Corendon-Circus wil wildcard voor Vuelta 2020

zondag 3 november 2019 om 10:12
Corendon-Circus wil wildcard voor Vuelta 2020

foto: Cor Vos

Corendon-Circus wil volgend jaar graag debuteren in een grote ronde, en specifiek de Vuelta a España. In 2020 begint de Spaanse grote ronde met drie etappes in Nederland. “Dat is een concreet doel van onze ploeg”, vertelt ploegleider Christoph Roodhooft.


Een Vuelta-deelname is een van de vele doelen voor de Belgische ploeg voor volgend seizoen. Kopman Mathieu van der Poel wil wereldkampioen veldrijden worden, gaat een klassiek voorjaar rijden en stapt daarna op de mountainbike richting de Olympische Spelen in Tokio. Vervolgens begint op 14 augustus 2020 de Vuelta in Utrecht.

Roodhooft beseft wel dat er nog werk aan de winkel is, wil Corendon-Circus kunnen starten in de Vuelta. “We willen een aantal renners erbij hebben. Die renners moeten een beetje de wind uit de zeilen wegnemen van Mathieu, zowel in het mountainbiken als het wegwielrennen”, zegt de ploegleider tegen de NOS. Mogelijk groeit de kern naar 25 renners. “Dat is de bedoeling. Of het allemaal rondkomt, is nog even afwachten.”

Om kans te maken op een wildcard, heeft Corendon-Circus de afgelopen weken geïnvesteerd in zijn selectie. Zo komen onder meer Petr Vakoč, Floris De Tier en Louis Vervaeke met het oog op de Vuelta de formatie van de gebroeders Roodhooft volgend jaar versterken.

Dit artikel delen:

44 Reacties

Wbv14 3 november 2019 om 10:29

Mooie op stap naar een grote ronde .
Roodthooft en co stippelt een mooie ploeg bij elkaar.

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

FDJ 3 november 2019 om 10:39

Lijkt me vrij kansloos. Cofidis als 19e wt team, direct energie als vaste wildcard door de Europe Tour ranking al zeker. Dan gaan Burgos, Caja Rural en Euskadi om de laatste twee vechten.

Dolfy 3 november 2019 om 10:51

Direct Energie hoeft niet te starten maar dan zit je inderdaad nog met die andere Spaanse ploegen.

Oblomov 3 november 2019 om 11:21

Geen sprake van dat ASO het debuut van Van der Poel in een grote ronde aan zich voorbij zou laten gaan ten faveure van een obscure Spaanse ploeg. Er bestaat geen wedstrijd meer waar de gebroeders Roodhooft niet maar hoeven te knippen met hun fingers om een wildcard te krijgen, zolang ze garanderen met MvdP aan de start te verschijnen.

Zou persoonlijk niet weten waarom Van der Poel zijn tijd zou willen verspillen aan de Vuelta, maar dat terzijde.

Krul 3 november 2019 om 12:45

@Dolfy – het zou raar zijn voor Direct Energie om niet te starten in de Vuelta

@Oblomov – Burgos, Caja Rural en Euskadi Spaanse obscure ploegen te noemen toont je ‘oranje’ bril. Het zou top zijn als het Corendon lukt om de Vuelta te rijden, maar ik schat de kansen ook niet heel hoog in om eerlijk te zijn. Zelfs met een start in Nederland. De Nederlandse media duiken er sowieso als gekken op, dus het maakt niet uit of vd Poel hier start of niet voor de exposure van de Vuelta.

En wie kan er op dit moment in die ploeg (naast vd Poel) iets betekenen in de Vuelta? Tim Merlier kan wellicht een keer meesprinten als hij de bergjes overkomt.

Oblomov 3 november 2019 om 17:43

@Krul

Je denkt toch niet dat het debuut van Van der Poel in een grote ronde een Nederlandse kwestie zou zijn? Dat is een wereldster in wording. Als die wil starten, krijgen ze die wild card. Zou een enorme publiciteitsstunt zijn die Unipublic/ASO dan in de schoot geworpen krijgt.

Gebruikersnaam 3 november 2019 om 18:04
Quote:
En wie kan er op dit moment in die ploeg (naast vd Poel) iets betekenen in de Vuelta? Tim Merlier kan wellicht een keer meesprinten als hij de bergjes overkomt.

Het gaat niet over meerwaarde voor de koers, het gaat over commerciële of nationale belangen. Wie van die Spaanse ploegen kan er iets betekenen in de Vuelta? Kwalitatief zijn Euskadi en Caja Rural niet veel beter dan Sport Vlaanderen of Wallonie Bruxelles (laat staan Corendon). Om maar te zwijgen over Burgos, dat is gewoon het Spaanse Beat Cycling. Wat Madrazo heeft gepresteerd, was een mirakel. Geen half mirakel, maar een driedubbel mirakel.

Met hetzelfde bijval kunnen De Bondt, Merlier of Hansen ook wel ritten winnen. De Vuelta is de voorbije jaren zelfs een speeltuin voor Belgen van het 2e of 3e plan met Wallays, Van Genechten, Armée, Keukeleire, Meersman en co.

Er zijn kaarten die de Spaanse ploegen kunnen uitspelen om Corendon achter zich te houden, maar kwaliteit hoort daar niet bij.

JaBo 3 november 2019 om 11:03

Zoek dus nog een aantal renners, zou zeggen geef Weening een plekje. Kan Matje goed uit de wind houden.

Scott Sunderland 3 november 2019 om 11:03

Het zal erg afhangen van de renners die er kennelijk nog bijkomen. Op dit moment vind ik niet dat ze een ploeg hebben voor grote rondes. Maar als je een stuk of vijf sterke renners met wat klimcapaciteit toevoegt, dan zijn er mogelijkheden.

hanzul 3 november 2019 om 11:04

Lijkt mij idd ook lastig. Al weet je het niet nu de Vuelta in Nederland start. Wanneer matje een geweldig voorjaar rijdt. Kan ik mij voorstellen dat de Vuelta organisatie deze sensatie dan wil strikken. Al kan dat wel een doodsteek zijn voor Burgos of Caja Rural.

Barry Batsbak 3 november 2019 om 12:44

Het zou wel k#t zijn als het ten koste van Burgos zou gaan. Ik heb wel van Jetse Bol genoten in de aanval afgelopen Vuelta.

leegloper 3 november 2019 om 11:07

Tellen punten op het WK eigenlijk ook mee voor de teams? Dat maakt het hongerklopje duurder.

toiletduck 3 november 2019 om 21:06

Ja, wel voor de ranking waarop de wildcards voor PCT’s gebaseerd zijn.

Javier 3 november 2019 om 11:07

Welke renners zijn er nog beschikbaar dan? (naast Weening)

Dolfy 3 november 2019 om 11:12

Hier een lijstje van een paar dagen geleden: https://www.wielerflits.nl/nieuws/deze-grote-namen-hebben-nog-geen-contract-voor-volgend-seizoen/

Javier 3 november 2019 om 11:32

Dank Dolfy! Die had ik gemist :)

john 3 november 2019 om 12:06

Dolfy ,ik zou niet weten wie bij Corendon wil fietsen van die lijst buiten Bakelands misschien

Fuubs 3 november 2019 om 12:24

Is er ook zo’n lijst met mtb-ers?
Zou een (bijvoorbeeld) Milan Vader bij Corendon willen rijden? Ik ben niet thuis in het mountainbike.

Dolfy 3 november 2019 om 13:40

@Javier graag gedaan!

Verder ik zie renners als Zabel en wat van de Britten er wel rijden eigenlijk.

