UCI gooit regels om: slechts acht Belgen zeker van selectie in WB veldrijden

Door Nico Dick & Maxim Horssels, donderdag 6 februari 2020 om 17:39
UCI gooit regels om: slechts acht Belgen zeker van selectie in WB veldrijden

© Cor Vos

In het kader van de hervorming van de Wereldbeker Veldrijden kondigde de UCI eerder al aan dat er naast een nieuwe kalender ook een nieuwe regelgeving zou komen.  Dat is ondertussen gebeurd en dat heeft vooral gevolgen voor de Belgen. Zo blijkt uit documenten die WielerFlits kon inkijken. 


Een aantal van de nieuwe reglementen die de UCI invoert, is nadrukkelijk in het nadeel van de Belgische mannen. De voorbije jaren hadden namelijk alle renners in de top-50 van de UCI-ranking automatisch startrecht in de Wereldbeker. In Hoogerheide bijvoorbeeld resulteerde dat in niet minder dan twintig Belgische elite heren aan de start.

Acht plus vier
In de nieuwe regels wordt dat aantal beperkt tot maximaal twaalf: alleen de beste acht renners van de UCI-ranking zullen gegarandeerd mogen starten. Daarnaast mag de bondscoach nog vier renners vrij aanduiden. De eerste acht moeten uiteraard in de top vijftig staan, voor de vier anderen hoeft dat zelfs niet.

Concreet: vandaag zijn alleen Toon Aerts, Eli Iserbyt, Michael Vanthourenhout, Laurens Sweeck, Quinten Hermans, Tim Merlier, Gianni Vermeersch en Tom Meeusen honderd procent zeker van startrecht. Bij die vier andere kan huidig bondscoach Sven Vanthourenhout dan bijvoorbeeld Wout van Aert (weggezakt op de UCI-ranglijst) selecteren.

Plaats voor Van Avermaet op rij vier
Of een opkomend talent dat moeilijk in de top vijftig geraakt, want dat wordt niet meer zo evident, nu er 14 in plaats van 9 Wereldbekermanches zijn. Het is immers nog steeds zo dat de meeste UCI-punten in de Wereldbeker te rapen zijn (200 voor de winnaar van een WB-manche tegenover 80 punten voor de winnaar van een klassieker als de Koppenbergcross).

Of aan…  Greg Van Avermaet, mocht die zin hebben in deelname aan een wereldbekercross. Want ook daar heeft de UCI aan gedacht. De nieuwe regels maken het aantrekkelijker voor wereldtoppers uit het wegwielrennen en mountainbiken om een uitstapje naar het veldrijden te maken. Renners die in een van beide disciplines in de top-50 van de UCI-ranking staan, hoeven niet meer helemaal achteraan aan te schuiven. Voor hen is een plek op de vierde startrij gereserveerd (plek 25 t/m 34). Dat geldt overigens ook voor ander internationale toppers als Schurter, Alaphilippe of Sagan, mochten die een uitstapje wagen.

Verspilde investering
Jongens die op dit moment in België uit de boot kunnen vallen, zijn onder meer Jens Adams, Thijs Aerts, Diether Sweeck, Jim Aernouts, Vincent Baestaens, Daan Soete, Dieter Vanthourenhout, Nicolas Cleppe,  Braam Merlier, Lander Loockx en Wietse Bosmans. Oké, misschien niet de wereldtoppers, maar wel stuk voor stuk profrenners. Een aantal onder hen trok het voorbije seizoen meermaals naar het buitenland om toch maar in die beoogde top vijftig te geraken. Een verspilde investering, blijkt nu.

Nog dit: de nieuwe reglementering heeft amper invloed op de Nederlandse selecties, aangezien slechts zeven Nederlandse eliterenners in de top-50 staan. Bondscoach De Knegt mag die nog steeds aanvullen met een achtste renner naar keuze. Er zijn overigens nog een aantal wijzigingen die we u niet willen onthouden. De krijgt u in de loop van morgen te zien in een uitleg-video.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Verweggistan 6 februari 2020 om 18:33

Ergens wel terecht. Maar aan de andere kant: de beste renners zouden moeten kunnen starten ongeacht nationaliteit. En voer dit dan per 2021/2022 in. Hoe moeilijk is het om een eens regels ver van te voren aan te kondigen.

Onie 6 februari 2020 om 19:56

Eens dat het pas per 21/22 moet. Ook de UCI moet verder vooruit kijken. Wat betreft de sterkste moeten starten, als je de parallel naar het schaatsen trekt dan denk ik dat het wel een stap vooruit is in de internationalisering.

Erik33 6 februari 2020 om 18:33

En de NL dames dan?

ChefSpijker 6 februari 2020 om 18:41

Daar zal het zelfde voor gelden lijkt me, alleen ga je daar amper problemen krijgen aangezien er momenteel niet meer dan twaalf serieuze gegadigden zijn. Dan zullen De Boer en De Jong eerst weer niveau moeten laten zien voordat De Knegt lastige keuzes moet maken.

