UCI komt binnenkort met officieel standpunt ten aanzien van ketonengebruik
Ter Ilustratie - foto: Cor Vos
donderdag 14 januari 2021 om 16:08

UCI komt binnenkort met officieel standpunt ten aanzien van ketonengebruik

De UCI zal binnenkort een officieel standpunt innemen ten aanzien van ketonengebruik, zo meldt De Limburger. Het gebruik van ketonen is al een tijdje een gevoelig thema binnen de wielersport. Sommige profploegen zijn fel tegen het gebruik van het middel, andere teams (zoals Jumbo-Visma) zien er geen bezwaar in.

De profploegen die zijn aangesloten bij de Mouvement pour un Cyclisme Crédible (MPCC) zijn fel tegen het gebruik van ketonen en dienen een verzoek in bij het mondiale antidopingbureau WADA om het middel te onderzoeken. Volgens MPCC-voorzitter Roger Legeay zijn er geen argumenten voor het gebruik van ketonen.

“Het probleem met ketonen is dat we te weinig weten. We weten niet wie ze gebruiken, hoeveel renners het innemen, of het prestatiebevorderend werkt en wat de langetermijneffecten zijn. Wel weten we dat sommige renners maagproblemen krijgen. Waarom zou je ze dan gebruiken? Zijn ze noodzakelijk voor de gezondheid? Volgens mij niet.”

Wel of geen verbod? 
De MPCC, waar onder meer negen WorldTeams bij zijn aangesloten, sprak zich al vaker uit tegen ketonen. Het raadde het gebruik ervan dus af vanwege de bijwerkingen en de onduidelijke gevolgen op de lange termijn. Het middel staat op dit moment niet op de UCI-lijst van verboden stoffen en methoden.

De vraag is of het gebruik van ketonen binnenkort verboden is in de wielersport. De Limburger schetst drie opties: het gebruik van ketonen blijft toegestaan, het WADA plaatst ze op een verboden lijst of de UCI besluit het gebruik van ketonen te verbieden. Al is dat laatste niet makkelijk te realiseren, aangezien ketonen sowieso in het lichaam zitten.

Jumbo-Visma is transparant over het gebruik van ketonen – foto: Cor Vos

‘Onzinnige discussie’
De UCI zal binnenkort met een statement komen. De medisch directeur van de UCI, Xavier Bigard, zou sporters adviseren om geen ketonen te gebruiken. Asker Jeukendrup, voedingswetenschapper- en expert bij Jumbo-Visma, kijkt met verbazing naar de hele discussie. “Een advies om ze niet te gebruiken is onzinnig en nergens op gebaseerd, behalve op emotie.”

“Dan moet je ook koolhydraten en glycerol in de ban doen, want die vallen onder dezelfde categorie als ketonen. En dan kun je ook voor een verbod op alle voedingssupplementen pleiten, tot en met vitamines aan toe. Het argument over maagklachten slaat ook nergens op. Te veel van wat dan ook kan klachten geven. Als je te veel gels neemt, krijg je ook maagproblemen.”

“Er wordt nog steeds gedaan of ketonen een of ander magisch middel is, maar niets wijst daar op. In theorie zien we dat het prestatiebevorderend is, daarom werken we er mee. Maar in de praktijk heb ik daar nog geen bewijzen voor gezien. Hoe lang dat nog duurt, is moeilijk te zeggen. Maar als er een verbod komt, gaan we wel op zoek naar andere manieren om sporters beter te maken. Want dat is waar sport om draait.”

RIDE Magazine
40 Reacties
Sorteer op:
14 januari 2021 16:35
Heerlijke reactie van de voedingsexpert van TJV. Ik weet te weinig van dit spul om er echt een mening over te hebben, maar qua argumentatie zou ik het snelst Jeukendrup volgen.
14 januari 2021 16:44
Het lijkt me verstandig als de UCI gewoon de richtlijnen van WADA volgt.
14 januari 2021 16:50
Het lijkt me verstandig onderzoeken te starten naar wat voor effecten ketonen-gebruik heeft op het menselijk lichaam op de lange termijn.
    14 januari 2021 21:28
    Daar zijn ze al lang mee begonnen maar het nadeel daarvan is dat ook de resultaten van het onderzoek op de lange termijn pas komen.
14 januari 2021 16:58
Weg er mee. Het hele lichaamseigen-boehoe en dat zijn ook suikers-boehoe argument valt in het niet bij de gekunstelde toepassing en het competitievervalsende aspect.

