UCI roept Afrikaanse landen op tot kandidatuur WK Wielrennen 2025

vrijdag 27 juli 2018 om 11:28
UCI roept Afrikaanse landen op tot kandidatuur WK Wielrennen 2025

De internationale wielerunie UCI heeft Afrikaanse landen opgeroepen mee te dingen naar het WK Wielrennen in 2025. Nooit eerder vond het evenement plaats op dit continent. Met deze oproep wil de UCI de groeiende interesse voor de sport doorzetten. Tot september 2019 kunnen steden zich kandidaat stellen voor het WK, waarna de UCI tijdens haar jaarlijkse congres de organisatie zal toewijzen.

“De organisatie van dit vlaggenschip van de UCI in Afrika zal een belangrijke stap voorwaarts betekenen in de toenemende populariteit van onze sport”, zegt UCI-baas David Lappartient. “Het is een gelegenheid waarbij ’s werelds beste renners, honderden verslaggevers en honderdduizenden toeschouwers voor de allereerste keer in Afrika samenkomen, verspreid over acht dagen.”

Hij dringt er bij de Afrikaanse wielerbonden op aan in samenspraak met eventuele gaststeden kandidaatstellingen voor te bereiden voor het evenement. “Het directiecomité en ik zullen zeer verheugd zijn als Afrika het WK Wielrennen organiseert. Het continent krijgt daarmee de gelegenheid om de passie en toewijding voor de wielersport te tonen. We kunnen niet wachten om ons te voegen bij de fans tijdens het evenement.”

Innsbruck
Dit jaar vindt het mondiale wegkampioenschap plaats in Innsbruck, Oostenrijk en volgend jaar is het in Yorkshire, Groot-Brittannië. Andere WK’s zijn nog niet toegewezen.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Peter94 27 juli 2018 om 11:33

Hoe zit het met dat WK in Colombia eigenlijk?

Jowinho 27 juli 2018 om 11:39

Die kunnen dat toch nooit betalen.

StonedCamel 27 juli 2018 om 11:40

Iets voor Rwanda?

achtpuntzes 27 juli 2018 om 11:43

De enige kandidaten lijken me Marokko, Tunesie of wellicht een rondje door de witte wijken van de een of andere Zuid-Afrikaanse st d.
Dan zijn er nog wat landen die het wel kunnen betalen met corrupt geld afkomstig van een uitgeknepen en hongerlijdende bevolking ter meerdere eer en glorie van de plaatselijke dictator maar ik denk dat je dat echt niet moet willen.

KnightBiker 27 juli 2018 om 11:47

Zuid afrika De enige realistische optie?

RubenAV 27 juli 2018 om 12:02

Eritrea!

123poetertjes 27 juli 2018 om 12:02

Jammer dat het meest wielergekke land van het continent tegelijk één van de slechtst leefbare landen is ter wereld.

Laatste man 27 juli 2018 om 12:17

Moet te doen zijn. Rondes zat. Hulp bij de organisatie geven.

Zuid-Afrika lijkt de favoriet voorlopig, zeker qua infrastructuur prima.

lodjan 27 juli 2018 om 12:27

Kigali, Rwanda!

pjam4 27 juli 2018 om 12:36

Rwanda en Zuid Afrika lijken mij de enige enigszins aantrekkelijke opties.

Polleke 27 juli 2018 om 12:37

Als de UCI het zo goed voor heeft met ‘de mondialisering’ van hun sport kunnen ze ook eens een jaartje zelf organiseren waar ze willen, gratis… of zou daar het schoentje wringen ?

nickdt 27 juli 2018 om 12:41

Lol.

En zie dan alle renners weigeren naar Afrika af te reizen omdat het niet in de seizoensplanning past.

GreenDay 27 juli 2018 om 12:42

Rwanda zou echt top zijn. Burkina Faso misschien? Alleszins niet Eritrea, verschrikkelijk staatsregime.

Jungle Man 27 juli 2018 om 12:57

Nobel streven, echter in Europa zie je dat WK organisaties telkens financiele zeperds hierop oplopen.
Waarom niet in Azie?

KnightBiker 27 juli 2018 om 13:11

@polleke – zou best kunnen dat de UCI de kosten en organisatie (deels) op zich wil nemen, Maar zonder lokale organisatie kan de UCI niets beginnen. (Het verzoek impliceert al dat er te onderhandelen valt)

Rwanda lijkt me fantastisch idd (gezien er al wedstrijden georganiseert worden) realistisch lijkt Het me (nog) niet, maar Het is nog 7 jaar weg: er kan nog een hoop (positiefs) gebeuren tot die tijd, gezien de huidige economiesche groei In Afrika. (Nu, op dit moment lijken zuid afrika en marokko, tunesie de infrastructuur te hebben, waarbij Alleen zuid afrika een fiets cultuur heeft…

Wielrennertje 27 juli 2018 om 13:35

Tafelberg ofzo.

hartstikkebedankt 27 juli 2018 om 13:45

Finish op de Tafelberg lijkt me wel magisch, vanuit de stad omhoog rijden vanaf de Kloofberg Road 2,5 kilometer aan 10 procent en daar de streep trekken op de Tafelberg Road. Paar lussen over het schiereiland met de Ou Kaapseweg erin dan heb je echt een prachtig parcours.

Wielrennertje 27 juli 2018 om 13:59

@hartstikkebedankt Stijle knoeperts heb je daar hoor, is prima te koersen en nog mooi ook.

vanSpringel 27 juli 2018 om 14:32

Zou Afrika dan nog het enige werelddeel zijn waar de UCI denkt in 2015 mensen nog zo gek te krijgen voor een exorbitant hoog bedrag het wereldkampioenschap te organiseren ?
De spoeling wordt zo wel heel erg dun.
Wat gedacht van een WK voor de deur van het UCI kantoor in Zwitserland ?

Jarno de Fries 27 juli 2018 om 14:39

Ik zou het leuk vinden wanneer ze eens een WK zouden houden over het Olympisch parcour in Rio.

04398 27 juli 2018 om 15:17

Tanzania finish boven op de kilimanjaro of in Egypte gewoon voor een van de piramides of op de Tafelberg. Vast iets leuks te bedenken in Afrika alleen is het geld een beetje een probleem want er moet natuurlijk wel iets in het laadje van de UCI komen.

Headlines

Materiaalzone

Populair