UCI breidt Wereldbeker veldrijden uit tot 12 manches, mogelijk 14 in de toekomst

vrijdag 3 augustus 2018 om 08:32
UCI breidt Wereldbeker veldrijden uit tot 12 manches, mogelijk 14 in de toekomst

foto: KNWU/Sportfoto.nl

De UCI is van plan om het veldrijden verder te globaliseren door het aantal manches in de Wereldbeker uit te breiden van negen naar twaalf. Van deze twaalf mogen er maximaal zes in hetzelfde land zijn. Ook zullen de crossen plaatsvinden in minimaal zes verschillen landen, aldus Peter Van den Abeele van de UCI.

In de toekomst zal de Wereldbeker mogelijk nog verder uitbreiden naar veertien manches, maar voorlopig blijft het bij twaalf. “De UCI Cyclo-cross Commissie heeft veel overleg gepleegd met alle belanghebbenden, met als uitkomst dat het aantal manches verhoogd zal worden”, aldus de voormalig veldrijder.

Van den Abeele heeft er goede hoop op dat het veldrijden ‘volwassen’ genoeg is voor zo’n uitbreiding. “De discipline leent zich bij uitstek voor televisie, het is dynamisch, kort en goed voor op de TV. Bovendien verzorgen we de productie van de TV-beelden gratis. Dit is een enorme kostenbesparing voor de organisatoren, waar we een stijgende interesse in het organiseren van Wereldbekerwedstrijden merken.”

“Dit (het uitbreiden van de Wereldbeker, red.) biedt een kans om terug te keren in landen met een sterke historie in het veldrijden zoals Spanje, Zwitserland en Tsjechië. Tezamen met de stijging in het prijzengeld, zijn we hierdoor optimistisch over de mondiale toekomst van het veldrijden”, sluit de Belg af.

Dit artikel delen:

17 Reacties

salem 3 augustus 2018 om 08:37

Goed en leuk plan. Het idee dat er maximaal 6 van de 12 in hetzelfde land georganiseerd mogen worden zorgt natuurlijk niet helemaal voor globalisering. Er zullen dan zeker 6 WB in België plaatsvinden. Maximaal 2 of 3 in hetzelfde land zou in mijn ogen een betere optie zijn…

Gebruikersnaam 3 augustus 2018 om 08:59

“Verder globaliseren”, hilarisch. Het is nog nooit zo regionaal geweest als nu. De globalisering van de cross is al een dozijn keer mislukt, daar gaat poging 13 ook niets aan veranderen.

Ja, je kan geforceerd crossjes gaan organiseren in andere landen. Dan komt het regionale laagland-circus even daar rondrijden, zonder lokale renners, zonder ook maar enige interesse van het lokale publiek, op een cross die wordt georganiseerd en gesponsord door Belgen.

Je kan dan stellen dat je zoiets moet laten groeien, maar dat hebben ze al ettelijke keren geprobeerd en het flopt telkens weer. Na een paar jaar hopeloos verlieslatend te zijn geweest, houden die er toch allemaal mee op.

Zelfs Igorre, wat 1 van de mooiste parcoursen van de kalender had, is ten onder gegaan

steven2743 3 augustus 2018 om 09:17

Veldrijden is niet eens een nationale sport! Er zijn nauwelijks Waalse veldrijders. Namur is wel een mooi parcours.

Secondant 3 augustus 2018 om 09:25

Ik ben wel een klein beetje klaar met de globalisering van de wielersport. Begrijp me niet verkeerd, pakweg 5/10 jaar geleden vond ik dit ook een belangrijk onderwerp, maar wie maak je er blij mee?

Ik zie al de hele week foto’s en filmpjes van de Tour of Qinghai Lake voorbij komen. Staat geen hond langs de kant van de weg. Ronde van Zuid Korea, Tour of China etc. idem dito. Alleen de veredelde criteriums in HongKong en Japan trekken nog wat bezoekers. De Tour of Qinghai Lake kent dit jaar vijf deelnemers uit China, waarvan er slechts 1 in de top-100 staat van het voorlopige algemeen klassement (67e).

Er komt al jaren geen wielertalent voort uit die regio. De enige Aziaten die nog enigszins leuk meekomen op het hoogste of een-na-hoogste niveau zijn de Kazachen, en af en toe een verdwaalde Oezbeek. Nota bene de regio’s waar volgens mij nooit een koers op hoog niveau wordt georganiseerd. We hebben jarenlang Arashiro en Beppu gezien op WT-niveau, maar die reden veelal ook mee voor spek en bonen. En hoor ik eigenlijk ook niets meer van. Hadden weliswaar een hoge gunfactor, maar had het idee dat ze alleen op het hoogste niveau reden vanwege hun afkomst.

Bij het veldrijden is dit hetzelfde. Er worden nu al een tijdje veldritten georganiseerd in Amerika, Denemarken en Frankrijk, maar voor wie doe je het? De crossers maak je er volgens mij niet blij mee. En talenten uit die landen blijven ook achter. Houd dan lekker voor de 30e keer een cross in de BeNeLux, waar het publiek er wel op zit te wachten en waar de crossers wel enthousiast van worden.

Globalisering. UCI vraag je a.u.b. nog eens af: wie doe je er een plezier mee?

KnightBiker 3 augustus 2018 om 09:30

Op zich gelijk dat het nooit zo regionaal (bij de mannen) was als heden, maar er is wel degelijk belangstelling want in alle andere categorieen is Het deelnemers veld veel diverser. (Een groot deel van de reden van het weg kwijnen van de internationale crossen was dan ook niet De bereidheid te organiseren Maar De hoge kosten: nu De UCI De kosten en organisatie van Het uitzenden Op zich neemt is dat euvel verholpen. )
Nu is wel Het moment om door te drukken voor De UCI: er zijn internationaal herkenbare sterren Met van der Poel en van Aert en bij de dames, de economie zit mee: er is dus geld. En de potentie in vooral Engeland is hoog als ontwikkelings sport voor de jeugd, dat kwartje moet ook in andere landen gaan vallen, en juist nu moet er in Engeland definitief voet aan de grond komen wil cyclocross ooit echt internationaal worden. (Belgische organisatoren nemen best een belang In Het organiseren van crossen in Engeland om op termijn te kunnen groeien)
Verder kunnen er een aantal crossen in frankrijk wel uit de vergetelheid gehaalt worden, daar is genoeg potentie, de vlamingen moeten Alleen openstaan voor frans talent en daar deugdelijk startgeld voor neerleggen.

tendam 3 augustus 2018 om 09:35

@secondant
Er mogen in die landen dan wel geen goede renners of publiek zijn, er zit wel geld. Bij het veldrijden is het wel een ander verhaal, daar is in de USA zeker belangstelling voor maar meer als een cultsport. Het is daar echt iets voor halve hippies op de fiets.

Boomie1 3 augustus 2018 om 09:41

Wat een negativiteit hier allemaal. Vergeet niet dat de Belgische dominantie pas ontstaan is door Sven Nys. Hiervoor was het jarenlang een mengelmoes aan toppers uit diverse landen.

Denk aan de Zwitsers (Wabel, Runkel, Frischknecht), Italianen (Pontoni, Bramati), Nederland (Poel, Groenendaal), Tsjechen (Simunek sr, Pospisil, Dlask), een Duitser (Kluge), Frankrijk (Arnould). Van 1985 t/m 1997 waren er zelfs maar 2 Belgen wereldkampioen.

Door de cross naar die landen te brengen wakkert allicht het vlammetje aan om in de toekomst weer wat meer buitenlanders aan de start te krijgen.

