‘Trieste dag’ voor LottoNL-Jumbo in Parijs-Nice

‘Trieste dag’ voor LottoNL-Jumbo in Parijs-Nice

foto: ANSA

zondag 5 maart 2017 om 20:51

LottoNL-Jumbo was onzichtbaar in de voorste gelederen van de waaieretappe in Parijs-Nice. Kopman Steven Kruijswijk verloor bijna twee en een halve minuut op de voorste favorietengroep. Ploegleider Nico Verhoeven is duidelijk na afloop: “Vandaag beleven we een trieste dag.”

“Het peloton werd in stukken gereden en dat ga je ervan uit dat we met een aantal mannen van voren rijden, maar dat was niet zo. Alleen Steven en Bram (Tankink, red.) waren mee in de tweede groep. Dat is niet best”, zegt Verhoeven in het persbericht van de ploeg. Het strijdplan gaat daardoor op de schop. “We gaan voor ritzeges met Kruijswijk en Groenewegen.”

‘Naar onszelf kijken’
De kopman zelf was ook teleurgesteld. Nadat hij de voorste waaier miste, kwam hij ook nog ten val. “Ik kwam met veel moeite terug en merkte dat ik kapot zat”, zegt hij. “Ik herstelde niet meer van de inspanning en toen Katusha-Alpecin hard doortrok op vijf kilometer van de meet, moest ik eraf. Ik was compleet leeg. Het zat niet mee vandaag maar we moeten naar ons zelf kijken. We waren als ploeg niet bij de les.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

kelderfan 5 maart 2017 om 20:57

Met de winst van Jos van Emden en het goed rijden van Victor Campenaerts in West-Vlaanderen heb je ook meteen 2 renners, die erbij hadden moeten zitten in Parijs-Nice. Tankink is altijd een hele goede knecht geweest, maar ja de jaren tellen. Er was verder weer niemand in de buurt om Kruijswijk weer naar voren te brengen. Dat is hem vorig jaar ook overkomen.

robotour 5 maart 2017 om 20:58

Hij valt te vaak helaas. Begint een beetje vervelend te worden. Hopelijk heeft hij nu al zijn valpartijen voor dit jaar al gehad.

jvh93 5 maart 2017 om 21:01

In mijn ogen rijden ze vaak te ver van achteren waardoor ze de slag regelmatig missen, vandaag weer. En dat je dan uiteindelijk geen krachten meer hebt na al het achtervolgen deze zware etappe snap ik best

Turtlehead 5 maart 2017 om 21:07

Kruijswijk is niet opeens wonderjongen. Nooit een bal voor elkaar gekregen in het voorjaar, nu dus ook niet. Dat vallen is wel een dingetje aan het worden, ook voor hem, maar was vandaag kennelijk niet de reden.
De ploeg heeft teveel matige mannen opgesteld, dat klopt @kelderfan. En daarme uit.
En mikken op ritzeges met agroenewegen is overigens geen nieuw plan. Maar er waren er wel zo’n 80 beter vandaag, dus hopelijk zitten ze wat verder maar voren morgen en daarna.

Chrys 5 maart 2017 om 21:12

“Dan ga je ervan uit dat je erbij zit.”

Ja zo werkt het niet natuurlijk….

robotour 5 maart 2017 om 21:17

Het was ook triest weer. Duidelijk blijkt ook dat Groenenwegen nog veel tekort komt en nog te
groen is voor dit echte “beuls”werk.

vlek 5 maart 2017 om 21:21
Quote:
Kruijswijk is niet opeens wonderjongen. Nooit een bal voor elkaar gekregen in het voorjaar, nu dus ook niet.

Vandaag was in dat perspectief misschien nog wel een van zijn betere beurten in zo’n krankzinnige Parijs-Nice dag.

kelderfan 5 maart 2017 om 21:25

@jvh93
Ik denk, dat ’t plan vandaag niet heeft gewerkt; alle ballen op Groenewegen en Kruijswijk kreeg krijger Tankink mee om hem te beschermen. Maar in zo’n etappe met echelons kom je er niet. Marcel Kittel kwam ook niet aan sprinten toe, maar hij zat er wel bij.

robotour 5 maart 2017 om 21:30

@kelderfan Kittel had ook niet het plan om vandaag te sprinten, maar om zich uit de naad te rijden voor Alaphillippe en in mindere mate voor Daniel Martin. Deze aankomst zou ook iets te zwaar zijn voor Kittel bij een normale (massa) sprint.

assen 5 maart 2017 om 21:35

Kruissie valt niet veel te verwijten lijkt me. Rest van TLJ wel, grrr (uitgez. de Tank)

TeamNL 5 maart 2017 om 21:51

Tsja… Verhoeven…

schipperaar 5 maart 2017 om 22:10

Niks op de schop Nico, de rest favorieten staat ook op een minuut, uitgewoond aan het eind van zo'n etappe kan voorkomen, vaak hongerklop door de kou.
In een week achtervolgen krijg je de hoofden een kant op zoals in de giro en het versterkt de saamhorigheid ipv dat eeuwige figuranten gedoe na een tegenvallende dag.

AZH 5 maart 2017 om 22:13

@Robotour: ik mag toch hopen dat ze Martin uit gaan spelen ipv Alaphilippe.

drikkes 5 maart 2017 om 22:13

Voor het klassement toch nog niets verloren. Winnen niet meer maar een top tien is nu al bijna een evidentie.

Hengacity1 5 maart 2017 om 22:24

Ik snap totaal niet dat ze nu voor ritzeges gaan. Top 10 lijkt me eitje nu ook Bardet uit koers is genomen. Nog een tactische fout

Wheely 5 maart 2017 om 22:28

Ik kan me herinneren dat Kruijswijk in 2015 een prachtige Giro reed nadat hij in de beginfase op enorme achterstand was geraakt. Ik ga me echt niet druk maken over minder dan anderhalve minuut achterstand op Barguil in een Parijs-Nice.

raleigh 5 maart 2017 om 22:29

In de giro 2 jaar geleden was de achterstand en concurrentie veel groter! Kortom, lekker aanvallen maar weer de Kruijswijk!

tetedelacourse 5 maart 2017 om 22:31

Niemand in de voorste waaier en een magere 2 man in het groepje daarachter. Echt sterk was het in ieder geval niet. Het initiatief om in dit soort etappes zelf die waaier te creeren mis ik. Je moet het natuurlijk ook kunnen, maar TLJ klinkt vaak alsof het ze overkomt… Dat kan anders

Laatste man 5 maart 2017 om 22:41

Volgens mij is Kruijswijk niet gevallen, maar zat hij achter de val van Bardet. Hij geeft ook niet aan op z’n twitter dt hij gevallen is. Dat denkt volgens mij de schrijver van dit artikel.

Wheely 5 maart 2017 om 22:46

@Laatste man
Op de Raboploeg site zegt Kruijswijk zelf dat ie gevallen is.

Laatste man 5 maart 2017 om 22:50

@Wheely,
Ah, die had ik gemist.

TykkeThor 5 maart 2017 om 23:05

Slechte dag inderdaad. Het begint wel op te vallen dat de ploeg die pretendeert goed te zijn in waaierkoersen de laatste jaren vrijwel steevast de slag mist op cruciale momenten. In de Tour van 2015 naar Neeltje Jans bijvoorbeeld. Of vorig jaar nog in de Tour. Dan kun je wel zeggen dat er maar een x aantal ploegen kunnen meezitten, maar als het systematisch gebeurd ligt de oorzaak toch dieper zou je zeggen.

JaBo 5 maart 2017 om 23:07

Volgens mij moet TLJ eens keuzes gaan maken. Hebben niet de kwaliteit om op twee fronten mee te spelen. Dus de keuze maken om alle mannen voor Kruiswijk en dus het algemeen klassement. Of een volwaardige sprinttrein voor Groenewegen.

Alexander 5 maart 2017 om 23:27

Waaierrijden is vrij simpel; je moet van voren zitten en meedraaien. Doe je dat niet wordt het nog zwaarder. Kortom je kan beter beetje initiatief nemen. Tlj teveel van achter gepositioneerd en zich lekker laten verrassen. Overigens vind ik die Verhoeven zo’n ongelooflijk saaie gast. Lijkt mij echt anti inspiratie als ploegleider.

Lalsacien 5 maart 2017 om 23:27

@AZH dat mag je!

Headlines

Materiaalzone

Populair