UCI gaat incidenten onderzoeken

dinsdag 14 april 2015 om 10:06
UCI gaat incidenten onderzoeken

Foto: Sirotti

De UCI gaat twee opmerkelijke incidenten van afgelopen week onderzoeken. De Internationale Wielerunie wil daarbij benadrukken dat de veiligheid in wedstrijden altijd het belangrijkste is.

Tijdens de Vuelta Ciclista al Pais Vasco gingen enkele renners hard tegen de grond door gevaarlijke paaltjes in de slotkilometer en in Parijs-Roubaix negeerde een deel van het peloton een gesloten spoorwegovergang. “De UCI neemt beide incidenten zeer serieus en heeft een uitgebreid rapport gevraagd om tot een mogelijke actie te komen”, verklaart men in een persbericht.

“Het is de taak van iedereen om er zeker van te zijn dat onze mooie sport niet aangetast wordt door incidenten die vermijdbaar lijken.”

Update
De AIGCP (de vereniging van professionele wielerploegen) en de CPA (de vereniging van profwielrenners) hebben de UCI en de AIOCC (de vereniging van wedstrijdorganisatoren) uitgenodigd om een bijeenkomst te hebben over de veiligheid in wielerwedstrijden.

Dit artikel delen:

14 Reacties

petoi 14 april 2015 om 10:11

Mogen ze de RVV U23 erbij zetten
Jongens willen gewoon zelfmoord plegen

Persoonlijk vind ik dit nog erger dan doping gebruik dit is gewoon geen respect hebben voor je leven en iedereen die om je geeft.

Knaljaas 14 april 2015 om 10:13
Quote:
Mogen ze de RVV U23 erbij zetten
[url=https://www.youtube.com/watch?t=16&v=qG8ExPQwFFc]Jongens willen gewoon zelfmoord plegen[/b]

Persoonlijk vind ik dit nog erger dan doping gebruik dit is gewoon geen respect hebben voor je leven en iedereen die om je geeft.

Wtf! Echt zot. Die mogen (/moeten) ze schorsen!

Stelvio-fan 14 april 2015 om 10:33

Nee joh, dit is echt te dwaas voor woorden. Straks is het niet de doping die de sport kapot maakt, maar de gevaarlijke situaties die soms door de renners zelf gecreëerd worden. Overigens snap ik wel een beetje dat je door adrenaline niet goed nadenkt, maar met motoren of auto’s valt bij overgangen toch ook wel wat af te zetten als er een trein langskomt?

west 14 april 2015 om 10:33

Heeft de UCI nog de autoriteit om in de uitslag te gaan zitten mieren? Of gaat het onderzoek erover dat er volgend jaar vrijwilligers op het spoor moeten staan om de renners te stoppen oid?

klootje kriekeljon 14 april 2015 om 11:07

http://stories.strava.com/roubaix
Prachtige foto’s

Blurry 14 april 2015 om 11:58

Ik hoorde een relaas ik weet helaas niet meer van wie, maar heb je enig idee wat voor situatie je krijgt als een peloton dat 45 tot 55 in het uur rijdt massaal in de ankers moet omdat vlak voor het passeren van de spoorweg het licht op rood springt. Moet toch iets anders op bedacht worden lijkt me.

remco2103 14 april 2015 om 13:02
Quote:
maar heb je enig idee wat voor situatie je krijgt als een peloton dat 45 tot 55 in het uur rijdt massaal in de ankers moet omdat vlak voor het passeren van de spoorweg het licht op rood springt.

Als het licht op rood springt, gaan de bomen nog niet direct naar beneden. Volgens mij zit er genoeg tijd tussen het rode licht (aankondiging dat er een trein komt en de bomen omlaag gaan) en het daadwerkelijk neerdalen van de bomen.

FondriestTF3 14 april 2015 om 13:03

Die U23 komen vol gas met hartslag 180 langs een struik en zien die slagboom pas in de laatste 5 meter.

Een minuut wachten is einde koers. Dus je kijkt, ziet dat je kunt passeren voor de trein en doet het.

Het zijn net mensen.

schipperaar 14 april 2015 om 13:10

Gelukkig kwam de TGV niet langs met 180, op topsnelheid sta je beter niet aan de slagboom(wieltjeszuigen).

west 14 april 2015 om 13:12

@blurry
Er zijn zat oplossingen. Van vrij complexe en sluitende oplossingen zoals een fietsbrug tot hele open oplossingen zoals het leggen van een transponderlus voor het spoor, waarmee je iedereen garandeert dat als ie door rood rijdt, dat ie gediskwalificeerd wordt. Tot hele simpele oplossingen zoals een semi-permanente chicane voor het spoor van hooibalen. Brengt het tempo kunstmatig terug naar 10-15km/u. Iedereen weet dan dat ie daar sowieso moet remmen…
Het probleem is alleen dat de organisatie toch niks gaat veranderen, want dat is toegeven dat je je in gebreke was. En er is immers allang regelgeving voor. Alleen wordt deze helaas niet nageleefd door zowel de renners als de jury.

nickdt 14 april 2015 om 13:29

@West.

Op het spoor nog wel. Wie je die vrijwilligers dood hebben? Denk niet dat je nu nog iets aan die uitslag kan veranderen, want als de UCI dat doet, krijgen ze schadeclaims aan de broek van Alpecin, Etixx en BMC vanwege inkomsten die ze daardoor mislopen.

Turtlehead 14 april 2015 om 14:21

clipje van PR laat zien dat zelfs de motoren voorop met het hele peloton door de rode lichten reden. Toch iets om als wedstrijdleiding eens over na te denken, qua verantwoordelijkheid voor mogelijke slachtoffers… En ja: wielrenners kunnen zelf ook nadenken, maar ja, in volle wedstrijd….
Dag nummer 3!

Romāns Vainšteins 14 april 2015 om 20:12

@Klootje,

veel dank voor de geweldige link! Doen ze dit altijd?

ghostwriter 14 april 2015 om 21:55

Goed de beelden onderzoeken en iedereen die nadat de slagbomen dicht aan het gaan waren (wat pas gebeurd nadat de lichten op rood gaan) nog erlangs gingen uit de uitslag schrappen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair