Tour de France deelt wildcards uit aan drie Franse formaties
De ploeg van Niki Terpstra heeft een wildcard te pakken - foto: Cor Vos
donderdag 4 februari 2021 om 19:15

Tour de France deelt wildcards uit aan drie Franse formaties

B&B Hotels p/b KTM, Arkéa-Samsic en Total Direct Energie hebben een wildcard ontvangen voor de eerstvolgende editie van de Tour de France. Door een regelwijziging van de UCI is het voor organisatoren van grote rondes mogelijk om drie wildcards uit te delen.

In principe mochten 22 ploegen meedoen aan de grote rondes, waarvan de negentien WorldTour-teams al zeker zijn van deelname. Alpecin-Fenix moet als beste ProTeam van 2020 voor elke WorldTour-wedstrijd verplicht uitgenodigd worden en daardoor bleven er aanvankelijk maar twee wildcards over voor andere ProTeams.

Extra wildcard 
Eerder werd al bekend dat organisatoren ASO en RCS een verzoek hadden ingediend om een extra, derde wildcard uit te mogen delen. In deze zware tijden voor de volksgezondheid en de economie zouden zij een extra ploeg uit eigen land een kans willen geven om mee te doen. De UCI heeft gehoor gegeven aan de oproep.

Dit betekent dat B&B Hotels p/b KTM (de ploeg van Bryan Coquard), Arkéa-Samsic (Nairo Quintana, Warren Barguil en Nacer Bouhanni) en Total Direct Energie (o.a. Niki Terpstra) met een wildcard mogen deelnemen aan de Ronde van Frankrijk. Delko, dat eveneens uitkomt op een ProTeam-licentie, valt buiten de boot.

RIDE Magazine
13 Reacties
04-02-2021 19:22
Verrassend...
04-02-2021 19:35
Verder in het nieuws vandaag: water is nat.
04-02-2021 19:37
Nooit zo'n fan van geweest om alleen naar het vlaggetje te kijken bij het uitdelen van de wildcards, maar gezien alle omstandigheden. In de landen van de grote rondes is het wielrennen niet onbelangrijk, en dus ook het bestaan van die ProTeams niet.
04-02-2021 19:41
Het is dat Mathieu bij Alpecin rijdt. Anders hadden we vermoedelijk wel weer/meer oorlog gehad tussen de ASO en de UCI. Die krijgen we straks alsnog, als hij er na een weekje de brui aan geeft.
04-02-2021 19:42
Logisch, frankrijk steekt miljoenen in de organisatie en er zijn duizenden fransen op de been om het te organiseren.
    04-02-2021 20:39
    Het is de Tour de France en niet de Tour du Monde. Dat de media er mee omgaan als de veruit belangrijkste wielerwedstrijd ter wereld maakt niet dat het deelnemersveld mondiaal moet zijn. De Fransen hebben simpel recht op een voorkeursbehandeling.
    05-02-2021 08:12
    De TdF richt zich ook uitsluitend op een Frans publiek met Franse sponsors en de wedstrijd wordt ook alleen in Frankrijk op TV getoond. Verder worden er uitsluitend met Franse fietsen en auto's gereden en moet iedereen die een accreditatie heeft verplicht iedere dag twee kikkkers, een dozijn slakken en een liter Franse wijn drinken.
    05-02-2021 10:09
    En dat allemaal met een alpinopet op en een stokbrood onder de arm, liefst met een geel hesje om....
    05-02-2021 10:24
    Het einde van de wereld rechtvaardigt nog niet het selecteren van Total-Direct Energie.
04-02-2021 21:45
Logisch besluit, mooi dat de UCI er de ruimte voor geeft. En ja: die Franse ploegjes zijn ook gewoon nodig. Er moet immers iemand de hele dag kansloos voor het peloton willen uitrijden in de vlakke ritten.
Jammer alleen voor Delko!
    04-02-2021 22:58
    Volgens mij rijden er bij Delko weinig fransen en zeker niet veel bekende renners. Logische keuze voor de 3 wildcards.
05-02-2021 02:42
Op zich een goede stap om de Pro-Teams in leven te houden en het ook voor hun sponsors interessant te maken. In dat opzicht, en rekening houdend met het feit dat zij sowieso kleinere kern hebben, waarom niet ipv 3 wildcards van telkens 8 renners, 5 extra teams uitnodigen met elk 5 renners?

De kwaliteit van het deelnemersveld wordt hoger, want meer Pro-Teams kunnen hun toppers aan de start brengen, meer sponsors hebben een betere return en dus grotere kans dat ze in de wielersport blijven, de attractiviteit verhoogt want meer teams interesse in ontsnappingen, ...
05-02-2021 09:17
Total en Arkea hebben ook wel de renners om in de TdF te starten. Rijden niet alleen maar onbekende renners rond bij die ploegen. Dus op zich best gerechtvaardigd.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine