Tour de France 2021 zit bij Mathieu van der Poel in het hoofd

donderdag 21 november 2019 om 08:44
Tour de France 2021 zit bij Mathieu van der Poel in het hoofd

foto: Cor Vos (archief)

Mathieu van der Poel houdt er rekening mee dat hij over twee jaar zijn debuut maakt in de Tour de France. De winnaar van de titel Wielrenner van het Jaar slaat de ronde in 2020 over in verband met zijn olympische ambities. “Het zou zeker kunnen dat ik in 2021 wel aan de start van de Tour verschijn, maar ook daarover is nog niets beslist”, zegt Van der Poel tegen NU.nl.


De ritzege van zijn ‘eeuwige concurrent’ en collega Wout van Aert in de voorbije Tour de France heeft Van der Poel aan het denken gezet. “Zijn prestaties in de Tour zijn voor mij een indicatie van wat ik in die wedstrijd zou kunnen uitrichten. Het doet me een beetje dromen. Zo van: als Wout die sprint kan winnen, dan had ik er normaal gesproken ook bij gezeten…”, geeft de kopman van Corendon-Circus aan.

Hoewel Van der Poel pas in 2021 mikt op deelname aan de Tour, denkt hij in 2020 ook al starten in een grote ronde. “Misschien dat meedoen aan de Ronde van Spanje een optie gaat zijn, maar daar ben ik nog niet mee bezig”, zegt hij. Corendon-Circus heeft aangegeven in te zetten op een wildcard voor de Vuelta a España 2020.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Wheely 21 november 2019 om 09:04

Gele trui ala Teunissen direct een doel.

Javier 21 november 2019 om 09:08

Die gaat komend jaar de Vuelta rijden. Heerlijk

Krul 21 november 2019 om 12:07

Corendon heeft nog geen wildcard voor de Vuelta van 2020 en hoe realistisch is het dat ze een wildcard voor de Vuelta krijgen? Hopelijk zijn de prestaties in 2020 zo goed dat de Tour niet om een wildcard heen kan in 2021.

A.M.M. Jonkers 21 november 2019 om 12:37

@Krul
De kans op een wildcard voor Vuelta is groter dan je denkt. Total Direct Energie heeft aangegeven geen gebruik te maken van hun -min of meer automatische- wildcard. Tel daarbij op dat start Vuelta in Nederland plaats vindt en de marktwaarde van Mathieu v.d. Poel en dan kan er een plaats zijn voor Corendon-Circus!

Koers 21 november 2019 om 10:51

De 3de generatie binnen de familie die een touretappe gaat winnen, is dat eerder voorgekomen?

Vinyakke 21 november 2019 om 11:30

Heb je het dan over Adri en Raymond? Want dat is aangetrouwde familie en dus minder zeldzaam als van zoon op zoon! De wielerwereld is klein en er zijn wel meer aangetrouwde verwanten zoals Roelandts en debusschere en ik dacht ook van avermaet en Verbrugghe. Een generatie ouder zal dat vast ook zo zijn en dan zal je ongetwijfeld wel een voorbeeld vinden van meerdere Tourwinnaars binnen de familie.

Marik 22 november 2019 om 10:10

@Vinyakke, dat is nou een mooi voorbeeld van spijkers op laag water zoeken. Feitelijk heeft Koers toch gelijk en is het toch een mooi verhaal?

kielabokki 21 november 2019 om 11:36

Toch wel zonde dat opa het niet meer heeft kunnen meemaken. Die zag de Tour zo zitten.

tvm 21 november 2019 om 11:41

*****Groene trui MvdP

girardengo 21 november 2019 om 12:36

Het gaat natuurlijk vooral om de gele trui die Raymond nooit droeg tijdens zijn Tourloopbaan. Hopelijk wordt er een passend parcours voor gemaakt;-) En in de Vuelta gaat hij veel extra publiek trekken.

Emergo 21 november 2019 om 15:19

Dat laatste betwijfel ik.

