Tourorganisatie: “Bij twee coronagevallen wordt complete ploeg uit ronde gehaald”

vrijdag 21 augustus 2020 om 08:37
Tourorganisatie: “Bij twee coronagevallen wordt complete ploeg uit ronde gehaald”

Tourdirecteur Christian Prudhomme - foto: Cor Vos (archief)

Over een week begint de 107e editie van de Tour de France. Om het wielerevenement zo goed mogelijk te laten verlopen, zal de organisatie zoveel mogelijk testen op mogelijke coronabesmettingen. Als er binnen een ploeg twee coronaverdenkingen- of besmettingen zijn, zal de complete formatie uit de ronde worden gehaald.

Dit blijkt uit een achttien pagina’s tellend document gepubliceerd door de ASO, waarin alle coronamaatregelen- en protocollen staan beschreven. De website Velonews meldt op basis van dit document dat de organisatie kan beslissen om een deelnemende ploeg uit de Ronde van Frankrijk te halen, ook als er twee coronaverdenkingen binnen de formatie zijn.

Ploeg verlaat de ronde, maar de Tour gaat door 
Het gaat dan om renners en/of stafleden binnen één ploeg en de Tourorganisatie grijpt dus ook al in als mensen binnen één Tourploeg kampen met meerdere serieuze symptomen. De wedstrijd zal overigens wel gewoon doorgaan, ook al moet een ploeg de Tour verlaten. Er is een belangrijke rol weggelegd voor de Tourarts en de verschillende teamdoktoren, zo blijkt uit het document.

De teamartsen moeten ervoor zorgen dat renners elke dag, zowel voor als na een etappe, een gezondheidsformulier invullen, om zo eventuele gezondheidsklachten in kaart te brengen. Deze informatie zal dan worden gedeeld met de rondearts en een speciale coronamanager die door de Tourorganisatie is aangesteld.

Verdere maatregelen
Uit het document blijkt verder dat de Tourorganisatie er geen gras over laat groeien. De renners en stafleden zitten vanaf 29 augustus allemaal in hun eigen teambubbel. Zo krijgen ploegen in een hotel een eigen etage of vleugel ter beschikking en hebben alleen meermaals geteste verzorgers toegang tot een teambus. Verzorgers moeten bovendien altijd een mondmasker dragen.

Verder zullen persconferenties online worden gehouden en renners mogen ook geen enkele vorm van contact met wielerfans hebben. De mensen die deel uitmaken van het Tourcircus worden voor de Tour getest op het coronavirus, maar ook tijdens de rustdagen op 7 en 14 september. Het peloton kan straks ook rekenen op een meereizend testlab en urgentieverpleegsters.

Puntensysteem
Een opvallend gegeven in het corona-protocol van de ASO is een zogenaamd puntensysteem. Op basis van het gezondheidsformulier dat ingevuld wordt, worden ook strafpunten uitgedeeld. Koorts, hoestbuien en ademhalingsproblemen zijn goed voor vier strafpunten. Keelpijn, neusklachten of abnormale vermoeidheid tellen voor twee punten, terwijl hoofdpijn, diarree en misselijkheid één punt oplevert.

Een renner of personeelslid dat 3-5 punten scoort, vormt een ‘gematigd risico’ en wordt mogelijk getest. Bij 6 strafpunten of meer wordt verplicht een coronatest uitgevoerd.

Dit artikel delen:

111 Reacties

Ajvenema 21 augustus 2020 om 08:41

Bedoelen ze met ‘symptomen’ dat een team met 2 grieperige mensen meteen de lul is?

krypton 21 augustus 2020 om 08:53

Ja.

nickdt 21 augustus 2020 om 09:47

Probleem is dat dat juridisch geen stand kan houden als er niet is aangetoont een besmetting te zijn.

Panache 21 augustus 2020 om 10:54

Is gewoon de Franse variant van ‘blijf thuis bij klachten’ wat resulteert in een DNS.

Krul 21 augustus 2020 om 11:07

Bij 2 verdenkingen wordt de ploeg uit de Tour gehaald. Onschuld presumptie is dus niks meer waard?

Ik zou zeggen controleer alle renners elke dag. Dat zijn 200 testen per dag, dat zou te doen moeten zijn. Desnoods controleer je alle staff erbij en legt de Tour een limiet op van het aantal staf per ploeg dat binnen de bubbel mag komen. Dan zou je met 400 tests per dag klaar moeten zijn en heb je daadwerkelijk corona bewijs ipv ploegen uit de tour halen op basis van verdenking. Advocaten maken daar namelijk gehakt van.

Pingu007 21 augustus 2020 om 08:42

Dat je de dag voor Parijs met het geel om de schouders de Tour uit wordt gezet, omdat de koffiejuffrouw het 2de Corona-geval is….

toiletduck 21 augustus 2020 om 08:46

Bedoelen ze niet ‘2 tegelijk’?

Panache 21 augustus 2020 om 10:56

Dus moet je geen ‘overbodige’ werknemers meenemen.

Spurter 21 augustus 2020 om 13:13

Dan moet je de koffiemevrouw maar geisoleerd houden of thuis laten.

Bummetje 21 augustus 2020 om 08:43

Dit gaat toch als een donderwolk boven het peloton hangen. Zal me niets verbazen als dit jaar tijdens een rustdag opeens het nieuws komt dat er hele ploegen uit de tour worden gezet vanwege positieve gevallen… Goh, waar doet dat toch aan terug denken?

horsm 21 augustus 2020 om 09:19

Ja… en ik ben bang dat het ook voor een vergelijkbaar kat-en-muisspel gaat zorgen. Stel je kopman heeft het geel twee dagen voor Parijs en je buschauffeur en masseur zijn grieperig. Dan laat je die toch met een smoes (‘familie-omstandigheden’) via de achterdeur verdwijnen?

M.a.w.: hoe strenger de richtlijnen hoe groter de verleiding om deze te ontduiken.

Secondant 21 augustus 2020 om 09:23

Of mensen melden gewoon niet dat ze zich niet 100% lekker voelen.

horsm 21 augustus 2020 om 09:46

En een test doen ze sowieso niet. Stel je voelt je niet goed, dan moet je je natuurlijk nooit laten testen want dan bestaat de kans dat het hele team naar huis moet.

Turtlehead 21 augustus 2020 om 13:45

Helaas geen uitstapje naar ‘neutraal’ Zwitserland dit jaar .
En natuurlijk ook geen mosselparty, jammer jammer #watzijntraditiesnogwaard :)

guyremgabdel 21 augustus 2020 om 08:44

De protocollen zijn veelbelovend. Ben eens benieuwd hoelang het gaat duren vooraleer (hopelijk niet) een ploeg naar huis moet.
Ik mag toch aannemen dat iedereen het volledig document eerst heeft doorgenomen vooraleer hier "onnozele" commentaar op te geven (cfr koffiemadam)

Bob 21 augustus 2020 om 08:46

Je moet wat om een Franse winnaar te krijgen..

ChassePatate 21 augustus 2020 om 08:50

Yep, alle mogelijkheden aangrijpen om Bardet of Pinot aan de zege te helpen…

Lalsacien 21 augustus 2020 om 13:24

En terecht….

Romāns Vainšteins 21 augustus 2020 om 08:52

Dat wordt renners die intern hatsjoe doen in huishoud folie afvoeren voordat de chaperons ze vinden.

Fort 21 augustus 2020 om 08:56

Heb de afgelopen weken een aantal keren de kritiek gelezen over het gedrag van onder andere enkele JV renners die na de finish hun naasten knuffelde. Terechte kritiek lijkt me. Hier zou ik toch echt wat voorzichtiger in zijn.

horsm 21 augustus 2020 om 09:23

Je mag toch altijd je eigen partner knuffelen? Sterker nog, sommige renners doen daar na de wedstrijd dingen mee die nog veel en veel besmettelijker zijn.

Fort 21 augustus 2020 om 09:44

Zeker mag dat, alleen tussen iets mogen en verstandig zijn zit nog wel een verschil vind ik. Waarom zou je het risico nemen? Zelf zit je volledig in een bubbel (met alle protocollen en testen die daar bij horen) en het lijkt me sterk dat de naasten deze net zo hebben.

Ajvenema 21 augustus 2020 om 09:52

Ik denk niet dat het mogelijk of slim is om de rijders 0 contact te laten hebben met hun gezin op dit moment. Tijdens de tour zou ik idd wel die contactmomentjes schrappen en volledig in je bubbel blijven…

Fort 21 augustus 2020 om 09:55

Met alle respect hoor, maar als je het in deze tijd en situatie niet op kan brengen om 3,5 week geen fysiek contact met naasten te hebben dan mag je je zelf ook wel wat vragen gaan stellen. Waar hebben we het over?

Duh 21 augustus 2020 om 10:00

Niet als je in een Tourbubbel zit lijkt me. Als iedereen in zo’n bubbel zijn/haar partner mag kussen terwijl die de dag ervoor bij oma in het verzorgingstehuis kan zijn geweest, werkt het natuurlijk niet.