We zijn beter af zonder.
    14 januari 2021 17:24
    Wielrennen is werkelijk in alles een gekunstelde toepassing van zaken die buiten de context heel anders worden gebruikt.
    14 januari 2021 18:59
    +1, weg ermee. Een supplement waar je beter van wordt is voor mij geen supplement. De vergelijking met koolhydraten is een dooddoener. Daar word je niet beter van, je valt er gewoon niet door om. Dat is wel belangrijk op een fiets. En dat ketonen wel prestatiebevorderend zijn staat vast. Op basis van de prestaties van sommige renners haal je er zo de ketonenploegen uit. Toegegeven, die persoonlijke benadering is niet zo wetenschappelijk onderbouwd, maar het buikgevoel van de liefhebber heeft hier ook zijn recht ;)
    14 januari 2021 19:12
    Welke ploegen springen er uit op basis van prestaties? Jumbo, DCQS, BORA, Sunweb, UAE en Ineos denk? Is dat omdat ze ketonen gebruiken of omdat het qua overall aanpak de topploegen in het peloton zijn? En vindt je tussen de minder presterende ploegen niet ook gewoon genoeg ploegen die ketonen gebruiken en is het gebruik dus eigenlijk helemaal niet te zien in de prestaties?

    De meest directe vergelijking die je kunt maken is volgens mij die tussen Benoot en Dumoulin met en zonder ketonen. Ik weet niet welke conclusie je daaruit zou moeten trekken.
    14 januari 2021 19:23
    Ik snap je opmerking best M. Maar aankomen met 2 renners als onderzoek is niet voldoende natuurlijk. Veel leuker en sportiever is sowieso aankomende jaargang verbieden en kijken wat dat precies doet.
    14 januari 2021 19:43
    Dat er niet voldoende aanleiding is om conclusies te trekken is inderdaad mijn punt. Beetje vreemd om met nog minder concrete aanwijzingen dan wel een competitie vervalsende werking te constateren overigens.
    14 januari 2021 20:02
    Het is vooral de manier waarop deze teams in de breedte domineren ten opzichte van de rest en de snelheid waarmee deze dominantie zich gemanifesteerd heeft sinds de introductie van ketonen die opmerkelijk is. Het zijn natuurlijk ook de beste ploegen, maar toch... Ook het gespartel om de effecten zo veel mogelijk te minimaliseren en tegelijkertijd tegen elke prijs bij ketonen te blijven zweren, doen bij mij de nodige vragen rijzen...
    14 januari 2021 20:03
    Fingerspitzengefühl, ik wil het nog wel eens zien dat Ketonenloos Jumbo, wat er dan overblijft van die hele wasp-force.
    14 januari 2021 20:11
    Roglic won voor de ketonen zo´n beetje ieder rondje van een week, Dumoulin won de Giro zonder ketonen, Kruijswijk was zonder ketonen dominerend op weg naar eindwinst in de Giro, Bennett reed zonder ketonen toptien in de Vuelta, Martin en Van Aert werden zonder ketonen wereldkampioen en Gesink reed een hele rits topklasseringen voor zijn ploeg ketonen ging gebruiken. Tsja, wat zou er van zo´n clubje overblijven...

    Zou het wellicht toch gewoon iets met de kwaliteit van de renners te maken hebben?
    14 januari 2021 21:24
    Nee, puur die Ketonen.
    14 januari 2021 21:51
    Ja, aan die saaie karikatuur heb je je hier wel een beetje verkocht inderdaad.
    14 januari 2021 22:03
    Minder flauw.

    Een klassieke én-én. Én ze hebben goede renners (die in de regel ook wat ketoonhongeriger zij) én ze vreten ketonen. Sterker nog, dikke kans dat ze die ketonen al langere tijd vraten zeg zo rond pakweg 2016.
    14 januari 2021 22:09
    Denk dat DQS en Sky/Ineos de eerste ploegen waren die ketonen als eersten structureel en wetenschappelijk gebruikten. En dat daar ook een belangrijke verklaring ligt van waarom ze er qua prestaties bovenuit staken.

    Mijn inschatting (maar zeker weten doe ik dat niet) is dat TJV eerst een verregaande professionalisering doorgemaakt heeft op gebied van training en voeding, en daardoor al zeer dicht bij kwam. En dat het goed gebruik van ketonen gezorgd heeft voor de laatste stap die ze naast en zelfs voorbij DQS en Ineos heeft gebracht.

    En liever zie ik iedereen op brood en biefstuk fietsen (of kippenvlees om discussies over anabolen uit te sluiten). Maar zolang het niet verboden is en niet gevaarlijk, dan is het binnen de regels.
    Dus als de UCI komt met regels en de mogelijkheid om erop toe te zien, dan ben ik de eerste die dat prima vindt.
    14 januari 2021 22:26
    2016 als startpunt inschatting brengt het competitie vervalsende element nogal aan het wankelen. Want wanneer het toen al toegankelijk was voor de onderkant van de WT, waarom er dan nu een beperking op wensen?!
    14 januari 2021 22:48
    SM Sunweb is tegen ketonen
    14 januari 2021 22:49
    Hoezo de onderkant?

    Die giro zat in de tas. Flikkerde er uit maar zat er in hoor.
    14 januari 2021 23:07
    Meest sterke bewijs voor het prestatie bevorderende effect van ketonen is het feit dat vertegenwoordigers van TJV al anderhalf jaar lang in iedere podcast, interview etc. maar blijven roepen dat er nog helemaal geen bewijs is voor het prestatie bevorderend effect van ketonen. Het is slechts een beperkt onderdeel van hun totale voedingsprogramma. Dream on. Als er slechts theoretisch maar geen praktisch bewijs zou zijn, waren ze inmiddels al lang gestopt met deze peperdure brandstof.
    15 januari 2021 00:03
    FF, ja precies, dat is mijn punt. Bora zou ze ook niet gebruiken. Doen ze beide overigens mede niet omdat er naar hun mening teveel onderzoeken zijn die wijzen op negatieve gevolgen op de sportieve prestaties. Naast hun angst op negatieve gevolgen voor de gezondheid van hun renners, maar voor de volledigheid zeker geen onbelangrijk gegeven.

    RV, de onderkant die het noodzakelijk maakte de selectie te vullen met Vermeulen, Castelijns, de matige Lammertink, de mede door Gesink gefinancierde Van Winden en zelfs een verdwaalde Chinese stagiair. Prima om de start van het gebruik van ketonen toch daar te willen plaatsen, om het 'wat zal er van die gasten overblijven zonder ketonen' overeind te houden, maar als zelfs zij er toen aan konden komen, dan blijft het competitie vervalsende element vrij moeizaam overeind.
    15 januari 2021 07:31
    Nee hoor, ze begonnen met een paar en hebben het netjes opgeschroefd gaandeweg.
    Net zoals speciale tijdritstuurtjes, niet iedereen krijgt ze.

    En het competitievervalsende element blijft gewoon staan wanneer het zoveel kost dat de helft van de rest het niet betalen kan. En dat het verschil maakt blijkt wel uit dat ze er zo grof voor dokken.
    15 januari 2021 09:26
    Wanneer een van de onderste vijf ploegen (qua budget dus) zo´n keuze in 2016 kon maken, dan lijkt me dat nu het een stuk goedkoper is helemaal geen bezwaar meer voor WT-ploegen. Zoals ze ook allemaal zo´n competitie vervalsend stuurtje voor hun toppers kunnen laten maken, staat ze weinig in de weg om ook de beste voeding en brandstof voor hun toppers te regelen.

    Zitten overigens aardig wat teams uit het linkerrijtje tussen de ploegen die het niet toepassen: Bora, DSM, AG2R en Israel.
    15 januari 2021 15:21
    Je kan niet prestaties van vroeger extrapoleren naar het nu. De verhoudingen liggen helemaal anders.
14 januari 2021 17:11
Ik heb wel vertrouwen in Asker Jeukendrup, een autoriteit in z'n vakgebied.
En ook stoppen met alle gels, supplementen, koolhydraten etc., lijkt me onmogelijk.
14 januari 2021 17:17
Ik vind Jeukendrup dan weer een blaaskaak, maar ik zit dan ook zelf in voedingswetenschap. Hij wordt echt niet zo serieus genomen als dat hij doet geloven. Doe eender welke studie over sportvoeding aan een respectabele universiteit en je komt geen werk van Jeukendrup tegen.

Ik vind Jeukendrup en Plugge ook altijd een weinig overtuigende uitleg geven. "Onze renners drinken ook elke dag een glas bietensap, dat is hetzelfde..."

Daarnaast vind ik dit ook een lekkere uitspraak: "Maar als er een verbod komt, gaan we wel op zoek naar andere manieren om sporters beter te maken." Ja... Daar is men in de wielersport inderdaad bedreven in.
    14 januari 2021 18:58
    Ik zit zelf in een heel ander vakgebied en kan moeilijk de kwaliteit van zijn onderzoek beoordelen, maar op het eerste zicht zit het op vlak van publicaties en citaties zeker niet fout: https://scholar.google.com/citations?user=AeaRAgQAAAAJ&hl=en
    Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen blaaskaak is ;-)
14 januari 2021 18:14
Een pilletje, vitamientje of supplementje meer of minder gaat het verschil niet maken.
https://www.demorgen.be/nieuws/tourrenner-slikt-76-pillen-per-dag~b0f5d18d/
    14 januari 2021 21:53
    Artikel met werkelijk walgelijke uitkomst.
14 januari 2021 18:58
Natuurlijk is het nonsens om ketonen te verbieden. Het is een lichaamseigen stof. Als jouw koolhydraat verbranding op is raakt ook de glucose aanmaak voor verbranding op. Je lichaam gaat dan over op vetverbranding waarbij ketose wordt aangemaakt. Dit zou betekenen dat iedere wielrenner alle reserves uit alleen de koolhydraten moet halen. Volgens mij heeft de natuur ons zowel koolhydraten als ook vetten gegeven om energie uit te halen.
Jeukendrup heeft dus groot gelijk dat alle externe voedingspreparaten dan ook in de ban moeten. Waar ligt de grens?
    14 januari 2021 19:14
    EPO is ook een 'lichaamseigen stof'.
    14 januari 2021 21:27
    Ingevroren bloed opnieuw inspuiten is ook lichaamseigen.

    De essentie van ethische sport is uitgaan van eigen kracht.

    Ketonen wordt vrijgemaakt in het lichaam, en heeft niks met voeding te maken. Supplementen zitten al dik in het grijze gebied van waar de essentie van ethische eerlijk prestaties horen.
14 januari 2021 19:27
Ik vind het wel goed om het minstens tijdelijk te verbieden. Lange termijneffecten mogen nooit onderschat worden, er is meestal wel een reden waarom het lichaam bepaalde stoffen niet in overvloed aanmaakt. Maar bovenal: het is - voorlopig - een extra financiële drempel om met de top mee te kunnen doen.
Enkel de topploegen/toppers kunnen het zich veroorloven het meest uitgebreide pakket te nemen, wat gewoon een erg negatief effect heeft. Die ketonen vinden hun weg ook naar de beloften, junioren, waardoor talent toch weer een trapje minder belangrijk wordt, ten opzichte van begeleiding.

Edit: overigens, bloeddoping, EPO: allen toch lichaamseigen stoffen? Dus die vergelijking loopt op dat vlak evengoed mank.
14 januari 2021 19:48
Ketonen zijn vergelijkbaar met brandstof met hoog octaangehalte. Ze zijn peperduur en leveren meer kJ met dezelfde hoeveelheid zuurstof. Natuurlijk willen de rijke ploegen dit voordeel behouden.
Ondanks de novel food status wijst niets er op dat het ongezond is.
Als voorstander van een eerlijke én toegankelijke sport zou ik ook een ketonenvrije wielersport wensen van jeugd tot prof. F1 taferelen waar het team een grotere succesfactor is dan de sporter zelf zou een doemscenario zijn. Op het moment dat ketonen betaalbaar worden (95% goedkoper dan nu) verandert de zaak en heb je weer gelijke kansen voor iedereen.
Gevoelsmatig voor velen tegenstrijdig aan bovenstaande raad ik iedere profsporten aan om in deze tijd ketonen wél te gebruiken omdat je eenvoudig een paar tiende procent of extra cartouche cadeau krijgt en in de topsport moet je egoïstisch handelen.
14 januari 2021 20:57
Ik weet in ieder geval vrij zeker dat Novo Nordisk niet aan de ketonen zit ;)
14 januari 2021 21:35
De vervelendste bijwerking van die ketonen is wel dat ze zo ongeveer elke maand terug in het nieuws komen en dan de discussie weer van voor af aan begint.
Deze bijwerking lijkt zich ook op de lange termijn te blijven manifesteren.
14 januari 2021 22:47
Verbieden heeft alleen zin als op betrouwbare wijze aangetoond kan worden of een renner niet lichaamseigen ketonen heeft gebruikt. Zo nee, winnen weer de valsspelers. Verbieden en uit het peloton halen zijn namelijk twee verschillende dingen.
15 januari 2021 11:25
Ketonen zijn goor, worden in een lab gemaakt door witte jassen, zijn heel duur, en bij totaal uitgeputte soldaten werken ze als een tierelier: allemaal voorwaarden om een enorme opkikker tussen de oren te veroorzaken, maw placebo.

https://jurgenvanteeffelen.nl/placebo-wondermiddel-in-het-huidige-wielrennen/

PS. Als ik uitgeput als een uitgeknepen tube tandpasta over mijn kader hang en ik eet een banaan dan werkt dat ook als een wondermiddel; beter zelfs dan ketonen.
15 januari 2021 15:32
Zolang er mensen met kennis van zaken het afraden zou ik er dan ook gewoon vanaf blijven. Helaas zijn er de 'cutthroat' ploegen die ten koste van alles willen winnen en dan altijd den dikkenek van "wij zijn vooruitstrevend, huh huh" anderen kunnen ook flesjes naar binnen lurken als ze het budget zouden hebben.
@Panache verwoordt dit perfect:
"F1 taferelen waar het team een grotere succesfactor is dan de sporter zelf zou een doemscenario zijn. Op het moment dat ketonen betaalbaar worden (95% goedkoper dan nu) verandert de zaak en heb je weer gelijke kansen voor iedereen."

Reacties zijn gesloten.