UAE Tour stopgezet vanwege coronavirus: twee stafleden besmet
foto: Cor Vos
donderdag 27 februari 2020 om 23:50

UAE Tour stopgezet vanwege coronavirus: twee stafleden besmet

Update De UAE Tour wordt stopgezet vanwege het coronavirus. Vanwege twee infecties bij stafleden van een wielerploeg heeft de organisatie uit voorzorg de laatste twee etappes afgelast.

Renners hebben van de autoriteiten te horen gekregen dat zij het hotel niet mogen verlaten. Alle renners en ondersteunend personeel zullen getest worden op het virus.

Jumbo-Visma, Mitchelton-Scott, Israel Start-Up Nation en Chris Froome (die deel uitmaakt van het deelnemersveld) meldden de afgelasting op Twitter. Niet veel later volgde ook de bevestiging vanuit de organisatie.

Update 23.35 uur

In een statement van het Abu Dhabi Sports Council wordt bevestigd dat de UAE Tour niet meer verder gaat. Twee Italiaanse deelnemers zouden positief getest zijn op het coronavirus. Of het gaat om twee renners, is nog niet bekend. Eerder werd door Italiaanse media gemeld dat het om stafleden van UAE Emirates zou gaan.

“Deze beslissing is genomen om de veiligheid van alle deelnemende renners te waarborgen. Veiligheid staat bovenaan de lijst van prioriteiten”, aldus het Sports Council. Waar nodig zullen de nodige procedures in gang worden gezet, bijvoorbeeld door besmette mensen in quarantaine te plaatsen. Dat laat het Ministerie van Volksgezondheid van de Verenigde Arabische Emiraten weten.

Update 23.53 uur

Twee Italiaanse stafleden van een deelnemende wielerploeg zijn getroffen door het coronavirus. Dat bevestigt de organisatie van de UAE Tour in een officieel persbericht. Alle andere mensen in het hotel, waaronder renners en andere stafleden, worden gecontroleerd.

RIDE Magazine
109 Reacties
Sorteer op:
27 februari 2020 21:47
Dat is 1
    27 februari 2020 22:00
    2, de Tour of Hainan was al afgelast..
27 februari 2020 21:47
Dit kan wel eens de stilste sportzomer ooit worden
    27 februari 2020 22:35
    Helaas wel mooiste parcours van tour ooit mogelijk nooit gereden
27 februari 2020 21:52
De wereld is gek geworden. Wat een totaal krankzinnige massahysterie.

Als ze een beetje consistent zijn zullen organisatoren voortaan dus ook elke koers cancelen zodra er ook maar één willekeurig persoon uit een van de rennershotels een griepje krijgt. Toch? Oh wacht..
    27 februari 2020 21:55
    Het verschil inzien blijft lastig blijkbaar, hoewel het vast een kwestie is van willen..
    27 februari 2020 22:11
    Mensen lopen totaal hysterisch te schreeuwen over duizenden doden en een hoog sterftepercentage zonder ook maar enig idee te hebben waar ze het nou eigenlijk over hebben.

    Dus bij deze een lesje virussen-101, doe er mee wat je wilt:

    Het corona-virus is begin december onstaan/ontdekt in Wuhan in China. Dat is een miljoenenstad. We zijn bijna 3 maanden verder en er zouden nu iets van 80.000 besmettingen zijn en iets minder dan 3000 doden. Geloof je het zelf? Iedereen die een beetje verstand heeft van hoe dit type virussen werkt en zich verspreid weet dat dat getal 80.000 natuurlijk nooit klopt, zeker niet met een stad als Wuhan als bron. In werkelijkheid zullen er al (tientallen) miljoenen mensen besmet zijn. Waarvan 99.9% allang weer genezen is en uberhaupt nooit heeft geweten dat ze ooit besmet waren.

    Aan de 'normale griep' sterven jaarlijks naar schatting 300.000 tot 500.000, maar dat weet ook niemand. Bij dat aantal zal Corona niets eens bijna in de buurt komen.
    27 februari 2020 22:23
    Matxin +1

    Nagel op de kop!
    27 februari 2020 22:32
    Maar dat hoeven we er toch niet bij te hebben? Naast de griep, waar spijtig genoeg honderden duizenden mensen aan sterven, nog een virus waar duizenden mensen aan sterven?
    27 februari 2020 22:36
    Matxin
    Interessant.. Ik heb er dus niet veel verstand van/geen viroloog... Percentagebron?
    27 februari 2020 22:45
    @Matxin

    Natuurlijk weet jij het als leek beter dan alle specialisten die er voor geleerd hebben.. Misschien moet je eerst je feiten beter controleren want daar klopt niks van..
    27 februari 2020 22:47
    Totale hysterie zonder al te veel goede aanleiding herkennen zal jouw wel toevertrouwd zijn... Moesten eens twee renners ziek worden bij een ploeg en het seizoen kan al bijna de boeken in als een mislukking, maar een relatief onbekend virus wat zich vrij handig verspreidt pogen zo goed als mogelijk in te dammen, nee dat is onzin..
    27 februari 2020 23:10
    @matxin verdiep je nog eens in de materie en vergelijk de verschillen tussen de griep en het Coronavirus nog eens goed.
    27 februari 2020 23:42
    Onzin natuurlijk....tegen griep zijn medicijnen, tegen Corona nog niet. Natuurlijk gaat de halve wereld niet dood, maar wellicht zijn er meer patienten dan ziekenhuisbedden. straks.
    28 februari 2020 00:37
    Ik erger me hier al enkele dagen aan zulke negationistische, infantiele kortzichtige reacties. Dit nieuwe virus mag dan niet de dodelijkste zijn maar ze is blijkbaar wel erg besmettelijk en er is nog altijd nog geen anti middel gevonden, dat duurt nog minstens maanden en mogelijk meer dan één jaar.
    En laat helaas het wielrennen nu één van de meest geschikte sporten zijn om dit virus op een snelle doeltreffende manier wereldwijd te verspreiden. Een peletton van meer dan 100 afgetrainde sporters in wisselende samenstellingen ... het valt dus te vrezen dat er nog meer afgelastigen zullen vallen. Gelukkig is er nog leven buiten het wielrennen .... Get a life zou ik zeggen.
    28 februari 2020 07:24
    @Matxin, die cijfers zijn helaas ook niet bepaald betrouwbaar. Zeker in het begin zijn veel gevallen niet geregistreerd (zowel gevallen als doden). Dus daar kun je niet zoveel mee. Je kan meer met de cijfers vanaf eind januari. Sindsdien is het allemaal wat beter in kaart gebracht.
    28 februari 2020 08:20
    Nog wat statistieken dan, uit een Volkskrant artikel gisteren: buiten China is het sterftepercentage 0,25%. Bij griep is dat 0,1%.
    Die 0,25 is waarschijnlijk te hoog. Veel mensen besmet het virus hebben dat niet in de gaten.
    Dus ja, goed je handen wassen, jongens en meisjes.
    28 februari 2020 08:27
    Quote:
    Veel mensen besmet het virus hebben dat niet in de gaten

    Is dat bij griep heel anders?
    28 februari 2020 09:29
    @debarreman als je een klein beetje kunt rekenen weet je dat het sterftecijfer in Italie bijvoorbeeld bijna 3% is met 17 doden op 600 besmettingen.
27 februari 2020 21:53
Dan zit je als Dumoulin voorlopig toch nog beter op hoogtestage op de Teide. Of thuis met een "gewone" griep.
    27 februari 2020 22:30
    Ja beter op hoogte in quarantaine dan in de woestijn.
27 februari 2020 21:56
Oei... kan wel eens heel vervelend uitpakken voor de wielersport.

Gelukkig hebben ze daar goede hotels... stel je voor dat dit zou gebeuren in de Tour ergens in een campanille hotel.

Of zou er een complot achter zitten? Van een ploeg die bepaalde concurrenten op deze manier wil elimineren voor bepaalde koersen?
27 februari 2020 21:57
Zo, ze mogen t hotel zelf niet meer uit..
27 februari 2020 21:59
Zeker omdat er een paar Italianen in het peloton rondrijden.
27 februari 2020 21:59
Wielrenners die worden getest? Geen corona maar wel verrassend veel andere dingen zeker? *knipoogsmiley*
27 februari 2020 21:59
Dikke kans dat dit een gevalletje doorgeschoten voorzorg is.
    27 februari 2020 22:45
    Yup
    27 februari 2020 22:50
    Niet, dus want er zijn medewerkers van UAE besmet - en dus waarschijnlijk ook renners van de ploeg, en van andere ploegen etc.
    27 februari 2020 22:56
    Ja, maar het gaat zich toch wel verspreiden, dus kunnen ze net zo goed niets doen..
    27 februari 2020 23:53
    Niet dus idd, daar zat ik naast.
27 februari 2020 22:00
Naar huis valt nog aftewachten, eerder quarantin lijk me
27 februari 2020 22:00
Zou me niks verbazen als er een renner besmet is.
27 februari 2020 22:03
Ok, is dit ter bescherming van de renners of de massa's mensen die langs de kant staan bij dit gigantische evenement?
27 februari 2020 22:03
AD meldt dat iemand binnen de entourage positief is getest. https://www.ad.nl/wielrennen/uae-tour-gestaakt-vanwege-coronavirus-br~aff239da/
27 februari 2020 22:03
Lap daar heb je het al. Welke koers volgt ?
    27 februari 2020 22:07
    Stade tirreno en Sanremo zijn onmogelijk lijk me
27 februari 2020 22:04
Wordt een bijzondere Kuurne zo
27 februari 2020 22:05
En ondertussen vliegt er elke minuut een vliegtuig Lombardije in en uit...
    27 februari 2020 22:08
    Wat jij wil toch gewoon voortdoen alsof er niks aan de hand is? Tot virus muteert
    27 februari 2020 22:17
    Nee. Er is zeker een probleem maar evenementen schorsen haalt weinig uit wanneer de vliegvelden in besmette regio’s gewoon open blijven. Op die manier is het virus binnen no time overal. Dan neigt het naar symboolpolitiek.

    Los daarvan , je houdt zo’n virus sowieso niet tegen en iedereen die er lichtjes of niet ziek van wordt mis je totaal in alle berekeningen. Dat zijn er makkelijk 10 tot 100, misschien wel 1000 x meer.
    27 februari 2020 22:26
    Evident toch dat bijzaken als sportevenementen meteen geschorst worden en economisch noodzakelijke dingen zo lang als mogelijk doorgaan.
    Een luchthaven voor een maand sluiten kan zomaar voor een aantal faillissementen zorgen. Er zijn ook verliezers bij de afgelasting van sport maar das toch van een andere orde.
    27 februari 2020 22:34
    Dan kan het niet anders zijn dat de inschatting reeds gemaakt is dat het Corona virus en de daarmee gepaarde sterfte gevallen te overzien zijn en niet opwegen tegen het doordraaien van de wereld. Was het echt Captain Trips geweest dan was het leger er omheen gezet.

    Je hoeft niet bijzonder slim te zijn om in te zien dat een algehele verspreiding niet meer tegen valt te houden.
    27 februari 2020 22:41
    Zou dat het zijn joh... Niet het eind van de wereld, maar ook niet een niets aan de hand griepje met een nieuwe naam... Ideale speelruimte om alle kanten op te vliegen bij het ridiculiseren van anderen.
    27 februari 2020 23:54
    Doe niet zo overdreven moeilijk joh, wat is nou helemaal je punt. Mag er hier geen discussie zijn ?
27 februari 2020 22:06
Benieuwd of de koersen dit weekend wel doorgaan dan. En de Giro, de Tour, de OS. De wereld vergaat!
27 februari 2020 22:07
Begreep vanuit de UAE tour dat er 2 mensen positief getest zouden zijn op het virus. En dat ze iedereen (alle ploegen) gaan controleren. Nog veel onduidelijkheid en chaos, maar veel kans dat dit een gevalletje quarantaine gaat worden.

En met alle rochelende en snuivende wielrenners in een peloton, zo het zomaar kunnen dat je ergens een spettertje mee krijgt mocht er een collega renner besmet zijn.

Edit: hotel is afgesloten; iedereen moet op de kamer blijven tot minimaal nadat ze zijn getest.
    27 februari 2020 22:09
    2 mensen van ploegen positief bedoel ie dan?
    27 februari 2020 22:18
    Ik begreep inderdaad van de entourage.... geen renners.
    27 februari 2020 22:25
    Wie of wat is je bron?
    27 februari 2020 22:29
    La Gazzetta meldt dat 2 verzorgers van UAE-Team Emirates zich onwel voelden en waarschijnlijk positief getest hebben
27 februari 2020 22:10
Laurens de Plus ging er al ziek weg
27 februari 2020 22:30
Dat wordt massaal Zwiften deze zomer.
    27 februari 2020 22:49
    Nog maar gauw een paar ventilatoren bij kopen. Die gaan straks ook uitverkocht zijn :-)
27 februari 2020 22:31
Pwoah... de onkunde hier mbt de situatie schokt mij...
    27 februari 2020 22:36
    Zulk een statement is immer nog schokkender wanneer een geen wijsheid aan hangt, wat mij dan weer schokt.
    27 februari 2020 22:55
    edit wf: niet doen
27 februari 2020 22:37
Dan gaan der ook wel renners positief zijn
27 februari 2020 22:40
In the Stand was jij die gast met het bord om de nek Koos.
27 februari 2020 22:40
Lander je vindt dit zinloos terwijl uae team besmet is?
27 februari 2020 22:41
Ik weet niet waarje't over heb romans

Reacties zijn gesloten.