Kannibaal van Schepdaal 21 november 2019 om 16:29

@Emergo: De Vuelta start volgend jaar in Nederland. Dat daar extra volk zal op afkomen met een MvdP in het peloton, daar mag je wel zeker van zijn. In Spanje zal de impact natuurlijk (veel) kleiner zijn.

Romāns Vainšteins 21 november 2019 om 12:42

Eerst maar eens zien of hem een mokerjaar en een doortiendeling van hoofdfoto’s op WF bespaard blijft.

Evenals bij Pogocar kan zijn beste jaar even goed reeds achter hem liggen, niets grilliger dan het leven van een pedalenstamper.

tendam 21 november 2019 om 16:13

Dat kan. Is die kans groot? Nee, hij wint immers al jarenlang tientallen wedstrijden per jaar.

Kannibaal van Schepdaal 21 november 2019 om 16:47

Je doet precies of MvdP plots is gekomen en ook weer plots kan weggaan. MvdP is al jaren buitenaards en dat zal hij nog jaren blijven. Dat ziet een blinde. Daar hoef je zelfs geen chauvinistische Nederlander voor te zijn.

Hetzelfde met Pogacar. Dat zijn renners die er zijn om te blijven, je heb andere mogelijke eendagsvliegen als Carapaz en Pedersen, die het nog maar eens moeten bewijzen dat ze het vaker kunnen.

Maar van der Poel, Bernal, Pogacar, die gaan nog jaren de sport domineren.

Ik kijk vooral uit naar de (verdere) ontwikkeling van Higuita, Evenepoel, Hirschi, Sivakov, Sosa, Ganna, Martinez, Jakobsen, Philipsen, Hodeg, Gaudu, Affini, L. Hamilton, McNulty, Bjerg en Halvorsen (geboortejaar 1996 of later). Nu al goede tot zeer goede renners, maar die moeten nog (veel) meer stappen zetten dan die andere drie.

girardengo 21 november 2019 om 17:15

Pedalenstamper is wel een mooi woord.

Sonsbach Allstars 21 november 2019 om 19:26

Mocht MvdP een Colombiaanse groeicurve hebben dan kan het inderdaad zo maar zijn dat hij over een paar jaar over z’n top is. Het mooie is dat je dat bij niemand vooraf al weet; geldt voor alle genoemde talenten. Daar zitten er sowieso een paar die niet aan de verwachtingen gaan voldoen.

Lance4eva 23 november 2019 om 07:48

@Kannibaal
***
edit wf: gedraag je

Pedersen gaat komend jaar de Ronde van Vlaanderen winnen.

Lalsacien 23 november 2019 om 08:54

@Lance4eva doe effe normaal!

Lalsacien 21 november 2019 om 13:40

Als MVDP kenbaar maakt dat hij de Tour wil rijden dan krijgt zijn ploeg geheid een wildcard. Hij is een klasbak en hij is de erfgenaam van de meest populaire wielrenner aller tijden in Frankrijk.
Die wildcard ligt volgens mij nu al klaar.

moa 21 november 2019 om 15:22

Als hij in vorm wil zijn voor een grote ronde, dan zal ie toch moeten beginnen kiezen. Nu kiest hij, met enorm succes, uit wat ie wil rijden. Dat zorgt voor meer motivatie en frisheid bij hem. Benieuwd wat ie kan met een volwaardig programma.

Rom 21 november 2019 om 19:07

Volgens mij zal hij sowieso meer en meer op de weg beginnen rijden. Het mountainbike zal denk ik na de Olympische Spelen wel afgebouwd worden en zo’n 15 à 20 veldritten in de winter zijn voor hem ideaal om het nieuwe wielerseizoen voor te bereiden. Dan zou hij wel een volwaardig programma op de weg kunnen afronden.

Matje VdP 21 november 2019 om 20:18

Ik vind zijn programma behoorlijk volwaardig, het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Desalnietemin verwacht ik dat mountainbiken wat afgebouwd zal worden na de spelen.

Samlambeej 21 november 2019 om 18:28

Het zit bij ‘m in het hoofd!
Jongens… zet de vaseline maar klaar!

HSV 21 november 2019 om 23:20

vaseline?