De enige manier om dat te doen is door naast de WB ook de Superprestige weer te internationaliseren. In seizoen 98-99 nog bijvoorbeeld waren er 11 wedstrijden, waarvan slechts 5 in Vlaanderen, 3 in Nederland, 1 in Italie, 1 in Frankrijk en de befaamde cross van Wetzikon in Zwitserland.

Hoe dominanter Nys werd, hoe meer opkomst van belangstelling en geld in Vlaanderen. De UCI probeert er nu wat aan te doen, wat alleen maar te prijzen is.

@Secondant: Veldrijden is geen wegwielrennen, ik kan me wedstrijden in Las Vegas herinneren en in Milton Keynes, met massa’s volk. Probleem is dat een organisatie op touw zetten teveel kosten met zich mee brengt om te beginnen.

Vastaranta 3 augustus 2018 om 09:45

Wil je er echt een wereldbeker van maken stuur de club dan naar Australië, Japan en Argentinië. Maak in Noord-Amerika een combinatie van een cross in de Verenigde Staten en eentje in Canada. Dan heb je nog 7 crossen in Europa. Daar in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland omdat het voornamelijk Vlaamse publiek daar relatief eenvoudig bij kan zijn. De laatste drie tot vijf verdeel je over landen zoals Denemarken, Italië, Tsjechië, Groot-Brittannië, Zwitserland en Spanje. Europese opties die ook nog kunnen, zijn Luxemburg, Polen, Slowakije, Hongarije, Zweden en Ierland.

Wheely 3 augustus 2018 om 09:52

Misschien dat het veldrijden over twee jaar wel een vlucht gaat nemen wanneer VdPoel en Van Aert op de weg iedereen zoek gaan rijden. Denk dat ze vanuit de opleiding wel gaan beseffen dat het best een interessant startpunt kan zijn voor een carrière.

molovin 3 augustus 2018 om 10:13

@tendam, als er geen publiek is in die landen, waar komt het geld dan vandaan?

Volgens mij is gewoon niet iedere profsport een sport die internationaal mee kan tellen, veldrijden is er zo eentje. Het slaat imo gewoon niet aan. Zelfs hier bij ons in Nederland is er geen eens een professioneel veldritteam terwijl er prijzen zat gewonnen worden.

thorsen 3 augustus 2018 om 10:31

12 World Cups met maximaal 6 in één land, dan houden ze heel verstandig de optie open om er 6 in België en 6 in Nederland te organiseren mocht niemand anders zich melden ;)

Kaunertal 3 augustus 2018 om 10:43

@thorsen
Er staat wel bij dat er wereldbekers moeten zijn in 6 verschillende landen!

delgado 3 augustus 2018 om 10:45

@Gebruikersnaam
Ja mooi, die negatieve feedback. Heb je ook een constructieve oplossing dan? Want dit is wel heel makkelijk natuurlijk.

Die kunstmatige uitstapjes naar plaatsen zonder enige historie of voeling met de cross, à la Bogense, moet je inderdaad gewoon laten. Dat is zinloos. Maar de cross proberen te laten heropleven in Zwitserland, Baskenland etc. moet toch altijd de ambitie blijven? Prima als ze daar op gaan focussen. Als je dat opgeeft, ja dan stop je er maar beter helemaal mee.

Mondialer dan dat moet de cross helemaal niet worden. Het vrij regionale karakter van de cross is net haar grote charme.

Imbatido 3 augustus 2018 om 10:56

Veldrijden zit zeker wel in de lift. Alle Belgische crossen worden wel ergens uitgezonden, en in Nederland komen er ook meer crossen op tv op Eurosport en Ziggo.

Het vrouwenveldrijden is zeer mondiaal en ook de prijzengelden zijn aan het stijgen. Dat toppers uit het mountainbiken als Jolanda Neff ook komen meedoen is heel mooi voor de sport. De top is er zeer breed en de wedstrijden spannend. Sinds een paar jaar is er een WK U23 voor dames, in 2020 komt er een WK voor dames junioren en vanaf 2020/2021 een Wereldbeker voor dames junioren. Dat zijn hele goede ontwikkelingen om de sport verder op de kaart te zetten in veel landen. Ik ben er van overtuigd dat dat ook een impuls gaat geven aan het mannenveldrijden.

Maarja, alles wordt afgemeten aan de mannen, en daar is die ontwikkeling minder zichtbaar. Dat komt ook vooral omdat een profbestaan in het buitenland moeilijk is, voor velen de weg lonkt (Alaphilippe) of de Olympische droom op de mountainbike (Andreassen). De jeugdreeksen op het WK zijn altijd zeer internationaal, maar daarna waaien velen uit terwijl alleen de Belgen blijven doorgaan, de faciliteiten hebben en uiteindelijk overblijven. Eigenlijk is een profbestaan alleen in België mogelijk. Het niveau in België wordt steeds hoger en de subtop alsmaar breder. En doordat iedereen in de top 50 van de UCI-ranking startrecht heeft in de Wereldbeker is er voor meer Belgen hun brood mee te verdienen dan voor die 8-10 die in het verleden de selectie haalden.

Maar door de groei van het vrouwenveldrijden ben ik wel positief over de toekomst van de cross. Maar ik denk dat de UCI zich vooral op een West-Europese groei moeten richten. Engeland krijgt voet aan de grond, in Zwitserland doen ze het goed met de EKZ CrossTour, Frankrijk blijft altijd een interessant crossland, en ook in Spanje wordt nog altijd veel gecrosst. Echt mondiaal kan en zal het nooit worden.

josemanuelfuente 3 augustus 2018 om 14:14

Het kan pas globaal worden als het Olympisch wordt.

Col du Bramont 3 augustus 2018 om 15:34

Ik zou niets liever willen dan dat de tijden terugkeerden die Boomie1 goed beschrijft.
Toppers niet alleen uit Vlaanderen en Nederland maar ook uit andere landen, interesse in andere landen om de cross te bezoeken en wedstrijden te organiseren.
Er waren tijden dat in Zwitserland grote en druk bezochte crossen plaats vonden waar supporters ook uit NL en Vlaanderen naar af reisden.

Feit is helaas dat de cross vooral leeft in Vlaanderen en nog een beetje in NL.
De top10 in elke WB/SP cross is zeer voorspelbaar, 6-7 Vlamingen, 2-3 Nederlanders en soms 1 “buitenlander” op de plaats achter in de top10.
De winnaar heet vd Poel of hij moet pech hebben of wat minder zijn dan heet deze van Aert.

De cross zal altijd wel blijven, bij de vrouwen zie je mooie wedstrijden, spannend en winnaars uit verschillende landen, ook bij de jeugd, junioren ziet het er niet zo slecht uit.

Bij de mannen ben ik bang dat dit eenzijdige en niet al te positieve beeld niet snel zal veranderen.
Er moeten nieuwe toppers opstaan, het moet weer gaan leven in landen als Italië, Zwitserland, Denemarken etc.
Met de concurrentie vh mountainbiken, weg wielrennen en het feit dat de sport nooit olympisch zal worden ziet de toekomst van wat eigenlijk een mooie en spectaculaire sport is er niet goed uit.

In de VS leeft het wel maar dat is vooral onder de zeg maar hipsters, de vaak relatief hoog opgeleiden, het is daar alles behalve een volkssport, dat is niet het milieu van bier, friet en modder maar van groene thee en alternatief zijn.

Wat er dan moet gebeuren om de cross in andere landen weer te laten leven zoals in de jaren 80 en 90? Ik zou het niet weten, WB organiseren is prima in andere landen maar eigenlijk moeten die wedstrijden daar zelf ontstaan, beetje stimuleren is prima natuurlijk maar daar red je het niet mee.

Verweggistan 3 augustus 2018 om 17:31

Het veldrijden is best internationaal. Alleen bij de elite mannen niet.

Headlines

Materiaalzone

Populair