“Tour in augustus, Vuelta in september, Giro in oktober”

dinsdag 14 april 2020 om 09:47
“Tour in augustus, Vuelta in september, Giro in oktober”

© Cor Vos

Van een ding zijn we zeker: de Tour de France gaat niet van start op 27 juni. Wanneer dan wel? Le Parisien meende eerder al dat er plannen op tafel lagen om het event te laten doorgaan van 25 juli tot 16 augustus. Marca schrijft vandaag dan weer dat de drie grote rondes tot een pact gekomen zijn: “Tour in augustus, Vuelta in september, Giro in oktober.”

De Spaanse sportkrant Marca heeft naar eigen zeggen bronnen dicht bij de kalendermakers en weet dat ‘de drie grote rondes tot een pact zijn gekomen’. “De Tour de France staat nu ingepland in de eerste drie weken van augustus, de Vuelta a España in september en de Giro d’Italia in oktober. Tenminste als het coronavirus geen roet in het eten gooit, natuurlijk.”

En Marca weet nog meer. “De 3 grote rondes zullen geen etappes inleveren”, klinkt het. “Ook op de nieuwe kalender duren ze allemaal drie weken. Er zal ook minstens een week liggen tussen het einde van de ene grote ronde en het begin van de volgende.” Wordt vervolgd…

Dit artikel delen:

72 Reacties

Koersmaniak 14 april 2020 om 09:56

De Vuelta dan tijdens het WK?
Ligt de Giro niet beter in september voor de bereikbaarheid van de bergtoppen? In Spanje zal het in Oktober ook wel mooi weer zijn.

Limal 14 april 2020 om 10:13

De kans dat er (nog) sneeuw ligt op de hoge cols wanneer de Giro normaal doorgaat is veel groter dan in september. Het is zelfs heel uitzonderlijk dat cols dichtgaan voor het einde van november. Zoals we weten van de Tour valt er ook in juli/augustus wel eens wat boven de ~1700m bij erg slecht weer, maar die kans is niet groter in september en oktober. Meer zelfs, er is vaak een periode van stabiel nazomerweer die veel beter is om in de bergen te komen bij afwezigheid van warmteonweders. Het najaar was altijd mijn favoriete periode om lange tochten te maken toen ik in Zwitserland woonde ;-)

Jean Dumas 14 april 2020 om 15:27

+1

KnightBiker 14 april 2020 om 15:36

@Limal – Ik heb wel eens eind september in de Pyreneeën gefietst, vond het al aardig koud worden tegen oktober… maar wellicht is dat anders in de Dolomieten. het weer in Zuid Spanje is zeer waarschijnlijk erg geschikt eind oktober.

limburgia 14 april 2020 om 16:50

Misschien , waarschijnlijk , denkelijk en wat nog allemaal !

Marik 14 april 2020 om 10:04

Als het zou lukken dan is dat wel echt fantastisch. Dat wordt een najaar zoals we dat nog nooit hebben meegemaakt. Jammer dat ik in het najaar ook moet gaan knallen als zelfstandige, dus veel zal ik er niet van meekrijgen helaas.

djboven 14 april 2020 om 10:05

zou top zijn, ben benieuwd of er supporters uit andere landen bij mogen zijn. ideetje; als ze nou één ronde doen met een week frankrijk, een week italie en een week spanje. de Tour de Europe.

djboven 14 april 2020 om 10:07

een soort ode aan de europeanen na een succesvolle strijd tegen Corona

Domestique 14 april 2020 om 10:37

Als renner wil je toch geen Tour de l’Europe op je palmares, maar een Tour, Giro of Vuelta?

Limal 14 april 2020 om 10:17

Bij deze inplanning heeft de Tour het minste kans van doorgaan en de Giro het meeste. Goed, want de Giro is altijd het mooiste om naar te kijken :-)

Secondant 14 april 2020 om 10:29

Behalve vorig jaar.

Pascal De Kooning 14 april 2020 om 10:32

Over het algemeen vind ik de Giro mooier qua koersverlooo maar vorig jaar vond ik de Tour veel interessanter dan de Giro. Persoonlijk heb ik wel veel meer gevoel met de Tour maar dat komt misschien ook door de aandacht van de media met programma’s als Radio Tour De France, De Avondetappe en Tour de Jour.

