Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke

dinsdag 19 mei 2015 om 19:54
Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke

foto: Sirotti

Richie Porte en Simon Clarke hebben allebei een tijdstraf van twee minuten opgelegd gekregen door de jury die actief is in de Giro d’Italia. Dit is volgens regel 12.1.040 – 8.2 van de UCI. Ook krijgen beide renners een boete van 200 Zwitserse Franken.

De reden van de straf voor beide heren is dat Simon Clarke (Orica-GreenEDGE) zijn landgenoot en vriend Richie Porte (Sky) een voorwiel gaf, nadat Porte lek gereden was. Volgens de UCI-regels is het niet toegestaan om assistentie te verlenen aan rijders van andere ploegen. Elke renner die hierbij betrokken is krijgt een geldboete en een tijdstraf, in dit geval dus twee minuten.

Richie Porte duikelt door de tijdstraf in het algemene klassement van plek 4 naar plek 12. Hij staat nu op 3 minuten en 9 seconden van Alberto Contador. Simon Clarke zakt van plaats 53 naar plaats 57.

Kijk hier voor foto’s van het incident, en hier voor een foto van de bevestiging van de straf.

[poll id=”43″]

Dit artikel delen:

294 Reacties

Hunneman180 19 mei 2015 om 19:55

Giro-winst voor Contador of Aru dus…

ikbenprocycling 19 mei 2015 om 19:55

Matchfixing, sort of ?

rahimns 19 mei 2015 om 19:55

Denk je iets goef te doen voor een collega renner, krijg je dit. Wat zal Clarke zich rot voelen.

Spruch 19 mei 2015 om 19:55

Wat een flauwekul!

Fernandi 19 mei 2015 om 19:56

Volgende keer maar niet twitteren dan…

AronAap 19 mei 2015 om 19:57

Wat hebben ze verkeerd gedaan?

GROCERY 19 mei 2015 om 19:57

Contador-Tinkoff-Maffia

Romāns Vainšteins 19 mei 2015 om 19:57

De boomerang komt toch ook uit Australie?

kaas 19 mei 2015 om 19:57

Erg onnodig!! Haalt de spanning uit de koers. Het was al sneu genoeg voor Porte om in deze onschuldige etappe door een lekker band driekwart minuut te verliezen.

rahimns 19 mei 2015 om 19:57

@Fernandi we hebben altijd de foto’s nog…. zal niet veel uitgemaakt hebben.

moker 19 mei 2015 om 19:58

Onzin, fair play wordt bestraft.
Zakt nu naar plek 12 op 3.09, zo veel gaat hij in de ITT niet wegrijden

Typisch geval van toen niet en nu wel, je mag ook niet door een gesloten overgang fietsen, maar dat werd ook niet door de UCI bestraft

Tokstar 19 mei 2015 om 19:58

Kan iemand mij vertellen waarom zoiets in het reglement staat? Waarom zou je dit verbieden?

Wigo 19 mei 2015 om 19:58

Gelijk afstappen met de hele ploeg!

Sephiroth 19 mei 2015 om 19:58

sportiviteit en collegaliteit zijn niet aan de UCI regelementen besteed blijkbaar. Jammer

benieuwd of dit nog op een wazige manier word gemaakt.

AronAap 19 mei 2015 om 19:59

Slaat compleet helemaal nergens op, UCI is tegen fair play?

Willempie261 19 mei 2015 om 20:00

Belachelijk zeg..

xistnc 19 mei 2015 om 20:00

Onnodige spierballeritis van de UCI-commissarissen. Regels-zijn-regels, dat wel, maar dan altijd regels-zijn-regels.

GreenDay 19 mei 2015 om 20:00

Collegialiteit? Een mens in nood helpen? Helemaal gek geworden? Weg ermee! Moet je iemand zijn droom, waar hij al een jaar naartoe leeft op die manier kapot maken? Schandalig en héél, héél onrechtvaardig.

Turtlehead 19 mei 2015 om 20:01

Yes, er bestaat nog gerechtigheid! Ik zei het al in het andere topic: combine-vorming (het assisteren van andere ploegen) is verboden! Goed zo UCI!
Porte nu zéker in het rood (en voorlopig niet in het roze ;)).

Fets Namsram 19 mei 2015 om 20:01

Als ik Porte (Sky) was zou ik met de hele ploeg huiswaarts keren. Het mooiste zou zijn, dat Contador en Aru dit dan ook zouden doen. Dan wil ik de organisatie nog wel eens zien. Je moet als renners een keer een punt maken.

Tokstar 19 mei 2015 om 20:03

En dan nog iets: wordt er van de renners verwacht dat ze het UCI-reglement vanbuiten kennen ofzo?
Ik kan me best voorstellen dat deze heren niet eens weet hadden van deze regel..

Lover16 19 mei 2015 om 20:03

Ik was van plan om hier mijn mening over te geven, maar sorry ik kan niets verwoorden.
Hier ben ik echt van aangedaan.

AronAap 19 mei 2015 om 20:03

Helemaal mee eens Fets Namsram, ben alleen bang dat dat niet gaat gebeuren

GreenDay 19 mei 2015 om 20:03

Laat Clarke en Porte morgen gewoon met twee minuten voorsprong over de streep komen.

Stoempert 19 mei 2015 om 20:04

BOOOOOEEEEEEHH!

Headlines

Materiaalzone

Populair