UCI houdt woedeuitbarsting López alsnog tegen het licht

woensdag 5 juni 2019 om 17:15
UCI houdt woedeuitbarsting López alsnog tegen het licht

foto: Cor Vos

Mogelijk krijgt de laatste bergetappe van de Giro d’Italia toch nog een staartje voor Miguel Ángel López. De Astana-renner reageerde daarin zijn frustratie af op een toeschouwer, die meerende en tegen hem aan botste. Aanvankelijk werd de renner niet gestraft, maar de zaak lijkt alsnog tegen het licht te worden gehouden. Dat melden Italiaanse media.


Het was een opmerkelijk tafereel in de slotfase van de laatste bergrit van de Giro. Miguel Ángel López moest voet aan de grond zetten nadat hij in botsing kwam met een toeschouwer die meerende met de renners. De Colombiaan reageerde zijn frustratie af op de toeschouwer en sloeg diens hoedje van zijn hoofd. López riskeerde een straf met zijn uitbarsting, maar de wedstrijdjury streek met de hand over het hart.

Volgens Italiaanse media lijkt de zaak daarmee niet definitief te zijn afgedaan. De UCI zou namelijk zich hebben gewend tot de organisatie van de Giro, omdat deze uitspraak mogelijk een precedent schept: als een vergelijkbaar geval zich voordoet, kunnen betrokkenen zich op deze uitspraak beroepen. Mogelijk hangt López hierdoor alsnog een boete, strafpunten of – in het slechtste geval – zelfs diskwalificatie boven het hoofd.

Dit artikel delen:

47 Reacties

Rebellin 5 juni 2019 om 17:20

Terecht.

limburgia 5 juni 2019 om 18:58

?????

Veloburto 5 juni 2019 om 17:21

Ik vind dat het een juiste precedent schept. Iedere meerennende malloot is wat mij betreft vogelvrij en mag in elkaar worden gemept

Lopopodium 5 juni 2019 om 17:24

Dat mag van mij ook gelden voor die vlaggenzwaaiers, met name de zwaaiers met een vlag aan een stok en deze horizontaal over de weg laten hangen om pas op het laatste moment deze weg te halen. Dat moet ook eens fout aflopen in een koers.

Bulcke 5 juni 2019 om 17:54

En voor mensen die met honden langs het parcours staan. Levensgevaarlijk als zo’n hond ineens oversteekt. Dat moet een keer mis gaan. En als we toch bezig zijn, dan ook gelijk iedereen die het waagt om met kinderen langs het parcours staan maar preventief van de weg slaan. Je weet maar nooit natuurlijk

rput 5 juni 2019 om 18:24

Groot gelijk! Laten we hetzelfde doen met andere malloten zoals dieven en kindermisbruikers: handen of andere lichaamsdelen gewoon afhakken!

Lijkt me toch niet echt hoe wij als maatschappij willen functioneren…

reusjen 5 juni 2019 om 18:38

Volgens mij doet iedereen wel eens iets stoms, we kunnen die bergen toch afsluiten en iedereen die erop wil bij de entree een muilpeer verkopen?

Veloburto 5 juni 2019 om 19:54

Ik vind niet dat je mensen preventief een muilpeer moet verkopen en het afhakken van lichaamsdelen vind ik persoonlijk wat te ver gaan.

Merlinappa 6 juni 2019 om 07:09

wielren-sharia invoeren, kunnen we meteen ook meer rondjes in het midden-oosten doen! win-win

Titaantje 5 juni 2019 om 17:23

Misschien moet Astana de UCI en RCS, die veiligheid van de koers moeten waarborgen, dan ook maar voor het gerecht slepen voor gemiste inkomsten en kans op rondewinst (je moet altijd hoog inzetten)

Polleke 5 juni 2019 om 17:24

Kunnen we de UCI niet eens tegen het licht houden en voor altijd schorsen…? Er moeten per wedstrijd toch wel een vijftal mensen met gewoon boerenverstand te vinden zijn die “Jury” kunnen spelen….

FrankyCerami 5 juni 2019 om 17:24

Helemaal eens. Iedere renner een dubbelloops meegeven. Niet te zwaar uiteraard.

kielabokki 5 juni 2019 om 17:33

Regels zijn regels. Maar het is prima dat een renner eens een keer een paar corrigerende tikken geeft aan zo’n mafklapper.
Het begint allemaal met respect voor de renners en de koers. Doe gek, loop mee desnoods.. maar ten alle tijden de renners niet hinderen. En de UCI die enkel optreedt tegen MAL is weer goed ruk. Ze zouden het door de vingers moeten zien. Die jongen is genoeg gestraft.

pirazzi 5 juni 2019 om 17:41

Alle toeschouwers achter dranghekken of vastbinden.

Hangelos 5 juni 2019 om 17:46

Gewoon net als vroeger bij de ‘Scythed chariots’ van de scherpe bladen op de wielassen monteren, dan denkt het volk wel drie keer na voordat ze in de buurt komen. Geeft ook meteen wat ruimte in het peloton ;-)

VerstandOpNul 5 juni 2019 om 17:46

Terecht dat hiernaar gekeken wordt! Een boete zou op zijn plaats zijn..

Uiteindelijk blijft het ‘maar’ een wielerwedstrijd.. Hoe hard er ook voor gewerkt wordt..

Wel een schone taak voor de organisatie om beter op te treden tegen al te opdringerige toeschouwers! Toeschouwers zijn wat mij betreft niet vogelvrij.. Wat te denken van die kerel met dat jasje in de RvV waar Sagan.. Stom, maar enigszins onvermijdelijk dat het weleens fout gaat..

krypton 5 juni 2019 om 19:58

Het is "maar" zijn baan? Die valpartij kan hem naast een mooie sportieve prestatie (ritzege en/of hogere eindklassering) veel geld gekost hebben.

VerstandOpNul 5 juni 2019 om 23:52

Idd.. ‘maar’ zijn baan, ‘maar’ geld..
Kan nooit een rechtvaardiging voor zulk gedrag zijn..

Tom Opheij 5 juni 2019 om 17:51

Wat als Roglic de duwende toeschouwer 'getikt' had? Wat dan?

Is straf voor renner door duwen nu ook precedent? Kunnen we onze lol op in Frankrijk. Froomy zal met grote regelmaat geduwd worden ben ik bang. Maar owweeh als er een tik uitgedeeld wordt…

horsm 5 juni 2019 om 18:09

Ik zou een (lichte) straf goed vinden.

jan jansen 5 juni 2019 om 18:12

Alle meerenners oppikken in een vrachtwagen en na de wedstrijd overgieten met door het peloton geproduceerde urine, spuug etc.

koos verrek 5 juni 2019 om 18:50

Wat zeg ie nou…

vanSpringel 6 juni 2019 om 00:33

Je vergeet er nog één. Pek en veren.

koos verrek 5 juni 2019 om 18:36

Hebt iemand de video van deze geweldeaar, ik heb het niet gezin

Henk 5 juni 2019 om 19:07

Staat op de site van Het Laatste Nieuws.
Daarop is het buitensporig agressieve gedrag van deze wielrenner te zien.
Lopez moet hard aangepakt worden.

Borsje 5 juni 2019 om 18:41

Ze hadden hem direct als sanctie een boete moeten opleggen ( geen tijdstraf) .

Mystery Rider 5 juni 2019 om 19:06

Nou UCI, geef hem een paar Zwitserse franken boete en een megaboete voor de organisatoren van de Giro omdat ze de fans niet in bedwang kunnen houden en vanaf nu geen supporters meer langs de kant van de weg AUB, die staan toch maar in de weg!

Hebben jullie trouwens gezien dat de drie motoren rechts van de weg zwaar in de remmen moesten omdat MAL zijn fiets niet onder controle had bij het herstarten en bijna een renner van EF ten val brachten – mag je die motorrijders ook even beboeten – stelletje overbetaalde UCI nitwits.

Vijgen na Pasen zou ik zeggen, was geen correcte reactie van MAL maar gegeven de omstandigheden kan dit wel door de vingers gezien worden, feit dat de UCI er zich nu nog wil mee bemoeien is gewoon belachelijk!

rovi 5 juni 2019 om 19:23

Ik zou als UCI die woedeuitbarsting van Marco Haller over die bidon ook nog even onderzoeken…

koos verrek 5 juni 2019 om 19:27

Ik herinner me belli die werd voor minder stante pede uitgesloten. 2001 of zo..

coenj 5 juni 2019 om 19:32

Gewoon aanpakken wat mij betreft diskwalificeren. Dit kan je niet tolereren. Goes dat UCI dit doet

Sonsbach Allstars 5 juni 2019 om 19:45

Geef die jongen een paar Zwitserse francs boete en de kous is af wat mij betreft.
En over precedenten gesproken. Hoe zit dat met al die motards of bijvoorbeeld het afdoen van die salbutamol zaak van Froome? De ene zaak is precedenter dan de andere…

koos verrek 5 juni 2019 om 19:58

Ik zocht die wladimir belli boks maar nergens te vinden.. Dan toch effe giro 2003 gekeken man man, https://m.youtube.com/watch?v=gMUWm6jD7ec
heerlijke tijd was dat, die koppen, allemaal tot de nok vol moet ie effe kijken

leegloper 5 juni 2019 om 20:50

Hier, een heel overzicht van incidenten: http://www.cyclingnews.com/news/when-riders-attack-10-memorable-scuffles-from-recent-cycling-history/
Derde filmpje, tik van Belli aan neef van Simoni.

koos verrek 5 juni 2019 om 22:11

Super. Dank leegloper !

john 5 juni 2019 om 20:13

Kijk hier hebben we het weer ,werd die malloot die zonder fiets de berg op rende in de tour geschorst ? nee natuurlijk niet het was de bekende Sir van de Sky ploeg

Kelder is de Man 6 juni 2019 om 08:03

Sterker nog.. hij werd gematst. Toch vind ik de vergelijking niet opgaan. Dan meer waar Froompie dat levensgrote meerennende kuiken een slag op zn kaak gaf.

Lalsacien 5 juni 2019 om 22:10

Waarschuwing voor Lopez lijkt mij voldoende met eventueel bij een volgende keer een strengere straf.

vanSpringel 6 juni 2019 om 00:40

Lopez is een held !

DonQuijote 6 juni 2019 om 09:10

Ik vind er nog al wat nances in “geweld” zitten.
Een paar jaar geleden gaf, ik dacht Froome, een meerennende Colombiaan een harde vuistslag midden in zijn gezicht. Dát vond ik nou echt overdreven en een straf waardig. Er was immers nog niets aan de hand, hij had hem ook kunnen wegduwen. Wegduwen dat ik onze favoriete Mollema in de laatste Giro zag doen.

Wat López overkwam is iets anders; hij valt door een meerenner in het heetst van de strijd en mept de man zijn petje van zijn hoofd en geeft hem een schop. Dat staat werkelijk in geen verhouding tot Froome´s keiharde vuistslag in het gezicht van een fan.

Met andere woorden, López mag vrijuit gaan gezien de hele context van het voorval.

VerstandOpNul 6 juni 2019 om 10:27

Ben jij de rijdende rechter ofzo?

Totaal oneens met je overigens..

DonQuijote 6 juni 2019 om 11:19

@verstandopnul.

Nee hoor ofzo.
Leg eens uit ofzo waarom je het totaal oneens bent ofzo.
Of heb je daar geen zin in ofzo?
Je gedraagt je liever als een echte forumposter en zeikt graag gewoon een beetje af ofzo?

HennieK 6 juni 2019 om 15:39

@verstandnul je doet je naam eer aan :-)

Jean Dumas 6 juni 2019 om 10:43

Renners zijn vogelvrij, ook voor de UCI. Die zouden suppoosten op elke 100m moeten plaatsen op een slotklim.

vanSpringel 6 juni 2019 om 12:39

klopt helemaal wat je zegt, de renners zijn een ‘verdienmodel’ voor de organisaties.
Zal ze een worst wezen wat de renners zich laten gebeuren, zolang de inkomsten maar gegarandeerd zijn.

  • 1
  • 2