UCI scherpt maatregelen aan: dalen op bovenbuis kan schorsing opleveren

vrijdag 5 februari 2021 om 09:59
UCI scherpt maatregelen aan: dalen op bovenbuis kan schorsing opleveren

Dit mag vanaf nu niet meer - foto: Cor Vos

De internationale wielerunie UCI heeft nieuwe maatregelen aangekondigd om de veiligheid van renners te verbeteren. Zo zullen er veiligheidsmanagers worden aangesteld, maar de UCI zal ook strenger optreden als renners zich gevaarlijk gedragen in een peloton.

Een aantal maatregelen is al vanaf aankomende maandag van kracht, andere veiligheidsmaatregelen worden vanaf 1 april of nog later dit jaar ingevoerd. Op de website van de UCI zijn alle maatregelen terug te vinden. Een belangrijke stap is dat wedstrijdorganisaties zo snel mogelijk een veiligheidsmanager moeten aanstellen en opleiden.

De wielerbond zal de lijnen uitzetten en zet een certificeringssysteem op, zodat het voor organisatoren makkelijker is om een dergelijke veiligheidsmanager op te leiden. Verder zal de UCI dranghekken langs de kant van de weg beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren.

Met het oog op toekomstige massasprints zullen er nieuwe speciale voorwaarden komen voor hekken die in de finale van een wedstrijd worden geplaatst. De UCI geeft duidelijk aan dat er voortaan geen ruimte meer tussen dranghekken mag zitten. De wielerunie kijkt echter niet alleen naar ‘externe obstakels’ tijdens een wielerkoers.

‘Super tuck’
De UCI zal vanaf nu ook strenger kijken naar gevaarlijke gedragingen in een peloton. Denk aan het weggooien van bidons en afval op de weg en het innemen van gevaarlijke posities op de fiets. Een renner die tijdens een wedstrijd daalt op zijn bovenbuis (de zogeheten super tuck) zal allereerst een waarschuwing krijgen, maar kan in de toekomst (vanaf 1 april) zelfs worden geschorst.

Ook motorrijders, autobestuurders en piloten van tv-helikopters (die deel uitmaken van de karavaan) ontsnappen niet aan strengere regelgeving. Alle renners zullen de komende weken, voorafgaand aan elke wedstrijd, op de hoogte worden gebracht van de nieuwe regels. Ook zal er een campagne worden ingevoerd om alle betrokkenen over de maatregelen te informeren.

Dit artikel delen:

128 Reacties

Tuubke 5 februari 2021 om 17:18

De titel van dit stukje leidt ertoe dat iedereen helemaal losgaat over het wel of niet op de buis dalen. Dat is echter maar een van de vele maatregelen die nu worden aangekondigd.
Ideetje voor de redactie: misschien ditzelfde stukje nog een keer plaatsen maar met een andere titel, bijvoorbeeld 'UCI gaat eisen stellen aan hekken bij finish', dan krijgen we misschien ook wat discussie over die andere maatregelen.

Panache 5 februari 2021 om 19:11

+1
Ik houd van mensen die verder kijken dan hun tube lang is.

Ward 5 februari 2021 om 19:53

Van de andere maatregelen kan je alleen maar zeggen dat ze al 10 jaar de norm zouden moeten zijn. Die gaan over de veiligheid waarvoor de organisatie garant moet staan. Daar kan volgens mij niet veel discussie over zijn. In tegenstelling tot de buis-maatregel…

Blackcanyon 5 februari 2021 om 18:17

Mag Delgado-style nog wel? Die lijkt me nog gevaarlijker. Remco Evenepoel-style moeten ze zeker verbieden, in een afdaling de bocht verkeerd aansnijden op een brug. Dat is zeker een brug te ver.

Veloburto 5 februari 2021 om 18:20

Ze moeten gewoon de bovenbuis van de fietsen verwijderen, dan kan ook niemand er meer op liggen!

Gala 5 februari 2021 om 21:19

Of metalen pinnen op bevestigen.

yo-eddy 5 februari 2021 om 20:51

Wellicht eens tijd om ook de jeugd eens wat meer techniek en fietsbeheersing aan te leren. De gasten die op de bovenbuis dalen zijn juist niet de brokkenpiloten. Daarbij zo moeilijk en gevaarlijk is het ook weer niet.
Dus de “voor” stemmers kunnen zelf niet knap fietsen óf ze hebben überhaupt nooit op een fiets gezeten.

dvdl 5 februari 2021 om 21:24

Interessant dat dat de poll-uitslag (vooralsnog) een tweederde meerderheid aangeeft die voor de maatregel is, maar in de commentaren een felle afwijzing de overhand heeft.

Niet de redelijkste, maar de grootste monden reageren meestal. ;)

VerstandOpNul 5 februari 2021 om 21:35

Zijn er überhaupt veel ongelukken geweest als gevolg van bovenbuiszitten?

Gala 6 februari 2021 om 08:26

Ongetwijfeld zal wel al eens iemand, op de bovenbuis zittende, gevallen zijn. Maar bij mijn weten zonder ergere gevolgen dan bij andere valpartijen. Recente, dodelijke ongevallen in het wielrennen hadden m.i. niets te maken met bovenbuiszitten. Meestal zijn het onverwachte, heel banale zaken. Denk maar aan de tragische dood van Bjorg Lambrecht en Wouter Weylandt.

Pedalo 5 februari 2021 om 23:22

Terechte beslissing. Nu nog zorgen dat de handen niet meer over het stuur gelegd mogen worden zoals Wellens vaak doet. Abrupte bewegingen in een peloton en zeker in een aan banden leggen. Als een lead out een DQ krijgt, dan ook de rest van de ploeg terug in de uitslag. Maar wel consequent toepassen. Jungels deed het niet expres, maar die beweging in de Tour was gevaarlijk. DQ! Groenewegen 9 maanden, oké. Maar dan andere die zich misdragen met minder gevolgen, bv een maand. Organisaties die de regels niet volgen…een jaar uit de ProTour. Maar wel alles consequent toepassen. Dan komt er mss wat meer respect.

Derierre de la course 5 februari 2021 om 23:34

Ik rij zo ook vaak, maar inderdaad zelden als ik in groepen rij. De kans dat je dan aangetikt wordt is dan ook wat groter en je hebt dan ook je stuur wat minder goed vast.
Dat dalen op de bovenbuis is ook een wat slechter idee in groepen. Je hebt wat minder controle omdat je niet je met je zadel kan “sturen” en de kans dat iemand je aantikt is dan net ietsje groter. Daal je alleen, dan moet je het zelf weten.

Gala 6 februari 2021 om 08:02

Als alle veiligheidsvoorschriften die hier de revue al gepasseerd zijn, daadwerkelijk zouden worden toegepast, vervallen wielerwedstrijden binnenkort in saaie toertochtjes.

Gala 6 februari 2021 om 08:12

Ik heb inmiddels al reacties van (prof)renners gelezen. Geen enkele vindt de afschaffing van de supertuck een prima beslissing. Het gaat tenslotte toch over topsport. Die renners weten heus wat ze doen. Dat je dat als wielertoerist niet moet proberen, is logisch, al was het maar dat de openbare weg daar niet geschikt voor is. Je rijd ook geen 250 km/h op de snelweg omdat F1-piloten dat doen.
En ja in een sport als wielrennen zullen altijd wel eens slachtoffers vallen, met of zonder supertuck. Recent nog maakte Evenepoel een bijna-doodsmak door in een afdaling tegen een muurtje te knallen. Voor zover ik heb kunnen zien, was dat niet in supertuck-houding.

Gala 6 februari 2021 om 08:42

Met de supertuck zijn voorlopig nog geen ongelukken gebeurd maar als we dan toch lessen moeten trekken uit het verleden qua veiligheid is er toch nog serieus werk aan de winkel:
– betonblokken in haarspeldbochten verwijderen (Casartelli)
– volledige rotsformaties verwijderen (Weylandt)
– straatreflectoren verwijderen (Lambrecht)
– rotondes verwijderen (talrijke valpartijen in o.m. Bessèges)
– …

Limal 6 februari 2021 om 08:59

De woede zit blijkbaar diep. Ondanks dat deze regel niets gaat veranderen aan het koersverloop vermits op de buis zitten je niet sneller doet dalen:
https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0167610518305762-egi10FV195WHDF_lrg.jpg

(Uit volgende wetenschappelijke studie: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167610518305762 )

Gala 6 februari 2021 om 09:19

Limal
Het gaat mij er niet om wat de wetenschappelijke bewijsvoering is. Laat de renners zelf ondervinden waar ze zich goed bij voelen.
Bij de UCI is het zogenaamd om de “veiligheid” te doen. Zoals ik aan de hand van enkele voorbeelden heb aangehaald, schuilt het gevaar om elk hoekje. Daar gaan de huidige ideeën van de UCI niets aan veranderen.

Panache 6 februari 2021 om 09:20

Dat wetenschappelijke onderzoek vergelijkt een stuk of 15 fietsposities, terwijl er in de praktijk miljoenen fietsposities mogelijk zijn. De conclusie is niet van toepassing op niet meegenomen fietsposities. Wanneer ik jou 15 foto's van een witte zwaan op het scherm tover dan bewijs ik daarmee niet dat zwarte zwanen niet bestaan.

Ik denk dat de beste dalers in het peloton (zoals Mohoric, Sagan, Kwiatkowski) niet tot hun positie zijn gekomen door een windtunneltest, maar 50x van een berg af zijn gegaan en simpelweg door door honderden posities uit te proberen uitgevogeld hebben op welke wijze ze de hoogste topsnelheid behaalden.

Een windtunnel en wetenschappelijk onderzoek wil ik niet bagatelliseren, maar zelfs in de hypermoderne F1 met het grote geld loopt topteam Red Bull tegen het feit aan dat hun verzamelde data en simulaties niet matchen met het gedrag van de auto op een circuit.

Limal 6 februari 2021 om 12:11

Panache, je antwoord zit werkelijk vol met onzin.

S'mon 6 februari 2021 om 09:24

Misschien kunnen ze dit beter verbieden in de jeugdcategorieën, de profs weten echt wel wat ze doen.

Zjoske 6 februari 2021 om 09:35

Goede regel, ik roep dit al jaren en nu is het zover. Ook de Tim Wellens-polsjes-los-op-het-stuur-ITT-houding verbieden aub.

Headlines

Materiaalzone

Populair