En wat betreft het mountainbiken, ik heb zo snel niks kunnen vinden, het is ook niet echt mijn wereldje.

hanzul 3 november 2019 om 11:15

Je kan nu al een redelijke ploeg opstellen hoor.
1 Matje,
2 Merlier
3 Jans
4 De Bondt
5 Vervaeke
6 De Tier
7 Vergaerde/ Rikaert/ Janssens (pure knecht)
8 Weening ;)

Waarbij ze vooral in de vlakke etappes, lichte heuvel ettapes kunnen scoren.

josi 3 november 2019 om 11:22

Lijkt me niet dat het de bedoeling is dat VdP in de Vuelta-selectie zal zitten. Die richt zich op het mountainbiken in Tokio en zal echt niet vrijwel direct daar achteraan zijn eerste grote ronde rijden.

leegloper 3 november 2019 om 11:28

@josi,
Zonder MVDP gaat de Vuelta-organisatie toch nooit Corendon boven Burgos, Caja Rural of Euskadi verkiezen?

josi 3 november 2019 om 11:48

@leegloper, Nee, lijkt me ook niet. Maar het lijkt me ook niet dat ze VdP die net gepiekt heeft, maanden geen wegfiets zal hebben gezien en een jetlag achter de rug heeft serieus in de Vuelta zullen opstellen.

En Bloc 3 november 2019 om 11:49

Zet in dit lijstje ook maar Vakoc. Vuelta lijkt me ideaal voor dat type renner bij hoogvorm.

leegloper 3 november 2019 om 12:09

@josi,
Ja. Er zitten maar 4 weken tussen. Dat is krap.

kielabokki 3 november 2019 om 15:45

Kennelijk wil VDP wel degelijk naar de Vuelta en daarmee in zijn eerste grote ronde starten.

BenderBeach 3 november 2019 om 11:20

Zou Lars Boom optie zijn? Als Lars op de mountainbike stapt (hij doet al strandraces) voldoet hij iig aan 1 Roodhooft criteria.

A.M.M. Jonkers 3 november 2019 om 13:17

Geen rare praat uitslaan, Boom heeft al 5 jaar NIETS gepresteerd alleen maar zijn zakken gevuld. Afvoeren!

Grobbel 3 november 2019 om 13:29

@A.M.M. Jonkers: 5 jaar? Het is pas twee seizoenen geleden dat ie een rit won in de Binckbanktour en het eindklassement en een rit in de Tour of Britain won.

A.M.M. Jonkers 3 november 2019 om 14:06

@Grobbel
Wereldprestaties……..En wie wordt er als 1e gelost in de veldritten die hij -contractueel- verplicht is te rijden. 10 stuks in 2019 voor Charles sauzen. Nou, gooi die sauzen maar in de kliko samen met de fiets van Boom……..

KnightBiker 3 november 2019 om 14:55

Boom kan als hij zijn dag heeft echt nog wel wat, een paar dagen per jaar, maar je kan niet op hem bouwen en ik weet eigenlijk ook niet of hij überhaupt kan en wil knechten voor een ander… hij heeft zichzelf volgens mij wel aardig onmogelijk gemaakt, helaas want het talent is er ergens nog maar moet zo ontzettend aangespoord en gemotiveerd worden lijkt het. Ik zou er als ploeg niet aan beginnen tot hij ergens een reeks prestaties kan overleggen, helaas.

koos1 3 november 2019 om 11:29

Lijkt me heel lastig te worden, maar het zou kunnen.

Als Direct Energy de Giro en Tour gaat rijden, lijkt de kans best aanwezig dat ze de Vuelta gaan overslaan. De drie Wildcard zullen dan normaal wel naar de 3 Spaanse PCT ploegen gaan. Als Direct wel naar de Vuelta wil, dan word het een heel lastig verhaal, ze gaan bij de Vuelta echt niet maar een Wildcard aan een Spaanse PCT ploeg geven.
Met de start in Nederland en met Van der Poel in de ploeg is er best een kans dat Corendon een Wildcard krijg i.p.v. een van de Spaanse ploegen. Enige kans is wel lijkt me voor de ploeg dat Van der Poel dan als zekerheid start in de Vuelta, zonder VDP is een Wildcard uitgsloten.
Heeft Van der Poel niet al ergens aangegeven in 2020 een grote ronde (dus Vuelta) te willen rijden en in 2021 de Tour?

Krul 3 november 2019 om 12:53

Ik snap niet waarom Direct Energie de Vuelta zou willen overslaan?

leegloper 3 november 2019 om 11:29

Weening->Corendon lijkt toch al een paar weken de meest gewilde transfer van WF te zijn.
edit: Maar als deze voor de hand liggende transfer nog niet beklonken is, dan wil blijkbaar 1 van de partijen niet?

KnightBiker 3 november 2019 om 14:49

+1 zeker met zo’n grote ronde op de kalender

FondriestTF3 3 november 2019 om 11:34

Hoi Corendon – Circus,
Je spreekt met de ASO. Jullie willen meedoen met de Vuelta?

CC: Ja
ASO: Doet Mathieu dan mee?

Optie a
CC: Ja
ASO: Gaaf. Als het goed gaat, nodigen we opa Poulidor uit. Gaan we doen. Welkom!

Optie b
CC: Nee / Misschien
ASO: Bedankt voor de interesse. Helaas geven we de Spaanse ploegen voorrang. Publiciteit, je begrijpt het wel. Au revoir!

Lalsacien 3 november 2019 om 13:04

Volgens mij bepaald de Spaanse organisatie de wildcards. Ze worden gesteund (financieel) door de A.S.O.

hanzul 3 november 2019 om 11:40

Volgens mijn wilde van der Poel aan komend jaar ook de Vuelta rijden en het jaar daarop de Tour. Hopelijk zegt Total in belang van de punten voor 2021 dat ze Vuelta laten zitten, (kleine wedstrijden rijden om punten te scoren) dan zie ik Corendon wel een Wildcard krijgen.

Off topic
Al is dat met de nieuwe Wildcards regels niet makkelijker geworden. Al zal voor de Tour veel helpen dat hij de kleinzoon van is en dat Frankrijk op basis van de huidige regels door al 4 Fraanse ploegen aan start mogen staan. Het is dan makkelijker om tegen de 6de ploeg te zeggen jammer, dan tegen de derde Spaans ploeg van het land, die dit jaar ook nog een ettapes gepakt heeft.

Samlambeej 3 november 2019 om 12:38

Zet eens een ander hoofd op een Corendon artikel, man. Ik word er zowaar een beetje moe van. Kijk wel uit naar het gebeuren straks op de fiets. Maar zelfs voor de Chrono des Nations namen jullie een foto van emvéédéépéé.

Wat is er mis met een Roodhooft?

Lalsacien 3 november 2019 om 13:08

Niets natuurlijk maar MVDP is wel het boegbeeld van de ploeg.

Groningen 3 november 2019 om 13:41

Corendon wil de Vuelta rijden, Bora wil op het podium in de tour eindigen, Ciconne wil een grote ronde winnen… ik zie dat de prof dezelfde dromen hebben als ik, toegegeven ze zitten er een heel stuk dichterbij en ambities zijn mooi, maar de nieuwswaarde is gering….

KnightBiker 3 november 2019 om 14:48

Tja, mooi plan maar hebben ze daar in Spanje boodschap aan? Als er nog 5 plekjes zijn Bij Corendon, dan ook maar 5 goede Spanjaarden halen… dan haal je ze wellicht over maar zijn er Spanjaarden met het juiste profiel beschikbaar? En zijn er etappes in de komende Vuelta waar Mathieu zijn ding kan doen? Want een klassement kan hij niet rijden… (Massasprints wellicht? Hij is snel genoeg)

Gebruikersnaam 3 november 2019 om 15:49

Utrecht heeft waarschijnlijk bergen geld moeten geven voor de start. Misschien zit de keuze voor MVDP daar dan ook wel bij. Het gaat om geld en dan kan Burgos misschien wel eens pech hebben.

Marik 3 november 2019 om 16:52

MvDP wil zelf heel graag de Vuelta rijden bevestigde hij net. Ik vermoed dat zelfs La Vuelta zich wel laat verleiden zodat ze zo'n klepper aan de start hebben staan.