Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke

dinsdag 19 mei 2015 om 19:54
Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke

foto: Sirotti

Richie Porte en Simon Clarke hebben allebei een tijdstraf van twee minuten opgelegd gekregen door de jury die actief is in de Giro d’Italia. Dit is volgens regel 12.1.040 – 8.2 van de UCI. Ook krijgen beide renners een boete van 200 Zwitserse Franken.

De reden van de straf voor beide heren is dat Simon Clarke (Orica-GreenEDGE) zijn landgenoot en vriend Richie Porte (Sky) een voorwiel gaf, nadat Porte lek gereden was. Volgens de UCI-regels is het niet toegestaan om assistentie te verlenen aan rijders van andere ploegen. Elke renner die hierbij betrokken is krijgt een geldboete en een tijdstraf, in dit geval dus twee minuten.

Richie Porte duikelt door de tijdstraf in het algemene klassement van plek 4 naar plek 12. Hij staat nu op 3 minuten en 9 seconden van Alberto Contador. Simon Clarke zakt van plaats 53 naar plaats 57.

Kijk hier voor foto’s van het incident, en hier voor een foto van de bevestiging van de straf.

[poll id=”43″]

Dit artikel delen:

294 Reacties

Rik1994 19 mei 2015 om 20:04

Ach wat flauw dit zeg een renner is al getroffen door iets waarvoor die niet zelf gekozen heeft en dan ook nog dit. Een fikse streep door een giro en dat heeft de organisatie aan zichzelf te danken, eigenlijk zou het peloton haast tegen zoiets in opstand moeten komen

Romāns Vainšteins 19 mei 2015 om 20:05

Ik vind het lullig voor Porte (en de wedstrijd an sich) maar ergens ook wel weer vermakelijk :)

@Turtlehead > Combinevorming is toch iets heel anders en niet verboden? Niet overdrijven.

xistnc 19 mei 2015 om 20:06
Quote:
Fets Namsram – 19 mei 2015 om 20:01
Dan wil ik de organisatie nog wel eens zien.

Hier heeft de organisatie niets mee te maken.

nafnikleb 19 mei 2015 om 20:06

Belachelijk. Bovendien, als je die regel letterlijk neemt moet iedereen die een wiel van een ploegmaat krijgt ook 2 minuten aan de broek krijgen.

Roberto 19 mei 2015 om 20:06

Toch een mooie sport, dat wielrennen. Ze doen er alles aan om te voorkomen dat het sportief verloopt.

Mark96 19 mei 2015 om 20:06

@Turtle, waarom geniet je hier zo van?

Romāns Vainšteins 19 mei 2015 om 20:07

En mensen, de organisatie kan hier niks aan doen. De renners en teams kenden duidelijk de regel niet, eigen fout toch, hoe lullig ook.

krypton 19 mei 2015 om 20:08

Ik zou nu inderdaad afstappen, regels van niks en je klassement is naar de haaien. Dan maar volledig richten op de Tour. Het is ook zo lekker subjectief dat er elke grote ronde meerdere sprinters etc. aan de auto’s omhoog mogen zonder dat er actie wordt ondernomen en dat hier direct een extra tijdstraf van 2 minuten wordt gegeven.

slice 19 mei 2015 om 20:08

@xistnc, staat toch echt: “Richie Porte en Simon Clarke hebben allebei een tijdstraf van twee minuten aangesmeerd gekregen door de Giro-organisatie”. Ik vind het overigens de grootste onzin dat dit gebeurt.

AronAap 19 mei 2015 om 20:09

@Rv, dan is het nogsteeds de vraag waarom deze belachelijke regel bestaat

Tokstar 19 mei 2015 om 20:09

@nafnikleb
Hoewel ik het een domme regel vind, staat er wel degelijk “other teams” in het reglement.

Romāns Vainšteins 19 mei 2015 om 20:10

@ Mark96

Het is HC-leedvermaak natuurlijk. Heel mooi en nobel zelf de foto’s propoganderen van ‘kijk, zo kan het ook nog, snif…’ om vervolgens, als 2 Aussies zijnde, knotterhard de boomerang op je achterhoofd te krijgen.

