UCI gaat gele kaart introduceren in het wielrennen, vanaf 2025 inclusief schorsingen
foto: Cor Vos
woensdag 12 juni 2024 om 18:38

UCI gaat gele kaart introduceren in het wielrennen, vanaf 2025 inclusief schorsingen

De UCI gaat gele kaarten introduceren in het wielrennen. Vanaf 1 augustus 2024 zal een testfase ingaan in professionele wedstrijden voor mannen en vrouwen, waarna vanaf 1 januari 2025 de gele kaarten onderdeel zijn van een streng reglement. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten.

In een statement laat de internationale wielerunie weten dat het niet om fysieke gele kaarten gaat, maar om meldingen in het wedstrijdcommuniqué na afloop van elke wielerkoers. De straf kan uitgedeeld worden aan alle personen die tot de wedstrijdkonvooi behoren, van renners tot ploegleiders en fotografen. “Het systeem is erop gericht om al deze mensen verantwoordelijker te maken, door slecht gedrag in de loop van de tijd te monitoren en zo respectvol gedrag aan te moedigen”, aldus de UCI.

De gesprekken die gevoerd zijn door veiligheidsinstantie SafeR (een project dat ervoor moet zorgen dat de kans op zware valpartijen drastisch verkleind wordt, red.) zijn volgens de UCI aanleiding geweest voor de introductie van de gele kaart. Van 1 augustus tot 31 december 2024 zal er een testfase zijn met deze gele kaarten. Die mogen worden uitgedeeld door commissarissen voor een overtreding die een risico kan vormen voor de veiligheid van de wedstrijd.

Het huidige strafsysteem – met boetes, strafpunten in UCI-klassementen, declasseringen en diskwalificaties – zal tijdens het seizoen 2024 nog leidend blijven. Er worden daarom in de testperiode geen aanvullende straffen uitgedeeld bij een gele kaart. Wel wordt aan het einde van het seizoen geëvalueerd hoe de gele kaarten bevallen. Daarna worden de gele kaarten toegevoegd aan het overzicht met wedstrijd-incidenten waarvoor iemand bestraft kan worden.

Serieuze straffen vanaf 2025
Vanaf 1 januari 2025 gaat het gele kaarten-systeem wel in, voor wedstrijden in de WorldTour, de ProSeries, WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen. Er worden dan straffen uitgedeeld op basis van uitgedeelde gele kaarten:

  • 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)

De UCI benadrukt dat een ‘rode kaart’ niet geïntroduceerd wordt. De straf die bij een rode kaart hoort, een diskwalificatie, is namelijk al een van de mogelijke sancties die juryleden kunnen uitdelen tijdens wielerkoersen.

Bekijk hier het volledige voorstel waarin de regelwijziging over de gele kaarten in de UCI-regels is toegevoegd

RIDE Magazine
17 Reacties
12-06-2024 19:10
Krijgen de organisatoren van wielerwedstrijden ook gele kaarten nav levensgevaarlijke parcoursen, slechte wegen of afzettingen?
12-06-2024 19:04
Dan moet het ook gewoon consequent gebruikt worden, en niet luk raak zoals tijdens sprints iemand terug zetten omdat hij van zijn lijn afwijkt maar een dag later dat niet doen bij een zelfde incident.
12-06-2024 19:51
We zien nu een ontzettende willekeur qua straffen en wegkijken van de jury, schroom om iemand terug te zetten in de uitslag of te diskwalificeren. We zien in 2025 een ontzettende willekeur qua gele kaarten en wegkijken van de jury als iemand op scherp staat. De intenties zijn zoals zo vaak goed, maar de uitvoering zal gewoon belabberd zijn. Schijnbaar werken er binnen het jureren van wielrennen vooral bobo's en hobbyisten en geen mensen met ruggengraat.
    12-06-2024 19:55
    Inderdaad. Het zal weinig veranderen. Wat nodig is, is een onafhankelijke jury. Nu lijkt het of ze teveel conflicterende belangen hebben.
12-06-2024 22:47
Del Toro vanmiddag was geel
12-06-2024 18:49
Op het eerste zicht lijkt dit niet verkeerd, alleen nog even de uitwerking in de realiteit afwachten. Zoals het hier nu staat lijken de ronde renners mij wel in het nadeel. Je mag 2 fouten maken in een 1-dagskoers, en dan moet je 7 dagen langs de kant, maar dat is blijkbaar ook zo voor een rittenkoers. Dus in de Giro die 21 dagen duurt bvb, mag je ook maar 2 fouten maken om.dezelfde sanctie te krijgen. Lijkt me niet helemaal correct dit.
12-06-2024 18:42
Opzich een goed plan! +1 voor de UCI. Zal met dit systeem Philipsen geschorst zijn in de Tour van vorig jaar?
    12-06-2024 19:00
    Philipsen heeft geen straffen gekregen in de Tour, dus nee.
    Mathieu wel, die kreeg een boete voor de duw tegen Bini.

    Gele kaarten systeem is leuk, maar het valt en staat bij het daadwerkelijk bestraffen van gevaarlijke acties. En daar zit momenteel nog geen consistentie in.
12-06-2024 22:21
Geef er tenminste een andere benaming aan.
12-06-2024 23:15
Wat een hele grote flauwe kul ,
12-06-2024 19:10
Gezien de criteria voor schorsing, verwachten ze toch wel redelijk wat kaarten uit te delen lijkt het haast. Zes gele kaarten in één jaar...Ik geloof niet dat er veel renners zijn die tijdens een seizoen méér dan twee keer gestraft worden tijdens een seizoen.

Het idee juich ik toe, ik hoop op een secure handhaving. Dat niet alleen gedrag met slechte gevolgen (valpartij), maar ook gedrag waarbij het uiteindelijk goed gaat, bestraft gaat worden.

Zouden we met elkaar eens een aantal 'gele-kaart-waardige' incidenten kunnen oprakelen?

- Cavendish versus Veelers;
- Philipsen in de Tour vorig jaar;
- Sagan versus Cavendish Tour 2017;
- vul
- maar
- aan
    12-06-2024 19:57
    Voetpad-hopping, onbeschaamd bidonnen blijven gooien, 3 x omkijken binnen 50 meter, hopelijk laten ze genoeg kaarten drukken…
12-06-2024 20:26
Het zal zien worden hoe dit uitpakt en hoe zeer een jury in staat is om door het hele jaar consistente beslissingen te nemen. Blijkbaar gaan er een aantal veiligheidsmaatregelen uitgeprobeerd worden gezien de verschillende artikelen over gele kaarten, beperking van oortjes en het uitbreiden van de 3 km regel.
    12-06-2024 21:52
    Lees het hele Engelse verhaal maar van de UCI wordt er veel duidelijk. De VAR word nog drukker
12-06-2024 22:18
Geen fysieke scheids. Gemiste kans. Ik zie wel wat in een aantal meefietsende scheidsrechters in zwarte pakjes met een fluitje en een gele/rode kaart. Volgens mij zou Lance Armstrong daar heel goed in zijn. Of Pantani als ie nog geleefd had. Kon ie met van die grote ogen mensen helemaal doodstaren net als die kale scheids bij het voetbal.
13-06-2024 08:33
Dit werkt toch niet… en soms beter een rode kaart (diskwalificatie) dan 2x geel (schorsing) dus… belachelijk systeem dat past bij de regeltjes over sokken en weet ik het wat.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine