurlijk het probleem dat wildcards vrij uitgedeeld werden, vaak aan ploegen die commercieel interessant waren in plaats van sportief.
Dus dat de ranking een bepaalde invloed zou hebben op wildcards vind ik wel normaal.

Maar dat de beste proconti team gewoon elke wildcard kan krijgen dat hij wil, zelf kiest waar hij start en toch nog volgens de voorwaarden van ProConti kan racen is wel helemaal knetter…

RidderSchwobin 15 juni 2021 om 15:19

@chiller, aah, ik haalde de 12 maanden punten en jaarpunten door elkaar. Dank voor de correctie.

Cintu 15 juni 2021 om 15:21

Tellen de punten die Alpecin nu in WT-wedstrijden scoort ook mee om te bepalen wie volgend jaar als beste procontinentaal team die wildcard krijgt? Want dan zitten ze natuurlijk helemaal in een luxe-positie. Daar zijn immers het meeste punten te verdienen.

Massimo Bataille 15 juni 2021 om 16:29

Jazeker, bij elke profwedstrijd krijg je UCI-punten ( naast de WT-punten bij WT-races). En je krijgt idd meer UCI-punten bij een WT-koers dan bij een 1.1 koers.

Cintu 15 juni 2021 om 20:49

Dan mogen ze wel als extra regel invoeren dat die wildcard niet twee jaar na elkaar naar dezelfde ploeg mag gaan. Want nu hebben andere ploegen eigenlijk geen kans, tenzij de toppers van Alpecin lange tijd out zouden zijn.

Blackcanyon 15 juni 2021 om 20:52

Mountainbike punten van MvdP zullen voor t wegwielrennen niet meetellen. Als MvdP ipv op de mountainbike op de weg had gereden, had hij daar waarschijnlijk ook nog punten gescoord …, maar as is verbrande turf …

SolitaryShell 16 juni 2021 om 00:05

Ja, daar zijn de meeste punten te verdienen. Maar het is ook het lastigst om punten te verdienen.

RidderSchwobin 15 juni 2021 om 14:18

Even voor mijn begrip. Gaan deze punten over het kalenderjaar 2021 of over de laatste 12 maanden?

Chasse_patate 15 juni 2021 om 14:23

Over 2021 .

Massimo Bataille 15 juni 2021 om 14:28

Ploegenklassement gaat over de UCI-punten van de 10 best scorende renners (per ploeg) van dit jaar (2021).

Het UCI klassement van de individuele renners gaat over de verdiende punten van een renner de laatste 12-maanden.

Wel logisch om de punten die een renner vorig jaar scoorde niet mee te nemen naar een nieuw team (zoals bv Hirschi). Het nieuwe team heeft daar niet aan mee geholpen.

Blackcanyon 15 juni 2021 om 20:47

Zou leuk zijn als er een ranking werd bijgehouden waarbij in een formule met zowel de prestaties als t budget rekening werd gehouden. Dan zou je kunnen zien welke prestaties ze per euro budget neerzetten. Dan komt Alepecin er denk ik goed uit (niet alleen MvdP gaat goed, maar ook Merlier. Die rijdt op de weg beter dan in t veld)

De huidige ranking kent waarschijnlijk grote paralellen met de budgetten (muv Alpecin)
Met het hoogte budget kun je de beste renners kopen en kon je hoog in t lijstje. Bij voetbal ook zo en formule 1 ook. Maar zoals gezegd een lijstje waar wordt gekeken wat voor prestaties je haalt navenant he budget zou ik interessanter/sportiever vinden. Maar wellicht niet haalbaar, want de grote sponsor die er veel geld in steekt wil natuurlijk bovenaan en veel spinoff. Als de ploegjes met laag budget en goede prestaties dan boven m staan, haakt ie af.

Merzbow 15 juni 2021 om 23:29

Intermarché-Wanty-Gobert is als een Belgisch wielrenner van deze tijd. Niks te zoeken in een grote ronde en niks te zoeken in diverse rondes van een week alwaar blijkt dat er moet geklommen worden.

Als in hoger dan een vluchtheuvel.

Blackcanyon 16 juni 2021 om 04:43

De plaats van Intermarche Wanty Gobert in het wielrennen is helaas vaak meedoen in de vroege vlucht en op die manier publiciteit pakken. Ze weten zelf ook wel dat die vroege vlucht bijna altijd wordt ingerekend en dat ze er normaal gesproken in de finale niet aan te pas komen. De vroege vlucht is wel nodig, want anders worden veel etappes vanaf t begin wandeletappes. Ik denk dat ze vaak wildcards hebben gekregen vanwege die rol in grand tours/ klassiekers. In rondjes zoals de ronde van belgie zie je ze nog wel eens. Je moet er als renner maar zin in hebben. Hillaire Verschuren wist met Vancansoleil vaker echt mee te doen aan de wedstrijd. Maar dat succes lag waarschijnlijk meer aan Michel Cornelissen, die echt meer uit renners haalt. Hij werkt vaak met mindere goden, maar tilt ze wel boven zichzelf uit. Als die met Froome had mogen werken, was zijn bijnaam Vroem geworden!

DunJay 16 juni 2021 om 11:34

BORA en Astana lopen serieus in op Bahrain. Had toch de indruk dat juist die laatste ploeg erg goed scoort de laatste weken.. (?)

toiletduck 18 juni 2021 om 09:22

Ik heb de cijfers niet uitgebreid bestudeerd, maar wellicht komt het doordat hoge posities of overwinning in etappes relatief weinig punten opleveren tov resultaat in klassement en eendagswedstrijd?

Headlines

Materiaalzone

Populair