AnderJ 21 augustus 2020 om 10:20

Zo lang die familieleden óók in een bubbel zitten, zie ik het probleem niet. Als ze dat niet zitten, dan neem je inderdaad een risico.

bomb ba 21 augustus 2020 om 10:26

Beetje kortzichtig dit. Die renners moeten ook mentaal fris blijven, contact met thuis motiveert en helpt je.

Duh 21 augustus 2020 om 10:27

Tuurlijk zitten die niet in dezelfde bubbel, heb nog nergens gelezen dat vrouwen en kinderen deze Tour in dezelfde hotels gaan als de renners en enkel contact mogen hebben gedurende 3 weken met de renners en staf van 1 ploeg.

Cochise 21 augustus 2020 om 10:33

In de Tour gaan ze dat dan ook niet meer doen natuurlijk. Die 30 personen per ploeg wordt gewoon een hermetisch afgesloten bubbel die 4 weken niemand anders zien.
Dat ze dat nu nog wel deden is ook logisch. Ze leven met die mensen onder een dak. Ze konden moeilijk drie volledige maanden in afzondering blijven met de toekomstige Tourbubbel.

tendam 21 augustus 2020 om 10:35

Je kon Sepp Kuss zelfs na de finish horen zeggen ‘don’t worry, she took the test’ of zoiets, over z’n vriendin. De familie zit ook in de bubbel.

Ik zou er niet te hysterisch over doen. Ja, zoveel mogelijk testen en zoveel mogelijk isoleren, maar om je nou af te zonderen van alles en iedereen… dat is gewoon niet gezond. En dan krijgt alsnog de buschauffeur corona.

Fort 21 augustus 2020 om 11:23

@ tendam: vreemd dat je daar verder niets over hoort dan, dat directe naasten ook in de bubbel zitten. Zou natuurlijk prima zijn als dit zo is. Vooralsnog komt het over als een aanname. 3,5 week geen fysiek contact met naasten niet gezond? Ze zijn wel wat gewent toch en het kan nog veel erger, zie bijvoorbeeld veel kwetsbare mensen die dit maanden hebben gemoeten met een stuk minder zingeving dan onze renners.

tendam 21 augustus 2020 om 11:39

@fort
Ik denk dat die bubbel rond de Tour kleiner is, dwz geen familieleden, maar de familie was er afgelopen week wel nog bij in Tignes. En dat vind ik ook wel gezond. Ze zullen zijn getest, en je kunt het risico toch niet naar nul krijgen. Dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen.

Fort 21 augustus 2020 om 12:00

@ tendam: prima uitleg. Ik heb ze er ook liever wel bij dan niet, mits je het risico zo klein mogelijk houdt vergelijkbaar met de ploeg. Ik kan me haast ook niet voorstellen dat de ploeg hier onzorgvuldig mee om gaat. Hoop dan wel dat de buschauffeur zijn vrouw (of man) ook aanwezig mag zijn, wel zo eerlijk en gezond ;)

john 21 augustus 2020 om 15:38

Dus Fort als ik het goed begrijp ga jij een kleine maand hard werken en zie je ,je vrouw/vriendin staan maar loopt haar straal voorbij ,je heb zeker nog twee gezonden handen

josemanuelfuente 21 augustus 2020 om 08:59

Ik vrees dat we een chaotische Tour krijgen

hjjanssen1973 21 augustus 2020 om 09:00

Dit wordt een bommetje. Met symptomen zonder positieve test kun je er ook al uitgezet worden…. oei oei oei.

horsm 21 augustus 2020 om 09:25

Ze hebben het natuurlijk wel over ‘serieuze symptomen’ – maar ik ben het eens dat dit veel onduidelijkheid oplevert. Misschien is het slimmer om stafleden met symptomen meteen te isoleren (of naar huis te sturen) en hele teams pas weg te sturen als bij positieve testen. Maar zoiets zullen ze bij de ASO ook wel in het hoofd hebben.

nickdt 21 augustus 2020 om 11:41

Symptomen en Serieuze Symptomen zijn hetzelfde. Als een ploeg uit de Tour wordt gezet zonder dat er een duidelijke besmetting is, dan houdt dat juridisch nooit stand.

Pascal De Kooning 21 augustus 2020 om 09:01

En dan na 3 weken tour nog 20 renners in koers.

Velominatus 21 augustus 2020 om 12:41

Twintig Franse renners, vermoedelijk.

krypton 21 augustus 2020 om 09:02

Dit kun je alleen doen als de organisatie ook echt het publiek op afstand weet te houden. Staan ze bergop te schreeuwen in het gezicht van de renners en zijn er dan vervolgens twee renners positief dan is dat wel heel krom.

Verder moeten ploegen intern ook wel echt aan de slag met deze regels als ze het risico op uitsluiting zo klein mogelijk willen houden. Geen knuffels en andere fysieke felicitaties, mondkapjes dragen en desinfecteren voor alle staf, geen fysiek contact met mensen buiten de ploeg, etc. etc. Op beelden die ik tot nu toe heb gezien is er bij veel ploegen toch geen sprake van zulke regels. Of ze houden zich er niet aan…

hjjanssen1973 21 augustus 2020 om 09:03

Oplossing moet volgens mij zijn dat covid verdachte gevallen direct na de etappe worden getest, en dan voor de start van de volgende etappe de uitslag hebben. Alle symptoom gevallen die dan negatief blijken kunnen dan gewoon doorfietsen.

FDJ 21 augustus 2020 om 09:07

Gelukkig zijn de meeste voetballer die tot nu toe positief getest hebben helemaal niet ziek geweest of hebben ze asymptomatische klachten dus dat zal bij wielrennen niet anders zijn.

AnderJ 21 augustus 2020 om 10:21

Dat is fijn, maar is het relevant? Asymptomatisch is toch niet niet-besmettelijk?

Jan Blokland 21 augustus 2020 om 09:12

Dit gaat gedonder opleveren. Stel dat Bardet of Pinot op één staan, twee dagen voordat de Tour afloopt. Wat gaat er dan gebeuren. Ik weet het. Het is suggestief, maar toch. Zie het als voorbeeld.
Zijn ze dan zo consequent om de maatregel toe te passen?

t' Ja, misschien is het slim om er helemaal niet aan te beginnen.

rovi 21 augustus 2020 om 11:40

Wat er in geval van Bardet dan in ieder geval gaat gebeuren is dat ie er keihard afgereden worden tijdens de tijdrit ;)

Marik 21 augustus 2020 om 09:16

Dit gaat persoonlijke trauma’s opleveren. Carapaz is het geel met nog 3 dagen voor Parijs……en helaas 2x niezen en naar huis. Carapaz had het geel al overgenomen van Dumoulin die 5x stevig had gehoest.

john 21 augustus 2020 om 09:16

Dus in Parijs zijn alleen nog Groupama-FDJ,Cofidis ,Total Direct Energie.AG2R en Akea over zodat na een eeuw weer een een fransman wint

Rsw85 21 augustus 2020 om 09:59

Haha hoe slecht ook dit was ook mijn eerste gedachte.

Mathieu Moller 21 augustus 2020 om 10:10

Dan wint Quintana namens Arkéa met verder enkel Fransen in de rest van de top 10.

castroviejo 21 augustus 2020 om 11:07

Of Herrada of Taaramae in extremis :-)

Turtlehead 21 augustus 2020 om 13:46

Lol, Taaramäe inderdaad, dat zou Toch wel de ultieme straf zijn …

Johnny7 21 augustus 2020 om 09:17

Weet niet of mensen de statistieken van de laatste dag in Frankrijk hebben gelezen. Maar tegen de tijd dat de Tour begint is het bijna niet meer te doen met een verplaatsend circus van honderden mensen. Dit gaat verkeerd.

Cyclinglife 21 augustus 2020 om 09:22

Lekker kort dag om nu pas aan de ploegen te laten weten hoe ze tijdens de tour moeten werken. Hadden ze dat niet al (veel) eerder kunnen doen? Het is niet zo dat covid pas gisteren ontdekt is.

Sagan=hulk 21 augustus 2020 om 09:26

Dit is je reinste onzin. Die PCR test is hier helemaal niet voor gemaakt. Ten eerste test deze absoluut niet op actief virus, waardoor het helemaal geen besmette personen opspoort.

Ten tweede heeft deze test slechts een specifiteit van 98 à 98,5%. Met al die testen die ze willen uitvoeren is de kans groot dat er ooit een vals positieve bijzit. Vraag maar aan Stan Godrie wat de gevolgen hiervan zijn.

De PCR test is enkel gemaakt om mensen met symptomen te testen en zou dus ook zo in de Tour gebruikt moeten worden.

Merlinappa 21 augustus 2020 om 09:30

Daarom wordt iedereen in de bubbel ook tweevoudig getest voordat ze de bubbel in mogen. Verder wordt er ook niet elke dag een PCR-test afgenomen. Ervan uitgaande dat iedereen goed in zijn bubbel blijft is de kans gewoon uitermate klein dat je besmet raakt.

JDclimber 21 augustus 2020 om 10:02

Vooral die laatste zin is een hele terechte opmerking. Het heeft weinig toegevoegde waarde om mensen zonder klachten te testen.
Mijns inziens zou het beste zijn dat je je kunt melden bij een busje als je snotterig en/of koortsig bent om dan met een speed-PCR binnen 3 à 4 uur de uitslag te hebben.
Maarja ik ben dan geen expert…. Dat blijft lastig in een land met 17 miljoen amateur infectiologen ;-)

xistnc 21 augustus 2020 om 10:08

Als 98 a 98,5% het maximale is wat momenteel beschikbaar is en als dat nodig is om een evenement überhaupt plaats te laten vinden, dan lijkt het me heel plausibel om daar gebruik van te maken – als onderdeel van een ruimer pakket van maatregelen. Alle onzekerheidsmarges zijn dan niet opeens weg, maar worden op de koop toe genomen.

Pietspeed 21 augustus 2020 om 22:23

De feiten mbt tot de NIET-GEVALIDEERDE pcr test, dwz vlg het protocol vd WHO, die de complete wereldbevolking, maatschappij en economie in haar wurggreep houdt. Maw alle coronamaatregelen, waaronder lockdown, mondkapjesplicht, etc zijn hierop gebaseerd. Naar verluidt worden er al class actions door grote advocatenkantoren voorbereid…Leuk hoor als het gros van de bevolking onwetendheid is, en in angst en paniek gehouden kan worden.

https://www.youtube.com/watch?v=Sc981R72pis

Merlinappa 21 augustus 2020 om 09:28

“If two persons or more from the same team present strongly suspect symptoms or have tested positive for COVID-19 the team in question will be expelled from the Tour de France.”

Dus niet meteen bij twee keer niezen. Verder wordt iedereen medewerker en renner binnen een bubbel streng getest (“To enter their respective “bubble,” all riders, staffers, and other personnel must pass two COVID-19 controls. Anyone testing positive will not be allowed to race or work on the Tour.”), en ook zijn er vanzelfsprekend dagelijkse controles door de ploegendokters.

Ervan uitgaande dat in de Dauphine eenzelfde protocol gebruikt werd, denk ik dat dit behoorlijk waterdicht is en voorzie ik eigenlijk maar een kleine kans op een ploeg die in zijn geheel eruit wordt gezet.

nickdt 21 augustus 2020 om 11:44

Strongly suspected houdt alleen houdt juridish geen stand. Alleen als iemand positief is wel.

Wradley Biggins 21 augustus 2020 om 09:28

Tenzij Franse ploegen, die mogen gewoon blijven bij 2 gevallen!

josi 21 augustus 2020 om 09:29

Het zou wel erg zijn als er een hele ploeg gezonde renners uit de Tour wordt gezet als twee verzorgers symptomen vertonen. Ik vraag me af waar het aantal van twee op gebaseerd is. Waarom niet 1 of 3?

Romāns Vainšteins 21 augustus 2020 om 09:34

Ik moet wel erg lachen om de Fransparanooien in deze draad, dat is toch een hardnekkig kwaaltje onder veel nederlandslullenden

Duh 21 augustus 2020 om 10:05

Verbaas me er ook enorm over. Heb niet het idee dat dat erg speelt in de realiteit. jury en doctoren e.d. zijn sowieso internationaal en niet Frans. Dacht zelfs dat er de laatste jaren juist voorbeelden waren waarbij Fransen juist relatief benadeeld leken, om maar niet de schijn te hebben dat Fransen voorgetrokken worden.

castroviejo 21 augustus 2020 om 11:10

Behalve bij de meest strijdlustigste renner dan natuurlijk. ;-)

Jacco van Stierop 21 augustus 2020 om 12:39

Lees hier regelmatig over Calimero, zal dit ook wel zijn, denk?

girardengo 21 augustus 2020 om 13:16

Onderdeel van het alom aanwezige etnocentrisme…

Fuubs 21 augustus 2020 om 09:40

Is er ergens een linkje naar dat document?

Wildebert 21 augustus 2020 om 11:02

Nog nergens te vinden.

LightPhoenix 21 augustus 2020 om 09:42

Ik zie het nog wel gebeuren dat de ploeg van de gele trui drager uit koers gehaald wordt omdat 2 mechaniekers/verzorgers verkouden zijn.

Jean Dumas 21 augustus 2020 om 12:22

Of dat het uitblijven van een dergelijke ingreep onderdeel wordt van een tuchtrechtelijke zaak met als inzet de Tourzege.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair