Traint Mathieu van der Poel op tijdritfiets met het oog op Boedapest?

maandag 2 mei 2022 om 09:05
Traint Mathieu van der Poel op tijdritfiets met het oog op Boedapest?

Van der Poel in actie tijdens de tijdrit van de Tour 2021foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft zondag een stevige trainingsrit afgewerkt op zijn tijdritfiets, dat kunnen we zien op zijn Strava. De winnaar van de Ronde van Vlaanderen zou dit wel eens met het oog op de tijdrit in de Giro kunnen doen, die op de tweede dag op het programma staat .

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Van der Poel reed in totaal bijna anderhalfuur rond op zijn tijdritfiets, goed voor 57 kilometer aan een gemiddelde van 38,8 km/h. Dat is een goede training voor de tweede etappe van de Giro d’Italia, de tijdrit door het centrum van Boedapest. Die race tegen de klok zal maar 9,2 kilometer duren, bovendien is het parcours ook best technisch. De renner van Alpecin-Fenix is dus zeker een van de favorieten voor die etappe.

Een extra motivatie voor de training van Van der Poel was misschien wel dat hij in die tijdrit eventueel zijn roze trui zou moeten verdedigen. Op de eerste etappe van de Ronde van Italië wordt er namelijk gefinisht op een klim van 5,5 kilometer (met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,2%). Deze heuvel, nabij het kasteel van Visegrad, moet zeker binnen de mogelijkheden van de Nederlander liggen.

Vorig jaar kwam Van der Poel in een soortgelijke situatie in de Tour de France. De winnaar van Dwars door Vlaanderen dit jaar reed in de vijfde etappe naar een vijfde plaats in de tijdrit, waardoor hij zijn gele trui kon behouden. Bovendien eindigde de Kapellenaar in die 27,2 kilometer lange tijdrit op een luttele seconde van concurrent Wout van Aert.

foto: Strava van Mathieu van der Poel

Dit artikel delen:

61 Reacties

Jean Dumas 2 mei 2022 om 09:09

Matteo in rosa?

Geel Zwarte Bril 2 mei 2022 om 09:10

Ben wel een Nederlander. Maar kan van van der poel toch echt niet vrolijk worden. Heeft altijd iets arrogants over zich heen hangen. Maar kan ook door zijn ploeggenoten komen.

Limal 2 mei 2022 om 09:18

Ach ja, moest hij voor een Geel-Zwart team rijden dan was het natuurlijk een topgozer ;-p

nasibal 2 mei 2022 om 09:46

En welke factor heeft het feit dat je ‘wel een Nederlander bent’ precies?

Mystieke_Monnik 2 mei 2022 om 10:36

Gelukkig vraagt niemand, maar dan ook echt helemaal niemand jou vrolijk van hem te worden. Dus hoeft het ook niet. Ik adviseer: geniet van het wielrennen op je eigen manier.

Michelangelo 2 mei 2022 om 12:02

@GZB,
Sprak laatst een ex-ploeggenoot van Mathieu. Die zei dat Mathieu nog heel regelmatig zelf contact zoekt, en in ieder geval een prettige ploegmaat was. En eerlijk gezegd heb ik nooit andere geluiden gehoord over “arrogantie”.

Niet dat dit meteen jouw ongelijk bewijst, maar ik heb mede hierdoor toch een iets ander beeld dan jij blijkbaar.

Overigens zei diezelfde renner dat er eerder wat arrogantie zit bij Wout… maar dat zal jouw bril wel niet aankunnen.

Alfons Haavers 2 mei 2022 om 13:23

Veel bewijst dit inderdaad niet.

Marco Willems 2 mei 2022 om 14:10

Je hoeft ook niet blij van hem te worden zolang je maar kan genieten van de kwaliteiten en straffe stoten.

Als je daar met afgunst/haat naar kijkt dan mis je gewoon veel plezier, dat geldt overigens ook voor Pogo, Remco, WvA, Cav, Flippie etc..

Dan word je net als zo’n blinde Messi/Ronaldo fan die de ander niet kan luchten en alleen maar kan zeggen dat de ander beter is.

Alucard 2 mei 2022 om 15:59

Dit blijft het mooie van forums. Er wordt voortdurend gestrooid met zogenaamd objectieve evaluaties van de realiteit, die in werkelijkheid meestal niets meer zijn dan combinaties van woorden die dieper gewortelde subjectieve oordelen en gevoelens beter laten klinken.

Bonifatius 2 mei 2022 om 16:58

Rosa bril proberen

Pietspeed 2 mei 2022 om 21:28

Exact wat bonifacius schrijft. Misschien zie je de wereld dan iets positiever en niet zo zwart wit cq geel zwart.

Gerard Dekker 3 mei 2022 om 10:04

Matthieu heeft in sommige clubs een overerfbare haat over zich. De haat jegens vader Adrie wordt geprojecteerd op zijn zoon.

Koers 2 mei 2022 om 09:17

De vraag is natuurlijk: worden er weer speciale wielen ingevlogen?

Steven_E 2 mei 2022 om 09:35

Of speciale truitjes

TJ 2 mei 2022 om 09:47

Of zo’n mooie witte helm

bswinkelss 2 mei 2022 om 09:50

Inderdaad, dat kan een behoorlijk verschil maken ten opzichte van de shimano tt wielset …

ZureVla 2 mei 2022 om 15:05

Als die Shimano TT wielset ook maar een beetje op de Shimano Parijs-Roubaix wielset lijkt moet Van der Poel wel een truuk verzinnen.

madeinstars 2 mei 2022 om 09:17

Niet echt extreem goede tijdrijders in dit veld en een korte, explosieve en technische tijdrit… Het zou mij niet verbazen als Van der Poel gewoon top-3 rijdt in de tijdrit (en daarmee roze verdedigt).

Groetjesaandevoetjes 2 mei 2022 om 11:34

Is het al een zekerheidje dat hij het roze pakt dan?

Barry Batsbak 2 mei 2022 om 12:43

Zullen we gewoon niet op voorhand overwinningen gaan uitdelen?

Limal 2 mei 2022 om 09:19

In een explosieve tijdrit over 9 km is hij voor mij gewoon topfavoriet.

williams 2 mei 2022 om 09:25

Dat mag ook wel… hij is al aan het trainen van december 2021

Sjonge Jonge 2 mei 2022 om 09:27

rare Williams toch weer

Turtlehead 2 mei 2022 om 09:25

Mijn antwoord: ‘dat zou best wel eens kunnen’.

josemanuelfuente 2 mei 2022 om 09:59

Lelijke fiets

Dik Overdetop 2 mei 2022 om 10:08

Is ‘ie er nou ook nog voor aan het trainen? Dat is toch niet leuk voor de anderen.

Alfons Haavers 2 mei 2022 om 10:12

Maar is dit al trainen of gewoon fietsen?

Barry Batsbak 2 mei 2022 om 12:40

38,8 gemiddeld is gewoon fietsen. Wennen aan de houding wellicht.

FDJ 2 mei 2022 om 10:10

Als de finish van etappe 1 ligt op een klim van 5.5 kilometer vrees ik dat wanneer er koers gemaakt wordt dit te zwaar is voor Mathieu.

madeinstars 2 mei 2022 om 11:01

Het is 5,5 km 5%. Dat is wel heel wat anders dan 5,5 km aan 8%. Het is vergelijkbaar met de finish in de Tirreno van 2021 waar hij 2e werd achter Alaphilippe en bij betere positionering had gewonnen. Er is praktisch geen kans dat hij hier gelost gaat worden, als hij in ‘normale’ vorm is.

Turtlehead 2 mei 2022 om 12:51

Er start niemand van het kaliber van MvdPoel, behalve misschien een Ewan in topvorm (maar 5 km is meestal te lang voor hem). Ik zie niet in wie hem kan kloppen.

Tuubke 2 mei 2022 om 13:07

Eerst maar eens kijken of het wel een groepssprint gaat worden of dat er een groep wegrijdt. En natuurlijk zorgen dat je schadevrij door zo’n nerveuze eerste etappe komt. Iets met huid en beer.

Dikke Kleuter 2 mei 2022 om 10:14

Edit redactie: Haha bedankt, is aangepast.

Turtlehead 2 mei 2022 om 10:21

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Wel grappig, scherp gezien!

Is dat de Russische naam voor die stad misschien? Die Orbán is behoorlijk fout, dus wie weet ;)

Koers 2 mei 2022 om 10:23

Dik Overdetop, Dikke Man, Dikke Vrouw, Dikke Kleuter, toch niet echt de lezersgroep die ik op een wielersite verwacht.

Kopinkas 2 mei 2022 om 10:24

Als je boeda pest, staan daar tegenwoordig zware straffen op…

Wheely 2 mei 2022 om 10:28

Ja want als Boede past moet er iemand winnen natuurlijk.

Kopinkas 2 mei 2022 om 10:27

Blijft heel merkwaardig hoe er rond de multigetalenteerde man die van vele disciplines thuis is, en die tot voor kort goochelde tussen veldritfiets, mountainbike en wegfiets, een air blijft hangen alsof het hem allemaal door moeder natuur is geschonken, en hij nauwelijks specifieke trainingen hoeft te doen. Uiteraard zit zo’n MVDP uitgebreid zijn tijdritfiets te testen.

Steven_E 2 mei 2022 om 11:25

Maar de vraag is: is het voor Boedapest?

Groetjesaandevoetjes 2 mei 2022 om 11:36

Waar zou hij anders voor trainen? Elke renner die denkt top 20 in de tijdrit of een klassement te rijden heeft de afgelopen dagen op de tijdritfiets getraind.

Boomie1 2 mei 2022 om 12:01

@groetjesaandevoetjes, het is dat media als WielerFlits anders niks te schrijven hebben, maar omdat het MvdP is, moeten we er een artikel aan wijden.
Elke zichzelf serieus nemende prof traint regelmatig op een TT fiets.

Aerosolo 2 mei 2022 om 12:26

Alles is sensatie bij sommige renners. Wat dat betreft valt het me tegen dat wielerflits nog niets over de verloving van Evenepoel gemeld heeft.
Toch smul ik van dit soort trainingsberichten over Van Der Poel en de reacties erop. Het ligt niet alleen aan de media.

Steven_E 2 mei 2022 om 12:33

Uiteraard hoor, maar ik vind de titel van het artikel belachelijk :-)

Turtlehead 2 mei 2022 om 12:52

@Aerosolo: is hij verloofd? Met dat moederlijke type? Goed voor hem!

Beer 2 mei 2022 om 10:27

Wel effe oppassen met de rug in die tijdrithouding.

TheBigShow 2 mei 2022 om 12:06

Lief van je Beer dat je elke keer aan de rug van Mathieu denkt

Klein Verzet 2 mei 2022 om 10:35

Is dat niet wat langzaam?

madeinstars 2 mei 2022 om 11:02

Heeft nergens echt hard gereden, dus zal vooral voor de houding en het wennen aan de fiets zijn geweest.

madeinstars 2 mei 2022 om 11:03

Ook wel opvallend: oorspronkelijk had hij een foto van zijn cockpit toegevoegd en die is nu verwijderd…

Craig Vanderswag 2 mei 2022 om 11:27

Een profrenner die enkele dagen voor een tijdrit traint met de tijdritfiets? Veel gekker moet het niet worden!

Koers 2 mei 2022 om 11:37

Ik kan mij nog herinneren dat Bau (en Lau?) pas in de Tour hun tijdritfiets kregen. Soms…

Pietspeed 2 mei 2022 om 11:45

Nee, voor de Vuelta zit hij op z’n TT fiets.

Michelangelo 2 mei 2022 om 12:09

Toch is dit wel een interessante Girostart voor de punchers/sprinters die bergop kunnen. Als ze hier een paar seconden kunnen pakken op de pure tijdrijders (niet onrealistisch) en ze graaien wat boni’s mee, dan zou je zo maar eens in je roze trui de Etna op mogen fietsen.

Want ik heb renners als Mathieu, Sagan, Matthews in het verleden echt wel goede korte tijdritten zien rijden.

Pietspeed 2 mei 2022 om 21:32

Mee eens, alleen het zijn geen zekerheidjes.

the student 2 mei 2022 om 13:58

Elke profwielrenner traint wel eens op de tijdritfiets….

Nieuws = 0%
Speculatie: 0%
Wensdenken: 20%
Er was geen ander nieuwsfeitje: 30%

AdZ 2 mei 2022 om 19:01

Statistiek zeker? En nog bezig met je propedeuse? Het totaal rondt niet op naar 100% :-)

Jean Dumas 2 mei 2022 om 14:37

Gezien de staat van het wegdek in de omgeving Kapellen heeft hij het ergste inmiddels gehad.

jp.vanoosterhout 2 mei 2022 om 16:11

die tijdrit gaat hij gewoon in de top 3 eindigen,zoniet winnen 9 km met een klimmetje is ideaal voor hem !

bellevue 2 mei 2022 om 17:12

ra ra ra, zou hij?

Blackcanyon 3 mei 2022 om 06:34

Wielerflits wordt vaak verkeerd begrepen. Zo ook nu zie ik aan de reacties. Dus zal ik wat extra duiding geven. Van der Poel doet dit volgens mij vooral omdat hij er van droomt in alle disciplines wereldkampioen te worden, dus ook wereldkampioen tijdrijden.
In de voorbereiding gaat hij dus een tijd rijden. Nog niet op volle snelheid omdat hij dan nu al rood geel groen blauw en paars zou zien.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair