UCI herziet puntentelling: monumenten en grote rondes belangrijker
UCI heeft vanmiddag bekendgemaakt dat de UCI-puntentelling wordt aangepast. Voortaan worden de punten van de beste twintig renners meegenomen in de Team Ranking. Ook zijn er in 2023 meer UCI-punten te verdienen in grote rondes en monumenten.
Eerder communiceerde de UCI al te overwegen de puntentelling te herzien. Na gesprekken met verschillende stakeholders in de wielerwereld kwam de UCI tot enkele aanpassingen.
Zo worden niet alleen het aantal te verdienen punten in grote rondes en monumenten verhoogd, maar ook in etappes in meerdaagse wedstrijden in de WorldTour en de ProSeries. Afhankelijk van het niveau van de koers vallen de eerste vijf, tien of vijftien renners in de daguitslag in de punten. Ook aan goede prestaties op het WK en de Olympische Spelen worden vanaf 1 januari 2023 meer punten toegekend.
Door de nieuwe puntentelling moet het aantrekkelijker worden voor WorldTour-teams om de beste renners in de grootste wedstrijden op te stellen. Dit jaar kozen sommige ploegen er nog wel eens voor om hun sterkste renners in 1.1-koersen te laten starten, omdat hier relatief gezien de meeste punten te verdienen waren.
UCI World Ranking voor teams
Ook in de wereldranglijst voor teams verandert er het een en ander. Waar alleen de punten van de beste tien renners van een ploeg de afgelopen jaren voor dit klassement meetelden, geldt dit de komende jaren voor de beste twintig renners. Vanwege de kans op blessures en ziektes binnen een ploeg is hiervoor gekozen.
Modification of points scale for men’s events in UCI International Road Calendar https://t.co/qE6gne6gOS pic.twitter.com/sGV1hKi33O
— UCI_media (@UCI_media) December 23, 2022
Los van of de wijzigingen goed zijn natuurlijk, want meer punten naar ritten in grote rondes was absoluut nodig.
Afgelopen jaar was het een beetje belachelijk hoe de wt teams met gigantisch sterke blokken de koersen die eigenlijk meer voor de lagere divisies zijn kwamen domineren voor de punten.
Het is natuurlijk wel een goed zaak dat ze de puntentelling herzien hebben. We willen de beste renners zien strijden tegen elkaar in de mooiste wedstrijden.. Een De Lie bvb moet in WT rittenkoersen meedoen voor sprintoverwinningen en niet enkel de 1.1 koersjes aflopen.
Sowieso ben ik voorstander van de oude wereldbeker laten herleven, dan ontstaat er ook nog een soort van competitie tussen de klassieke renners.
Dat heeft dan overigens niks te maken met hoeveel UCI punten je hier wel/niet voor krijgt. Als ik me niet vergis waren er vroegah in de wereldbeker gelijke punten voor alle wedstrijden. Dus evenveel punten in Parijs-Roubaix als in de Wincanton Classic, Japan Cup, of Rund um den Henninger Turm.
Wat je ook hebt, is dat weinig renners echt al in topvorm zijn begin maart. De klassieke types pieken toch iets meer naar begin april, de klimmende types naar mid april.
Het is zeker 1 van de wedstrijden op de kalender waar ik echt naar uit kijk, maar toch ook wel wat gehypet en met een goeie 180 km voor mij te kort om in het heilige rijtje van 5 te komen. Een monument? Nee. Een wereldbeker-koers zou ik er wel van maken, samen met Gent-Wevelgem, Amstel en San Sebastian. Dan heb je er nog eentje over om aan 10 te komen.
Ik zou het fantastisch vinden om de toppers in het klassieke werk overal aan het werk te zien.
Nu hebben ze toch eigenlijk te weinig echte uitdagingen en als je een wereldbeker hebt, dan hebben ze ook echt een doel om op te focussen.
Zult wel wat dingen moeten omzetten waarschijnlijk maar dan krijg je echt meer strijd in de koers.
Want je kunt dan niet zomaar een koers laten lopen.
Over 3 jaar gaan we het dan allemaal moeten hebben over het feit dat grote koersen mogen rijden sowieso een gigantisch voordeel is voor de ranking en dat een team als Eolo al op voorhand is gekl**t omdat ze de Tour en Vuelta waarschijnlijk niet mogen rijden terwijl een team als, idk, Arkea een complete grap is maar gewoon elke koers uitrijd en zo meer punten in de grote rondes kan sprokkelen.
Inhoudelijk: prima dat bepaalde koersen een upgrade krijgen maar ik heb toch zo mijn twijfels bij een grotere invloed van WK en OS. Enerzijds snap ik dat dit belangrijke wedstrijden zijn en dat de UCI er daarom veel punten aan wil toekennen maar anderzijds gaat het hier om punten die vooral voor de teams van belang zijn en in dit soort koersen mag maar een beperkt aantal renners starten en bovendien starten ze niet in ploegverband.