Zielig/lullig maar grappig > leedvermaak.

xistnc 19 mei 2015 om 20:10

@slice
Ja, dat staat er. Maar het klopt niet. Het zijn UCI-regels, die toegepast worden door UCI-commissarissen.

Edit redactie: Klopt. Het is een jury communique, dus niet van de organisatie. Excuses. Is aangepast.

Romāns Vainšteins 19 mei 2015 om 20:10

Ik vind het trouwens een hele vreemde regel.

rolei 19 mei 2015 om 20:11

Beetje kinderachtig dit. De UCI denkt nog graag zoals Tim Krabbe het eens verwoordde:
Als je een vijand op de grond ziet liggen, wat is dan je meest natuurlijke reactie? Hem op de been helpen. Bij wielrennen schop je hem dood.

Glorious 19 mei 2015 om 20:11

Als het Italianen waren geweest…

Tokstar 19 mei 2015 om 20:11

Grappig trouwens die brief van de organisatie: “fight for pink” staat er bovenaan. “En oh ja, dat pink mag je vergeten.”

vinnievidefietsen 19 mei 2015 om 20:12

Aru denkt ook: “Gelukkig hebben we die mentaliteit niet in Italie, zou mij nooit overkomen. Daarnaast doe ik sowieso niet aan fairplay”.

Pret en verzet 19 mei 2015 om 20:12

Mss moet het peloton morgen richie porte twee minuten voor hun uit laten rijden om zo van deze belachelijke regels verlost te zijn. Wat doen ze dan met het aannemen van een drinkbus van een andere ploeg?

slice 19 mei 2015 om 20:12

Oke, puur informatieve vraag, niet uitdagend bedoeld, maar hoe weet je dat? Wanneer mag een organisatie ervoor kiezen om wel/niet te straffen?

Edit: ik zie de redactie edit al ;)

pirazzi 19 mei 2015 om 20:13

Als het een straf is volgens de regels hoeft het woord ‘aangesmeerd’ toch niet gebruikt te worden?

robinm96 19 mei 2015 om 20:13

Als je dit heel letterlijk neemt zou dat ook betekenen dag je je collega niet eens een bidon mag geven? Dit wordt ook vaak genoeg gedaan, maar worden vervolgens niet gestraft……

Turtlehead 19 mei 2015 om 20:13

@Mark: ik ‘geniet’ omdat regels toegepast moeten worden. In het wielrennen gebeurt dat vaker niet dan wel, daarom is het goed dat het nu wel gebeurt.
Dat het lullig is? Lek rijden wel natuurlijk. Maar straf voor een reglementsovertreding? Dat vind ik niet. Als Aru lek rijdt en hij wordt geholpen door iemand van Bardiani vind ik het ook fout. Clarke wordt betaald door Orica (en mag daarom ook starten van de organisatie), niet om zelf maar te kiezen wie hij gaat helpen. Hij moet voor eigen kans gaan (en die van zijn ploeg).
Sowieso stom dat er geen Sky-ploegmaat meteen stopte en een wiel stak, eigen schuld dikke bult!
@RV: je hebt gelijk, heb ik nog eens nagezocht maar combine-vorming is meen ik tegenwoordig niet meer strafbaar, dus voor een ander op kop rijden mag wel.

Skedel 19 mei 2015 om 20:13

Ik vraag me vooral af op basis van welke regel dit gebeurd… Clarke is nou niet echt team support ofzo..

F4L 19 mei 2015 om 20:13

Ik snap het niet helemaal dat mensen dit onzin vinden. Je start als ploeg met 9 renners en twee? ploegleiderswagens, die regels zijn voor iedereen hetzelfde. Als je dan vervolgens assistentie gaat krijgen van een andere ploegleiderswagen / renner dan heb je een voordeel ten opzichte van de renners / ploegen die dat niet hebben.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair