Tour Down Under wil ploegentijdrit

Door , maandag 22 januari 2018 om 12:46
Tour Down Under wil ploegentijdrit

Turtur voorafgaand aan de People's Choice Classic - foto: Sirotti

Mike Turtur, koersdirecteur van de Tour Down Under, heeft de ambitie om een ploegentijdrit op te nemen in zijn race. Dit heeft de Australiër verteld op de persconferentie van de Australische etappekoers.

“Het gaat gebeuren in de toekomst, maar wanneer, weet ik niet. Maar het zal zeker een ploegentijdrit zijn, dit past beter bij onze koers dan een individuele tijdrit”, zegt de koersdirecteur tegen Cyclingnews. Een ploegentijdrit brengt ook uitdagingen met zich mee. “De afstand is een belangrijk aspect om over na te denken, want de ene ploeg is er beter in dan de andere”, aldus Turtur met het oog op de spanning in het klassement.

Maar voor het zover is, moet eerst de UCI het plan goedkeuren om met normale racefietsen de ploegentijdrit af te leggen. “Het is niet uitvoerbaar om tijdritfietsen naar Australië te vliegen voor een enkele etappe”, stelt Turtur doelend op de financiële impact van het plan.

[poll id=”704″]

Dit artikel delen:

23 Reacties

Romāns Vainšteins 22 januari 2018 om 12:55

Lijkt me een aanvulling ja, 1 sprint er af, 1 TTT erbij. Wel goede kans/gevaar dat 1 team de TTT aframmelt met een verschil dat je op Willunga nooit meer dicht krijgt..

Mathieu Moller 22 januari 2018 om 12:57

Niet te lang dan alsjeblieft, want anders kan een ploeg met 5 man in de top 10 eindigen en dat is ook weer zo krom, zeker ivm de te verdienen WT-punten.

hartstikkebedankt 22 januari 2018 om 12:59

Ik juich een concept toe waarbij de verschillen wat groter worden dan de eerste 22 man binnen 29 seconden, want dat vind ik UWT-ronde onwaardig. Een TTT zou dat kunnen zijn. Daarnaast een andere vlakke rit omruilen voor iets met een punch-aankomst zou ook wat bijdragen.

Bulcke 22 januari 2018 om 13:10

Waarom past een ttt beter bij het parcours dan een itt? Helemaal in ee rondje waar de verschillen zo klein zijn maakt een ttt het kkassement wel heel scheef

Wheely 22 januari 2018 om 13:18

Zie zelf liever een proloog in zo’n kort rondje.

Jandepandaman 22 januari 2018 om 13:19

Absoluut oneens en volkomen onnozel idee. Dan krijgen we dus BMC op plek 1 t/m 5 omdat er twee zijn die niet kunnen klimmen en de rest lekker gaat wieltje plakken op Willunga.

BartBrouwer 22 januari 2018 om 13:27

Ja dag dan bestaat de volledige top 10 uit BMC en Mitchelton Scott renners
Dan moet er zeker nog een flinke heuvelrit bij anders is de TTT veel te bepalend
Wel fijn dat ze toch een iets uitdagender parkoers willen maken dan 5 keer sprinten en een keer bergop sprinten

west 22 januari 2018 om 13:31

Das wel mooi, dan weet je op dag 1 na de TTT tenminste wie er uiteindelijk gaat winnen.

Gesink4President 22 januari 2018 om 13:46

Begin gewoon met een proloog van een paar km net als in Nieuw Zeeland. Dan staan er geen renners meer in dezelfde tijd.

HoofdIsVrij 22 januari 2018 om 13:51

Benieuwd of de ploegen er zin in hebben om ook nog alle tijdritfietsen x2 die kant op te vliegen.

Polleke 22 januari 2018 om 14:01

Dit zegt genoeg over de ‘mondialisering’ van het moderne wielrennen… een tijdrit maar dan wel op wegfietsen omdat 7 tijdritfietsen over vliegen een haast onmogelijk obstakel is….aiaiai..

Sebas 22 januari 2018 om 14:40

Hoe meningen verschillen … Gezien de aard van de rittenkoers (lees: de kleine verschillen door de korte en weinig uitdagende etappes) vind ik een ITT juist wél bij de TDU passen. Een proloog lijkt mij bijvoorbeeld al een hele goede aanvulling op het huidige routeschema (sprintetappe dr af).

Maargoed, het wordt dus een korte TTT. Persoonlijk vind ik dat de TDU aan verandering toe is, dus laat maar komen dat ding.

Tinkerbell 22 januari 2018 om 14:42

Gewoon lekker niet doen, een TTT veroorzaakt vaak grote verschillen waardoor je bij wijze van spreken maar twee ploegen in de top10 van het klassement kunt krijgen. Een korte proloog vind ik dan nog een beter idee.

Plaggie 22 januari 2018 om 14:50

Maak er dan een slot achtervolgingsrit van waarbij je in omgekeerde volgorde start, zoals bij la course vorig jaar. Krijg je een leuk ploegenspel en houdt de spanning vast tot de slotrit.

Stenalic 22 januari 2018 om 14:54

En dan de proloog laten plaatsvinden in Israël. Ik juich het toe!

Viktrodriguez 22 januari 2018 om 15:10

Grootste gevaar is dat zo’n rit een veel te dominante factor zal hebben op de eindstand. Zeker gezien het gebrek aan echte aankomsten bovenop in die ronde. Keertje Stirling en die Willunga kom je uit op misschien een proloogje van een kilometer, maar vaak zat worden deze ritten tegen de klok relatief veel te lang gemaakt.

Daarnaast zijn er al zoveel rondjes in de WT waar een (ploegen)tijdrit veel te bepalend is voor de eindstand. Alleen Catalonië en regelmatig Polen hebben er van de reguliere, ”oude” WT geen. Laten we het eens een keer zonder individuele werk tegen de klok houden.

josi 22 januari 2018 om 15:12

In een ronde die altijd al een secondenspel is, zal zo’n TTT vrijwel zeker van doorslaggevende betekenis zijn. Maakt het voor Porte natuurlijk wel weer een stuk makkelijker om te winnen.

Sebas 22 januari 2018 om 15:24

Zouden ze in WT-rondes niet naar een standaard moeten als het gaat om parcoursen? Verplichten van een ITT of proloog is het eerste waar ik dan aan denk.

Kunt zeggen wat je wil over de Tour de San Juan, maar ik vind dat zij een representatiever parcours voorleggen aan de renners dan pakweg een TDU of Guanxi.

Romāns Vainšteins 22 januari 2018 om 15:35

Leuk idee, wel maar 5km of zo anders gaat de koploper sowieso de lul zijn tegen de samenklonterende meute erachter.

Sephiroth 22 januari 2018 om 15:38

Klim tijdrit wullinga hill op, dat lijkt me wel wat. Gewoon een paar km knallen en klaar. Ttt zou mega kort moeten zijn, anders boeit de rest van het rondje niet meer. Ttt van 5km ofzo

Shinzawai 22 januari 2018 om 20:48

Ik zou dit echt heel jammer vinden, zo’n ploegentijdrit wordt veel te bepalend voor het eindklassement. Liever de Paracombe klim terug!

jooprioolpijp 22 januari 2018 om 21:30

Ofwel dit wordt een ttt-zonder-verschillen in een rondje-zonder-verschillen, ofwel de hele ronde gaat op de schop. Hoop het laatste, wordt het eerste gok ik zo.

Koersmaniak 22 januari 2018 om 22:31

Ik vroeg me al jaren af waarom TDU geen tijdrit had, zeker gezien de connectie tussen Australie en tijdrijders.
Ploegentijdrit lijkt me lastig, die nationale selectie en andere teams kunnen er amper op oefenen doordat dit zo vroeg op het seizoen is