Limal 14 april 2020 om 10:49

De uitzondering die de regel bevestigde ;-)

Maar ja, de persaandacht en omkadering doen veel aan de beleving. Wat mij vooral doet overhellen richting Giro zijn de kleinere weggetjes waarover ze rijden – zowel voor het meer onvoorspelbare koersverloop als voor de landschappen.

Lalsacien 14 april 2020 om 13:55

Qua spanning is de Giro vaak interessanter maar ik kijk toch altijd liever naar de Tour.

Dario 14 april 2020 om 10:18

Laat wel weinig ruimte voor eventuele monumenten. Of doen we gewoon Paris-Roubaix tijdens de Vuelta?

Eljorro 14 april 2020 om 10:34

Dat is inderdaad de consequentie. Hoe erg zou dat zijn?

Krul 14 april 2020 om 12:01

Het gaat er denk ik meer om dat ploegen hun beste teams op willen stellen en verplicht zijn om deel te nemen aan bepaalde koersen, dus ben bang dat er in dit scenario er weinig ploegen hun klassieker specialisten meenemen naar de grote ronde’s wat waarschijnlijk betekent dat de vlakke/heuvel ritten saai zullen worden. En ik verwacht ook niet dat er meerdere klassements renners zijn die voor een klassement gaan in meerdere ronde’s, aangezien zelfs de combi van Tour / Giro heel lastig is in dit geval.

evos01 14 april 2020 om 10:21

Wie gaat wat rijden???!
Hoe is de conditie???!
Denk dat veel renners voor de TDF kiezen incl.C.Froome

Secondant 14 april 2020 om 10:24

Bonuspunten voor de renner die ze alle drie uitrijdt.

Limal 14 april 2020 om 10:37

Adam Hansen krijgt het al warm :D

aardappeljager 14 april 2020 om 12:15

Hier moest ik ook direct aan denken. Jammer dat hij dat niet meer doet

Veloburto 14 april 2020 om 13:28

Ik denk dat Thomas de Gendt dat wel kan (en op de rustdagen vliegt ie naar Belgie en rijdt hij de klassiekers)

Polleke 14 april 2020 om 10:27

Met deze houding verdienen ze geen van de drie hun editie van dit jaar… zelf geen paar dagen willen inleveren en alle andere organisaties verpletteren zou de UCI nooit mogen toelaten maar die geven dan zelf weer het slechte voorbeeld door met hun WK 2 weekends te blokeren…kortom, het is een zootje…

Geit in mijn Kelderman 14 april 2020 om 10:31

En een WK op Boxing Day? Ik moet zeggen, ik vind het wel wat hebben, heb altijd het einde van het seizoen half oktober ruiterlijk vroeg gevonden. Behoudens de kortere dagen (kou is iets waar je je op kan kleden) is er niet iets te bedenken waarom je begin november niet nog kan koersen. En ook in november is er echt nog wel 8 a 9 uur daglicht per dag in Z-Europa.

Eljorro 14 april 2020 om 10:37

In Spanje kun je het hele jaar fietsen.

Krul 14 april 2020 om 12:03

Nadeel is dat het wk al toegewezen is aan Martigny en dat er niet op korte termijn aan locatie verschuiving kan worden gedaan. En in Zwitserland kun je niet koersen in December, helaas.

Scott Sunderland 14 april 2020 om 10:57

Een groot evenement in augustus ? Uitgesloten. Gaat hem niet worden. Aflasten en de wonden likken. Volgend jaar beter.

Schollekop 14 april 2020 om 11:03

Theeblaadjes of koffiedik?

Bulcke 14 april 2020 om 11:05

Altijd fijn dat er tenminste nog mensen zijn die precies weten wat wel en niet kan. Dat getwijfel en onzekerheid van al die professionals wordt je ook niet goed van. Met gewoon boerenverstand kom je er ook. Scheelt ook heel wat jaren studie

Geit in mijn Kelderman 14 april 2020 om 11:33

Uh, de Olympische Spelen zijn normaal gesproken in augustus, US Open, Vuelta, start nationale voetbalcompetities? Niet sport gerelateerd: Lowlands, Uitmarkt? Waar heb jij het over?

ParijsIsNogVer 14 april 2020 om 13:52

@Geit: hij heeft het over augustus in 2020 en een zekere ‘corona-crisis’.

Derierre de la course 14 april 2020 om 11:21

Klinkt als een mooi plan. Hoop dat het doorgaat.

Inhaalklassiekers dan tijdens de inhaalrondes, er zullen dan ook door de renners keuzes gemaakt moeten worden. Al zou een TdF en dan RVV/PR wel gecombineerd kunnen worden. Misschien wat schuiven met finishtijden om beide kijktijd te garanderen.

Degenen die voor de knikkers meedoen hebben toch meestal focus op de grote ronden (sprinters/klassementsrijders) of juist de klassiekers. Wel zonde voor de verrassing van klassementsrenner die een monument pakt of de klassiekerspecialist die een rit wint of lang in het geel/rood/roze rijdt. Of de knecht die normaal ergens voor eigen kans mag gaan.

Lijkt me voor alle partijen wel de oplossing die, vooral economisch, het minst zeer doet.

Limal 14 april 2020 om 11:42

Het beste zou eigenlijk zijn om de klassiekers tijdens de rustdagen te leggen, maar dat zou dan niet in de weekends zijn, tenzij het Tour-schema kan/mag omgegooid worden.

Mijn idee: start de Tour op een vrijdag ipv op een zaterdag zodat de rustdagen op zondagen ipv op maandagen vallen. Er vallen dan één bergrit en een overgangsrit op vrijdag ipv zaterdag, maar dat lijkt me een goed compromis. De ASO (en gaststeden die dagen) zullen daar waarschijnlijk anders over denken…

Derierre de la course 14 april 2020 om 13:53

Inderdaad ook een goed idee. Denk alleen wel dat de grote ronden dan de dagen met het hoogste kijkcijfer weg geven.

Benieuwd of de UCI hier sturend in kan zijn. Zeker omdat dit in de Giro samen lijkt te vallen met hun WK-dagen. Je zou denken dat dit zou motiveren om eens wat te reguleren.

Bulcke 14 april 2020 om 16:10

Als een tourrit moet concurreren met een ronde van Vlaanderen of Parijs Roubaix kost ze dat ook kijkcijfers. Dus dan beter een beetje schuiven met het programma. Ik vind het helemaal geen slechte suggestie.

Johnny7 14 april 2020 om 11:52

Dit is toch niet normaal, dat gedram elke dag weer over de data van de grote rondes. Ik moet hier van kotsen. Van de organisatoren zelf, van de kranten van iedereen die hier dagelijks over praat en bericht. Is het misschien bij deze mensen opgekomen dat we eerst de corona crisis moeten doorkomen, niemand weet nog wanneer deze opgelost zal zijn. Misselijkmakend!

thorsen 14 april 2020 om 12:13

Ja mensen, stop eens met hoop hebben, en stop je te verheugen op dingen! Bah! ;)

Arie den Blanken 14 april 2020 om 12:18

Inderdaad Johnny7. Allemaal gespeculeer over maatschappelijk gezien overbodige dingen.

FDJ 14 april 2020 om 12:28

@thorsen +1

xistnc 14 april 2020 om 12:31

@thorsen
Zolang mensen zich realiseren dat er een verschil is tussen hoop en verwachting: hoop doet leven!

Marszzz 14 april 2020 om 12:51

@ AriedenBlanken
Het zal je baan maar zijn.
Beroepssport is nooit maatschappelijk onbelangrijk. Er zijn in de wielersport denk zeker wel vele duizenden banen direkt bij betrokken. Van renners, begeleiders, mecaniciens, e.d. En dan heb ik het nog niet over toeleveranciers zoals hotels, en dergelijke.

Ligthning 14 april 2020 om 13:42

Wat kom je hier dan doen op deze site ? Ga je persoonlijk engageren om de coronacrisis te lijf te gaan.

sl2512 14 april 2020 om 16:56

Helemaal gelijk. Ze zouden ook de editie van 2021 beter schrappen en de versie 2022 en 2023 op de hometrainer alvast gaan plannen.
Het is een grove schande dat mensen plannen maken voor over vier maanden. Ze zouden beter een petitie starten om de lockdowns te verlengen. Als we al niet dood gaan aan het verschrikkelijke virus kunnen we er in ieder geval voor zorgen dat de economie kapot gaat er niets meer is om naar uit te kijken.

Romāns Vainšteins 14 april 2020 om 12:34

Ik teken!

Maar ook het Trentinplan zou ik mee akkoord zijn hoor, het liefste zie ik alle mooiste eendaags en ingehaald worden.

chasse patat 14 april 2020 om 12:53

Tekenen is altijd een mooi tijdverdrijf!

Veloburto 14 april 2020 om 13:30

Gewoon de eendaagsen plannen op de rustdagen van de Grote Rondes (en die dan op zondag doen ipv maandag) of tijdens de saaie vlakke etappes. Nadeel is alleen dan dat de klassiekerrenners moeten kiezen tussen de grote rondes en de klassiekers. Maar een Sagan kan bijvoorbeeld de Tour doen en dat P-R en RVV tijdens de Vuelta ofzo ? :)

Floris81 14 april 2020 om 12:36

Het is simpelweg nog niet mogelijk om een planning vast te stellen. Het virus zal eerst wereldwijd ingedamd moeten worden, wanneer dat zover is is onbekend. Mogelijk dat er eerst een vaccin beschikbaar moet zijn, wanneer dat is is onbekend. Een nieuwe golf besmettingen in het najaar is waarschijnlijk. Wielrennen is een globale sport en het is een heel circus om een koers op te tuigen. Natuurlijk hoop ik op zo veel mogelijk koersen dit jaar, maar als ik nu op het examen zou zitten zou ik zeggen pas in 2021 weer dat alle 3 deze koersen met 3 weken per koers in hetzelfde jaar worden verreden.

thorsen 14 april 2020 om 12:54

Maar als je nu niet begint met plannen (voor eventueel) dan is het te laat. Bovendien denk ik niet dat mensen die bv. voor ASO werken echt veel anders te doen hebben dan plannen voor eventueel nog wedstrijden dit jaar. Of het realistisch is weet niemand, maar dat zien we tegen die tijd wel, er is genoeg tijd om tegen die tijd over te schakelen naar het plannen voor volgend jaar, dat hoeft nu nog niet, dus laat ze hun tijd ‘nuttig’ besteden door te kijken wat er eventueel mogelijk is als…

vincenzo 14 april 2020 om 15:39

Augustus is net iets te vroeg.

Ter vergelijk hoe het vergaat met het voetbal in Duitsland: “Er kan nog vele maanden en mogelijk zelfs anderhalf jaar niet voor volle tribunes worden gevoetbald.” Dit zegt voorzitter van het Duitse wetenschappelijke instituut Leopoldina in een interview met de tv-zender ARD. Hij vindt het pas weer verstandig om naar een voetbalwedstrijd te gaan als er een vaccin is gevonden. Het publiek is bij wielrennen niet de grootse zorg. Die zit meer in de deelnemers uit een groot aantal landen, hotels, verplaatsingen, medische entourage e.d., een lange voorbereidingstijd, zaken die met name meerdaagse wedstrijden in het wielrennen kenmerken.

ProfrondeZevenbergen 14 april 2020 om 20:13

Thorsten +1

Marszzz 14 april 2020 om 13:02

Onder de aanname dat het kan en dat de angel er uit is: Bizar dat de drie grote ronden onderling even de ruimte op de agenda verdelen. En ondertussen hoe zit het met de al geplande kleinere wedstrijden? En al die klassiekers die ook uitgesteld zijn en niet afgesteld? Het klinkt als een onmogelijk plan. Ook door de korte tijden tussen de drie. Aan andere kant geeft wel kansen aan Procontinentale ploegen om ook een plek te krijgen in een van de drie.

Tweede twijfelpunt is de volgorde. Beter is Giro tussen Tour en Vuelta. Vanwege weersomstandigheden op allerlei Passo’s.

Etio 14 april 2020 om 13:15

Ben het eens met je wat betreft punt 2. Het zou dan inderdaad handiger zijn om de Giro in september te doen en de Vuelta in oktober. Ik vraag me daarnaast af of de Vuelta geen echte B-koers wordt dit jaar met een relatief zeer zwak deelnemersveld (als het op deze manier zal doorgaan), omdat de Tour (augustus) en Giro (oktober) waarschijnlijk goed te combineren zijn en de Vuelta misschien zelfs overlapt met het WK eind september.

ChefSpijker 14 april 2020 om 17:58

Grote kans dat het WK straks ook verplaatst wordt in de volledig nieuwe kalender die straks samengesteld wordt wanneer er zekerheid is voor een herstart.

guyremgabdel 14 april 2020 om 15:53

Het is een scenario dat theoretisch kan maar waarvoor praktisch nog enkele hindernissen moeten genomen worden. De Tour nog later verschuiven blijkt geen optie want anders kan France Télévision die niet op ons scherm brengen. Ook moet er gekeken worden naar vooral Zuid-Amerika. Kunnen de Colombianen (renners én medewerkers) tegen dan al naar Europa komen zonder eerst minstens 2 weken zelf in quarantaine te moeten verblijven ? De Tour start met al na 2 dagen gebergte. Wie kan waar welke voorbereidingswedstrijden hiervoor rijden ? Realistisch hierin lijkt me de Ronde van Polen en die van Oostenrijk, voor zover die uiteraard niet zelf afgelast worden door de overheid als het virus tegen dan nog niet onder controle is in hun land. Klassiekers tijdens deze grote ronden rijden kan niet, alleen al vanwege de logistieke problemen. MSR = RCS en PR en LBL = ASO. Enkel Flanders Classics kan het logistiek voor elkaar krijgen voor hun koersen omdat ze geen andere hebben op dat moment.
Wat echter met de andere grote koersen op de kalender in die maanden ? Denk aan BinkbankTour, Montreal, Quebec, San Sebastian, Hamburg, etc

FDJ 14 april 2020 om 16:49

Of Colombianen en Zuid Amerikanen wel of niet deel kunnen nemen zal geen afweging zijn om een winstgevend evenement wel of niet af te gelasten. Dan maar een jaartje zonder ze als het niet kan en veel andere landen wel kunnen deelnemen. De ASO is een winstgevend bedrijf.

guyremgabdel 14 april 2020 om 18:10

Zonder Bernal , Lopez en Quintana ? Dan kunnen we al Froome zijn 5e zege opschrijven ?
Graag alle favorieten aan de start. Dat maakt het uiteindelijk voor de eindwinnaar ook mooier.

Panache 14 april 2020 om 18:23

Alle favorieten aan de start is de afgelopen 50 jaar 0x gebeurd, dat is geen argument (het is een idealisering).

FDJ 14 april 2020 om 18:57

Ja het zei zo. Je kunt niet verwachten dat de ASO daar rekening mee gaat houden. De Tour is de helft van hun omzet. Die pakken ze echt wel als het verantwoord is.

Fred Postma 14 april 2020 om 16:00

Er komt helaas geen sport met toeschouwers meer dit jaar Misschien ook volgend jaar niet en 2022 niet enz. Totdat er een vaccin is .
Sport kan alleen nog zonder toeschouwers. Ik denk dat Giro Tour en Vuelta dat ook wel weten, maar om verzekeringstechnische redenen er mee wachten de stekker eruit te trekken. Dat laten ze de overheid straks doen. Ook de olympische spelen moeten opnieuw uitgesteld worden waarschijnlijk.

Jacco van Stierop 14 april 2020 om 16:21

Je lijkt me een uitstekende gesprekspartner voor @FDJ.

vincenzo 14 april 2020 om 16:54

Ik zal FDJ te snel af zijn. Denk niet dat de toeschouwers in het wegwíelrennen de grootste uitdaging zullen vormen voor het houden van (meerdaagse) wedstrijden. Denk eerder aan factoren als deelnemers uit een groot aantal landen (waar Corona pas later dit jaar wordt bedwongen), quarantaine regels, het gebruiken van hotels, de verplaatsingen, de benodigde medische entourage, die nu nog erg nodig is voor Corona en in juli/augustus zeker rust wil – als dat al mogelijk is vanwege eventuele nieuwe uitbraken. Je kunt ook niet zomaar starten met een grote ronde i.v.m. opdoen van wedstrijdritme en de andere benodigde voorbereidingen voor zo'n groots evenement. Ik blijf er bij dat op zijn vroegst in september weer een (grote) wielerronde mogelijk is, eendaagse wedstrijden mogelijk iets eerder al. Tenminste als er dit jaar überhaupt nog wedstrijden gereden mogen gaan worden.

Franco Ballerini 14 april 2020 om 16:56

Je hebt helemaal gelijk, Fred. Het zou prachtig zijn als we de economische activiteiten weer een beetje op gang krijgen, maar massa evenementen zijn totdat er een vaccin gevonden is én wereldwijd beschikbaar is uitgesloten. Zie de gevolgen van carnaval, wedstrijd Atalanta Bergamo – Valencia (wat een geluk dat Ajax niet is doorgegaan!) Etc.

kleomantre 14 april 2020 om 17:03

Of we kijken gewoon hoe de Zweedse, ietwat minder krampachtige aanpak, gaat uitvallen. Als dat binnenkort tot een ramp leidt, zul je de ingeslagen weg nog wel een tijd moeten volgen. Komen ze er in Zweden toch prima doorheen dan zou dat goed nieuws zijn…

FDJ 14 april 2020 om 17:06

@Vincenzo je kunt op een gegeven moment gewoon renners uit landen toelaten waar het toegestaan is vrij te reizen. Als Zuid Amerika op die moment nog niet veilig zijn dan zijn er ook geen Zuid Amerikaanse renners welkom. Al woont bijvoorbeeld een Bernal ook in Andorra. Twee weken in quarantaine aldaar na terugkeer in Europa en vanaf dan weer koersen. Veel renners hebben huizen in Europa. Dus daar valt ook wel iets aan op te lossen.

vincenzo 14 april 2020 om 20:44

Ja dat zou uiteraard kunnen. Maar er moet wel een waardig deelnemersveld zijn met genoeg nationaliteiten.

vanSpringel 14 april 2020 om 21:39

Verwacht dit ook.

Fred Postma 14 april 2020 om 16:27

Als men het wielrennen overeind wil houden zal men toch aan toeschouwers beperkingen moeten denken. Kan wel, met een beroep op gezond verstand en zware boetes bij overtreding. Ook afzettingen van beklimmingen bv. Maar vereist wel een totaal andere benadering met oa ondersteuning van de overheid .

jan jansen 14 april 2020 om 16:58

Tegen beter weten in toch maar plannen.
Wat gemeen om al die WF-ers valse hoop te geven.

Lapjestrui 14 april 2020 om 19:05

Froome wint straks de Tour, start goed doel met geelgroene bandjes (Froomie fights corona) en keert nog 1 keer terug in 2023. Brailsford wordt Belg, schrijft boek en reageert fel op kritiek van Bernal: “Er was geen sprake van een samenzwering”

SteelHorseCowboy 14 april 2020 om 21:16

Tja, die grote rondes.. Het interesseert mij maar matig.
Als die drie grote rondes direct na elkaar door zouden gaan wil ik toch ook twee weken lang elke dag een klassieker inhalen. Dat wordt smullen.

Jan Blokland 15 april 2020 om 09:08

Het zou mooi zijn als het weer kan. Voor de Giro wel een probleem denk ik in het hooggebergte. Maar laten we eerst de verruiming van de maatregelen maar eens afwachten. Daar ben ik voorlopig nog niet zo zeker van dat dit allemaal goed verloopt. Gaat dat fout, ben je weer terug bij af.

Headlines

Materiaalzone

Populair