UCI scherpt maatregelen aan: dalen op bovenbuis kan schorsing opleveren

vrijdag 5 februari 2021 om 09:59
UCI scherpt maatregelen aan: dalen op bovenbuis kan schorsing opleveren

Dit mag vanaf nu niet meer - foto: Cor Vos

De internationale wielerunie UCI heeft nieuwe maatregelen aangekondigd om de veiligheid van renners te verbeteren. Zo zullen er veiligheidsmanagers worden aangesteld, maar de UCI zal ook strenger optreden als renners zich gevaarlijk gedragen in een peloton.

Een aantal maatregelen is al vanaf aankomende maandag van kracht, andere veiligheidsmaatregelen worden vanaf 1 april of nog later dit jaar ingevoerd. Op de website van de UCI zijn alle maatregelen terug te vinden. Een belangrijke stap is dat wedstrijdorganisaties zo snel mogelijk een veiligheidsmanager moeten aanstellen en opleiden.

De wielerbond zal de lijnen uitzetten en zet een certificeringssysteem op, zodat het voor organisatoren makkelijker is om een dergelijke veiligheidsmanager op te leiden. Verder zal de UCI dranghekken langs de kant van de weg beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren.

Met het oog op toekomstige massasprints zullen er nieuwe speciale voorwaarden komen voor hekken die in de finale van een wedstrijd worden geplaatst. De UCI geeft duidelijk aan dat er voortaan geen ruimte meer tussen dranghekken mag zitten. De wielerunie kijkt echter niet alleen naar ‘externe obstakels’ tijdens een wielerkoers.

‘Super tuck’
De UCI zal vanaf nu ook strenger kijken naar gevaarlijke gedragingen in een peloton. Denk aan het weggooien van bidons en afval op de weg en het innemen van gevaarlijke posities op de fiets. Een renner die tijdens een wedstrijd daalt op zijn bovenbuis (de zogeheten super tuck) zal allereerst een waarschuwing krijgen, maar kan in de toekomst (vanaf 1 april) zelfs worden geschorst.

Ook motorrijders, autobestuurders en piloten van tv-helikopters (die deel uitmaken van de karavaan) ontsnappen niet aan strengere regelgeving. Alle renners zullen de komende weken, voorafgaand aan elke wedstrijd, op de hoogte worden gebracht van de nieuwe regels. Ook zal er een campagne worden ingevoerd om alle betrokkenen over de maatregelen te informeren.

Dit artikel delen:

128 Reacties

lauran 5 februari 2021 om 12:56

Bergop kunnen de verschillen moeilijk gemaakt worden dus nemen renners tegenwoordig alle risico’s in de afdaling. Slechte ontwikkeling als je het mij vraagt. Renners als Nibali worden vaak bejubeld dat ze de boel onder druk zetten in de afdaling (zie Giro 2016 en Lombarije 2020) met slechte afloop. In de sprint moet je ook beide handen aan het stuur houden, dus normaal op je zadel blijven zitten in de afdaling lijkt me niet meer dan normaal.

Gala 5 februari 2021 om 13:01

Wat mij betreft moeten verschillen overal gemaakt kunnen worden: bergop, bergaf of op het vlakke.

Merlinappa 5 februari 2021 om 13:27

Nibali is niet de schuldige als iemand anders een stuurfout maakt. Je bepaalt zelf hoe hard je gaat en welke risico’s je neemt.

Jean Dumas 5 februari 2021 om 13:03

Ook slecht voor de plasbuis, vooral op Waalse wegen.

Idske 5 februari 2021 om 13:23

Afdalen op de hoods dan ook verbieden om goed voorbeeld te geven?
Ook een gevaarlijke actie welke veel amateurs "nadoen" ;)

Iemand zwaar zien crashen in een afdaling doordat hij van zn hoods stuiterde door een put. Ik reed erachter in de beugel ook door de put en kom hem net ontwijken.

Wheely 5 februari 2021 om 13:27

Mag de superman nog wel?

https://youtu.be/vMAEwIl0SwI

Merlinappa 5 februari 2021 om 13:29

Man man man, wat een fopregel dit zeg. Dit is nog nooit fout gegaan en heeft nooit gevaarlijke situaties opgeleverd. Dan kan je afdalingen in z’n geheel beter gaan verbieden.

Wat ze hadden moeten verbieden is de tijdrithouding op een normaal stuur, als je dan toch een houding wil verbieden. Daarbij heb je simpelweg te weinig controle doordat je niet bij de remgrepen zit en bijna niet kan sturen. (Maar ook die houding moet van mij kunnen).

KnightBiker 5 februari 2021 om 13:48

+1 de ‘wellens positie’ is gevaarlijker, en je ziet dat gps computertjes tegenwoordig vaak gebruikt worden als Cinelli stuurtjes, en cinelli stuurtjes zijn wel verboden… (Ik heb zelf een ultrakort triatlon stuurtje op mijn racefiets, en het werkt)
Deze posities waar handen niet direct aan het stuur zitten zouden wat mij betreft ontmoedigt kunnen worden, maar fiets computertjes met stuur extensies worden nu eenmaal verkocht dus ik zie dat niet gebeuren.
Een verbod op de ‘Wellens positie’ als men in het wiel zit zou ik zeker waardevol vinden.

Limal 5 februari 2021 om 13:58

Die Wellenspositie mag van mijn part *ook* verboden worden.

Romāns Vainšteins 5 februari 2021 om 15:19

'de tijdrithouding op een normaal stuur'

Deze zal heel wat meer kaaskoppen tegen de vlakte hebben doen gaan dan de bovenbuis ja, met hobbeltjes en zijwind iets wat menigeen het asfalt heeft doen kussen zonder dat ze dat achteraf toe durfen te geven gok ik.

Maar inderdaad, hiervoor geldt hetzelfde. Die profs zijn de artiesten en de recreanten moeten gewoon normaal doen. Zij mogen het dus wél.

Merlinappa 5 februari 2021 om 16:04

Precies RV.

jooprioolpijp 5 februari 2021 om 13:46

Op de site van de UCI zie ik die bovenbuisregel zo snel niet terug, maar mij baart het woordje ‘kan’ in ‘kan schorsing opleveren’ zorgen. Dat klinkt naar de gebruikelijke UCI willekeur: we handhaven niks behalve wanneer het misgaat of het pontificaal op TV is. Zolang deze regel voor iedereen geldt, zie ik het bezwaar van verbieden niet zo. Of het veel oplost is te betwijfelen, maar het streven om afdalingsongelukken te verminderen is goed.

Dude 5 februari 2021 om 20:00

Dat viel mij toch ook gelijk op ja. De schorsing hangt af van of je kort of lang in beeld rijdt, je 1e of 20e wordt en of de jury boos of blij is. Leuk voor de discussie maar niet voor de sport…hopelijk zit dat in de vertaling.

Limal 5 februari 2021 om 13:55

De beperk-onze-vrijheden-niet meute klinkt luid vandaag…

Iedereen die fietst weet toch dat je de beste controle hebt over je fiets wanneer ( a ) je goed je stuur vasthebt, (b) je voeten in de klikpedalen zitten en (c) je de bovenbuis stevig vastklemt met je ballen. Oeps, puntje c moest natuurlijk zijn wanneer 'je stevig op je zadel zit'…

Dat er geen bekende gevallen zijn waar het handvol meesterdalers van het peloton vanop de bovenbuis ten val komen is louter anekdotisch "bewijs" dat het niet gevaarlijker is dan dalen vanop het zadel. De renners onderschrijven het grotere gevaar ook keer op keer door uit die lage positie te komen om bochten te nemen. Dat moment waarop men terug naar het zadel beweegt is dan ook nog eens het minst gecontroleerde van allemaal. Dat zie je hier bvb geïllustreerd in een Hirschi-momentje van de afgelopen Tour: https://sporza.be/nl/2020/09/10/hirschi-komt-bijna-ten-val-in-de-afdaling/ (met een veelzeggende 'oeh' van José om het moment te onderlijnen)

Ward 5 februari 2021 om 14:46

Het zijn profs, die zijn vergroeid met hun fiets. Als een renner crasht vanuit die fietspositie, zal hij de schuld alleen maar bij zichzelf leggen. Want dan is het ook zijn schuld. De UCI moet veilige parcours voorzien. De renners leggen die zo snel mogelijk af. Of ze dat nu doen op of onder hun fiets, maakt niets uit. Je gaat alleen vooruit door te trappen, op snelheid kan het ook zonder. Het genereren van die snelheid met een fiets, heet fietsen. Wielrennen is de sport waar de snelste fietser wint. Gaan ze downhill ook verbieden?

Limal 5 februari 2021 om 15:12

> "Het zijn profs, die zijn vergroeid met hun fiets."

Het zijn dan wel profs, maar ze vallen vaker dan de modale wielertoerist omdat ze strijden op het scherpst van de snede.

> "Als een renner crasht vanuit die fietspositie, zal hij de schuld alleen maar bij
> zichzelf leggen. Want dan is het ook zijn schuld. De UCI moet veilige parcours
> voorzien."

Neen, ze zijn allemaal samen verantwoordelijk voor het zo veilig mogelijk kunnen beoefenen van het beroep profwielrenner. Als een renner ten val komt moet het zo zijn dat er niemand 'schuldig' is, niet hijzelf/een andere renner vanwege gevaarlijk of onvoorzichtig gedrag, noch de organisator/UCI op het vlak van het parcours en de omkadering.

> Wielrennen is de sport waar de snelste fietser wint. Gaan ze downhill ook
> verbieden?

Tuurlijk niet, laat die mannen en vrouwen lekker de berg afscheuren, maar dan wel in de *zo veilig mogelijkste* positie. Waarom zou dat uitgangspunt nu in hemelsnaam een probleem zijn?

Ward 5 februari 2021 om 15:26

Mijn punt is dat een prof best wel kan inschatten hoeveel risico hij kan nemen. En er is een risico, maar dat is berekend. Daarvoor zijn het ook profs. Ik zou hier als profrenner absoluut niet kunnen mee leven. Ik ben overigens wel eens benieuwd naar de reacties vanuit het peloton…

Limal 5 februari 2021 om 15:36

José De Cauwer zegt net hetzelfde: iedereen die het ooit gedaan heeft weet dat je minder wendbaar bent wanneer je op de buis zit en dat het dus een hele goede beslissing is van de UCI. Einde discussie. ;-)

(hij merkt ook op dat hij weet heeft van Gilbert en een andere renner die ooit ten val gekomen zijn vanwege deze positie)

Ward 5 februari 2021 om 19:13

Als jij oude knar De Cauwer mag citeren, mag ik ook verwijzen naar o.m. de reactie van Kwiatkowski ;)
Ik zeg niet dat het veilig is, maar profs kunnen het wel hebben!

Lance4eva 5 februari 2021 om 14:18

Mogen wij niet met onze pik op de buis? Dan vertrekken wij nú naar huis!

Rene Koppert 5 februari 2021 om 14:25

Ruim 90% van de valpartijen worden veroorzaakt door de renners zelf. Het verbeteren van de veiligheid begint dus bij het gedrag van de renners. Dan is het een uitstekend dat de UCI gevaarlijk gedrag van renners gaat aanpakken.
Voorbeeld: Tom Dumulain komt in de Giro ten val doordat Salvatore Puccio in de afdaling langdurig achterom zat te kijken en daardoor een massale valpartij veroorzaakte. Voor Tom betekende dat einde Giro (en carrière?) en Puccio stond de volgende dag gewoon weer aan de start.
Het zou echt bijdragen aan de veiligheid als dit soort manoeuvres aangepakt worden.

Panache 5 februari 2021 om 14:37

70 comments hier waren anderhalf jaar geleden al samengevat in dit youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xxofqbJ9TX4

Dalen gaat over durf, techniek en timing. Ontbeert één van die kwaliteiten dan wordt het gevaarlijk. Zie Zakarin.

BassieAdriaan 5 februari 2021 om 14:37

Dus als ik de meesten hier goed begrijp, moeten éérst een paar renners, liefst dodelijk, verwond worden afgevoerd die in een afdaling in super-tuck houding het ravijn in gekelderd zijn, alvorens de UCi deze maatregel neemt.
Of stel we krijgen een Cassartelli momentje van een renner in super-tuck houding, zijn het dan niet dezelfde personen op dit forum die moord en brand schreeuwen dat het allang verboden had moeten worden, zeg maar net als Jocobsen vs losstaande hekken en portalen.
Sporters hebben een voorbeeld functie en je ziet maar al te veel wielertoeristen dit proberen, ikzelf ook uiteraard, bleef met m’n volgepropte shirt aan m’n zadelpunt hangen, ging net goed zakmaorzegge.

Tuurlijk er zijn ook nóg belangrijkere zaken, minder rotonde’s en haakse bochten in de laatste 3 kilometer bijvoorbeeld, maar eej dit is in iedergeval al één maatregel.

KennyKlimmen 5 februari 2021 om 14:40

Beweerde net dat Nibali niet aan buisdalen deed, maar dat werd gelijk ontkracht door Wheely. Dank voor de factcheck!

UrbanSteel 5 februari 2021 om 14:41

60% is voor, schijnbaar de zwijgende meerderheid.
Het overgrote deel van de reacties komt van de nee stemmers.

AWestie 5 februari 2021 om 14:42

Symboolpolitiek is ook politiek, en bijna alle politiek is symboolpolitiek. Ik lees hier bijna alleen maar het argument ‘Ja maar er zijn toch geen grote ongelukken geweest?’

Oké laten we daar op wachten, top idee (ironie). Er zijn echt al talloze voorbeelden van profs die nog op tijd konden corrigeren omdat die hun fiets volledig onder controle hebben. Dat moment gaat er ook een keer niet zijn en dat moment is nog veel aanzienlijker bij fietstoeristen en bovenal jeugd. Het meteen bij de profs verbieden zorgt meteen voor duidelijkheid: meer verantwoord dalen is het devies.

Ik lees hier echt een hoop aanstellers, misschien moet je eens kijken of je tenen niet te lang zijn.

Joaquim Agostinho 5 februari 2021 om 14:57

Als er wel een ongeluk mee gebeurt, loopt iedereen te janken dat de UCI dit had moeten verbieden…. Prima regel!

Ward 5 februari 2021 om 14:47

De eerste regel van UCI waar ik kwaad van word. Ben ik de enige?

Lalsacien 5 februari 2021 om 15:28

Jij bent niet de enige die hier reageert. Lees de vorige reacties maar!

Ward 5 februari 2021 om 15:39

Ik bedoel echt kwaad :)

Frank V 5 februari 2021 om 15:21

Goeie zaak, ziet er belachelijk en slecht voorbeeld voor de jeugd en toeristen.

Lance zal tevreden zijn.

Gala 5 februari 2021 om 15:27

Als de UCI zo doorgaat, zijn we binnen enkele jaren nog uitsluitend naar swift-wedstrijdjes aan het kijken. Geen prettig vooruitzicht.

chasse patat 5 februari 2021 om 15:31

Dat de UCI nu ook maatregelen voor hekken neemt is een goede zaak. Indirect geven ze daarmee toch aan dat de organisatie in Polen ook rol hebben in de consequenties van de val van Jakobsen. En daarmee wordt de UCI ook verantwoordelijk die de hekken heeft toegestaan. Het lijkt mij dat de financiële claim naar Groenewegen nu zeker niet alleen op Groenewegen afgeschoven kan worden.

Poeksel 5 februari 2021 om 15:35

José de Cauwer vindt het verbieden van de super tuck een heel goede beslissing zegt hij net. Er zijn bij de jeugdwedstrijden veel valpartijen en hij suggereert dat het met imitatiegedrag te maken heeft.

Gala 5 februari 2021 om 15:45

JDC is oud aan het worden.

rahimns 5 februari 2021 om 15:41

Waar je je druk om kan maken zeg… nou dan dalen ze allemaal gewoon weer op de oude manier. Wat maakt dat uit. Ook dan is er door de betere dalers prima verschil te maken. Is de regel misschien wat overdreven, dat zou kunnen. Er wordt ook niet echt uitgelegd waarom ze die invoeren. Maar echt wakker kan ik er niet van liggen. Het is in ieder geval een stap vooruit dat de UCI de veiligheid weer eens echt gaat aanpakken. Blij met de verscherpte regels, een eerste stap vooruit.

antilek 5 februari 2021 om 15:46

Terechte besissing van de UCI

josemanuelfuente 5 februari 2021 om 15:47

Helemaal eens met die regel.

Gala 5 februari 2021 om 15:48

Je kan ook gevaarlijk afdalen zonder supertuck. Alsof er vóór de supertuck nooit valpartijen waren. Wat een hypocrisie!

klootje kriekeljon 5 februari 2021 om 16:05

Zo hebben ze het ook helemaal niet geleerd van Rini Wagtmans. Werd tijd dus.

Gr.R. 5 februari 2021 om 16:57

Gelukkig zijn jullie geen prof-wielrenners dus hebben er niets over te zeggen.

Headlines

Materiaalzone

Populair