‘Trek-Segafredo wil Simon Yates, broer Adam kan naar Team Ineos’

zondag 5 juli 2020 om 09:01
‘Trek-Segafredo wil Simon Yates, broer Adam kan naar Team Ineos’

foto: Cor Vos (archief)

De gebroeders Adam en Simon Yates koersen al sinds het begin van hun carrière voor Mitchelton-Scott, maar volgens de doorgaans goed ingevoerde journalist Daniel Friebe beginnen de broers wellicht aan een nieuw avontuur.

In The Cycling Podcast bespreekt Friebe de toekomst van de Britse klimmers. Simon zou in de nadrukkelijke belangstelling staan van Trek-Segafredo, terwijl Adam een contract kan tekenen bij Team Ineos. De interesse van de Britse miljoenenformatie is opvallend, aangezien de ploeg in 2014 al een poging deed om de broers binnen te halen.

De WorldTour-ploeg van Dave Brailsford viste toen achter het net. Het is de vraag of Adam bereid is om voor Team Ineos te koersen, aangezien hij dan de concurrentiestrijd moet aangaan met renners als Egan Bernal, Geraint Thomas, Chris Froome (als de Brit niet vertrekt) en opkomende talenten als Pavel Sivakov en Iván Sosa.

De ploegleiding van Trek-Segafredo rekent nu op drie kopmannen voor het klassement: Vincenzo Nibali, Richie Porte en Bauke Mollema. Simon Yates won twee jaar geleden echter al de Vuelta a España en leek in 2018 ook op weg naar de Giro-zege, maar kende in de Italiaanse ronde een ineenstorting in de etappe naar Bardonecchia.

Mitchelton-Scott 
Zeker is dat het rommelt binnen Mitchelton-Scott, de huidige werkgever van de gebroeders Yates. De Australische formatie leek te worden overgenomen door de Spaanse stichting Manuela Fundación, maar de deal ging uiteindelijk toch niet door. Mitchelton-Scott kampt met financiële problemen en besloot flink te korten op de salarissen, maar de ploeg zal de renners vanaf augustus weer volledig betalen.

Dit artikel delen:

32 Reacties

klootje kriekeljon 5 juli 2020 om 09:16

Het is zo tijd voor transferbudget oid.

tvm 5 juli 2020 om 09:33

Voor Simon een goede transfer: hij heeft dan met Porte en Mollema 2 goede (duurbetaalde) superknechten. Nibali zal vanwege zijn staat van dienst wel niet willen/hoeven knechten.

Adam naar Ineos zou vooral goes zijn voor die ploeg, namelijk een goede knecht erbij. Kopman zal hij er zeker niet worden. Dan moet hij toch naar een minder goede ploeg (van het niveau Ntt, CCC).

LaurentJalabert 5 juli 2020 om 09:52

Ja hoor. Daar is er weer een. Zo’n zuurpruim die het nodig vindt om Mollema (en Nibali) naar beneden te halen, terwijl beiden nog op topniveau presteren. Zielig.

harryjohan71 5 juli 2020 om 10:00

Mollema heeft een uitstekende staat van dienst bij Trek. Hij is een kopman bij Trek, ook al komt Simon Yates erbij.

ditisdavid 5 juli 2020 om 10:52

Porte is einde contract bij Trek, tenzij die voor een flink lager salaris wil blijven zal hij waarschijnlijk vertrekken om ruimte te maken voor Yates.

FDJ 5 juli 2020 om 12:19

Uiteraard heeft Mollema een uitstekende staat van dienst, maar qua klassementen zal het niet beter worden dan hij nu heeft laten zien. Met Simon Yates heb je meer kaarten om uit te spelen. Ik zie voor Mollema juist ook kansen bij zijn komst. Zijn dromen mbt bijvoorbeeld LBL zou hij waar kunnen maken op die manier.

tvm 5 juli 2020 om 14:18

@Jalabert,

Wat is hier zuur aan? S. Yates is als ronderenner gewoon een klasse beter dan Mollema. Zeker nu gezien zijn leeftijd.

Net als Kruijswijk ook gewoon een luxeknecht is voor Roglic (of evt Dumoulin).

Glorious 5 juli 2020 om 09:35

Ben blij dat Jumbo wat meer te besteden heeft, echt belangrijk. Maar Ineos is echt schandalig. Die willen alleen met geld alles winnen, geen opleiding geen ontwikkeling, bah. En de Plus gaat daar lekker heen, nou succes.

Joaquim Agostinho 5 juli 2020 om 10:52

Wellicht kent de Plus zijn eigen beperkingen en vindt hij een goed betaalde knechtenrol prima.

harryjohan71 5 juli 2020 om 09:53

Dat een Yates naar INEOS gaat is geen verrassing. Ik gaf al eerder aan dat de kansen om voor een klassement te gaan voor De Plus bij INEOS kleiner is dan bij JV, omdat INEOS waarschijnlijk 1 van de broers Yates zal aantrekken. Bij wielrennen draait zeker voor de subtop het vooral om geld. Ambities zijn hieraan ondergeschikt.

KennyKlimmen 5 juli 2020 om 09:59

Een psycho-analyse gebaseerd op?

Turtlehead 5 juli 2020 om 10:15

En wat vindt onze Mauro hiervan?

Johnny7 5 juli 2020 om 10:24

Normaal zou je zeggen dit kan niet, hij is veel te jong voor Trek.

Daarnaast staat Trek erom bekend dat ze oudere kopmannen over betalen dus nu ze al 3 oude dure kopmannen in dienst hebben hoe hoog is het budget daar wel niet? Waarschijnlijk is het als vervanger van Porte volgend seizoen? Zijn contract zal wel aflopen.

Trek had zich al jaren geleden moeten richten op een iets jongere kopman en daar een team omheen moeten bouwen. Dat konden/wouden ze niet en ze zijn maar dure oudjes blijven halen. Hopelijk nu de ommekeer!

KnightBiker 5 juli 2020 om 10:39

Trek heeft een hele jonge ploeg heden… Voor zover ik begrijp zijn alleen Porte, Nibali, Mollema en Weening op leeftijd (voor een coureur)

Verweggistan 5 juli 2020 om 10:47

Trek staat negende op de lijst van gemiddelde leeftijd. Maar Trek heeft wel 5 renners van 1985 of eerder. W. Clarke (1985), De Kort (1982), Nibali (1984), Porte (1985) en Weening (1981). Net zoveel als Bahrain, Mitchelton, Movistar en Jumbo.

Bram93 5 juli 2020 om 10:38

Zou Sunweb niet geïnteresseerd zijn in 1 (of 2) van de Yates, wanneer Bardet toch niet lukt? Ze hebben iig al een aardig Australische contingent aan renners.

Verweggistan 5 juli 2020 om 10:42

Want de Yates broers kunnen niet zonder Aussies? (Ik snap de verwarring, maar het zijn Britten ;))

Bram93 5 juli 2020 om 10:57

Oeps, is ook zo.

KnightBiker 5 juli 2020 om 10:46

Ben benieuwd waar Trek het geld vandaan haalt… en eigenlijk zouden de Yates Brothers voor Ineos moeten rijden. (maar toen ze jong waren vond Sky ze kennelijk niet goed genoeg..)
Nu is het wel zo dat Simon Yates een winnaar is en een grote ronde kan winnen, alleen niet de Tour vermoedelijk. als de Yates broers zich Voortaan willen richten op de 2e en 3e grote ronde gedurende hun carrière dan zouden ze er goed aan doen beide naar a Ineos te gaan: salaris en goede ondersteuning gegarandeerd.

Etio 5 juli 2020 om 11:30

Waarom niet allebei naar Trek? Bij Ineos heb je in 2021 sowieso nog Bernal en Thomas al 2 grote kopmannen voor de Giro en Tour (ervanuitgaande dat Froome naar Team Israel gaat, net als Porte). Bij Trek heb je dan Nibali (die waarschijnlijk zich blijft richten op de Giro) en Mollema (die als kopmanschap naar de Vuelta zou kunnen gaan in 2021). De gebroeders Yates als twee kopmannen naar de Tour op zoek naar een podiumplek.

Ik zou ze weleens allebei in een grote ronde zien, het liefst volgend jaar in de Tour. Ik denk ook dat ze van elkaar kunnen profiteren in de klimritten.

KnightBiker 5 juli 2020 om 11:59

@Etio – Trek heeft een beperkter budget, logischerwijs kunnen ze niet zoveel kopmannen ondersteunen, en ze hebben kansen in dezelfde koersen als Nibali & Mollema. Bij Ineos zouden ze de kopmannen zijn waar Bernal dat niet doet. (Moeten renners als Carapas wel 3e viool spelen..
Maar, qua mentaliteit passen ze daar prima! Daar geef ik je gelijk in.

Panache 5 juli 2020 om 13:46

Feiten checken aub.

November 2013: “What the development program with Orica could offer us was the perfect plan,” Simon explained. “It was nothing to do with money. Sky offered me the same. The pathway offered at Orica was simply better.”
Sky is the natural extension of the British cycling program, where Simon has nurtured his talent over the past several years, yet for the highly touted Yates brothers to go race for Orica says a lot about their ambitions and maturity.
At Sky, the Yates brothers would be under a lot more pressure right from the gun, being young British riders on the top British ProTeam.
At Orica, they can find their racing legs, and the Aussie media won’t be paying much attention to a pair of gangly Brits.
And more importantly, the Yates brothers see more opportunities at Orica, which has yet to build up a GC program for the grand tours. The team takes an aggressive, opportunistic approach to every race it starts. At Sky, the team is focusing intently on winning its third consecutive yellow jersey.
“There are so many good riders at Sky, so it seems that young riders kind of get stalled there because of the hierarchy of Sky,” Simon explained. “They’re set up for their leaders, so it’s hard for a young rider to get established. It was best for me to sort of break out, and try something new. I do not want to get caught up in that web.”

Jacob Lohof 5 juli 2020 om 14:13

Veel koffie en fietsen verkopen

KnightBiker 5 juli 2020 om 16:52

@panache – dit is wat Ik wist/elders gelezen heb… sky wilde Simon wel maar Adam niet direct. Sky wilde niet het totaal plaatje. Daarnaast werd het argument wat je aanhaalt inderdaad ook aangedragen: bij Sky hadden ze destijds niet de vrijheid gehad die ze bij Mitchelton Scott wel hadden.

Samlambeej 5 juli 2020 om 11:08

Simon is toch echt het pareltje van de 2.

bilthoven 5 juli 2020 om 11:28

Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat Adam naar Team Ineos verkast. Die blijft liever kopman bij een iets kleinere ploeg, bij Team Ineos is hij slechts één van de velen. In het verleden heeft hij regelmatig laten blijken juist daar weinig voor te voelen. En ik geef ‘m groot gelijk!

Turtlehead 5 juli 2020 om 11:34

Ik zou het voor 2 miljoen per jaar ook niet doen. Maar Adam Yates misschien wel.

Ab Normaal 5 juli 2020 om 11:41

Dan is het denk ik einde verhaal voor Mitchelton Scott. Als ze al geen geld hebben. Verder is het niet veel. Hebben al geen klassiekerkern.
Ploeg is volledig rondom de broers gebouwd.

Kannibaal van Schepdaal 5 juli 2020 om 13:41

Als Simon en Adam Yates vertrekken, hebben ze nog Jack Haig, Lucas Hamilton, Edoardo Affini, Luka Mezgec en Kaden Groves. Dan is het meteen een paar niveau’s lager dat ze spelen inderdaad.

Dan zou je toch denken dat ze eindelijk Jack Haig is uitspelen als kopman in een grote ronde. De Giro is dit jaar met het mindere deelnemersveld een uitgelezen kans daarvoor.

Stuur Adam en Simon Yates (met meesterknecht Nieve) naar de Tour en de Vuelta, en Jack Haig, Lucas Hamilton en Luka Mezgec naar de Giro, en speel Groves en Affini uit in kleinere rittenkoersen. Dan weet je al beter wie je volgend seizoen kan uitspelen als kopmannen.

Scott Sunderland 5 juli 2020 om 13:30

Interessant wanneer de wegen van de broertjes scheiden. Dat zou kunnen betekenen dat ze effectief tegen elkaar moeten rijden. Dat lijkt me niet makkelijk. Professioneel gezien zal het natuurlijk moeten, maar moreel is een ander verhaal.

Jacob Lohof 5 juli 2020 om 14:17

Waarom Sunweb niet . Blijft toch niks over qua kopmannen. Maar ja zal wel aan geld liggen reiswereld toch moeilijk.
Trek heeft toch nu goede ploeg op meerdere terreinen en voor de toekomst.
Of beide Yates en dan net zo als de Schlecks

KnightBiker 5 juli 2020 om 16:56

Die hebben nu al hun geld op Bardet gezet

Headlines

Materiaalzone

Populair