UCI herziet puntentelling: monumenten en grote rondes belangrijker
foto: Cor Vos
vrijdag 23 december 2022 om 14:51

UCI herziet puntentelling: monumenten en grote rondes belangrijker

UCI heeft vanmiddag bekendgemaakt dat de UCI-puntentelling wordt aangepast. Voortaan worden de punten van de beste twintig renners meegenomen in de Team Ranking. Ook zijn er in 2023 meer UCI-punten te verdienen in grote rondes en monumenten.

Eerder communiceerde de UCI al te overwegen de puntentelling te herzien. Na gesprekken met verschillende stakeholders in de wielerwereld kwam de UCI tot enkele aanpassingen.

Zo worden niet alleen het aantal te verdienen punten in grote rondes en monumenten verhoogd, maar ook in etappes in meerdaagse wedstrijden in de WorldTour en de ProSeries. Afhankelijk van het niveau van de koers vallen de eerste vijf, tien of vijftien renners in de daguitslag in de punten. Ook aan goede prestaties op het WK en de Olympische Spelen worden vanaf 1 januari 2023 meer punten toegekend.

Door de nieuwe puntentelling moet het aantrekkelijker worden voor WorldTour-teams om de beste renners in de grootste wedstrijden op te stellen. Dit jaar kozen sommige ploegen er nog wel eens voor om hun sterkste renners in 1.1-koersen te laten starten, omdat hier relatief gezien de meeste punten te verdienen waren.

UCI World Ranking voor teams
Ook in de wereldranglijst voor teams verandert er het een en ander. Waar alleen de punten van de beste tien renners van een ploeg de afgelopen jaren voor dit klassement meetelden, geldt dit de komende jaren voor de beste twintig renners. Vanwege de kans op blessures en ziektes binnen een ploeg is hiervoor gekozen.

RIDE Magazine
23 Reacties
23-12-2022 15:27
Hoe kun je zo laat zo een belangrijke wijzigingen doen?

Los van of de wijzigingen goed zijn natuurlijk, want meer punten naar ritten in grote rondes was absoluut nodig.
23-12-2022 15:05
Inhoudelijk verder geen mening. Kan me wel voorstellen dat ploegen deze wijziging van de UCI vrij laat gecommuniceerd vinden. Je hebt je selecties al rond en zelfs de eerste programma’s al. Dit hadden ze gerust halverwege het jaar bekend mogen maken.
    23-12-2022 15:38
    Zou er echt een ploeg zijn die renners aantrekt voor de mindere koersen en in de grote koersen een b-team stuurt?

    Afgelopen jaar was het een beetje belachelijk hoe de wt teams met gigantisch sterke blokken de koersen die eigenlijk meer voor de lagere divisies zijn kwamen domineren voor de punten.
23-12-2022 15:08
Gaat Lotto de niet deelname aan de Giro nu heroverwegen?
    23-12-2022 16:38
    Ik denk dat ze bijna niet anders kunnen. Het aantal punten voor ritten is gigantisch verhoogd. Vorig jaar kregen voor een rit in de Giro & Vuelta enkel de top 5 pt (100-40-20-12-4). Nu zou de top 15 punten krijgen en het aantal pt daalt ook veel geleidelijker (180-130-95-80-60-45-40 etc.). Dus nu kunnen ze met ereplaatsen in de Giro weldegelijk veel meer verdienen dan met die 1.1 ééndagswedstrijden in dezelfde periode die ze van plan waren te rijden, zeker omdat er nu 20 renners kunnen scoren dus met bv een Sweeny kunnen ze zelfs nog pt pakken.
    04-01-2023 13:33
    Naast de Giro hebben ze blijkbaar ook hun uitnodiging voor de Tirreno, de Tour down under en het baskenland teruggestuurd.. Denk dat ze daar al serieus spijt hebben van hun beslissing en vrees dat ze dit niet meer kunnen veranderen.
    Het is natuurlijk wel een goed zaak dat ze de puntentelling herzien hebben. We willen de beste renners zien strijden tegen elkaar in de mooiste wedstrijden.. Een De Lie bvb moet in WT rittenkoersen meedoen voor sprintoverwinningen en niet enkel de 1.1 koersjes aflopen.
23-12-2022 15:09
Dat het uitrijden van een grote ronde meer punten oplevert, vind ik volkomen terecht. Hoop dat de uci dat eindelijk doorvoert. Heb me vaak verbaasd dat top twintig in een eendaagse, geeneens een monument, meer punten kan opleveren dan een uitgereden drieweekse ronde.
23-12-2022 15:31
Israel Premier Tech wordt ook nog even geholpen door de UCI met het volgende: The system of mandatory invitations to UCI WorldTour races has also been modified, on a temporary basis. For the 2023 season, any UCI ProTeam which lost its UCI WorldTeam status at the end of the 2022 season due to sporting criteria and which is not one of the teams eligible for mandatory invitations (as set out in article 2.1.007 b of the UCI Regulations) will automatically receive invitations to stage races (with the exception of the Grand Tours) and one-day UCI WorldTour races. This modification is aimed at maintaining stability within teams, and is limited to one transition year – i.e. only for 2023, coming as it does after three years of significant upheaval due to the global pandemic.
    23-12-2022 15:42
    Waren zij ook niet degenen die dreigden met een rechtszaak? Wellicht zo afgehandeld.
23-12-2022 15:01
Aan de ene kant leuk, die verandering naar het tellen van de beste 20 renners van een ploeg, maar ik denk dat de kleinere PCT ploegen zoals een Burgos moeilijk 20 scorende renners kunnen hebben.
    23-12-2022 16:20
    Die kleinere PCT-ploegen hebben natuurlijk sowieso geen kans op promotie, dus dat lijkt me niet zo'n probleem.
23-12-2022 15:39
Jammer dat ze de grote rondes niet gelijk hebben getrokken, wat mij betreft mag de aandacht best wat meer verdeelt worden. Ook hoog tijd dat de Amstel een monument wordt. Strade gaat een graadje omhoog, maar zit nog onder Amstel, Wevelgem, Quebec enzo (500 om 400).
    23-12-2022 16:41
    Strade zou sowieso een monument moeten worden, qua deelnemersveld misschien wel sterker dan sommige echte monumenten.

    Sowieso ben ik voorstander van de oude wereldbeker laten herleven, dan ontstaat er ook nog een soort van competitie tussen de klassieke renners.
    23-12-2022 16:54
    De 5 monumenten die we nu hebben zijn al sinds het begin van het wielrennen in de 19e/20e eeuw de grootste klassiekers. In die zin zal de Amstel hier nooit bij behoren (geen enkele race behalve die 5).

    Dat heeft dan overigens niks te maken met hoeveel UCI punten je hier wel/niet voor krijgt. Als ik me niet vergis waren er vroegah in de wereldbeker gelijke punten voor alle wedstrijden. Dus evenveel punten in Parijs-Roubaix als in de Wincanton Classic, Japan Cup, of Rund um den Henninger Turm.
    23-12-2022 17:09
    De Ronde was volgens mij tot aan de vijftiger jaren ofzo een kleinere koers omdat die op dezelfde dag werd gehouden als een van de andere monumenten. Dus men kan zeker wel groeien. Maar enooooorm lastig is het wel. De Amstel zal het dan ws vooral moeten hebben van de UCI die het als een monument aanwijst, bij het publiek zal Strade eerder in aanmerking komen.
    23-12-2022 17:19
    Strade is een mooie, unieke koers met vaak een paar sterren aan de start. Op de 'startlist quality'-lijst van PCS in 2022 wel pas op plek 27, in 2021 op plek 16, in 2019 op plek 30. Enkel bij de corona-kalender van 2020 stond ie in de top-10 qua deelnemersveld.

    Wat je ook hebt, is dat weinig renners echt al in topvorm zijn begin maart. De klassieke types pieken toch iets meer naar begin april, de klimmende types naar mid april.

    Het is zeker 1 van de wedstrijden op de kalender waar ik echt naar uit kijk, maar toch ook wel wat gehypet en met een goeie 180 km voor mij te kort om in het heilige rijtje van 5 te komen. Een monument? Nee. Een wereldbeker-koers zou ik er wel van maken, samen met Gent-Wevelgem, Amstel en San Sebastian. Dan heb je er nog eentje over om aan 10 te komen.
    24-12-2022 01:36
    Doe je er een van die Canadese koersen of Emelia bij en dan heb je er tien.

    Ik zou het fantastisch vinden om de toppers in het klassieke werk overal aan het werk te zien.
    Nu hebben ze toch eigenlijk te weinig echte uitdagingen en als je een wereldbeker hebt, dan hebben ze ook echt een doel om op te focussen.
    Zult wel wat dingen moeten omzetten waarschijnlijk maar dan krijg je echt meer strijd in de koers.
    Want je kunt dan niet zomaar een koers laten lopen.
23-12-2022 15:51
Ik had misschien eerder de eerste 15 renners per ploeg laten tellen, want sommige van de betere Pro Tour teams zitten misschien maar met 20 renners, maar ben wel blij dat meer renners per ploeg tellen. Kan een ploeg als Cofidis bijvoorbeeld ook tevreden met Vanbilsen in de Scheldeprijs die 6de wordt. Ook de grotere hoeveelheid punten voor het uitrijden van een Grote Ronde is goed.

Over 3 jaar gaan we het dan allemaal moeten hebben over het feit dat grote koersen mogen rijden sowieso een gigantisch voordeel is voor de ranking en dat een team als Eolo al op voorhand is gekl**t omdat ze de Tour en Vuelta waarschijnlijk niet mogen rijden terwijl een team als, idk, Arkea een complete grap is maar gewoon elke koers uitrijd en zo meer punten in de grote rondes kan sprokkelen.
    23-12-2022 15:58
    Je moet wel bij de eerste 60 in het AK eindigen voor punten en vanaf plek 30 stelt het aantal punten dat je krijgt niet zo heel veel meer voor….
23-12-2022 16:58
Ten eerste wordt dit echt idioot laat gecommuniceerd! Waar zijn ze toch mee bezig bij die UCI? Goed: het nieuwe seizoen is nog niet begonnen, maar dit moet echt beter.
Inhoudelijk: prima dat bepaalde koersen een upgrade krijgen maar ik heb toch zo mijn twijfels bij een grotere invloed van WK en OS. Enerzijds snap ik dat dit belangrijke wedstrijden zijn en dat de UCI er daarom veel punten aan wil toekennen maar anderzijds gaat het hier om punten die vooral voor de teams van belang zijn en in dit soort koersen mag maar een beperkt aantal renners starten en bovendien starten ze niet in ploegverband.
23-12-2022 17:00
Hoe anders zou de ranking zijn geweest als er dit jaar al 20 renners werden geteld?
    23-12-2022 17:08
    Wellicht iets of wat anders ja, dat zou wel eens kunnen kloppen
    24-12-2022 10:51
    @DK Dan zouden sommige ploegen een andere tactiek hebben toegepast.

Reacties zijn gesloten.