Peter Lippens 6 februari 2020 om 19:09

herinner me dat Voske vorig jaar speciaal ging crossen (in Amerika?) omdat ze niet meer in die top 50 stond toen na haar baaljaren. Met dit reglement zou dat dus niet meer nodig zijn. Sneu natuurlijk voor de jongens die geinvesteerd hebben om toch maar in die top 50 te geraken maar kan me wel vinden (als Belg) in deze nieuwe reglementering al had ze natuurlijk wel vroeger mogen worden aangekondigd.

Nico Dick 6 februari 2020 om 19:13

voorlopig telt de top 50 zes Nl-eliterensters, de andere dames zijn nog U23 volgend jaar.
“For the women race, each national federation entering 8 or more riders, may in addition enter 2 women U23 riders”.

thorsen 6 februari 2020 om 19:00

Jammer voor de Belgische subtoppers, maar voor de top10 uitslagen zal dit niet of nauwelijks uitmaken.

Polleke 6 februari 2020 om 19:57

Voor de mondialisering van de cross daarentegen…benieuwd hoeveel supporters de verdwaalde Hongaar, Pool of Japanner naar de cross gaat lokken. Met een verdubbeling van de kosten lijkt me het halveren van de inkomsten geen goed bedrijfsmodel…

FDJ 6 februari 2020 om 20:01

Dus je gaat het land waar het verreweg het populairste is van allemaal, de meeste sponsoren gebonden worden, het hardste straffen. Niet slim.

klootje kriekeljon 7 februari 2020 om 04:02

Maar wel willen globaliseren..

assen 6 februari 2020 om 20:54

Ai ai ai, als je nu ook de renners aanpakt in het enige land ter wereld waar deze sport een echt belangrijke sport is… is dat geen risico voor deze sport op de lange termijn?

xistnc 6 februari 2020 om 22:04

Dit vermindert ook de prikkels voor subtoppers om wat goedkope puntjes op te gaan halen in kleinere crossen buiten het epicentrum, vermoed ik.

Nico Dick 6 februari 2020 om 22:23

Klopt helemaal. Dit heeft nu geen zin meer

Romāns Vainšteins 6 februari 2020 om 22:27

Worden die crossen alleen maar leuker en beter van, minder uitgaven aan startgeld en meer kansen voor de onbekende dorpshelden.

dikkechaap 6 februari 2020 om 23:07

Klinkt als hele verstandige wijzigingen.

Deel Koeper 7 februari 2020 om 06:11

Dit gaat geen extra buitenlanders naar de cross halen, want die konden al sowieso starten, deze Belgen stonden niemand in weg.
Dit zorgt in praktijk voor kleinere deelnemersvelden in een sowieso al kleine sport, waarbij je renners opzij schuift en dan niet eens renners die in de weg reden, want dit zijn renners die zowaar het einde van de koers konden halen.
Heeft geen effect op startgelden, want die zijn er niet in de wereldbeker
Hierdoor moeten die renners ook geen crossen meer gaan rijden in verre landen om punten te sprokkelen, waardoor de lokale crossers zich daar ook niet kunnen testen tegen het hogere niveau van derderangsbelgen

De UCI imponeert me wel met de manieren waarop ze de cross niet snappen. Telkens wanneer je denkt dat ze de plank niet harder kunnen misslaan, weten ze toch nog te verrassen. Wat een helden zijn dat toch.

Admirals 7 februari 2020 om 06:53

Zullen er meer ‘Bart Veldkamps‘ kunnen ontstaan? Wietse Bosmans als veldritduitser oid

jappe666 7 februari 2020 om 14:16

Als dit doorgaat verwacht ik toch ook wel een paar naturalisaties inderdaad…

kampie 7 februari 2020 om 09:52

Inderdaad Admirals, kan zomaar. Ik begrijp de wijzigingen op zich wel, gezien de wens om een internationaler veld te krijgen. Een overgangsjaar voor de renners die afgelopen jaar hard hebben geïnvesteerd om in de top 50 te geraken is misschien op zijn plaats.

RiGHT 7 februari 2020 om 11:31

Lijkt me een goed idee. Het open Belgisch kampioenschap zit niemand op te wachten.

Samlambeej 7 februari 2020 om 11:59

Thijs Aerts kon best nog eens een rol van betekenis spelen in de eerste helft van de cross. Wat dat betreft heeft deze regel toch een negatief gevolg voor de Belgen.

Jokke 7 februari 2020 om 13:01

Jaren geleden was het ook zo dat voor WB’s elke land een maximaal aantal renners mocht selecteren (die dan nog verplicht in landentrui moesten rijden). Ik herinner mij dat de top 10 in de uitslag toen ook voornamelijk bestond uit Belgen en Nederlanders + aangevuld met een goede Italiaan en/of Tjech. Afwachten dus of deze maatregel enig effect zal hebben.
Ik verwacht trouwens niet dat bvb. een Alaphilippe hierdoor terug zal gaan crossen. Een kruisbestuiving met MTB zou wel leuk zijn maar ook dit wil ik eerst zien.

Headlines

Materiaalzone

Populair